رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

واحد ایمنی و حریم و کنترل ضایعات

ایمنی : به کلیه اقداماتی که یک فردمجری ویا گروه اجرایی باید انجام دهد تا از خطرات وحوادث احتمالی پیشگیری کند .

عمده وظایف این واحد دررابطه بانظارت بر نکات ایمنی وحریم به شرح زیرمی باشد:

ـ نظارت مستمر بر کارگروههای اجرایی جهت رعایت نکات ایمنی فردی و گروهی

ـ بازدید از شبکه های موجود به لحاظ رعایت حریمها ومسائل ایمن بودن شبکه

ـ تکمیل کارت ایمنی گروهای اجرائی در هنگام انجام کار

ـ بازدید از تجهیزات ایمنی فردی وگروهی ازنظر سالم بودن وایمن بودن آنها

ـ آموزش مستمر کارکنان ومجریان درجهت استفاده صحیح وبه جا ازتجهیزات ولوازم ایمنی

ـ برگزاری جلسات ایمنی وتحلیل حوادث وعلل آن برای پرسنل جهت کاهش حوادث

ـ شناسایی فعالیتها و خطرات و حوادث هر فعالیت در شرکت

ـ هماهنگی جهت انجام تستهای دوره ای

لوازم ایمنی فردی :

کفش کارمناسب، لباس کار مناسب ، دستکش عایق و دستکش کار ، کلاه ایمنی ، کمربندایمنی ،

کلیه لوازم ایمنی فردی ، شخصی می باشد وبه دلیل رعایت مسائل بهداشتی استفاده برای افراد دیگر ممنوع می باشد.

وظیفه چک کردن لوازم ایمنی به عهده فرد مجری می باشد.

  • Like 4
لینک به دیدگاه

حریم :

1 ـ حریم قانونی : الف : حریم درجه 1

ب : حریم درجه 2

2ـ حریم ایمنی

حریم قانونی : به حداقل فاصله تأسیسات ساختمانی یاهرگونه تأسیسات دیگر رابا شبکه حریم قانونی می گویند.

حریم قانونی به دودسته حریم درجه 1 و حریم درجه 2 تقسیم می شود.

حریم درجه 1: به حداقل فاصله هجاز ازسیمهای کناری شبکه (مسیر خط) که ساخت هرگونه تاسیات درآن فاصله ممنوع می باشد. حریم قانونی شبکه های فشارضعیف 130سانتی متر است.

حریم درجه یک خطوط فشار متوسط 3متر می باشد که درشهرها تا 30% قابل تخفیف می باشد.

حریم درجه 2: دونوار فرضی درطرفین حریم درجه یک است که فاصله آن ازمحور خط (محل ستون) در خطوط فشارمتوسط 5متر می باشد و ساخت وایجاد مخازن سوخت درآن محدوده ممنوع می باشد.

حریم ایمنی : حداقل فاصله مجاز فرد برقکار راباشبکه برقدار حریم ایمنی می نامند.

حریم ایمنی درشبکه فشارضعیف یک سانتی متر ودرشبکه 20 کیلووات 60 سانتی متر است.

 

محورهای اصلی ایمنی :

الف ـ ایمنی نیروی انسانی : الف ـ مجری

ب ـ مردم

ب ـ ایمنی تأسیسات : الف ـ تأسیسات شرکت

ب ـ تأسیسات مردم

کلیه فرم های قطع ووصل شبکه باید توسط مسئول ایمنی بررسی شده ودرصورت رعایت مسائل ایمنی ونداشتن مشکل به لحاظ مسائل ایمنی جهت اجرای خاموشی اقدام نماید.

درصورتی که دربازدید درهنگام اجرای کار مراحل کار وآیتمهای ایمنی رعایت نشده بود مسول ایمنی باید کارراتعطیل کرده وگروه بعد ازرعایت انجام موارد فوق مجاز به کار می باشد.

 

واحد بازرسی

واحد بازرسی که یکی ازمهمترین ودقیقترین واحدهای شرکت به عنوان امین شرکت ومردم می باشدوعمده وظایف این واحد به شرح زیر می باشد.

الف) وضایف روتین

1ـ بازدید از مشترکین عادی :

تعداد10% ازکل مشترکین عادی درهر سال طبق برنامه زمان بندی شده مورد بازدید وآزمایش قرار می گیرندیعنی هر مشترک درهر 10سال یک مرتبه کنتور ولوازم اندازه گیریش تست وبازرسی وصحت کارکرد آن تأئید شده و بازدیدازمشترکین عادی توسط نیروهای پیمانکار انجام می شود.

از 30 تا 250 کیلووات مشترک رااز ولتاژ ثانویه تغذیه می کنیم.

از 250 تا3 مشترک را از ولتاژ اولیه تغذیه می کنیم.

2ـ بازدیداز مشترکین دیماندی :

کلیه مشترکین دیماندی ولتاژ ثانویه در سال دو مرتبه بازدید وبازرسی می شوند یک نوبت توسط بازرسین خود اداره که طی یک برنامه زمان بندی 9 ماهه بطول می انجامد ویک باردیگر توسط بازرسین ستاد (بازرسین سایرادارات ) انجام می شود که اصولاً در یک بازه سه ماهه (تیر، مرداد، شهریور) می باشند.

ب) وظایف غیرروتین:

بازرسی وبازدید لوازم اندازه گیری مشترک براساس گزارشات واحد اتفاقات ، بهره برداری یا مأمور قرائت کنتور دال بر خرابی کنتور شکستگی ،دستکاری ، مشکوک بودن مصرف ویابه درخواست خود مشترک مبنی برداشتن ایراد درلوازم اندازه گیری توسط واحد بازرسی مشترک بازدید وبازرسی می گردد.

ج) کالیبراسیون لوازم اندازه گیری درشرکت:

واحد بازرسی موظف است کلیه لوازم اندازه گیری مثل کنتورهای مرجع ، آمپرمترها ، اهم مترها ، تسترها ودستگاههای تست روغن موجود درشرکت را طبق برنامه

زمان بندی وبنا به تشخیص ونیاز جهت کالیبره کردن به شرکت مربوطه ویاستاد ارسال نماید( کالیبراسیون درمورد لوازم اندازه گیری غیراز کنتورهای مرجع که کالیبره

می شوند فقط در حد مشخص کردن درصد خطای دستگاه می باشد)

  • Like 4
لینک به دیدگاه

فرایند اجرایی بازدید از مشترکین دیماندی :

پس از تعیین برنامه زمانبندی بازدید وبازرسی مشترکین دیماندی بازرسی جهت

اندازه گیری وتست به محل تابلوی کنتور رفته وپس از تکمیل مشخصات کنتورها و ودیگر لوازم اندازه گیری وثبت اطلاعات کابل، ترانس، خازن وتابلووتعیین مقدار ct ضریب قدرت مصرف کننده سپس میزان مصرف مشترک رابر اساس مقدار ولتاژ وجریان وهمچنین تعداد دور کنتور اندازه گیری ومحاسبه می کند و میزان حداکثر

مصرف رابا توجه به عدد دیماممتر حساب کرده وثبت فرم مربوطه می کند .

پس از بررسی ومقایسه نتایج بالا درصورت وجود کسر مصرف یا تشخیص ایراد در کنتور و همچنین در صورت داشتن اضافه دیماند درفرم مربوطه ثبت شده وعلت کسر مصرف تاجایی که به عهده بازرس باشد درمحل بررسی وبرطرف می گردد.

وهمچنین بازدیدی ازوضعیت ظاهری وفیزیکی تابلو به عمل آورده و فرم بازرسی به اداره مشترکین جهت محاسبه کسر مصرف واضافه دیماند واقدامات اصلاحی لازم ارسال گشته و درپرونده مشترک بایگانی می گردد.

