رفتن به مطلب

سفال های دوره اسلامی در رامهرمز کشف شد


ارسال های توصیه شده

[h=1]سفال های دوره اسلامی در رامهرمز کشف شد[/h] [h=3]تهران-ایرنا- سرپرست گروه باستان شناسی محوطه جوبجی، رامهرمز و خوزستان خبر از کشف سفال های دوره اسلامی در فصل دوم کاوش های باستان شناسی میان دو روستای جوبجی و ده پور رامهرمز داد.[/h]

81479445-6229141.jpg به گزارش روز دوشنبه گروه فرهنگی ایرنا، آرمان شیشه گر افزود: در فصل دوم کاوش های باستان شناسی میان دو روستای جوبجی و ده یور از توابع رامهرمز به کشف سفال های سطحی مربوط به دوره های تاریخی و اسلامی انجامید.

 

بر اساس گزارش پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، شیشه گر اظهار داشت: تاکنون در ادامه این کاوش ها به لایه های باستانی نرسیده ایم .

 

سر پرست گروه باستان شناسی محوطه جوبجی ، رامهرمزو خوزستان گفت: کاوش های باستانی میان دو روستای جوبجی و ده یور رامهرمز در فصل اول به کشف و نمایان شدن آرامگاهی از دوره عیلام نو انجامیده بود .

 

وی افزود: این آرامگاه در اردیبهشت ماه سال 1386در نتیجه عملیات عمرانی سازمان آب و برق استان خوزستان هنگام حفر کانال آب کشف و به دنبال آن کاوش نجات بخشی روشمند به مدت 60روزدر این منطقه انجام شد.

 

این باستان شناس بابیان اینکه این محوطه باستانی یکسال بعد از شروع کاوش به ثبت رسید افزود: با توجه به گستره آثار، در هنگام کاوش نجات بخشی لزوم تعیین حریم محوطه نیز احساس شد .

 

شیشه گر گفت: بقایای به دست آمده از این آرامگاه که در اثر کندن کانال آسیب جدی دیده بود، نشان می دهد که این آرامگاه سازه ای سنگی و مستطیل شکل داشته که با لاشه سنگهای لوحی با ملات گل ، گچ ، شن ریز و درشت، لابه لای سنگ های ریز و درشت بر فراز رودخانه اعلی، کنده شده بود.

 

وی اظهار داشت : در نتیجه این کاوش ها مشخص شد، طول این سازه سنگی بین 450 سانتی متر و عرض آن بین 220 تا 230 سانتی متر و دیواره های آن با حدود 60 سانتی متر ارتفاع شامل شش رج سنگ چین شده است .

 

این دیوار به طور پلکانی خیز گرفته و تاقی را تشکیل داده که یا هلالی بوده و یا با تخته سنگهای بزرگ و مسطح پوشیده بوده است.

 

به گفته سرپرست گروه باستان شناسی جوبجی ، رامهرمز و خوزستان ، در این آرامگاه دو تابوت مفرغی با رأس هلالی قرار داشت.

 

شیشه گر خاطر نشان کرد: بر پایه مطالعات انسان شناسی، بقایای استخوانهای انسانی درون تابوتها به دو انسان مؤنث تعلق داشته که یکی با سن کمتر از هفده سال در تابوت شرقی آرمیده و دیگری با سنی بین سی تا سی و پنج سال در تابوت غربی مدفون بوده است.

 

وی تصریح کرد : به احتمال زیاد این دو نفر از خاندان شاهی عیلامی هستند زیرا که به همراه آنها دو حلقة زرین دفن شده بود .

 

این باستان شناس اظهار داشت: گورنهاده های هنری و ارزشمندی که در این آرامگاه قرار داشته شامل زیورهای زرین به شکل دسته خنجر، حلقه، بازوبند دستبند، النگو، گل سینه، انواع پولک و دکمه، مُهره و آویز و گوشواره، موبند و گردنبند و حلقة انگشتری است.

 

به گفته وی، در کنار دیوار غربی آرامگاه، محلی برای پیشکش آذوقه و قربانی به شکل سکویی از بستر شنی طبیعی باقی مانده که بر روی آن استخوانهای جانوران قربانی شده به همراه تعداد زیادی خمره بزرگ ته دکمه ای ویژه آذوقه و تعدادی ظروف کوچک لعابدار بر روی هم انباشته شده است .

 

وی با ابراز تأسف از اینکه طی عملیات عمرانی حفر کانال آب بسیاری از این آثار از جای اصلی خود خارج شده و در میان خاکها بیرون ریخته شده اند تصریح کرد: بسیاری ازاشیا کشف شده در این عملیات آسیب دیده بودند.

 

به گفته این باستان شناس ،این آرامگاه را می توان با آرامگاه کیتین هوتران پسر کورلوش در ارجان بهبهان و نمونه هایی که در شوش و نیز در اور و نمرود در میانرودان به دست آمده اند، مقایسه کرد.

 

فراهنگ**1933**1569

 

 

انتهای پیام /*

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...