رفتن به مطلب

خدمات شهری


ارسال های توصیه شده

سلام

از اونجایی که تو کشورمون ایران بحث خدمات شهری و اجرای اون تو شهر ها یه بحث خیلی جدید و نو پا هستش و از عمر اون یکی دو دهه بیشتر نمی گذره ما همواره با فقدان مطالب راجع به این موضوع تو تحقیقامون روبه رو هستیم

واسه همین من این تاپیکو اینجا گذاشتم که هرکی هرچی مطلب راجع به خدمات شهری داره بیاره و اینجا بذاره که شاید بتونیم یه مجموعه خوب در باب خدمات شهری داشته باشیم

با تشکر فراوان

:w16::w16::w16:

لینک به دیدگاه

1تعاريف وتقسيمات عمومي

بنابر تعريف عمومي ‹‹فعاليت خدماتي، فعاليتي است كه در خصوص ايجاد تسهيلات براي زندگي افراد و تسهيل فرآيند توليد (صنعتي و كشاورزي) صورت گرفته و كالاي ملموسي نيز توليد نمي كند ››.

بر اين پايه ، طيف بسيار وسيع و متنوعي از فعاليتهاي انساني ، با اهداف مختلف و در قالب سازمانها و تشكيلات متفاوت در زمره فعاليتهاي خدماتي قرار مي گيرند.

بررسي انواع مراكز فعاليتهاي خدماتي نشان مي دهد كه علي رغم تنوع اين فعاليتها ، سه دسته بندي اساسي ميتوان قائل گرديد.

الف) خدمات ز ير ساختي مبتني بر تأسيسات و تجهيزات شهري

ب) خدمات رفاهي و اجتماعي مبتني بر زير ساختهاي اجتماعي

پ) خدمات فني- تعميراتي مبتني بر توليدات صنعتي

بر اساس ، خدمات زير ساختي به كليه خدمات شهري اطلاق مي گردد كه براي تداوم زندگي شهري ضرورت دارند. از جمله گورستان،؛ گشتارگاه، خدمات آب رساني و برق رساني، خدمات جمع آوري زباله و و فاضلاب ، خدمات ارتباطي و حمل و نقل و غيره..

خدمات رفاهي و اجتماعي، آحاد شهري و روستايي را مورد توجه قرار داده و امكانات آموزش،درمان،بهداشت،گذراندن فراغت، شكوفايي استعدادها و خلاقيتهاي فردي، تأمين نيازهاي كاليي و غيره را فراهم مي آورد. خدمات فني تعميراتي، امكان استفاده و بهره گيري از كالاهاي با دوام صنعتي را در جهت تسهيل زندگي فردي ، خانوادگي و اجتماعي پديد مي آورد .

با توجه به تعاريف مراكز آمار ايران و واقعيتهاي موجود زندگي شهري ، مي توان انواع خدمات را به گروههاي زير تقسيم كرد.:

خدمات اجتماعي( شامل خدمات درماني ؛ بهداشتي؛آموزشي؛انتظامي و غيره).

خدمات رفاهي و فراغتي(شامل خدمات هنري ؛ تفريحي؛ ورزشي و غيره).

خدمات پذيرايي و اقامتي( شامل هتل داري؛ رستوران داري و غيره).

خدمات اطلاع رساني( شامل خدمات رايانه اي ؛ چاپي؛ ديداري و شنيداري و غيره).

خدمات مالي و تجاري( شامل بانك داري ؛ بيمه ؛ عمده فروشي؛ خرده فروشي و غيره).

خدمات حمل و نقل شهري(شامل سرويسهاي حمل و نقل؛ پاركينگ؛ پمپ بنزين و غيره).

خدمات فني و تعميراتي(شامل انواع تعميرات خودرو؛لوازم خانگي و ساختماني و غيره).

منبع:تحقیقات خودم

لینک به دیدگاه

خدمات شهري

به جرات مي‌توان ”خدمات شهري“ را قلب ”مديريت شهري“ دانست. چون آنچه در ارتباط مستقيم و منسجمي با زندگي روزانه شهروندان است و كيفيت زندگي آنان را تعيين مي‌كند نحوه ارايه خدمات شهري توسط شهرداري (و ديگر نهادهاي مرتبط) و نحوه دريافت آن خدمات توسط يكايك شهروندان است.

اگرچه گستره و نوع خدمات شهري همراه با نحوه ارايه آنان، از اهميتي فوق‌العاده‌اي برخوردار است اما آنچه ما مي‌خواهيم در اين جا بدان بپردازيم، توضيح اين نكته است كه بدانيم در زمينه خدمات شهري، كجا هستيم، كجا بايد برويم و چه مراحلي را بايد طي كنيم.

فعالیت های خدمات شهری را می توان در چهار گروه زیر طبقه بندی کرد.

