رفتن به مطلب

پیتر کالتورپ


ارسال های توصیه شده

پیتر کالتورپ Peter Calthorpe :thumbnail.aspx?q=278635544838&id=bb2c458b3d82520af349b9e8bcb14bf3

پیتر کالتورپ ، شهرساز ، برنامه ریز ، و معمار آمریکایی به علت فعالیتهایش در زمینه های مقابله با حومه گرایی در آمریکا ، کمک به جنبش نو- شهرسازی و ریاست همایش نو- شهرسازی ، کمک به ابداع برنامه ریزی معطوف به وسائط نقلیه عمومی ، مشهور و مطرح شده است .

 

کالتروپ در سال 1946 در شهر پالو آلتو Palo Alto در کالیفرنیا به دنیا آمد . وی در مدرسه معماری دانشگاه ییل Yale تحصیل کرد و پس از آن به تدریس و سخنرانیهای علمی پرداخت . کالتورپ در آمریکا ، اروپا و آمریکای جنوبی سخنزانی داشته است و در دانشگاه کالیفرنیا در برکلی ، دانشگاه واشنگتن ، دانشگاه ارگان ، و دانشگاه کارولینای شمالی تدریس نموده و جوایز متعددی در زمینه هنر و معماری کسب نموده است . وی کار حرفه ای در مورد شهرسازی و طراحی شهری را از سال 1976 آغاز کرد . در سال 1983 بنیاد کالتورپ را بنیان نهاد و در زمینه های شهرهای جدید و مقابله با حومه گرایی به فعالیت پرداخت . در این موسسه بیش از 30 شهر جدید طراحی شد و 11 برنامه بلند مدت منطقه ای به اجرا گذارده شد . همچنین چند طرح در کشورهای دیگر مثل برنامه ریزی برای سواحل تونس و یا برنامه زمین های خارج شهر روتردام هلند از کارهای انجام شده در این نهاد بوده است . وی سپس شروع به کار برای بنیاد توسعه شهری آمریکا کرد و در مورد ارتباط بین کاربری زمین ، حمل و نقل و توسعه شهری به پژوهش پرداخت . کالتورپ در ابتدای دهه 1990 به عنوان اولین رئیس همایش نو- شهرسازی Congress for the New Urbanism انتخاب شد و به فعالیت گسترده ای در مورد نو- شهرسازی و طراحی جوامع شهری پیاده دست زد . وی از اولین کسانی است که به طراحی شهری برای حدود 500000 نفر با استفاده از اصول نو- شهرسازی پرداخت . پیش از این ، برنامه ریزی و طراحی شهری بر اساس نو-شهرسازی ، برای جمعیتهای کمتر ( برای مثال 5000 و یا 10000 نفر ) انجام می شد . طراحی و اجرای این شهری که محل آن در فیلیپین خواهد بود در حال حاضر در جریان است .

او در طرح های شهری خود همواره چهار اصل توجه به تنوع فرهنگی و ساختمانی ، توجه به مقیاس انسانی ، نگهداری و حفظ بافتها و ساختمانهای تاریخی ، و منطقه گرایی و توسعه منطقه ای را در نظر داشته است .

کالتورپ اندیشه های خود را به صورت سخنرانی ، مقاله ، کتاب و غیره منتشر کرده است . این افکار در مهمترین کتابهایش که سه مورد ذیل هستند ، ارائه شده اند :

Peter_Calthorpe1.jpg

Calthorpe, Peter and Sim Van der Ryn (1986). "Sustainable Communities: A New Design Synthesis for Cities, Suburbs and Towns." San Francisco: Sierra Club Books.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

Calthorpe, Peter (1993). The Next American Metropolis: Ecology, Community, and the American Dream. New York: Princeton Architectural Press.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

Calthorpe, Peter and William Fulton (2001). The Regional City: Planning for the End of Sprawl. Washington, D.C.: Island Press.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

1878271687.jpg

در کتاب « کلان شهر بعدی آمریکا » ، کالتورپ از شهرسازی و مخصوصاً توسعه مناطق حومه ای آمریکا ، ساخت جوامع شهری بدون مقیاس انسانی ، اساس قرار دادن اتومبیلها در طراحی شهری ، بی انتها تصور کردن سوخت های فسیلی ، و ساخت روزافزون خیابان و بزرگراه انتقاد کرده و نو- شهرسازی را به عنوان پاسخ مناسب چنین معضلاتی مطرح می نماید . این کتاب 175 صفحه ای ، در سال 1993 چاپ شد و به عنوان یکی از ایده های جالب شهرسازی آمریکا مطرح گشت .

thumbnail.aspx?q=134593982453&id=b93ee922146ff102fc3bfc8b12e8af08تصویری از کتاب « کلان شهر بعدی آمریکا » . در این تصویر کالتورپ حومه سازی معمول آمریکا را نشان داده است . فواصل مقاصد احتمالی سفرها بسیار طولانی است زیرا اصولاً پایه این نوع طراحی ها بر استفاده از اتومبیل بنا شده و بهای کمی به مسیرهای پیاده و دوچرخه داده می شود .

