رفتن به مطلب

آموزش اسنوکر


viyona

ارسال های توصیه شده

طرز ایستادن یکی از روش‌های کلاسیک ایستادن این است که پاها را به عرض شانه باز کنید. سپس پای چپ را جلو برده و کمی خم کنید و پای راست عمود و در راستای دست راست‌تان ( که عقب چوب را گرفته است ) باشد. البته با فرض اینکه با دست راست ضربه می‌زنید.

stance1.jpg

اما تنها یک قالب ایستادن را برای همه افراد توصیه کردن، چندان جالب و درست به نظر نمی‌آید، به جای آن بهتر است ببینیم که چه پارامترهایی در ایستادن (stance) حیاتی است و سپس شما با در نظرگرفتن این عناصر، خود به نحوه ایستادن دلخواه پی ببرید.

 

اولین نکته این است که برای احتراز و دوری جستن از حرکت بدن در هنگام ضربه، باید وزن بدن‌تان را بین دو پا بطور مساوی تقسیم کنید.

 

دومین مسأله این است که بگونه‌ای بایستید که مانعی برای راحتی حرکت چوب، توسط بدن‌تان ایجاد نشود.

 

و آخرین نکته این که، بگونه‌ای بایستید که بتوانید چوب را در یک محور مستقیم و حتی‌الامکان موازی با سطح میز نگاه دارید.

stance11.jpg

خب حالا دیگر می‌توانید با در نظرگرفتن سه عنصر، تقسیم وزن بین دو پا، راحتی ضربه و هم‌محوری، بدون اینکه دنبال فشارآوردن به خود برای تقلید از نحوه ایستادن دیگران باشید، خودتان بهترین حالت ایستادن خود را کشف کنید.

  • Like 2
لینک به دیدگاه

منظور از Grip، همان دستی است که شما با آن چوب را گرفته و باصطلاح دست عقبی شما به ‌حساب‌می‌آید.

یک پیشنهاد طنزآمیز برای Grip این است که، جایی از چوب را بگیرید که بتوانید به راحتی آن را بر سر فرد دیگری بکوبید!

اما از شوخی گذشته، نکات مهمی که در این‌باره باید رعایت کنید:

1- چوب را به هیچ‌وجه با دست خود فشار ندهید و شل بگیرید. تا مزاحمتی برای حرکت مستقیم چوب شما در هنگام ضربه ایجاد نشود.

grip4.jpg

 

2- از آنجاییکه چوب باید حتی‌الامکان حالت موازی با سطح میز داشته باشد، می‌توانید براحتی دقت کنید که آرنج ِ خم‌شده شما با چوب زاویه‌ای 90 درجه یا کمی کمتر از 90 درجه را تشکیل دهد.

grip10.jpg

3- نه لزوماً ولی بهتر است که مچ شما هم انحرافی به چپ و راست نداشته و در راستای ساعدتان باشد.

 

 

محکم‌گرفتن و فشاردادن چوب با دست هنگام ضربه، یکی از متداول‌ترین اشتباهات در بازی است و بدترین حالت آن، حالتی است که شما برای زدن ضرباتِ با قدرت بیشتر، بر میزان فشاردادن چوب خود، بیافزایید.

این عمل علاوه بر اینکه از حرکت مستقیم و راحت چوب جلوگیری می‌کند، باعث بالاآمدن ناخودآگاه انتهای چوب‌تان، در هنگام ضربه می‌شود.

پس یادتان باشد چوب را شل بگیرید!

 

برای اطمینان از درستی عملکردتان، کافی است عادت کنید که چوب را تنها با انگشت شست و انگشتان 2 و 3 خود بگیرید و انگشت‌های 4 و 5 را آزاد بگذارید.

grip12.jpg

  • Like 2
لینک به دیدگاه

هنگامی که شما با دست راست خود ضربه می‌زنید و در حالیکه با دست راست، قسمت انتهایی چوب را گرفته‌اید، دست چپ شما، نقش یک پل (Bridge) را ایفا می‌کند.