 

نکاتی که یک بازرس در هنگام بازرسی باید بررسی کند :

ـ داشتن پلمپ ودستکاری نشدن آن

ـ قفل بودن تابلوی اندازه گیری

ـ درست بودن

ـ برابری مقدارفیوزها باقدرت خریداری شده

ـ دستکاری نشدن وایرینگها

ـ ازکار نینداختن ساعت

ـ صحت کارکرد لوازم اندازه گیری ( اعم از تابلو ، کنتور، دیمانمتر ،ساعت و....)

 

معایبی که ممکن است دریک مشترک دیماندی وجود داشته باشد :

1ـ وجود خازن زیاد: گذاشتن خازن زیاد توسط مشترک باعث اشباع کنتور گشته وکنتور کمتر می چرخد.

2ـ کسر مصرف : به دلایل مختلفی ممکن است یک مشترک کسر مصرف داشته باشدمثل خراب شدن ها، سوختن بوبین کنتور، قطع وایرینگها ، چپ بستن ها

 

انتخاب جهت مشترکین دیماندی:

رنج ترانسفورماتورهای جریان باتوجه به میزان قرارداد خرید برق مشترک تعیین می گردد یعنی به ازاء هرمقدار کیلووات خریداری شده دوبرابر آن رنج را انتخاب

می کنیم ویا مقدارجریان مجاز مصرف کننده رادر 4/1 ضرب کرده ورنج مشخص می شود ودرصورتی که عدد به دست آمده دررنجهای استاندارد نبود ازیک رنج بالاتر استفاده می کنیم مثلاً جهت یک مشترک با40کیلووات قرارداد از ترانس جریان 100:5 استفاده می کنیم .

ـ 5/600 ـ 5/500 ـ 5/400 ـ 5/300 ـ 5/250 ـ 5/200 ـ 5/150 ـ 5/100

5/1200 ـ 5/1000 ـ 5/800

  • Like 4
لینک به دیدگاه

اداره خدمات مشترکین :

این واحد که به عنوان پشتیبانی شرکت توزیع می باشد ورابط اولیه و اصلی متقاضی باسایر واحدها می باشد وبیشترین سروکارباارباب و رجوع رادارد مهمترین مسئولیت درتکریم ارباب ورجوع رادارامی باشد.

عمده وظایف این اداره وخدماتی که انجام می دهد به شرح زیر می باشد:

ـ فروش وواگذاری انشعابات تک فاز ، سه فازودیماندی به متقاضیان

ـ افزایش یا کاهش قدرت بنابه درخواست مشترکین ( تبدیل آمپراژ)

ـ اصلاح وسرویس لوازم اندازه گیری مشترکین

ـ برنامه ریزی جهت قرائت کنتور مشترکین

ـ اخطار به مشترکین بدهکار و پیگیری آن

ـ برسی اعتراض مشترکین

ـ محاسبه مقداربرق مصرفی مشترک تا تاریخ معین بنابه درخواست مشترک

ـ تنظیم وارسال لیست قرائت شماره کنتور به جهت صدور قبض

ـ توزیع قبوض بین مشترکین

ـ صدور قبض المثنی

ـ محاسبه اضافه مصرف مشترکین دیماندی

ـ اعلام تسویه حساب مشترکین به سایر قسمتها

ـمحاسبات کسرمصرف مشترکین که ازطریق بازرسی معرفی شده اند.

 

 

روش اجرایی انشعاب دهی برق جدید به مشترکین انواع انشعابات:

عادی : انشعاباتی هستند که به صورت آمپری نیرو رسانی می شوند (کمتر از 50 آمپر سه فاز)

دیماندی: انشعاباتی هستند که به صورت قدرت حقیقی نیرو رسانی می شوند(30 کیلو وات و بیشتر)

 

پس از دریافت تقاضای انشعلاب برق فرم مربوطه تکمیل شده و جهت بازدید مدل به واحد مهندسی نظارت ارسال می گردد (اگر تقاضا به صورت تلفنی صورت گیرد مطابق دستورالعمل فروش انشعاب تلفنی باید اقدام گردد)، بعد از بازدید به وسیله واحد مهندسی نظارت ، چناچه امکان تامین برق وجود داشته باشد و نحوه تامین برق به تایید برسد و هزینه ها به متقاضی اعلام می شود پس از دریافت هزینه ها و تایید واریز وجه توسط حسابداری تأسیسات (فرم اعلامیه بانکی)به متقاضی اشتراک داده می شود و فرم مربوط جهت نصب لوازم اندازه گیری به واحد نصب ارسال می گردد پس از نصب لوازم اندازه گیری به مشترک کد شناسایی داده شده و فرم جدید یا فایل جهت ایجاد سابقه به شرکت رانیر فرستاده می شود . پس از صدور اولین قبض سوابق ایجاد شده در پرونده مشترک بایگانی می گردد .

ـ از متقاضیان آمپری فتوکپی شناسنامه /کارت ملی دریافت می شود.

ـ‌ هزینه های اعلام شده به متقاضی عبارتند از :

1) هزینه های عمومی برقراری انشعاب

2) هزینه لوازم اندازه گیری

ـ دریافت هزینه ها با صدور اعلامیه بانکی در واحد خدمات مشترکین و پرداخت در بانک صورت می گیرد و بایستی پس از پرداخت ، هزینه های اعلام شده توسط حسابداری درآمد تایید گردد.

ـ برای متقاضیان آمپری نیاز به عقد قرارداد فروش برق وجود ندارد و مندرجات پشت فرم «درخواست و قرارداد واگذاری انشعاب برق تک فاز » که توسط مشترک امضا می گردد به منزله قرارداد می باشد .

ـ برای متقاضیان برق 30 کیلو وات و بیشترقرارداد در سه نسخه توسط رییس / مسئول خدمات مشترکین تنظیم می گردد و به امضای مشترک و نماینده شرکت خواهد رسید که یک نسخه جهت مشترک و از دو نسخه دیگر پس از تایید دفتر خدمات مشترکین یک نسخه به برق منطقه ارسال و یک نسخه نیز جهت بایگانی در سوابق پرونده به شهرستان مستردد می گردد .

ـ کلیه قراردادها تا mw 1 توسط شهرستان اعلام هزینه شده و قرارداد منعقده میان متقاضی و مسئول برق شهرستان امضا می گردد .

ـ قرارداد ها بیشتر از 1 mw توسط متقاضی و مدیرعامل یا جانشین وی امضا می گردد .

ـ حداکثر زمان وصل انشعاب مشترکین عادی بعد از طی مراحل اداری در شبکه روستایی هفت روز و در شبکه شهری سه روز می باشد .

ـ فروش انشعاب سه فاز نیز (کمتر از 50 آمپر) بعد از طی مراحل اداری در شبکه شهری و روستایی تا سی روز می باشد .

3- روش اجرایی ارائه خدمات به مشترکین :

پس از دریافت تقاضای ارائه خدمات بر حسب مورد که ممکن است توسط مشترک ، واحد بازرسی ، مامور قرائت و ... درخواست شده باشد مدارک ارائه شده مورد بررسی قرار می گیرد ، چنانچه نیاز به بازدید از محل باشد ، بازدید صورت گرفته و اگر نیاز به اخذ هزینه باشد هزینه های مربوطه دریافت شده و جهت اجرا به واحد مربوطه ارسال می گردد ، پس از مراجعه واحد مربوطه به محل و انجام عملیات در صورتی که نیاز به ارسال تغییرات باشد این تغییرات باید به شرکت رانیر ارسال گردد تا تغییرات منظور گردد. این خدمات توسط مسئول و متصدی خدمات مشترکین صورت می گیرد و بازدید محل نیز توسط واحد مهندسی نظارت صورت گرفته و کروکی نیز باید کشیده شود .

