رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

پرکن ها وقطعات پرکن دربرجها

مجموعه پوشش دهنده برج

(pre-commisioning ) پيش راه اندازی

پمپ های برج خنک کن

کنترل رسوب ورسوب گذاری دربرجهای خنک کن

 

دانلود کنید

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...
  • پاسخ 59
  • ایجاد شد
  • آخرین پاسخ

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

دانلود قسمت دیگری ازفایل های اموزشی برج های خنک کن

 

پرکن ها ونقش پرکن دربرج خنک کن

مجموعه پوشش دهنده برج خنک کن

pre-commisioning ) پيش راه اندازی

پمپ

کنترل رسوب ورسوبگذاری دربرجهای خنک کن

 

دانلود کنید

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

ایمنی برج های خنک کن

محورگردان به کاررفته دربرجهای خنک کن

از سرویس خارج کردن برجهای خنک کن

تنوره فن دربرج خنک کن

عموامل موثر برکارایی برج خنک کن

 

دانلود کنید

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 2 ماه بعد...
درمورد برج خنک کن اگر سوالی داشتید درحدامکان درخدمتیم

برج های خنک کن کاربرد گسترده ای درنیروگاههای حرارتی وصنایع نفت وگاز داره

با سلام و خسته نباشید

به مطالبی در مورد مشخصات آکنه های(پکینگ) پی وی سی و همچنین معادلات تجربی ضریب انتقال جرم در برج خنک کن احتیاج دارم . با تشکر

لینک به دیدگاه

برج های خنک کن

 

 

یکی از تجهیزاتی که درنیروگاههای حرارتی نقشی بسیار حیاتی دارد برج خنک کن است

قبلا دراین وبلاگ ودر فروم مهندسی نواندیشان درمورد تئوری برج های خنک کن مطالب متعددی به حضور دوستان عزیز تقدیم شده است

دراین پست قصد داریم نقشه های فنی ساخت برج های خنک کن، استانداردهای بهره برداری وکامیشینینگ برج خنک کن واطلاعات فنی مورد نیاز برای برج های خنک کن رو تقدیم حضور دوستان عزیز کنیم

مجموعه ای که برای دانلود درادامه تقدیم حضورتان میشود مشتمل بر نقشه ها،استانداردها ودستورالعمل های مرتبط با برج های خنک کن میباشد که امیدوارم مورد استفاده دوستان گرامی قرار گیرد

برای دانلود مطالب مرتبط با برج خنک کن به لینک زیر مراجعه فرمایید

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

پسورد :

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 1 ماه بعد...
do.php?imgf=154038509613791.jpg
 

برج های خنک کننده با جریان طبیعی :

 

استفاده از برج خنک کننده با جریان طبیعی در اروپا شروع شد و در سال های اخیر مهندسان آمریکایی به آن روی آوردند.احداث این نوع برج در ابتدا با چوب بود وبعدا با چوب وفلز به ساخت آن مبادرت گردید.در نوع جدید،این برج با بتن مسلح درست می شود.شکل فیزیکی این نوع برج نیز تغییراتی را پشت سر گذاشت.نخست به صورت استوانه احداث می گردید وبعدا به حالت دو مخروط قطع خورده روی هم بنا می شد.شکل جدید آن هیپربولیک است که به برج استحکام خوبی می دهد وبا جریان طبیعی هوا در عبور از پوسته برج سازگاری بهتری دارد.طرح نو این برج مصالح بری کمتری دارد چون به حجم کمتری نیاز دارد.