در واقع توسط انگشتان کانالی را بوجود می‌آورید تا بتوانید چوب خود را در آن قرار داده و در هنگام ضربه، چوب را در یک خط مستقیم حرکت دهید.

شما بدون داشتن یک پل محکم و راحت، شانس بسیار کمی برای بازی درست و بالطبع در پاکت (Pocket) انداختن توپ‌های هدف خواهید داشت.

برای شروع، کف دست‌تان را کاملاً روی سطح میز بگذارید و انگشت شست را به گونه‌ای به انتهای انگشت اشاره‌تان بچسبانید که شکلی شبیه به حرف (V) انگلیسی، مابین این دو انگشت، بوجود بیاید.

bridge5.jpg

حتی می‌توانید برای محکم‌تر کردن پل خود، نوک انگشت سبابه را کمی داخل پارچه سطح میز (Cloth) فرو ببرید. حال 4 انگشت خود را در همین وضعیت، اندکی به سمت انگشت شست خود بچرخانید تا هنگامی‌که چوب را بین دو انگشت قرار می‌دهید، با قسمت گوشتی بالای انگشتان تماس نداشته باشد و مانعی برای حرکت مستقیم چوب‌تان نشود.

 

حتی‌الامکان پل خود را در فاصله 15 تا 20 سانتی‌متری توپ سفید (Cue Ball) بنا کنید.

bridge2.jpg

این پلی که توضیح داده شد، معروف به پل باز است که امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که هیچگاه تا موقعی‌که از راحتی و استحکام پل خود اطمینان حاصل نکردید، ضربه نزنید.

 

شما با توجه به اینکه قصد ضربه‌زدن به کدام قسمت از توپ سفید را دارید، باید ارتفاع پل خود را تنظیم کنید، اما دقت کنید تا همواره نوک هر 4 انگشتتان روی میز باشد و انگشتان را از وسط خم نکنید

bridge4.jpg

پل‌های مکانیکی (Rest) : برای استفاده در زمان‌هایی است که توپ سفید در محلی از میز قرار گرفته که طول چوب کافی نیست.

 

در انتها فراموش نکنید که عدم بهره‌بردن از یک پل محکم و استوار، به کل، سیستم ضربه‌زنی شما را با اشکال مواجه می‌کند.

bridge1.jpg

bridge7.jpg

bridge6.jpg

  • Like 3
لینک به دیدگاه

قبل از اینکه وارد موضوع نشانه‌گیری شویم، شما باید چشم اصلی خود را بشناسید.

برای این کار یک شیء کوچک را در فاصله 4 یا 5 متری خود در نظر بگیرید، آنگاه انگشت شست خود را در مسیر چشم و آن شیء قرار دهید بگونه‌ای که آن را بپوشاند سپس به نوبت یکی از چشم‌هایتان را ببندید.

چشم اصلی شما، آن چشمی است که در هنگام دیدن با آن شست خود را، در همان محل ابتدایی می‌بینید و انحرافی وجود ندارد البته معدود افرادی هم هستند که « دو چشمی » هستند.

پس از مشخص کردن چشم اصلی، باید یادتان باشد که همواره چوب را در زیر چشم اصلی خود قرار دهید.

sighting3.jpg

اگر دو چشمی هستید، می‌توانید چوب را در وسط چانه بگذارید.

sighting1.jpg

مطلب فوق تأثیر بسزایی در دقت نشانه‌گیری شما خواهد داشت.

 

مسأله بعدی این است که شما در حین خم‌شدن و هنگامی که در پشت توپ سفید (cue ball) هستید، باید دائماً چشمتان، بین نقطه برخورد چوب با توپ سفید و نقطه برخورد توپ سفید با توپ هدف (object ball) در رفت و آمد باشد.

اما در لحظه آخر، یعنی هنگامی که می‌خواهید به توپ ضربه بزنید باید نگاهتان تنها معطوف به نقطه برخورد روی توپ هدف باشد.

