seyed mehdi hoseyni 27119 اشتراک گذاری ارسال شده در 5 اسفند، ۱۳۹۳ نخستين پست بومی 63 کیلوولت کمپکت با ظرفیت 15 مگاولت آمپر که توسط شرکت کیان ترانسفو طراحی شده بود، برقدار شد. دکتر رجبی معاون برنامه ریزی و تحقیقات شرکت برق منطقهای خراسان اظهار داشت: مراحل طراحی، اجرا و پیادهسازی این پست که برای نخستين بار و با هزینه 23 میلیارد ریال انجام شده است، از بهمن ماه سال 92 آغاز گردید و در مدت یک سال با همکاری دفتر تحقیقات، امور اتوماسیون پستها، دفتر فنی انتقال، دفتر برنامهریزی فنی و برآورد بار و امور دیسپاچینگ به عنوان کارفرما، شرکت منیران به عنوان مشاور و شرکت کیانترانسفو به عنوان پیمانکار اجرا گردید. طرح اولیه این پست توسط شرکت کیان ترانسفو به شرکت برق منطقهای خراسان پیشنهاد و در قالب یک پروژه تحقیقاتی مطالعات اولیه آن آغاز شد که در نهایت منجر به ساخت این پست شد. این پست با تجهیزات ایرانی ساخته شده و با توجه به اولین تجربه ساخت پست کمپکت فوق توزیع نیاز به استاندارهای ملی مربوط به این نوع پستها وجود دارد که در حال تدوین میباشد. وی افزود: این پست شامل یک ترانس 15 مگاولت آمپری است که با انشعاب از خط 63 کیلوولت توس - چناران تغذیه میشود. بر خلاف پستهای معمول، این پست به صورت ماژولار ساخته شده است. ماژولهای اصلی این پست شامل ماژول ترانس و کلیدخانه 20 کیلوولت است که از طریق کابل به یکدیگر متصلاند. این پست در مجموع در زمینی به مساحت 120 متر مربع اجرا شده که با طراحی کلیدخانه 63 کیلوولت به صورت GIS در آینده نزدیک میتوان در زمینی به ابعاد کمتر نیز آن را اجرا نمود. از مهمترین مزایای احداث این پست می توان به حجم و ابعاد کوچک، سهولت و سرعت نصب و راهاندازی، عدم تأثیرپذیری از آلودگیهای محیطی، ایمنی بالا، حفظ مبلمان شهری و کاهش تلفات اشاره نمود. وجوه تمایز نسبت به طرح پستهای متداول دکتر رجبی در ادامه به مهمترین جنبه های نوآوری این طرح اشاره کرد وگفت: با توجه به کاهش قابل ملاحظه ابعاد پستهای کمپکت، استفاده از این نوع پست در کلان شهرها، صرفهجویی قابل توجهی در هزینه زمین را به دنبال خواهد داشت. از طرفی با توجه به ماژولار بودن پست، هزینههای مربوط به نصب و راهاندازی کاهش یافته و سرعت اجرا افزایش مییابد. وی تصریح کرد: در طرح پستهای فوق توزیع متداول، ترانسهای کمکی و زمین جدا از ترانس اصلی بوده و نیاز به فوندانسیون و سازه خاص خود را دارند. یکی از ایدههای استفاده شده در این طرح، قرار دادن ترانسهای اصلی، کمکی و زمین و کلیه تجهیزات مربوطه در داخل یک ماژول و پیشبینی تمهیدات لازم به منظور مینیمم کردن فاصله آنها از یکدیگرمیباشد. این امر ضمن حذف فوندانسیون مجزای مورد نیاز (برای ترانس کمکی و زمین)، با کاهش قابل توجه فواصل بین ترانسهای اصلی و کمکی، موجب حذف کلیه کلمپها، اتصالات و مقرههای اتکایی نسبت به پستهای فوق توزیع متداول شده و نیز طول لوله باس بارهای مورد نیاز را به طور قابل ملاحظهای کاهش داده است. معاون برنامهریزی وتحقیقات شرکت برق منطقهای خراسان بیان داشت: در ماژول طراحی شده برای ترانس (برخلاف ترانسهای متداول)، کلید MV ترانس به صورت کمپکت در داخل خود ماژول تعبیه گشته و از این لحاظ یک عدد فیدر ورودی ترانس (Incoming) که در طرح های متداول به صورت مجزا در فیدرخانه لحاظ می گردد، کاهش یافته است. با توجه به اینکه طراحی های فیدرهای خروجی به صورت RMU و کاملاً ماژولار می باشد، فیدرخانه مورد استفاده در پستهای متداول حذف شده و نیز هزینه کابلکشی فیدرهای 20کیلوولت تا شبکه کاهش مییابد. تعبیه تابلوهای کنترل، حفاظت و نیز تابلوهای توزیع AC ، DC بر روی بدنه ماژول ترانس قدرت که ضمن کاهش قابل توجه فواصل کابل کشی و وایرینگ و حذف سینی کابلهای مربوطه، فضای مورد نیاز برای اتاق کنترل را نسبت به پست های متداول به طور کامل حذف نموده است. وی درپایان خاطرنشان ساخت: طراحی تابلو اسکادا با ابعادی در حدود یک سوم ابعاد تابلو اسکادای پست های متداول و قرار دادن آن بر روی بدنه ماژول ترانس یکی دیگر از مهم ترین مزایای طرح جدید می باشد و مجموعه تابلو شارژر 100 آمپر ساعت و باطری خانه 110 ولت بر روی بدنه ماژول ترانس قرار گرفته و انجام مطالعات حرارتی مربوط به عدم تاثیرپذیری از دمای بسیار زیاد ماژول در حین برقدار بودن انجام شده است. 1 لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده