رفتن به مطلب

خیار مَشک


masi eng

ارسال های توصیه شده

دانستنیهای علمی : گیاهی زیبا و جذاب از خانواده کدوئیان بوده و نام علمی Cucurbita odorifera نیز به این گیاه نسبت داده شده است. در مناطق گرم آمریکای لاتین توسط مردم کشت می گردد.

 

 

خصوصیات ظاهری : خیار مَشک گیاهی با رشد سریع می باشد. خزنده و ترد بوده و طول آن به 15 متر می رسد. این گیاه با چهار ریشه چسبنده به دیوار نیز می چسبد و بالا می رود. بوته ای بزرگ و کرکدار است. برگها گسترده و لوب دار است و گاهی به عرض 30 سانتی متر نیز می رسد. میوه ها بزرگ هستند و تا 60 سانتی متر امکان دارد طول داشته باشد.

میوه ها همچنین خوشمزه بوده و شیرین ، معطر ، نارنجی تا زرد هستند. این گیاه خزنده چند ساله و علفی است. میوه شبیه خیار می باشد. این میوه در شرایط مناسب خشک و آفتابی می تواند ماهها نگهداری شود.

 

 

 

 

شرایط محیط رشد: میوه ها برای رسیدن به دمای بالا نیاز دارند. این گیاه برای رشد بهتر به مکان هایی با زهکشی خوب نیازمند است. خاک های کمی اسیدی با مخلوط ماسه را نیز می پسندند. افزودن پرلیت یا کمپوست نیز کمک شایانی به رشد بهینه آن می کند. ساختن داربست برای کاشت و داشت آن موثر می باشد.

شرایط رشدی تقریبا همچون دیگر خانواده کدوئیان می باشد. آفتاب کامل باشد و آب بیش از حد ضرر می رساند. در گرما و رطوبت بالا می تواند رشد کند. گلهای نر و ماده هردو زرد هستند ام گلهای ماده کوچکتر می باشند. اگر بعنوان گیاه یکساله کشت گردند امکان دارند که گل و میوه بار نیاورند. گلها در آخر بهار تا اوایل تابستان ظاهر می گردند. آبدهی باید منظم باشد.

 

خواص درمانی و کاربردهای صنعتی: میو های خام آن را برای ساخت ترشی جات استفاده می کنند. مردم مناطق بومی اعتقاد دارند که کاشت خیار مَشک در اطراف خانه سبب دور کردن حشرات موذی می گردد. این میوه عناصری همچون کلسیم ، آهن ، فسفر دارد. همچنین حاوی تیامین ، نیاسین ، چربی و آسکوربیک اسید می باشد.

ترکیبات آنتی اکسیدانتی نیز از ترکیبات این گیاه می باشد. آب میوه ی این میوه رنگ زرد تا نارنجی داشته و لذیذ است. در صنایع غذایی از آن در ساخت نوشابه ها و ژله ها استفاده زیادی می شود. این گیاه جاذب حشرات است. گلها معطر بوده و عطر ملایمی را در فضای سبز ایجاد می کنند.

 

 

نحوه تکثیر گیاه : خیار مَشک از طریق بذر براحتی تکثیر می شوند. قبل از کاشت باید 24 ساعت در آب خیسانده شود. سپس با 50 درصد کمپوست و ماسه مخلوط شده و کاشته شود. جوانه زنی بذور 4 تا 6 هفته به طول می انجامد.

برای تکثیر از طریق رویشی می توان از قلمه های آن نیز بهره جست. اما روش بهتر کاشت بذر می باشد.

 

 

 

 

: منابع [TABLE]

[TR]

[TD]

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...