 

برقراری جریان هوا در این نوع برج به پنکه یا دمنده نیاز ندارد.چون جریان هوا در برج با جریان طبیعی توسط اختلاف دانسیته بین هوای بیرون و درون برج ،به وجود می آید(هوای درون برج توسط آب ورودی گرم می شود وبا هوای بیرون اختلاف دانسیته پیدا می کند ).لذا برج یک دود کش بزرگی است که در پایین هوای سرد را به درون خود می کشد و در بالا هوای گرم را تخلیه می نماید.در برج با جریان طبیعی هم دو روش برای خنک کردن آب وجود دارد،با جریان عرضی ویا با جریان متقابل. جریان متقابل وسیله موثری برای انتقال حرارت است اما در جریان عرضی یکنواختی جریان هوا و توزیع آب ،بهتر تامین می گردد واین خصوصیات جبران کننده ضعیف برج با جریان عرضی خواهد بود.در حالت جریان عرضی،هوا عمود بر ریزش آب است وافت فشار در آن کمتر است.جریان متقابل به پر کننده بزرگتری نیاز دارد وارتفاع رانش هم در آن کوتاه تر می باشد.

لینک به دیدگاه
  • 1 ماه بعد...

از جمله مهمترین مزایای این مبدل های گرمایی مرسوم می توان به دو مورد زیر اشاره کرد :

-دمای آب در آنها می تواند به دمایی پایین تر از دمای هوای موجود در برج خنک برسد،به عبارتی دیگر دمای آب می تواند به دمای حباب تر برسد.

-بهینه ترین و کوچکترین مبدل گرمایی برای این مقدار بار سرمایشی محسوب می شوند .

بزرگترین عیب این مبدل های گرمایی هزینه ی بالا برای جلوگیری از رسوب آب در لوله های این برج ها و همچنین جلوگیری از ورود میکرو ارگانیسم ها به داخل لوله ها می باشد، که عدم توجه به این موضوع باعث گرفتگی لوله ها و عدم توانایی سیستم در پایین آوردن دمای آب چگالنده در سیستم نیروگاه شده و بازده کلی نیروگاه را پایین می آورد.

چگالنده یا کندانسور قسمتی از نیروگاه می باشد که بخار خروجی توربین را دریافت کرده و با استفاده از آب برگشتی از برج خنک کن آن را به حالت مایع اشباع برگردانده و راهی Feed Water Pumpو سپس بویلر می کند. البته ذکر این نکته نیز قابل اهمیت است که بخشی از آب خروجی از کندانسور از طریق CW Pumpبه برج خنک کن برگشته و بقیه توسط Extraction PumpبهFeed Water Pumpو سپس بویلر فرستاده می شود.برای انجام بهتر عمل کندانس در داخل کندانسور از تجهیزی به نام اجکتور هوا استفاده می شود که وظیفه ی ایجاد خلا در داخل کندانسور را دارد تا بازده سیستم بالا رود .

نکته : همانطور که از نمودار سیکل رانکین در ترمودینامیک 2 به خاطر دارید هر چه اختلاف فشار بین ورودی توربین و خروجی آن بیشتر باشد بازده نیروگاه بالاتر می باشد .اما این کار در عمل دارای محدودیت های نیز می باشد.

برج های خنک کن بر دو نوع جریان اجباری و جریان طبیعی ساخته می شوند که در برج های خنک کن با جریان اجباری از فن هایی برای مکش هوا به داخل برج خنک کن استفاده می شود، اما در برج های خنک کن با جریان طبیعی از این فن ها استفاده نمی شود و شکل هندسی این برج ها که تقریبا هذلولی گون با مقطع بیضی بوده و به برج ها هلر (HELLER) معروفند، این کار را انجام می دهند.

همچنین برج های خنک کن را می توان از نظر تر (Wet) یا خشک(Dry) دسته بندی کرد : در نوع تر آب برگشتی از کندانسور توسط لوله هایی به بالای برج منتقل شده و توسط نازل هایی به سمت پایین پاشیده می شوند که هنگاه سقوط قطرات آب صفحاتی تعبیه شده تا این قطرات بر روی صفحات سرازیر شوند و در اثر تماس با هوای محیط دمایشان کاهش یابد، اما در نوع خشک آب درداخل لوله هایی در دور برج جریان دارد و تماسی مستقیم بین جریان آب و هوا وجود ندارد.