 

انواع خدمات عبارتند از :

1- تبدیل نام 2- اصلاح صورت حساب 3- تغییر کد نرخ و ...

 

4- وظایف واحد متصدی / مسئول تشخیص مصرف :

 

  1. دریافت لیست قرائت (شهری و روستایی)
  2. تفکیک لیستهای قرائت بر اساس روز کاری و منطقه
  3. شماره برداری و وارد کردن اطلاعات در لیست با دستگاه قرائت pw با مراجعه به محل (مامور قرائت)
  4. دریافت لیستهای قرائت شده و دسته بندی جهت ارسال به رانیر
  5. دریافت قبوض روز کاری و تفکیک و توزیع قبوض بین مامورین
  6. توزیع قبوض بین مشترکین توسط مامور قرائت
  7. تهیه گزارشات مورد نظر
  8. بایگانی سوابق

ـ اگر کنتور نویسی سه دوره نتواند شماره کنتور را بردارد کنتور لغو سابقه شده و از محل جمع آوری میگرد .

ـ برای مشترکین روستایی هر چهار ماه و برای مشترکین شهری هر دو ماه قبض صادر می گردد .

ـ حداکثر مدت نصب انشعاب مشترکین بعد از طی مراحل اداری در مشترکین شهری سه روز و در مشترکین روستایی هفت روز می باشد .

ـ کلیه پیگیری و دستور لغو سابقه توسط متصدی تشخیص مصرف صادر می گردد .

1ـ 4 طریقه نصب کنتور :

حداقل ارتفاع نصب کنتور از سطح زمین 180 سانتی متر و محل کنتور با ابعاد ارتفاع 60 سانتی متر و عمق 40 سانتی متر به صورت تراز و با گچ سفید .

  • Like 4
لینک به دیدگاه

-آزمایش کنتور :یکی از وظایف واحد خدمات مشترکین آزمایش کنتور می باشد که ممکن است از طریق مامور قرائت کنتور ، مشترک و یا بازرسی اعلام شود .مشترک درخواست خود را به واحد خدمات مشترکین بابت آزمایش داده ، واحد خدمات مشترکین هماهنگی لازم را با واحد بازرسی به عمل آورده ، سپس در واحد بازرسی آزمایشات مربوطه انجام شده و سالم یا معیوب بودن آن را به واحد خدمات مشترکین اعلام می کند .در واحد خدمات مشترکین اگر نیاز به دریافت هزینه باشد هزینه دریافت سپس اقدامات بعدی صورت می گیرد .

6- اصلاح صورت حساب مشترکین :

بعضی مواقع وجود دارد که مامور قرائت کنتور شماره کنتور مشترک را اشتباه می نویسد یا در قبض اشتباه شماره کنتور وارد شده است در این صورت با درخواست مشترک به واحد خدمات مشترکین ، واحد خدمات مشترکین مامور قرائت کنتور را به محل فرستاده تا شماره کنتور را بازدید نماید بعد از بازدید ، کیلو وات ساعت مصرفی فعلی را برداشته و به مسئول تشخیص مصرف اعلام می دارد که اگر شماره درست باشد مشترک باید قبض را بپردازد و در غیر این صورت نیاز به اصلاح صورت حساب می باشد .

7- تبدیل نام :

مشترکین هنگام خرید منزل باید تبدیل نام بدهند . برای این کار به واحد خدمات مشترکین با فیش برق آخر مراجعه و با دادن نام و نام خانوادگی و همچنین سند منزل یا قولنامه به نام فرد اقدام به تبدیل نام می نماید سپس از طریق واحد فرم اصلاح نام و نام خانوادگی به رانیر جهت تغییر فرستاده می شود .

8- لغو سابقه مشترکین :

اگر بنابه دلایلی مشترک قبض خود را پرداخت نکرد بعد از سه بار صادر شدن قبض و پرداخت نکردن مشترک (6 ماه برای مشترکین شهری و 12 ماه برای مشترکین روستایی-ماده 4-52)فرم پیگیری لغو سابقه مشترکین تکمیل می گردد ، اگر مشترک تا 15 روز بعد از تاریخ تکمیل فرم پیگیری به واحد مراجعه ننمود ، لوازم جمع آوری شده ، سپس فرم لغو سابقه تکمیل و به شرکت رانیر جهت تسویه کامل فرستاده می شود تا بدهکاری یا بستانکاری مشترک مشخص گردد . (اگر بدهی مشترک بیش از 50% حق انشعاب نیز لغو سابقه می شود)

9- چگونگی تعیین بهای برق مشترکین :

برای تعیین بهای انرژی با توجه به مصارف ماهیانه از جدول کدهای تعرفه مشترکین استفاده می گردد در زیر نمونه ای از این آورده شده است (مثلاً برای تا 50 کیلو وات ساعت ماهیانه از فرمول روبه رو استفاده می شود:

c ×5/102 + 8/3026 ( که C متوسط مصرف می باشد )

 

برای یک مشترک خانگی : بهای عادی ، شماره پیشین ، شماره کنونی ، مقدار مصرف و تعداد روز بترتیب بشرح ذیل است :

868.6 - 22891 - 23671 - 780 - 126

185 / 71 = 30 / 126 + 780 = c

ریال 69787 / 7 = 185 / 71 × 93/74 + - 1276 / 3 = c × 93 / 74 + -1276 / 3 = (بهای انرژی خالص)

= (-A+BC)بهای انرژی خالص

 

10-کدهای تعرفه :

کدهای تعرفه مشخص کننده نوع کاربری مشترک می باشد که به صورت زیر تعریف می شوند :

1000000خانگی

2000000 عمومی

3000000 کشاورزی

4000000 صنعتی

5000000 تجاری

7000000 روشنایی

 

بهای انرژی مشترک با مشخصات زیر را تعیین کنید :

نوع فعالیت : سایر مصارف کد تعرفه 5210003 قدرت قرارداد 120

مقدار مصرف بهای برق

عادی 2560 833400 تعداد روز31

اوج بار 300 760600

کم باری 2010 237958

 

متوسط مصرف =× ( 2010 + 300+ 2560 ) clip_image003.gif2/2962 =

 

[TABLE=align: left]

[TR]

[TD] [/TD]

[/TR]

[TR]

[TD] [/TD]

[TD]clip_image004.gif[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

عادی ریال 2/833459 = 2560 × 57/325 =

بهای برق اوج بار 195375 = 300 × 25/651 = ریال

ریال 4/327308 = 2010 × 84/162 = کم باری

 

ریال 1396827 = 03/1 ×(4/327308 + 195375 + 2/833459 ) = بهای انرژی

 

 

11- شماره شناسایی :

شماره شناسایی یک عدد دروازده رقمی بوده که جهت مشخص نمودن موقعیت و محل مشترک به مشترک اختصاص داده می شود و از قسمتهای زیر تشکیل یافته شده است .

 

دو رقم اول : مشخص کننده روز کاری می باشد و با این شماره مشخص می شود که شماره کنتور هر چند مدت باید برداشته شود (مثلاً شماره 80 مربوط به لوازم اندازه گیری دیماندی می باشد که هر ماهه باید شماره کنتور برداشته شود ) .

دو رقم دوم : که شهرستان می باشد که یک عدد دو رقمی بوده و توسط شرکت توزیع اختصاص داده شده است .

دو رقم سوم : منطقه کار مشترک در شهر مربوطه می باشد .

شش رقم آخر :ردیف موقعیت مشترک را نسبت به مشترکین قبل و بعد از خودش مشخص می کند .

شماره شناسایی بعد از نصب لوازم اندازه گیری به مشترک اختصاص داده می شود .

12- شماره اشتراک :

مشخض کننده چندمین مشترک بوده است که انشعاب درخواست کرده است ، در اصل با استفاده از شماره اشتراک فرد شماره شناسایی را در آورده و موقعیت مشترک را مشخص می کند .شماره اشتراک بعد از گرفتن هزینه ها و تایید توسط حسابداری درآمد مشترک اختصاص داده می شود .

13- مصارف سنگین :

موارد بیان شده در زیر به عنوان مصارف سنگین منظور شده و باید مورد تایید کمیسیون مصارف سنگین قرار گیرند :

1) متقاضی برق تا 250 کیلو وات در صورت نیاز به احداث خط بیش از KM5 (کمتر از KM 5 با تایید مسئول برق شهرستان قابل اجرا می باشد ).

2) از قدرت 250 کیلو وات به بالا به صورت ولتاژ ثانویه با تایید کمیسیون مصارف سنگین

3) متقاضی ولتاژ اولیه با هر قدرتی

4) متقاضیان ساختمانی با قدرت بیش از 150 کیلو وات

اعضای کمیسیون مصارف سنگین :

1) مدیر عامل یا نماینده وی

2) مدیریت مربوطه

3) مدیریت دفتر خدمات مشترکین

4) دبیر کمیته (که از سوی مدیر عامل انتخاب می گردد )

  • Like 4
لینک به دیدگاه

تعریف انشعاب :

امکان استفاده مجاز از انرژی الکتریکی که ازطریق دایر کردن خطوط ولوازم اندازه گیری میسر باشد.

1 ـ شرایط واگذاری انشعاب :

ـ نداشتن انشعاب باهمان کاربری درهمان محل

ـ نداشتن بدهی به شرکت یاشرکت های دیگر توزیع

درآمدهای شرکت ازطریق :

ـ فروش انرژی (صدورقبض)

ـ فروش انشعاب (هزینه انشعاب جدید)

ـ حسابهای متفرقه یاخدمات پس ازفروش می باشد .

خدمات پس ازفروش مانند :

تبدیل آمپراژ ، اصلاح و سرویس مشترک ، تبدیل نام تغییرمکان ، تعویض کنتور

ـ انشعابات برق : یابه صورت خانگی ویاتجاری می باشد ومی تواند انشعاب دائم یا انشعاب موقت باشد.

انشعاب موقت : انشعابی که بنا به درخواست مشترک برای مدت زمان معینی خریداری شده وسپس به شرکت پس داده می شود .

دراین نوع انشعابات علاوه برهزینه انشعاب ولوازم اندازه گیری به ازاء هرآمپر خریداری شده مبلغ 2000 تومان به عنوان وثیقه دریافت می شود.

ـ تغییرمکان کنتور : تغییر مکان کنتور فقط درهمان مکان کنتور می باشد وفقط دردو صورت مجاز به تغییر مکان کنتور مشترک هستیم :

ـ تغییر مکان لوازم اندازه گیری مشترکین کشاورزی باداشتن محور ازسازمان آب

ـ تغییر مکان لوازم اندازه گیری اصناف سیار (مانند نانوایی های سیار)

 

فرایند درخواست انشعاب تکفاز:

پس از تکمیل فرم درخواست وقرارداد واگذاری انشعاب برق تکفاز وامضاء تعهدنامه انشعاب برق فرم به پیوست یک برگ کپی شناسنامه وآدرس دقیق محل به اداره مهندسی ونظارت ارجاع داده می شودتانسبت به ترسیم کروکی دقیق محل، ثبت مشخصات دقیق محل توسط تکنسین تهیه کروکی اقدام شودودر صورت نداشتن مشکلی جهت انشعاب برق ونداشتن حریم درصورتی که نیازبه شبکه نداشته باشد به مشترکین جهت اعلام هزینه ها داده می شود وپس ازپرداخت هزینه ها توسط متقاضی و تأئید حسابدار آمد دستور کاربه واحد بهره برداری جهت نسب کنتور ارجاع داده می شود پس از نصب کنتور وپلمپ کردن آن تحویل مشترک می شود وفرم دراختیار مأمور قرائت کنتور قرارمی گیرد و پس ازدادن شناسایی به مشترک فرم شماره متصدی تشخیص مصرف ارجاع داده می شود تااطلاعات مشترک راجهت صدور قبوض و ایجاد سابقه به شرکت ارسال نماید.

هزینه احداث شبکه جدید درداخل محدوده خدمات شهری وهمچنین مصارف خانگی روستایی ،بهداشت ومخابرات تا شعاع 200متر به عهده شرکت می باشد وغیرازاین هزینه شبکه وترانس راباید مشترک پرداخت کند.

انواع انشعاب از لحاظ قدرت و آمپراژ :

230 ولت تکفاز 15-25 و32آمپر

400 ولت سه فاز 15-25 و32 آمپر

با متقاضیان درخواست 50 آمپر سه فاز به بالا یا 30 کیلوولت به بالا بصورت کیلوواتی یا دیماندی قرارداد بسته می شود.

 

تعرفه های مصرف :

ـ تعرفه عمومی : مانند مدارس ، ادارات دولتی یا دکانها

ـ تعرفه کشاورزی : درصورت داشتن مجوز از سازمان آب تعرفه مشترک بصورت کشاوزی محاسبه می گردد مانند چاههای آب کشاورزان

ـ تعرفه صنعتی : مشترکینی مانند کارخانجات که پروانه بهره برداری ازسازمان صنایع داشته باشند باتعرفه صنعتی مصرفشان محاسبه می گردد.

ـ تعرفه تجاری : سایرمواردمانند پاساژها ، مغازه های تجاری تعرفه برقشان به صورت تجاری محاسبه می گردد.

 

برق فرعی : میزان اضافه مصرف مشترک با توجه به نوع تعرفه که قیمت آن باهمان قیمت قراردادی محاسبه می گردد برق فرعی می نامند و برای مشترکین کشاورزی 1% کل قرارداد ومشترکین صنعتی 5% کل قرارداد می باشد .

برق فرعی جهت روشنایی محوطه وساختمان اداری داخل کارخانه در نظرگرفته شده که شامل اضافه دیماند نمی شود .

  • Like 4
لینک به دیدگاه

فرایند درخواست انشعاب سه فاز ودیماندی :

پس ازدرخواست مشترک به صورت کتبی دراداره مشترکین ومشخص بودن مقدار قدرت خریداری شده یا افزایش، کاهش ،ادغام و یا تفکیک انشعاب، محل توسط تکنسین مهندسی و نظارت بازدید وکروکی ومشخصات کامل محل ترسیم شده ودرصورت اینکه نیاز به نظریه واحد بهره برداری داشته باشد فرم به واحد بهره برداری ارجاع داده می شود تاتوسط گروه بالانس مشخصات پست موجود ومقدار بارکسری ترانس درپیک بار ودرساعات غیرپیک بار اندازه گیری شود وبه مسئول برق شهرستان داده شود تادر صورت امکان تأمین برق ویاکمبود امکانات به جهت برقدار نمودن مشترک و یا ارسال به کمیسیون مصارف سنگین ،تصمیم گرفته وبه مشترک اعلام گرددو پس ازطی مراحل فوق توسط متقاضی وپذیرفتن آنها اعلام هزینه به وی شده ودرصورت پرداخت هزینه اعلام شده ، فرم توسط حسابدار درامد تأئید شده وجهت

 

مراحل نصب کنتور یا ارسال جهت تهیه پروژه به واحد خدمات مشترکین فرستاده

می شود

 

1 ـ نرم افزار وصولی:

این نرم افزار جهت ثبت اطلاعات قبوض پرداخت شده مشترکین پس از تحویل از بانک درحساب وصولی آنها استفاده می شود وهمچنیین جهت تسویه حساب مشترکینی که نیاز به تسویه حساب تاتاریخ مشخص دارند

2 ـ نرم افزار نصب جدید :

ثبت مشخصات اولیه مشترکین درخواست انشعاب وثبت مشخصات کامل فرم درخواست انشعاب وهمچنین ثبت اطلاعات شناسایی مشترک پس ازنصب کنتور

3 ـ نرم افزار هایلو :

از این نرم افزار جهت پیداکردن خطاها درفایلهای قرائت کنتور که به وسیله مأمور قرائت ممکن است اشتباه ثبت شده باشد استفاده می شود ودرصورتی که بین شماره قبلی وشماره جدید خوانده شده اختلاف فاحشی باشد این برنامه با مقایسه آنها شماره های مشکل دار را مشخص کرده تامورد برسی قرارگرفته واقدام گردد.

فایلهای قرائت شده قبل ازارسال به رانیر توسط این نرم افزار چک شده تادارای حداقل خطا باشد.

 

4 ـ نرم افزار pw :

این برنامه جهت دریافت وارسال اطلاعات دستگاههای قرائت کنتور برروی رایانه مشترکین نصب می باشد.

فایلهای خام که با توجه به روزکاری مشخص شده ازطرف رانیر درسایت قرارمی گیرد توسط متصدی تشخیص مصرف برداشت می شود وتوسط این برنامه ویرایش شده وبرروی دستگاه قرائت کنتور ارسال می گردد وبعدازثبت شماره هادردستگاه توسط مأمور قرائت ، اطلاعات دستگاه برروی برنامه تخلیه شده وبعدازویرایش و گرفتن فایل تکمیل شده به رانیر ارسال می گردد.

 

شرایط لغو انشعاب :

ـ رسیدن بدهی مشترک به 100%هزینه انشعاب

ـ بنابه درخواست خود مشترک

ـ اقدام دوباروصل خودسرانه برق بعد ازقطع توسط خود مشترک

ـ گذشتن یک سال ازقطع برق مشترک

  • Like 4
لینک به دیدگاه

واحد اداری مالی:

ـ پرداخت حقوق ومزایای پرسنل

ـ خرید لوازم ومصالح درقالب اختیارات

ـ شناسایی هزینه ها وپرداخت دیون شرکت

ـ شناسایی درامدهای شرکت وثبت وضبط آنها دردفاتر

ـ جذب اعتبارات جاری و سرمایه ای

 

اعتبارات سرمایه ای:

کلیه هزینه پروژهایی که توسط طرح ونظارت تهیه وبراورد می شود وبه ستاد اعلام شده وپس از جمع آوری در ستاد مسئولین شهرستان جهت دفاع وتصویب آن در جلسه ستاد شرکت نموده و پس ازتصویب به برق منطقه ای ارسال شده ودر قالب اعتبارات سرمایه ای تایید شد وتامین اعتبار می گردد.

 

اعتبارات جاری:

اعتباری که به شهرستان ابلاغ می شود وملاک تقسیم آن نوع کار ومتناسب باهزینه تامین اعتبار می شود. (هزینه های جاری هزینه هایی هستند که صرف نظراز جذب هزینه های سرمایه ای وجود دارند) مانند هزینه حقوق ،مزایا،بیمه،لباس والبسه، پرسنلی وهزینه های پشتیبانی درهر ماه معمولاٌ سه بار وجه نقد به واحد ارسال

می گردد: دهم هر ماه هزینه های جاری ، بیست وپنجم هرماه کسورات و بیست ونهم هر ماه حقوق

 

نحوه بستن قراردادهای جاری:

که در قالب قراردادهای خدماتی بسته می شود و از محل اعتبارات جاری تامین اعتبار می گردد.

پس از اعلام مناقصه پیمانکاران و شرکتهای متقاضی فرم شرکت در مناقصه تکمیل وقیمت پیشنهادی را درآن نوشته ودر پاکتی در بسته به همراه یک فقره چک تضمینی به مبلغ 200هزارتومان به عنوان حسن شرکت در مناقصه در یک پاکت دیگر تحویل مالی داده می شود سپس درجلسه ای با حضور ریاست امورمسئول مالی ویکی از مسئولین مربوط بانوع قرارداد ابتدا پاکتهای چک باز گردیده سپس درب پاکتهای قیمت پیشنهادی باز گردیده و موردبرسی قرار می گیرد وبا توجه به صلاحیت شرکتها و کمترین قیمت پیشنهادی یک شرکت به عنوان برنده اعلام گردیده ودو شرکت بعدی به عنوان رزو در نظر گرفته میشوند. چکهای مزایده عودت داده می شود واز شرکت برنده به 10% از کل مبلغ قرارداد به عنوان تضمین حسن انجام کار چک معتبر یا سفته یا ضمانت بانکی دریافت می گردد. وقراردادبسته می شود.

پیمانکار درحین انجام کار درپایان هرماه صورت وضعیتی تحویل اداره داده وبعد ازتائید مسئولین مربوطه وتصویب مدیرامور و تائید مبلغ آن 5% به عنوان مالیات ومبلغی به عنوان بیمه باتوجه به نوع قرارداد که یا باکالا ویا بدون کالا می باشد

که در قراردادهای با کالا و قرارداد بدون کالا از مبلغ کل قرارداد

می باشد و10% به عنوان سپرده حسن انجام کار کم می گردد و الباقی به پیمانکار پرداخت می گردد.

و درپایان مدت قرارداد پیمانکار باتوجه به نامه ای که از مالی دریافت نموده مفاصا حساب از اداره بیمه و دارائی آورده و مالی نسبت به تصویه حساب باوی و عودت دادن ضمانتها اقدام می نماید.

 

نحوه بستن قراردادهای سرمایه ای (درقالب پروژه):

درانتهای هر سال پروژهای سال بعد توسط طراحی پیش بینی شده واعلام می گردد وباتوجه به اعتبارات موجود واولویت بندی تعدادی از این پروژه ها درسال آینده قابل اجرا می باشند. درصورتی که از عهده نیروهای اجرایی به دلیل حجم کار، زمان کم وکمبود پرسنل برنیامد فرم تقاضای پیمانکار توسط طرح ونظارت درخواست می شود و پس از انجام مراحل مناقضه و واگذاری پروژه به پیمانکار که اصولاٌ فقط عملیات پروژه ها به پیمانکار داده می شود ( بدلیل اینکه پیمانکاران توان خرید تجهیزات و یراق آلات راندارند و همچنین ممکن است پیمانکار از کالاهای غیر استاندارد وغیر قابل تائید شرکت استفاده کند.)

مجری پس ازتحویل گرفتن پروژه جهت دریافت کالای مصرفی طبق پیشرفت فیزیکی باید فرم درخواست کالا صادر نماید پس ازتائید وتصویب فرم وصدور حواله انبار توسط حسابدار تاسیسات کالااز انبارجهت اجرا تحویل گرفته می شود وبعد از اتمام پروژه درزمان تعیین شده وطی کردن مراحل تحویل ، تحویل پروژه بسته می شود وپیمانکار جهت اخذ دستمزد به حسابداری هزینه مراجعه می کند.