 

 

 

 

thumbnail.aspx?q=134482447293&id=ff13ec2d7238b30d93827019fb1d4947تصویری از کتاب « کلان شهر بعدی آمریکا » . در این تصویر استخوان بندی شهری مورد نظر کالتورپ که معمولاً در نو-شهرسازی به کار برده می شود ، دیده می شود . شبکه خیابانها به هم پیوسته اند و خانه ها در فاصله پیاده از مرکز شهر یا محله جای داده شده اند . در تردد های طولانی تر وسائل نقلیه عمومی سهم عمده ای به عهده دارند .

 

 

همچنین کالتورپ یکی از پایه گذاران برنامه ریزی معطوف به وسائط نقلیه عمومی Transit-Oriented Development (TOD) نیز می باشد و همواره از دهه 1990 تا کنون در این مورد فعالیت داشته است .

Calvine450.jpgطرح پیتر کالتروپ برای قسمتی از شهر ساکرامنتو Sacramento در کالیفورنیای آمریکا به نام کالوین Calvine . شبکه خیابانها به صورت بهم پیوسته و تقریباً شطرنجی شکل گرفته است . 1400 خانه مسکونی در فاصله پیاده از مرکز محله قرار گرفته اند . در مرکز محله ، فضای سبز و مجتمع تجاری قرار گرفته است که به وسیله وسایل نقلیه عمومی قابل دسترس هستند .

 

بر گرفته از ماهنامه ساختمان و كامپيوتر - شماره ۲۰ - نويسنده : هوشمند ابراهيم پور معصومي

لینک به دیدگاه
  • 4 سال بعد...

پیتر کالتورپ، الگوی پدسترین پاکت و فرم بهینه شهر

 

الگوی پیشنهادی کالتورپ که نوعی توسعه متکی بر حمل و نقل همگانی به وسیله راه آهن سبک می باشد تحت عنوان الگوی پدسترین پاکت یکی از انگاره های نو طراحی شهری را شکل داده است. الگوی پدسترین پاکت در واقع مجموعه ای از شهرک های کوچک است که توسط سیستم راه آهن سبک به یکدیگر و شهرهای اصلی منطقه خود مرتبط می شوند. هر یک از شهرک ها با هر یک از پدسترین پاکت ها مجموعه است که برای استفاده پیاده طراحی شده است و فاصله افراد تا ایستگاه راه آهن نیز به نحوی است که نیاز به استفاده از اتومبیل را ایجاد نمی کند. این مجموعه ها خود اتکا نیستند و قرار نیست که کلیه افراد ساکن در آن در همان محل کار کنند یا انواع مراکز خرید مورد نظر ساکنان در همان محل یافت شود. به لحاظ تراکم و اندازه جمعیتی در حدود ۵۰۰۰ نفر را در ۱۰۰ جریب زمین سکنی می دهند، یعنی تراکمی در حدود بیشتر از ۱۰۰ نفر در هکتار؛ به بیان دیگر سطحی برابر یک دهم بسیاری از شهرهای جدید را اشغال می کند.

 

ebjq2w8fym974rot.jpg

 

به دنبال بروز مسائل زیست محیطی، مبحث توسعه پایدار در سال ۱۹۸۷ توسط کمسیون جهانی محیط و توسعه به طور رسمی در دستور کار سیاسی قرار گرفت و در این چارچوب نظریه پردازان برنامه ریزی و طراحی شهری مقوله ی شهر پایدار را در دستور کار قرار دادند.

 

میان شهر پایدار و مقوله ی تراکم رابطه ی مستحکمی وجود دارد و تحقیقات به عمل آمده در این زمینه بر ارتباط میان کاربری زمین تراکم و استخوان بندی شهر بر روی تقاضای سفر جواب مثبت داده و خواستار فرم های شهری با بازدهی مصرف انرژِ بیشتر شده است شهر پایدار از دو طریق می تواند به ارتقای کارایی محیط شهری از نظر مصرف انرژی و در نهایت به توسعه ی پایدار کمک کند:

  1. از طریق انتخاب فرم های شهری و توزیع کاربری ها و تراکم ها به نحوی که سفرهای درون شهری تقلیل یابند.
  2. از طریق ارتقای محیط کالبدی به نحوی کهبه انرژی خانگی و صنعتی کمتری نیاز داشته باشند. به منظور دست یابی به شهر پایدار به مفهوم شهر فشرده که متضمن جنبه ی رایج همان مفهوم می باشد مطرح گردیده است.