الف: خدمات بهداشتی: شامل تنظیف معابر و فضای های شهری ، جمع آوری و دفع زباله و اداره کشتارگاه ها ، اداره گورستان و غسلخانه و مبارزه با آلودگی های زیست محیطی

ب: خدمات رفاهی و تفریحی : اداره پارکها و فضاهای سبز، اداره فضاهای های فرهنگی و تفریحی عمومی و نظارت بر فضاهای فرهنگی و تفریحی مانند سینما ها و سالنهای نمایش

ج: خدمات حفاظتی و ایمنی: آتش نشانی و خدمات ایمنی، لایروبی ... و انجام امور دفاع غیر نظامی

د: خدمات حمل و نقل و ترافیک شهری: ارائه خدمات ترافیکی و بهبود آن اداره و نظارت بر سامانه های حمل و نقل عمومی و نیمه عمومی و سایر خدمات مرتبط

تامین و ارائه تمامی این خدمات جزء وظایف شهرداری ها است که امور مربوطه را از طریق معاونت های خدمات شهری انجام می دهند. البته حیطه وظایف خدمات شهرداریها ، شامل امور پرسنلی، اداری و مالی نیز می گردد.

امروز در جهان، ”خدمات“ از ”توليد“ پيشي گرفته است. به نظر مي‌رسد كيفيت در خدمات، مسابقه‌اي است بدون خط پايان. بوضوح شاهديم كه اقتصادهاي امروز بيشتر به سمت خدماتي‌‌شدن پيش مي‌روند بطوريكه كشورهايي كه بخاطر بافت و زيرساخت‌هاي فرهنگي خود، داراي امتيازاتي در اين زمينه هستند، از ديگران پيشي گرفته‌اند. بعلاوه ماهيتاً خدمات به گونه‌اي است كه به‌خاطر انعطاف‌پذيري و فضاي خلاقانه خود، هيچ‌گونه محدوديتي را برنمي‌تابد.

خدمات شهري يكي از مهمترين عرصه‌هاي رقابتي در حيطه‌ خدمات‌رساني است. مطالعه روند تكامل مديريت، پيشرفت خدمات شهري و رشد فكري افراد، ما را در خدمات شهري، درمقابل سه مرحله اساسي قرار مي‌دهد كه بايد بكوشيم با برنامه‌ريزي جدي و متعهدانه، فرآيند گذار از اين مراحل را پشت سر بگذاريم:

مرحله اول: روزمرگي و تلاش براي رفع نيازهاي اوليه شهروندان : برمبناي شواهد و قراين و تجربيات ، بيشتر به نظر مي‌رسد ما در اين مرحله حضور داريم. در اين مرحله، مديران شهري به برنامه‌ريزي بلندمدت و جامع نمي‌پردازند و بيشتر مي‌كوشند در حد امكانات، منابع و بودجه‌ها به رفع نيازهاي اوليه شهروندان بپردازند. در چنين حالتي، نظرات شهروندان چندان موردتوجه قرار نمي‌گيرد و صرفاً هرآنچه انجام شود ”مطلوب“ محسوب مي‌گردد. انبوهي از امور برزمين‌مانده (به روشي درست يا نادرست) اولويت‌بندي شده و به مرور زمان به انجام مي‌رسند. هم شهروندان و هم كارمندان شهرداري، دچار روزمرگي محسوس و مزمني شده‌اند كه پيامد آشكار آن بي‌تفاوتي نسبت به شرايط فعلي است.

مرحله دوم: تلاشي دغدغه‌مندانه براي جلب رضايت شهروندان : اين مرحله كه بعد از گذار از مرحله رفع نيازهاي اوليه، ظهور مي‌كند، مديران به برنامه‌ريزي جدي، بلندمدت و آينده‌نگرانه با هدف جلب رضايت كامل شهروندان مي‌پردازند. پايبندي به ”ارزش“‌هايي همچون ”رضايت شهروندان“ (مشتريان خدمات شهري)، ارتقاي كمي و كيفي خدمات، و ارزيابي مستمر عملكرد خود (توفيق در جلب رضايت شهروندان) از مشخصه‌هاي اصلي اين مرحله محسوب مي‌شود. در چنين شرايطي، نقش شهروندان نيز كمتر از مديران شهري نيست. تعامل سازنده آنان با مديران و انتقال ديدگاه‌ها و نظرات‌شان (به عنوان بازخورد) نقشي مهم در توفيق مديران و شكل‌گيري شهري شكوفا دارد.

مرحله سوم: كوششي خلاقانه براي ارتقاي توقعات شهروندان : در اين مرحله پاياني، ديگر مديران صرفاً به جلب رضايت شهروندان قانع نبوده و مي‌كوشند آگاهانه، توقعات آنان را افزايش دهند، چون اعتقاد دارند وجود شهرونداني فرهيخته و داراي استاندارهاي بالا، آنان را در كسب موفقيت هرچه‌بيشتر ياري مي‌دهد. در اين وضعيت، توسعه‌يافتگي به طور كامل رخ داده است و ارتقاي خودجوش و مستمر رفاه، كيفيت و استاندارهاي زندگي، يك ”ارزش“ محسوب مي‌شود. در اين مرحله، بايد از مديراني خلاق و دلسوز بهره گرفت.

منبع:همان

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...