 

حسابداری تاسیسات:

وظایف حسابدار تاسیسات به شرح زیر می باشد:

هرپروژه پس از تحویل به مجری ، مجری جهت دریافت کالاهای مصرفی درخواست کالا داده وپس از اخذ امضاهای لازم توسط حسابدار تأسیسات حواله انبار صادر می گردد ودرحین کار هم طبق پیشرفت فیزیکی پروژه حواله انبار کالاهای مصرفی پروژه توسطحسابدار تأسیسات صادر می گرددو درانتهای کار با توجه به صورت برداری عینی درصورت اضافه خارج کردن کالا برگشت داده ویا درصورت کم تحویل گرفتن کالا یا حواله انبار به وی تحویل می شود وحسابدار تأسیسات درقسمت صورت برداری عینی کالاهایی که واقعأ استفاده شده راثبت نموده ودر صورت مغایرت نداشتن پروژه رابسته و به حساب 101 برق منطقه ای انتقال داده می شود.

 

تنخواه:به مبلغی که جهت انجام کار روزانه و تهیه وسایل خدماتی نزد کارپرداز گذاشته می شود تنخواه گویند.

مبلغی پول نقد در اختیار کار پرداز قرارگرفته تایک سری خریدهای نقدی ضروری وجاری مثل قند،چای،وسائل پذیرایی ،هزینه خدمات کوچک و.... راتهیه وتأمین نماید . البته برای تهیه حتماٌ باید فرم درخواست خرید وپس از تأئید وتأمین اعتبار خریدانجام گیرد بعد از خرید 3/2 آن فاکتورها صورت حسابهای آن فاکتورها را به حسابداری ارائه داده و مبلغ رادریافت می کند.

 

ـ نرم افزارهای مورد استفاده در قسمت حسابداری تاسیسات ،stock جهت انبار و progect جهت پروژه ها می باشد.

 

نرم افزار stock : جهت ورود وخروج کالا به انبار ازاین برنامه استفاده می شود.

حالتهای ورودکالابه انبار:

1ـ رسید انبار : فاکتور تهیه کالا + فرم درخواست کارپرداز توسط حسابدار تأسیسات درقسمت رسید انبار+ 2% هزینه سرشکن انباری ثبت می شود.

2ـ رسید انتقال: کالاهایی که ازانبارهای مختلف شرکت طی حواله انتقال ارسال می گردد توسط رسید انتقال ثبت و وارد می گردد.

3ـ رسیدبرگشتی:کالاهای برگشتی پروژهاکه گاهأ نو ،مستعمل ویااسقاط می باشند.

4ـ رسید برگشتی باقیمت: کالاهای برگشتی پروژها که گاهأ نو،مستعمل که از حساب تنخواه جنسی جریان برگشت می شود.

 

حالتهای خروج کالا از انبار:

1ـ حواله انبار : برای خروج کالاهای پروژه ای و مصرفی توسط حسابدار تأسیسات صادر می گردد.

2ـ حواله اموال :کلیه کالاهای اموالی توسط حواله اموال از انبار خارج می شود.

3 ـ حواله انتقال: برای ارسال کالا به سایر انبارهای شرکت صادر می شود.

  • Like 3
لینک به دیدگاه

قسمت بهره برداری :

ـ نگهداری، تعمیرات، ترمیم خطوط و شبکه های موجود جهت رساندن ولتاژ استاندارد به طور مستمر به مشترکین

ـ سرویس دورهای شبکه وتجهیزات موجود شبکه مانند ترانس های توزیع، تابلوهای توزیع وکلیدهای موجود درشبکه

ـ برنامه ریزی اجرای مانوروقطع ووصل روی خطوط درهنگام مورد نیاز

ـ بهره برداری از شبکه هاوخطوط جدیدالاحداث

ـ اصلاح ورفع نقاط ضعیف وپرخطرشبکه

ـ توسعه شبکه باتوجه به نیاز مشترکین

ـ نظارت برتحویل وتحول شبکه ها

ـ شناسایی نقاط خطر آفرین و حریمهای خطرناک و اقدام در جهت رفع آنها

سرویس و آچار کشی خطوط بطور کامل

 

الف) واحد اتفاقات وعملیات:

این واحد که به عنوان نبض همیشه تپنده شرکت برق می باشد؛وظایف بسیار مهم وکلیدی درمجموعه برعهده دارد وعمده وظایف واحد اتفاقات و عملیات به شرح زیر می باشد:

ـ دریافت گزارش خاموشیهای مشترکین ازطریق تلفن 121 وهماهنگی جهت برطرف کردن خاموشی ورفع عیب وبرقدار نمودن مشترک به طور مطمئن ودائم

ـ ثبت اطلاعات خاموشیها درنرم افزار mis

ـ دریافت اطلاعات بار فیدرهای خروجی پستهای فوق توزیع وثبت آنها در کامپیوتر واطلاع به دیسپاچینگ توزیع

ـ هماهنگی جهت خاموشی های خواسته شده توسط گروههای اجرایی وپیمانکاران

ـ قطع صحیح برق محل کار آنها ، تست شبکه ،تخلیه وارت نمودن دوطرف محل کار وتحویل به مجری

ـ ابزار و لوازم اضطراری که دریک خودروی اتفاقات باید موجود باشد :

چوب استیک ، تعدادی سیم فیوز ، انواع مقره ، میل مقره ، مقداری سیم مسی و المنیومی ، انواع فیوز فشار ضعیف ، رکاب ، کابل ؛ و لوازم ایمنی مورد نیاز فردی و گروهی

 

انواع خاموشیها:

الف) خاموشیهای خواسته: بنا به درخواستگروههای اجرایی جهت انجام کاریا تعمیرات در رو یامجاورت شبکه برقدار ویا به در خواست پست جهت سرویس رله ها وبریکرهای فیدرهای خروجی

خاموشیهای خواسته باید باتوجه به برنامه نوبت بندی خاموشی خطوط اعمال گردد تا

جهت زمان سرویس و اچار کشی خطوط برنا مه ریزی لازم شود .

خاموشیهای ناخواسته : حوادث واتفاقات ب)

ج) خاموشیهای نه خواسته ونه ناخواسته : خاموشیهائی که براثر کمبودتولید هستند

فرایند برطرف کردن یک حادثه (خاموشی ناخواسته):

پس از دریافت گزارش خاموشی از طریق تلفنهای 121 و2315000توسط اپراتور اتفاقات مشخصات نوع خاموشی ،محل وساعت آن دردفتر ثبت خاموشیها ثبت شده وبه واحد سیار اتفاقات جهت برطرف کردن عیب ازطریق بیسیم اعلام می شود.(در صورت لزوم با مسئول اتفاقات هماهنگی لازم انجام می شود) ساعت اعلام ونام مامور در دفتر ثبت شده وپس از اتمام کارگروه واعلام به اپراتور ساعت اتمام ولوازم مصرفی توسط اپراتور ثبت شده کلیه مراحل بالاوعملیات انجام شده درنرم افزارmis در رایانه ثبت می گردد .

تمامی گزارشات تلفنی مردم که ازطریق تلفن121 دریافت میشود و همچنین مکالمات خطوط بیسیم اتفاقات در مورد حوادث و اتفاقات شبکه درنرم افزار ضبط مکالمات ثبت و ضبط می‌گردد ودر صورت لزوم قابل دسترسی میباشد .

  • Like 3
لینک به دیدگاه

فرآیند اجرای یک خاموشی خواسته:

خاموشیهای خواسته که توسط گروههای فشار ضعیف با فشار متوسط ویا پیمانکار درخواست می گرددوجهت افزایش ایمنی گروههای اجرایی در هنگام کار روی شبکه می باشدطی دو فرم قطع وصل شبکه فشارضعیف(15F05/00) وفرم قطع وصل شبکه فشار متوسط(15F05/00) می باشد.