 

حال شما چگونه متوجه شوید که توپ سفید باید به کدام نقطه از توپ هدف برخورد کند؟

 

برای پیدا کردن پاسخ این سوال کافی است همواره در ذهن خود یک خط مستقیم از وسط پاکِت (pocket) تا وسط توپ هدف بکشید و آن را امتداد دهید، نقطه‌ای که این خط از توپ بیرون می‌آید، نقطه موردنظر شماست.

 

  • Like 2
لینک به دیدگاه

بخش قوانین هم خودم اضافه میکنم

در بازی بیلیارد تعدادی شار با رنگهای مختلف و امتیازات مختلف داریم

1.سفید یا cue ball:این شار فقط برای زدن ضربه به دیگر شارها هست

2.قرمز:تعداد این شار 15 و امتیاز آن برابر 1 میباشد

3.زرد:امتیاز این شار برار 2 میباشد

4.سبز:امتیاز این شار برابر 3 میباشد

5.قهوه ای:امتیاز این شار برابر 4 میباشد

6.آبی:امتیاز این شار برابر 5 میباشد

7.صورتی:امتیاز این شار برابر 6 میباشد

8.مشکی:امتیاز این شار برابر 7 میباشد

نحوه چیدن شارها:

snookertable.gif

 

برای شروع شار سفید را در نیم دایره که به آن D هم گفته میشود قرار میدهیم

سپس باید به شار قرمز ضربه بزنیم و گرنه خطا به حساب می آید

بازی را تا جایی ادامه میدهیم که موفق به پاکت کردن(یعنی داخل سوراخ ها بره) شار قرمز شویم پس از آن یک شار از بقیه رنگها به جز قرمز را انتخاب و اعلام میکنم(انتخاب رنگها آزاد است)اگر موفق به پاکت آن شار شویم امتیاز آن به حساب ما ریخته میشود و ادامه میدهیم که دوباره باید به شار قرمز ضربه بزنیم وگرنه نوبت به نفر بعد میرسد

شارهای رنگی به جز قرمز پس از پاکت شدن به جای اصلی خود برمیگردند.اگر جای شارهای رنگی در اثر پخش شدن شارها اشغال شود در نزدیکترین جای شار خالی قرار میدهیم وباز هم اگر هیچ جای خالی نبود در نزدیکترین محل به جای همان شار قرار میدهیم

بازی را به همین روش ادامه میدهیم تا شار های قرمز تمام شود.سپس از شار کم امتیاز که زرد باشد شروع به پاکت کردن میکنیم تا شاری که بیشترین امتیاز را دارد که مشکی باشد.حتما ترتیب رنگها رعایت شود.

در انتها کسی که بیشترین امتیاز را دارد برنده میشود

BREAK:یعنی تعداد امتیازاتی که در یکدفعه از پاکت کردن شارها تا قبل از رسیدن نوبت به نفر بعد بدست می آید

اگر بازی مساوی شود کسی که امتیاز BREAK بیشتری دارد برنده است

خطا ها:

اگر شار سفید قبل از برخورد به شار قرمز به سایر رنگها برخورد کند برابر با همان رنگ امتیاز به طرف مقابل میرسد البته خطای زرد و سبز هم 4 امتیاز هست

اگر شار سفید مستقیم پاکت شود خطای آن 4 امتیاز و اگر به سایر رنگها برخورد کند که طبق خط بالا خطا باشد امتیاز برابر با همان رنگ است البته خطای زرد و سبز هم 4 امتیاز هست

اگر شار سفید پاکت شود حتما از منطقه D باید بازی شروع شود

اگر نفر اول خطا کند نفر دوم میتواند ضربه بعد را بزند یا از داور درخواست کند که نفر اول دوباره ضربه بزند که در این صورت داور موقعیت قبلی را به طور تقریبی بازسازی میکند

پیوست:از بس نوشتم دیگه دارم میمیرم اگه اشتباه تایپی داره ببخشید

  • Like 2
لینک به دیدگاه
×
×
  • اضافه کردن...