رفتن به مطلب

شما چکاوک صبحيد يا جغد شب؟


ارسال های توصیه شده

شما چکاوک صبحيد يا جغد شب؟

 

0006643.jpg

 

 

دکتر منصور بهرامي/ روانشناس

 

احتمالا شما هم دو اصطلاح «چکاوک صبح» و «جغد شب» را ‌شنيده‌ايد. جغد شب به افرادي مي‌گويند که عادت دارند شب‌ها بيدار باشند و کار کنند و روزها استراحت کنند. چکاوک صبح هم به افرادي گفته مي‌شود که در ساعات اوليه روز ترجيح مي‌دهند به کارهاي روزمره‌شان بپردازند.

 

آنها که به جغد شب معروف شده‌اند در علم روان‌شناسي تحت عنوان « night persons » ناميده مي‌شوند. به عقيده روان‌شناسان اين عادت اکتسابي است و در طول سال‌ها براي فرد به وجود آمده است. طبيعتا در حالت عادي بهتر است فرد براي خوابيدن و بيدار شدن از خواب از ساعت زيستي بدن خودش تبعيت کند و مطابق با آن ساعات خواب و بيداري‌اش را تنظيم کند.

اما بعضي‌ها هستند که به خاطر موقعيت شغلي‌شان ساعت زيستي بدن‌شان تغيير مي‌کند (مثل پرستارها، پليس‌ها و نگهبانان) و مشکلاتي را در اثر اين عارضه تجربه خواهند کرد. اين افراد ممکن است از نظر رواني خيلي تحريک‌پذير شوند و همچنين بي‌خوابي‌ها اثر مستقيمي روي سلامت جسمي و رواني آنها بر جاي بگذارد. خستگي صورت و علايم پيري زودرس در چهره از جمله اين علايم ظاهري است.

 

البته اگر فردي مثلا براي گذراندن يک امتحان بيدار مي‌ماند و يا مثلا از کشور ما به يک قاره دوردست در دنيا با هواپيما سفر مي‌کند، ساعت زيستي بدنش تنظيم خود را از دست خواهد داد ولي اين تغيير ظرف سه روز کاملا برطرف مي‌شود. جالب است بدانيد افرادي که شب بيدار هستند حتي در اثر اين مسافرت‌ها و سفر با هواپيما به يک کشور دوردست باز هم عادت خود را به همراه‌شان مي‌برند و در کشور مقصد هم عادت دارند شب‌ها بيدار بمانند.

اين افراد براي درمان شب‌بيداري‌شان حتما بايد به روان‌شناسان مراجعه کنند چون اين حالت، يک وضعيت غيرعادي است که در بلندمدت سلامت فرد را به خطر مي‌اندازد. البته اين عارضه نياز به مصرف هيچ دارو و درمان دارويي ندارد. توصيه من به افرادي که براي کار بيشتر، روز خود را طولاني‌ مي‌کنند اين است که اين نکته را به ياد داشته باشند که: «به کجا چنين شتابان؟!» علت اصلي فعاليت بيش از اندازه خود را بدانند و سلامت جسم و روح خود را فداي کار بيش از اندازه نکنند.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...