پس از درخواست وتکمیل فرم خاموشی توسط سرپرست گروه اجرایی و بررسی وتائید آن توسط مسئول بهره برداری جهت برنامه ریزی زمان اعمال خاموشی به امضاء مسئول اتفاقات رسیده توسط اپراتور اتفاقات در دفاتر مربوطه ثبت گردیده و پس از مستقرشدن گروه درمحل اجرایی واعلام به اپراتوراتفاقات گروه سیار عملیات جهت بی برق نمودن به محل اعزام میگردد وپس ازقطع صحیح مدار ،تست ،تخلیه و ارت کردن دوطرف شبکه را به مجری تحویل داده وفرم خاموشی را امضاکرده وپس از اتمام کار مجری ارتها راجمع آوری کرده وبه اپراتور اتفاقات اطلاع داده تاگروه اتفاقات وعملیات جهت رفع خاموشی به محل اعزام گردد.

 

ـ گروه اندازه گیری بارومقاومت زمین (گروه بالانس)

وظایف اصلی این گروه به شرح زیر می باشد :

ـ اندازه گیری بارخطوط خروجی سیمهای زمینی وهوایی

ـ بالانس فیدرهای خروجی پستهای توزیع تاحد امکان

ـ ترمیم چاههای ارت درشبکه وهمچنین احداث سیم ارت درصورت نیاز

ـ اندازه گیری مقدار مقاومت چاههای ارت موجود

ـ برسی واظهار نظر درفرم درخواست انشعابات سه فاز ودیماندی جدید از خطوط پستهای توزیع

ـ برسی وتست اتصالات ترانسفورماتورها وتابلوهای تابلوهای توزیع باپیرومترلیزری

ـ ارائه پیشنهادات جهت پستها وترانس هایی که فول بار هستند جهت نصب ترانس یا تقویت ترانس

همانطور که می دانیم سیستم توزیع ازنوع سه فاز باسیم نول می باشد ودرصورت عدم تعادل بار وجریان درفازهای مختلف باعث به هم خوردن نقطه صفر ستاره گشته ودر سیم نول جریان ایجاد می گردد که خود باعث ایجاد تلفات ، افت ولتاژ وافت توان درشبکه می باشد.

بیشترین توان واستفاده را هنگامی می توان ازیک شبکه چهار سیمه دریافت کرد که بارسه فاز آن برابر باشد به همین دلیل بالانس کردن خطوط توزیع ازاهمیت زیادی برخوردار است .وهمچنین بالانس بودن خطوط باعث می شود که ترانسفورماتور هم درحالت نرمال تری کارکند وحرارت وتلفات آن به حداقل برسد .

انجام بارگیری واندازه گیری جریان قیدرهای خروجی پستها طی برنامه زمان بندی مشخص انجام می شود وبهترین زمان برای اندازه گیری در ساعات پیک بار می باشد.

نکته دیگری که مورد توجه می باشد وجود سیم نول وچاه ارت درشبکه فشارضعیف می باشد که هرچه سیم ارت قوی تری داشته باشیم ولتاژ ثابت تر و تلفات کمتری خواهیم داشت .

درزیر هر پست توزیع هوایی یک چاه ارت جهت ارت حفاظتی حفر می گردد که انتهای برقگیرها و بدنه ترانس به آن متصل است .

ودرهر فیدر خروجی حداقل به فاصله 20 متر از چاه ارت ترانس یک چاه ارت الکتریکی حفر می گردد.بدنه تابلو وسیم نول ترانس و سیم نول شبکه به آن چاه متصل می گردد.

در ابتدا وانتهای هر فیدر فشارضعیف و همچنین به ازاء هر150 متر هم یک چاه ارت حفر می شود. زیرا درصورت بروز اتصالی جریان دارای دو مسیر یا بیشتر می گردد یکی از طریق سیم نول ودیگری ازطریق زمین که مقاومت را کاهش می دهد.

 

ـ روش اجرای سیستم چاه اتصال زمین

جهت ایجاد چاه اتصال زمین مقدار 100 کیلوگرم زغان چوب 225 کیلوگرم نمک و 3 مترمکعب خاک رس ، صفحه مسیcm 50 *50 ویا سبد بافته شده باسیم 35 به قطر 70 سانتی مترو10 متر سیم مسی نمره 35 مورد نیاز است .

پس از ایجاد چاهی به قطر یک متر ورسیدن به رطوبت مطلوب نصف زغال ونمک مخلوط شده را درته چاه ریخته و صفحه مسی یا سبد بافته شده مسی متصل شده به سیم 35 را بطور عمود درچاه قرارداده و اطراف و روی آن را با زغال ونمک و خاک رس پر می کنیم .

مقاومت هر چاه ارت باید کمتراز 5اهم باشد و مقاومت کل ارت شبکه باید از 2 اهم کمتر باشد. جهت اتصال سیم ارت به شبکه ازسیم روکش دارمسی نمره 35 ولوله محافظ گالوانیزه2 اینچ به طول 5 متر استفاده می شود .

 

گروه فشارضعیف هوایی :

وظایف این گروه عبارتند از:

انجام تعمیرات روی شبکه های فشار ضعیف هوایی ، توسعه واحداث شبکه های جدید ، رفع حریم شبکه های فشارضعیف ، تبدیل فاز

سرپرست گروه پس از دریافت دستورکار ومشخص شدن نوع کار وبرسی آن درصورت نیاز به خاموشی فرم قطع ووصل شبکه فشارضعیف راتکمیل نموده وپس از امضاء مسئول بهره برداری وهماهنگی و امضاء مسئول اتفاقات گروه رابه محل برده وبعد از مستقرشدن؛ شبکه توسط واحد سیار اتفاقات بی برق شده و پس ازقطع وآزمایش وحصول اطمینان از بی برق شدن محل انجام کار ونصب اتصال زمین شبکه را تحویل سرپرست گرووه داده؛وپس ازاتمام کارانصال زمینها راجمع آوری کرده وجهت برق دارکردن محل بااتفاقات هماهنگی لازم به عمل آمده وبرق شبکه توسط واحد سیار اتفاقات پس از برسی وحصول اطمینان وصل می شود.

 

لوازم گروهی مورد نیاز :

هند لایین(چرخ طناب دستی) ، قورباغه(وایرگریپ یا کاملانک) ، پاچه بند ، رکاب داسی ، پولی ، تی‌فور(چرخ زنجیر یا کوپسل یا هویست)

 

گروه تعمیرات فشار متوسط وخط گرم (HOT LINE ) :

این گروه متشکل از 5 نفر می باشد: تکنسین مسئول تعمیرات فشار متوسط ، دو نفر سیمبان ،یک کارگر فنی ویک کارگر فنی راننده می باشد.

 

1. وظایف گروه :

ـ انجام تعمیرات روی خطوط فشار متوسط بدون برق

ـ رفع حریم شبکه های فشار متوسط

ـ انجام شاخه زنی بصورت خط گرم

ـ بازوبست جامپر وبرقرارنمودن ترانسها بصورت Hot line

 

فرایند اجرای تعمیرات ورفع حریم روی خطوط فشارمتوسط:

پس ازتعیین نوع و محل کارتوسط رئیس بهره برداری وارجاع به تکنسین مسئول گروه، سرپرست گروه فرم قطع ووصل شبکه فشار متوسط را تکمیل نموده وبعد ازتائید مسئول مسئول بهره برداری جهت بی برق نمودن خط و در صورت هماهنگی برای انجام مانور به جز امضاء تکنسین اتفاقات وعملیات رسیده وگروه اجرایی جهت انجام کار به محل رفته بی برق نمودن باتوجه به فرایند خاموشی خواسته صورت می گیرد.

 

فرایند اجرای عملیات باخط گرم:

پس ازتأ ئید فرم گزارش معایب شبکه و امکان انجام کارباخط گرم توسط مسئول بهره برداری وارجاع آن به سرپرست گروه خط گرم ،سرپرست گروه جهت انجام کار روی شبکه بامسئول اتفاقات جهت خارج کردن ریلکوزر خط از مدار ازمحل پست هماهنگی لازم را انجام داده وپس از اتمام عملیات خط گرم باید ریلکوزربه مدار برگردد.

نکاتی که در هنگام شاخه زنی باخط گرم باید رعایت شود:

ـ اطمینان از خارج بودن ریلکوزرخط ازمدار

ـ درنظر گرفتن جهت وزش باد درهنگام کار

  • Like 3
لینک به دیدگاه

اداره مهندسی و نظارت :

اهم وظایف این اداره عبارتند از :

ـ بازدید وتهیه کروکی جهت متقاضیان جدید برق

ـ تهیه پروژه درقالبهای مختلف

ـ نظارت برپروژه‌های درحال اجرا

ـ تحویل وتحول پروژه های اجراشده

ـ برداشت شبکه های موجود وجدید باGPS

ـ پیکتاژ پروژه‌ها وتحویل به مجری

ـ تحلیل شبکه‌های موجود

ـ ارائه پیشنهاد و جذب اعتبارات سرمایه ای

ـ اعلام هزینه رفع حریم به واحدهای مختلف

 

چگونگی ارائه پیشنهادات وپروژه‌ها جهت جذب اعتبارات سرمایه‌ای درسال بعد:

در انتهای هر سال ادارات تابعه امور لیستی از پروژه‌های موردنیاز وقابل اجرا راتهیه کرده وبرآوردمی کنند ؛ ودرفرم پیشنهاد وجذب اعتبارات، نوع پروژه اجرایی هزینه‌های کالا وهزینه‌های عملیاتی هرپروژه واهداف آن رامشخص می کنند وجهت جذب اعتبار به امور مربوطه اعلام می کنند.

البته پروژه‌ها وطرحهای پیشنهادی جهت جذب اعتبارات باید باتوجه به میزان توانایی وعملکرد سال گذشته وهمچنین میزان توانایی اجرا درسال آینده ارائه واعلام گردد.

سپس پروژه‌ها پس ازبرسی توسط اداره مهندسی ونظارت درنرم افزارطرح‌های سرمایه‌ای برق منطقه‌ای ثبت می شود وپس از برسی درستاد و تأئید آنها جهت جذب اعتبار به برق منطقه‌ای اعلام می گردد.

 

ـ پروژه‌ها :

پروژه‌ها درقالب اصلاح وسرویس ،توسعه واحداث ، توسعه روستایی، روشایی معابر تهیه می گردد واعتبار هرکدام ازمحل اعتبارات مربوط به نوع پروژه تأمین می‌گردد.

 

پروژه‌هاممکن است ازطریق زیر تهیه شوند :

ـ فرم تأمین برق متقاضیانی که نیاز به توسعه واصلاح دارند.

ـ فرم پیشنهاد تهیه پروژه‌های نصب واصلاح انشعاب مشترکین

ـ فرم تهیه پروژه ترمیم واصلاح شبکه

ـ فرم پیشنهاد تهیه پروژه توسعه ونوسازی

ـ فرم واگذاری انشعاب برق سه فاز ودیماندی

 

ـ روش تهیه پروژه برقرسانی:

درصورتی که متقاضی یامتقاضیانی پس از بازدید تکنسین مهندسی‌نظارت ازمحل نیازبه احداث شبکه یا اصلاح شبکه داشته باشند بعد ازبرسی توسط مسئول اداره مهندسی ونظارت جهت تهیه پروژه به تکنسین تهیه پروژه ارجاع داده می‌شود وبعد ازبازدید ازمحل اقدام به تهیه پروژه نموده پس ازتهیه وکنترل توسط تکنسین ناظر برپروژه‌ها وتأئید رئیس اداره مهندسی ونظارت به تصویب مسئول برق شهرستان می‌رسد.

هرپروژه درپنج نسخه تهیه می‌شود:

ـ یک نسخه برای مجری (مجری متواند پیمانکار یا پرسنل اداره باشد)

ـ یک نسخه جهت مهندسی نظارت ( برای نظارت برانجام پروژه )

ـ یک نسخه جهت مالی اداری (برای تعیین پیمانکار )

ـ یک نسخه جهت امورمالی (برای تامین اعتبار پروژه)

ـ یک نسخه جهت ناظر مقیم برق منطقه‌ای

 

پس ازتهیه ، کنترل ،تأئید وتصویب پروژه جهت تأمین اعتبار امورمالی ارسال می‌شود و توسط حسابدار تأسیسات تأمین اعتبار می‌شود وشماره پروژه ( دستورکار ) به آن اختصاص داده می‌شود.

 

ـ ردیفهای اعتباری به شرح زیر می‌باشد:

ردیف شرح ردیف

200 احداث ساختمان پست

300 نصب، تقویت، جابجایی، ترانسفورماتورها و تابلوها و برقگیر وکات‌اوت‌ها

400 احداث،جابجایی،ترمیم‌واصلاح شبکه‌های فشارمتوسط‌هوایی وتجهیزات‌آن

500 احداث وترمیم واصلاح شبکه فشارضعیف‌هوایی

590 نصب ( اصلاح وسرویس ) تجهیزات مشترکین

600 احداث ( ترمیم واصلاح ) شبکه 20 کیلو ولت زمینی

700 احداث وترمیم و اصلاح شبکه فشارضعیف زمینی

900 روشنایی معابر

 

نرم‌افزارهای مورداستفاده در اداره مهندسی نظارت:

1 ـ نرم‌افزار تهیه پروژه (Project )

2 ـ نرم‌افزاراتوکد ( Auto cad)

3 ـ نرم افزارطراحی‌روشنایی‌معابر (Calculux)

4 ـ نرم‌افزار MLVC : (جهت طراحی فشار ضعیف وفشار متوسط)

5 ـ نرم‌افزار Dsap

6 ـنرم افزار Digsilent

 

ـ نرم‌افزار تهیه پروژه (Project ) :

ازاین برنامه جهت تهیه وتعیین کالاهای پروژها وهمچنین اعلام هزینه و گزارشهای مختلفی ازپروژهای درحال اجرا ویاتأمین اعتبارشده می توان گرفت کلیه ریزلوازم و هزینه های یک پروژه دراین نرم‌افزار با توجه به ردیف اعتباری آن دراین برنامه ثبت می‌شود وبراساس دفترچه فهرست بهای سال به مااعلام هزینه می‌کند.

 

ـ نرم‌افزاراتوکد ( Auto cad)

ازاین برنامه جهت کشیدن نقشه پروژها استفاده می‌شود وهمچنین گره‌های برداشت شده باGPS راپس ازتخلیه می‌توان دراین برنامه ویرایش کرد.

 

ـ نرم افزارطراحی‌روشنایی‌معابر (Calculux) :

این برنامه جهت طراحی روشنایی بلوارها وخیابانها مورداستفاده قرارمی‌گیرد ورودیهای این نرم‌افزار نوع لامپ، ارتفاع تیر ، طول بازوچراغ ،عرض‌معبر وفاصله پایه ها می‌باشد وخروجی آن مقدارشدت نور برحسب LUX وlumn می‌باشد که براساس جداول نشریه 195 روشنایی معابر می‌توان میزان شدت نور لازم رابدست آورد و با مقایسه آن با مقدار خروجی نرم‌افزار به حالت بهینه رسید.

  • Like 3
لینک به دیدگاه
×
×
  • اضافه کردن...