رفتن به مطلب

ارتباط تعداد افراد مشهور با زبان یک کشور


ارسال های توصیه شده

بررسی اخیر دانشمندان به رهبری محققی از دانشگاه ام‌آی‌تی نشان می‌دهد تعداد افراد مشهور یک کشور به شدت به زبان آن کشور و نه ثروت یا جمعیتش بستگی دارد.

 

 

به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا، بر اساس یافته‌های جدید، فردی که در کشوری انگلیسی‌زبان زندگی می‌کند که زبان آن دارای تاثیر جهانی است، شانس بیشتری برای مشهورشدن نسبت به فردی دارد که در کشوری زاده شده که زبان آن از لحاظ جهانی کمتر تاثیرگذار است. ارتباط بین زبان و شهرت فقط یکی از نتایج دریافتی حاصل از خلق شبکه زبانی جهانی جدید در این تحقیق بود.

 

 

محققان به رهبری «سزار ای‌.هیدالگو» از دانشگاه ام‌آی‌تی شبکه‌های زبانی جهانی را برای ارزیابی مرکزیت زبان ارائه دادند. با استفاده از این شبکه‌ها آن‌ها می‌توانند دیدگاه‌های جدیدی را در حوزه‌های مختلف ارائه دهند.

 

 

به منظور انجام این کار، محققان میلیون‌ها قطعه داده را جمع‌آوری کردند که در آن هر قطعه حاوی متنی نوشتاری بود که از زبانی به زبان دیگر ترجمه شده بود. این عمل طی سال‌های اخیر و به دلیل امکان ثبت آنلاین داده‌ها و وجود نرم‌افزارهای مورد نیاز برای تحلیل قابل‌انجام بود.

 

 

محققان در این بررسی از سه منبع داده استفاده کردند که عبارت بودند از: 2.2 میلیون کتاب ترجمه‌شده موجود در پروژه Index Translationum یونسکو، 382 میلیون ویرایش ویکی‌پدیا که در آن کاربران اغلب ویرایش‌هایی را به بیش از یک نسخه زبانی ویکی‌پدیا اعمال می‌کنند و 550 میلیون توئیت مربوط به کاربرانی که در بیش از یک زبان توئیت کرده بودند.

 

 

به منظور ارزیابی مرکزیت یک زبان در هر یک از این شبکه‌ها، محققان از ابزاری به نام «مرکزیت بردار ویژه» استفاده کردند که اساس الگوریتم PageRank گوگل نیز هست. این شیوه نه تنها ارتباط زبان مربوطه، بلکه ارتباط همسایگان آن زبان را در شیوه‌ای متناوب در نظر می‌گرفت.

 

 

شبکه‌های زبانی جهانی متشکل از این سه مجموعه داده‌ به شدت از نظرهایی به یکدیگر مرتبطند. تمامی این سه شبکه، انگلیسی را مرکزی‌ترین زبان معرفی می‌کردند و زبانهای اسپانیایی، آلمانی و فرانسه نیز زبان‌های واسطه بودند.

 

 

با این حال در این شبکه، تعدادی از زبان‌ها مانند چینی، عربی و هندی که توسط تعداد زیادی از مردم صحبت می‌شوند، به دلیل حجم پایین ترجمه‌ها بین آن‌ها و زبان‌های انگلیسی، آلمانی، اسپانیایی و فرانسه، جنبی‌تر بودند.

 

 

چنین یافته‌هایی این مشکل را برجسته می‌کند که تعداد پایین ترجمه‌ها به زبان عربی، مانعی عمده در انتشار دانش بیرون از کشورهای عربی به جهان عرب است.

 

 

بر اساس یافته‌های حاصل، زبان‌هایی مانند انگلیسی و اسپانیایی که بهتر با یکدیگر ارتباط دارند، رویت‌پذیری محتوای تولیدشده توسط گویندگان آن زبان را افزایش می‌دهد.

 

 

دانشمندان به دنبال درک این نکته بودند که چگونه مرکزیت یک زبان با تعداد افراد مشهوری ارتباط دارد که با آن زبان متولد شده‌اند.

 

 

فهرست آن‌ها از افراد مشهور (بین 1800 و 1950) از دو منبع pantheon.media.mit.edu و کتاب «موفقیت انسان» (Human Accomplishment) گرفته شده بود.

 

 

نتایج این پژوهش نشان می‌دهد مشهورشدن با زبانی که فرد با آن صحبت می‌کند، ارتباط دارد و این ارتباط قوی بین زبان و شهرت تعجب‌آور نیست اما هنوز نمی‌توان به تنهایی بر اساس ای داده‌ها گفت کدام یک علت و کدام یک معلول دیگری است.

 

 

دانشمندان بر این باورند این دو ساز و کار یکدیگر را تقویت می‌کنند بنابراین زبانی با مرکزیت بالا شاید به معنای فراوانی دستاوردهای گوناگون توسط گویندگانش باشد و همچنین شهرت افراد در یک زبان نیز مرکزیت آن را افزایش می‌دهد و رویت‌پذیری ایده‌های تولیدشده توسط گویندگان کنونی آن را بالا می‌برد.

 

 

در آینده، ارزیابی تغییرات بوجودآمده در ساختار شبکه‌های زبانی جهانی می‌تواند نشان دهد به طور مثال، آیا زبان انگلیسی با ظهور قدرت‌هایی مانند هند و چین تاثیراتش بیشتر یا کمتر می‌شود و این که آیا زبان‌های خاصی به سمت انقراض می‌روند یا خیر. در واقع، شبکه‌های زبانی جهانی، پیش‌بینی‌های کنونی از تغییرات یک زبان را تکمیل می‌کنند.

 

 

ایسنا

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...