رفتن به مطلب

نخستين پست کمپکت فوق توزیع تمام ایرانی؛ با همکاری شرکت کیان‌ترانسفو و شرکت برق منطقه‌ای خراسان، برقدار شد


ارسال های توصیه شده

نخستين پست بومی 63 کیلوولت کمپکت با ظرفیت 15 مگاولت آمپر که توسط شرکت کیان ترانسفو طراحی شده بود، برقدار شد.

دکتر رجبی معاون برنامه ریزی و تحقیقات شرکت برق منطقه­‌ای خراسان اظهار داشت: مراحل طراحی، اجرا و پیاده­سازی این پست که برای نخستين بار و با هزینه 23 میلیارد ریال انجام شده است، از بهمن ماه سال 92 آغاز گردید و در مدت یک سال با همکاری دفتر تحقیقات، امور اتوماسیون پست‌­ها، دفتر فنی انتقال، دفتر برنامه­ریزی فنی و برآورد بار و امور دیسپاچینگ به عنوان کارفرما، شرکت منیران به عنوان مشاور و شرکت کیان‌ترانسفو به عنوان پیمانکار اجرا گردید. طرح اولیه این پست توسط شرکت کیان ترانسفو به شرکت برق منطقه­ای خراسان پیشنهاد و در قالب یک پروژه تحقیقاتی مطالعات اولیه آن آغاز شد که در نهایت منجر به ساخت این پست شد. این پست با تجهیزات ایرانی ساخته شده و با توجه به اولین تجربه ساخت پست کمپکت فوق توزیع نیاز به استاندارهای ملی مربوط به این نوع پست­ها وجود دارد که در حال تدوین می­باشد.

KTI-1.JPG

وی افزود: این پست شامل یک ترانس 15 مگاولت آمپری است که با انشعاب از خط 63 کیلوولت توس - چناران تغذیه می­‌شود. بر خلاف پست­‌های معمول، این پست به صورت ماژولار ساخته شده است. ماژول‌­های اصلی این پست شامل ماژول ترانس و کلیدخانه 20 کیلوولت است که از طریق کابل به یکدیگر متصل­اند. این پست در مجموع در زمینی به مساحت 120 متر مربع اجرا شده که با طراحی کلیدخانه 63 کیلوولت به صورت GIS در آینده نزدیک می­توان در زمینی به ابعاد کمتر نیز آن را اجرا نمود. از مهم‌ترین مزایای احداث این پست می توان به حجم و ابعاد کوچک، سهولت و سرعت نصب و راه­اندازی، عدم تأثیرپذیری از آلودگی­‌های محیطی، ایمنی بالا، حفظ مبلمان شهری و کاهش تلفات اشاره نمود.

وجوه تمایز نسبت به طرح پست­های متداول

دکتر رجبی در ادامه به مهم­ترین جنبه های نوآوری این طرح اشاره کرد وگفت: با توجه به کاهش قابل ملاحظه ابعاد پست‌های کمپکت، استفاده از این نوع پست در کلان شهرها، صرفه­‌جویی قابل توجهی در هزینه زمین را به دنبال خواهد داشت. از طرفی با توجه به ماژولار بودن پست، هزینه‌­های مربوط به نصب و راه‌­اندازی کاهش یافته و سرعت اجرا افزایش می­‌یابد.

وی تصریح کرد: در طرح پست­‌های فوق توزیع متداول، ترانس­‌های کمکی و زمین جدا از ترانس اصلی بوده و نیاز به فوندانسیون و سازه خاص خود را دارند. یکی از ایده­‌های استفاده شده در این طرح، قرار دادن ترانس­‌های اصلی، کمکی و زمین و کلیه تجهیزات مربوطه در داخل یک ماژول و پیش­بینی تمهیدات لازم به منظور مینیمم کردن فاصله آنها از یکدیگرمی‌­باشد.

این امر ضمن حذف فوندانسیون مجزای مورد نیاز (برای ترانس کمکی و زمین)، با کاهش قابل توجه فواصل بین ترانس­‌های اصلی و کمکی، موجب حذف کلیه کلمپ‌­ها، اتصالات و مقره­‌های اتکایی نسبت به پست‌­های فوق توزیع متداول شده و نیز طول لوله باس بارهای مورد نیاز را به طور قابل ملاحظه‌­ای کاهش داده است.

معاون برنامه‌ریزی وتحقیقات شرکت برق منطقه‌ای خراسان بیان داشت: در ماژول طراحی شده برای ترانس (برخلاف ترانس­های متداول)، کلید MV ترانس به صورت کمپکت در داخل خود ماژول تعبیه گشته و از این لحاظ یک عدد فیدر ورودی ترانس (Incoming) که در طرح های متداول به صورت مجزا در فیدرخانه لحاظ می گردد، کاهش یافته است.

با توجه به اینکه طراحی های فیدرهای خروجی به صورت RMU و کاملاً ماژولار می باشد، فیدرخانه مورد استفاده در پست­‌های متداول حذف شده و نیز هزینه کابل­کشی فیدرهای 20کیلوولت تا شبکه کاهش می­‌یابد.KTI-2.JPG

تعبیه تابلوهای کنترل، حفاظت و نیز تابلوهای توزیع AC ، DC بر روی بدنه ماژول ترانس قدرت که ضمن کاهش قابل توجه فواصل کابل کشی و وایرینگ و حذف سینی کابل­‌های مربوطه، فضای مورد نیاز برای اتاق کنترل را نسبت به پست های متداول به طور کامل حذف نموده است.

وی درپایان خاطرنشان ساخت: طراحی تابلو اسکادا با ابعادی در حدود یک سوم ابعاد تابلو اسکادای پست های متداول و قرار دادن آن بر روی بدنه ماژول ترانس یکی دیگر از مهم ترین مزایای طرح جدید می باشد و مجموعه تابلو شارژر 100 آمپر ساعت و باطری خانه 110 ولت بر روی بدنه ماژول ترانس قرار گرفته و انجام مطالعات حرارتی مربوط به عدم تاثیرپذیری از دمای بسیار زیاد ماژول در حین برقدار بودن انجام شده است.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...