 

تحقیقات کالتورپ نشان می دهد برای رسیدن به شهر پایدار می توان در دو زمینه قیمت گذاری مناسب سوخت و طراحی فرم های مناسب شهری اقدام کرد. با توجه به عدم قطعی بودن و اکنش بازار به افزایش هزینه انرژی پیشنهاد شد که معماران و شهرسازان راه حل هایی را جهت ایجاد محیط های مصنوع با بازدهی بیشتر از نظر انرژی ارائه کنند. یکی از راه حل های مناسب برای مواجهه با بحران انرژِی تشویق ایده ی شهر فشرده با تراکم بالاست.کمیسیون جامعه اروپا یکی از قویترین مدافعان رویکرد شهر فشرده است که در گزارشی شهر را به مثابه یک مصرف کننده انرژیِ نگریسته است که می بایست با توجه به محدودیت و ارزش انرژی در استفاده از آن در شهر نهایت دقت به عمل آید. پژوهش های تطبیقی در زمینه فرم شهری و کارآیی انرژِی مصرفی نشان داد که بین شش الگوی مختلف فرم شهری دو الگوی شهر فشرده و الگوی تجمع های غیر متمرکز در سطح منطقه ی شهری الگوهای مناسب تری هستند.

 

راهکار رفع معایب شهر فشرده

الگوی شهر فشرده از سوی پاره ای از محققان از منظر کیفیت زندگی مطلوب مورد تردید و چالش قرار گرفته است. برخی از تناقض های الگوی شهر فشرده و دارای تراکم زیاد چنین ابراز شده است که تراکم زیاد شهر ها متناقض با دست یابی به کیفیت زندگی حومه های شهری، فضاهای سبز شهری، منابع انرژی تجدید پذیر، اقتصاد روستایی و پراکندگی متناسب با فناوری ارتباطات از راه دور می باشد.همچنین ایده شهر فشرده از سوی طرف داران گسترش استفاده از انرژی های تجدید پذیر مورد اشکال قرار گرفته است. از این رو محققان فرم های شهری توصیه کرده اند در صورتی که استفاده از این گونه انرژی مد نظر باشد می بایست از الگوی شهرهایی با تراکم کمتر استفاده شود. برای مثال پیشنهاد شده است که یک شبکه شطرنجی با ساختمان های با تراکم زیاد در جوار معابر و مسیر حمل و نقل عمومی ایجاد شود و مرکز هر یک از بلوک ها در شبکه شطرنجی بر روی هسته هایی با فضاهای باز و سبز مستقر گردد تا امکان زندگی با تراکم بالا و استفاده از انرژِی های تجدید پذیر در کنار فضای سبز کافی فراهم گردد.از پژوهش کالتورپ چنین استدلال می شود که ممکن است حرکت به سوی ایجاد شهر فشرده با تراکم زیاد به عنوان سیاستی عام برای کل یک منطقه ی شهری در صورت عدم توجه به تراکم به عنوان راهبردی برای کل منطقه شهری و نادیده انگاشتن تفاوت در بخش های مختلف یک منطقه شهری از نظر کالبدی و نحوه ی استفاده از آن، می تواند حرکتی خام و احتمالا نامطلوب باشد. منتقدان استفاده از الگوی شهر فشرده یا سیاست تحکیم شهری معتقدند که می بایست از رویکردهایی که قادر به شناسایی مسائل خاص محیطی مرتبط با بخش های مختلف منطقه شهری نظیر مرکز شهر، محلات داخل شهری، محلات حومه شهری و نواحی روستایی باشد استفاده کرد.بنابراین تدوین سیاست های مختلف و جداگانه برای هر یک از بخش های منطقه ای توصیه می شود. چنین رویکردی با حساسیت بیشتری به تفاوت ها و توانمندی مکان های مختلف پرداخته و انعطاف بیشتری جهت انتخاب افراد در مورد محل و سبک زندگی مورد نظرشان در تراکم های مختلف شهری فراهم می سازد. ماهیت پیچیده ی شهر و مردمی که درآن زندگی می کنند ضرورت اتخاذ راهبردهای پیچیده با استانداردهای متنوع و با انعطاف را ایجاب می کند که با رویکردهای نوین در شهرسازی قابل دستیابی است.در آلمان فرانسه ، ایتالیا، اسپانیا و بسیاری از کشورهای توسعه یافته بیش از ۷۰ سال است که مسئله تراکم با گونه شناسی ساختمانی رابطه ای مستقیم دارد. ایل دفونسو در سال ۱۹۸۵ طرحی را برای توسعه شهر بارسلون تهیه کرد که در آن هر بلوک شهری در شش مرحله مربوط به شش دوره توسعه شهری افزایش تراکم را تجربه می کرد و در هر مرحله تیپولوژی ساختمانی تغییر می یافت. تغییر گونه شناسی ساختمان مربوط به بهره برداری صحیح از ساختمان و نیز مرتبط با زیبا شناسی آن است. هم چنین به تبع اهمیت یافتن ساختمان، تعداد واحدها نیز اهمیت می یابد. افزایش تراکم در اغلب کشورهای پیشرفته با سطح اشغال زمین مرتبط است تا موجب شود تعداد واحدها به طور هندسی – و نه حسابی – رشد کنند، برای مثال اگر خانه ای دو طبقه می تواند در هر طبقه یک واحد ساختمانی داشته باشد ساختمان پنج طبقه ناچار است در هر طبقه حداقل سه واحد ساختمانی فراهم آورد و بدین لحاظ به زمین بزرگتر و سرمایه گذاری بیشتر نیاز دارد.

 

منبع: سپیدار

لینک به دیدگاه
  • 1 سال بعد...

پیترکالتورپ ؛ ترکیب کاربری اراضی و برنامه‌ریزی حمل‌ونقل

 

پیتر کالتورپ، معمار، برنامه‌ریز و طراح شهری و یکی از بنیان‌گذاران کنگره‌ی نوشهر گرایی است. مجله‌ی نیوزویک او را به خاطر کارش بر روی بازتعریف مدل‌های رشد شهری و حومه‌ی شهری در آمریکا جزو ۲۵ «مبتکر پیشرو» دانسته است. سابقه‌ی پرافتخار کار او در طراحی شهری، برنامه‌ریزی و معماری از سال ۱۹۷۶ آغاز شده است. او با ترکیب تجربیاتش در رشته‌های گوناگون، رویکردهای نوینی را در تجدید حیات شهری، رشد حومه‌ای و برنامه‌ریزی منطقه‌ای ارائه داده است.

 

کارهای اولیه‌ی کالتورپ شامل مقالات فنی، یادداشت‌هایی برای مجلات پرتیراژ و تعدادی کتاب تأثیرگذار مانند «اجتماعات پایدار» به همراه سیم ون در راین می‌شود. در کتاب «مترو پلیس آمریکایی آینده: اکولوژی، اجتماع و رؤیای آمریکایی» او مفهوم توسعه‌ی حمل‌ونقل محور (tod) را معرفی کرد و دستورالعمل و شرح مفصلی از کاربردهای آن ارائه داد. در کتابی که به همراه ویلیام فولتان نوشته، «شهر منطقه‌ای: برنامه‌ریزی برای توقف پراکنده‌رویی»، توضیح می‌دهد که چگونه طراحی و برنامه‌ریزی در ابعاد منطقه‌ای می‌تواند تجدید حیات شهری و نوسازی حومه را در تصویری منسجم از رشد متروپلی یکپارچه کند.

 

کالتورپ تاکنون سخنرانی‌های فراوانی را در سرتاسر آمریکا، اروپا و آمریکای جنوبی ایراد کرده و در دانشگاه‌هایی مانند برکلی، واشینگتن، اورگان و کارولینای شمالی تدریس کرده است. همچنین او تاکنون جوایز و افتخارات زیادی کسب کرده که از آن جمله می‌توان به انتصاب به‌عنوان ریاست شوراهای توسعه‌ی پایدار اشاره کرد.

 

از کالتورپ تاکنون کتاب‌های زیادی منتشرشده است که مشهورترینشان را در اینجا ملاحظه می‌کنید:

 

اجتماعات پایدار: ترکیب جدید طراحی برای شهرها، حومه‌ها و شهرهای کوچک، ۱۹۸۶ به همراه سیم ون در رین

 

مترو پلیس آمریکایی آینده: اکولوژی، اجتماع و رؤیای آمریکایی، ۱۹۹۳

 

شهر منطقه‌ای به همراه ویلیام فولتان،۲۰۰۱

 

شهرگرایی در عصر تغییرات اقلیمی،۲۰۱۰

 

توسعه‌ی حمل‌ونقل محور در چین: دستورالعمل کاربری زمین و حمل‌ونقل برای شهرهای کم‌کربن،۲۰۱۴

 

مترجم: محمدصادق یوسف‌زاده - رویدادهای معماری

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...