در حالت تر آب سرازیر شده توسط استخرهایی جمع آوری می شود و همچنین مقداری آب جبرانی از جهت جبران آب تبخیر شده به استخرها افزوده می شود و پس از تصفیه ی آب ، آب دوباره به کندانسور فرستاده می شود .

مقدار آب تبخیری معمولا در مقایسه با آب ورودی به برج خنک کن قابل صرف نظر کردن است .

شرایط برج خنک کن معمولا به شکلی است که هوای خروجی در حالت اشباع قرار می گیرد.

هدف استفاده از برج خنک کن پایین آوردن دمای آب ورودی به برج خنک به پایین ترین مقدار خود می باشد. که این مقدار دمای حباب خشک جریان هوای ورودی به برج خنک کن می باشد. اما برای رسیدن به این میزان به برج بسیار مرتفع نیاز مند است ( ارتفاع معمول برج تقریبا 100 الی 150 متر و قطر قاعده ی60 متر می باشد ) که صرفه ی اقتصادی ندارد، پس دمای مورد نظر را در حدود 5 الی 8 درجه بیشتر از دمای حباب تر در نظر می گیرند .

برج های خنک کن بر اساس مقدار حرارتی که باید در واحد زمان از دبی آب ورودی جذب کنند طراحی می شوند. به ازای شرایط هوای ورودی به برج خنک کن می توان دمای حباب تر و در نتیجه محدوده ی دمای آب خروجی از برج خنک کن را محاسبه کرد.

با توجه به دبی آب ورودی به برج خنک کن و مقدار حرارت دریافت شده در برج خنک کن می توان دمای آب ورودی را نیز محاسبه کرد.

با فرض اینکه دمای هوای خروجی برابر دمای آب ورودی بوده و در حالت اشباع خواهد بود می توان حداقل دبی هوای مورد نیاز برج خنک کن را محاسبه نمود.

این حالت نیز به برج های مرتفع نیاز دارد که برای حل این مشکل می توان دبی هوای ورودی را 20 الی 40 درصد بیشتر از حداقل دبی هوا، در نظر گرفت.

لینک به دیدگاه
  • 4 هفته بعد...

سلام پروژه ايي دارم مينويسم تحت عنوان امكان سنجي تغيير برجهاي خنك كن نيروگاه رامين از تر به هوايي اگر مطالبي داريد كه مفيد باشد برام ارسال نماييد با تشكر

لینک به دیدگاه
سلام پروژه ايي دارم مينويسم تحت عنوان امكان سنجي تغيير برجهاي خنك كن نيروگاه رامين از تر به هوايي اگر مطالبي داريد كه مفيد باشد برام ارسال نماييد با تشكر

 

سلام دوست عزیز

فک کنم با توضیحاتتون جزو نفرات نیروگاه رامین باشید واحتمالا دفتر فنی!

شبیه کاری که شما میخواید انجام بدید رو ماهم با یکی از دوستان درنیروگاه اصفهان درحال انجامش هستیم(البته فقط از لحاظ تئوری ومقایسه هست فعلا)

اگر فکر میکنید به دلیل بحران اب وهزینه این کار انجام پذیره میتونیم ارتباط بیشتری داشته باشیم

موفق باشیم

لینک به دیدگاه
  • 6 ماه بعد...
  • 2 ماه بعد...

با سلام در مورد پایپنگ برج کمک میخواستم

برای پایپینگ کردن چی میخوایم در pdms اگه فایل اماده دارببد ممنون میشم بزارید

در مورد پایپینگ و مدل کردن

لینک به دیدگاه

ی سوالب پیش اومد برام ممنون میشم پاسخ بدید معیار انتخاب نوع برج خنک کننده چیه ؟

مثلا تو چیلر جذبی دایرکت فایر دو اثره دیدم از مدور استفاده کردند

تو چیلر جذبی تک اثره مدل کریر از چهار گوش اب ریز

میدونم که معیار خاصی داره ولی کسی میدونه معیار انتخاب چیه ؟

لینک به دیدگاه
با سلام در مورد پایپنگ برج کمک میخواستم

برای پایپینگ کردن چی میخوایم در pdms اگه فایل اماده دارببد ممنون میشم بزارید

در مورد پایپینگ و مدل کردن

 

سلام دوست گرامی

پایپینگ چه نوع برج خنک کنی؟

مثلا دربرج هلر ما در پایپینگش یه سری تجهیزات پمپاژ واتصالات ولوه ها رو داریم که تا سیستم مورد نظر یعنی کندانسور ومحل های مربوطه وظیفه انتقال اب رو دارن وداخل برج فقط هدر وسکتورها وفین هارو داریم

داخل برج رو معمولا مدل نمیکنن یا من ندیدم

فایل اماده برای نرم افزار ندارم ومدتها هم هست باهاش کارنکردم بنابراین راهنمایی من ادرس غلط به شما خواهد بود

یه سری دیتا درمورد نقشه ها واطلاعات تجهیزات رو برای دانلود تو صفحات قبلی گذاشتم میتونید از اونا هم استفاده کنید

درتالار نرم افزار مطرح کنید شاید دوستان بتونن کمک کنن

موفق باشید

لینک به دیدگاه
ی سوالب پیش اومد برام ممنون میشم پاسخ بدید معیار انتخاب نوع برج خنک کننده چیه ؟

مثلا تو چیلر جذبی دایرکت فایر دو اثره دیدم از مدور استفاده کردند

تو چیلر جذبی تک اثره مدل کریر از چهار گوش اب ریز

میدونم که معیار خاصی داره ولی کسی میدونه معیار انتخاب چیه ؟

 

سلام

والا اقا مجید من معیار انتخاب برج های نیروگاهی رو میدونم ودراین زمینه اطلاعاتی ندارم

بازم از دوستان میپرسم اگر کسی اطلاعاتی داشت حتما شیر میکنم

شما که خودتون اطلاعات تاسیساتیتون خیلی خوبه شماهم از اون دید بررسی کنید شاید یه نکته جدیدی یاد گرفتیم

ممنون

لینک به دیدگاه

بررسی کردم مهندس جان ولی کمی شک دارم این باشه یا نه ولی اخه خارج از اینم نمیتونه باشه -

  • لرزش و صدای فن در برج چهارگوش کمتر نسبت به مدور

    تعمیرات اسونتر برج چهارگوش نسبت به مدور

    پکینگ در برج چهارگوش راحتتر شسته شده و از بین بردن رسوبات راحتره و عمر بالای داره

    در صورت استفاده از چندین برج برج های چهار گوش جای کمتری نسبت به مدور میگیرند

     


     
     
     
     

در مورد نیروگاه چطوره معیار و ملاک انتخاب ؟؟

مهندس جان اگه اشتباه نکنم برج های تو نیروگاه به دوسته تقسیم می شند جریان متقاطعو جریان مخالف و به دلیل عملکرد بهتر در زمستان و جلوگیری از یخ زدن بیشتر از برج جریان مخالف استفاده میکنند ولی سوا اینجاست تو این برج ها هوا از پایین وارد میشه با چرخش فن در بالا هوا مکش میکنه و اب خنک میشه

میخوام بدونم برج ها نیروگاهی پایین بدنه که بازمین در ارتباطه بازه ؟

یا اینکه در پایین هم ی فن داره ؟

و اب چطوری گردش میکنه ؟

ما تو تاسیسات این گونه برج هایی که داریم ابو با پمپ از بالا میفرستیم و با برخورد به پکینگ ها و در اثر تماس باهوا اب خنک میشه حداکثر 4 درجه

 

تو نیروگاه چطوره این مسیر خنک کردن؟ و چقدر ابو خنک میکنه ؟

لینک به دیدگاه
بررسی کردم مهندس جان ولی کمی شک دارم این باشه یا نه ولی اخه خارج از اینم نمیتونه باشه -

  • لرزش و صدای فن در برج چهارگوش کمتر نسبت به مدور

    تعمیرات اسونتر برج چهارگوش نسبت به مدور

    پکینگ در برج چهارگوش راحتتر شسته شده و از بین بردن رسوبات راحتره و عمر بالای داره

    در صورت استفاده از چندین برج برج های چهار گوش جای کمتری نسبت به مدور میگیرند

     


     

در مورد نیروگاه چطوره معیار و ملاک انتخاب ؟؟

مهندس جان اگه اشتباه نکنم برج های تو نیروگاه به دوسته تقسیم می شند جریان متقاطعو جریان مخالف و به دلیل عملکرد بهتر در زمستان و جلوگیری از یخ زدن بیشتر از برج جریان مخالف استفاده میکنند ولی سوا اینجاست تو این برج ها هوا از پایین وارد میشه با چرخش فن در بالا هوا مکش میکنه و اب خنک میشه

میخوام بدونم برج ها نیروگاهی پایین بدنه که بازمین در ارتباطه بازه ؟

یا اینکه در پایین هم ی فن داره ؟

و اب چطوری گردش میکنه ؟

ما تو تاسیسات این گونه برج هایی که داریم ابو با پمپ از بالا میفرستیم و با برخورد به پکینگ ها و در اثر تماس باهوا اب خنک میشه حداکثر 4 درجه

 

تو نیروگاه چطوره این مسیر خنک کردن؟ و چقدر ابو خنک میکنه ؟

تا اونجا که من اطلاعاتم میرسه->پکینگ ها خنک کننده نیستند.پکینگ ها نقش سرعت گیری رو دارند تا زمان عبور رو افزایش بدند و فرصت برای خنک کاری بیشتر باشه.هوا یا گاز داغ(مثلا خروجی بویلر)رو از پایین وارد میکنند تا از قوانین فشارگازها و ارتفاع و ... استفاده بکنند و خنک کاری بهتر انجام بشه.بسته نوع شبکه برج و ظرفیت فن برج میتونه درجه خنک کاری متفاوت باشه که جناب سجاد در این امر تخصص دارند و بهتون پاسخ میدن.

لینک به دیدگاه
تا اونجا که من اطلاعاتم میرسه->پکینگ ها خنک کننده نیستند.پکینگ ها نقش سرعت گیری رو دارند تا زمان عبور رو افزایش بدند و فرصت برای خنک کاری بیشتر باشه.هوا یا گاز داغ(مثلا خروجی بویلر)رو از پایین وارد میکنند تا از قوانین فشارگازها و ارتفاع و ... استفاده بکنند و خنک کاری بهتر انجام بشه.بسته نوع شبکه برج و ظرفیت فن برج میتونه درجه خنک کاری متفاوت باشه که جناب سجاد در این امر تخصص دارند و بهتون پاسخ میدن.

 

بله درسته -چون بیشتر تو پروژه برای افراد میگیم عادت شده برامون ، حرفتون کاملا صحیح ومتینه

تشکر میکنم از دقتتون

لینک به دیدگاه
بله درسته -چون بیشتر تو پروژه برای افراد میگیم عادت شده برامون ، حرفتون کاملا صحیح ومتینه

تشکر میکنم از دقتتون

در مورد برجها که گفتید جریان متقاطع و مخالف یه توضیحی میدید؟

لینک به دیدگاه

کلا برج از نظر جهت جریان هوا به سه دسته تقسیم میکنند

جریان مخالف جریان متقاطع و جریان موافق و از نظر وزش هوا اجباری و طبیعی

و از نظر کارکرد فن به دودسته گریز از مرکز و جریان محوری

و از نظر ساختار به سه دسته ذوزنقه ای مدور مکعب

تو صنعت بیشتر از روش کانتر فلو یا جریان مخالف استفاده میکنند یعنی اب از بالا توسط پمپ به پایین ریخته رو ی پکینگ ها می ریزه و هوا از پایین وارد میشه به این میگن جریان مخالف .و ی فن داره که هوارو مکش میکنه .که بیشتر توجه کرده باشی به مدور و مکعب تقسیم میشه و تو بیشتر پروژه ها از این روش استفاده میکنند تا جریان متقاطع چون تو جریان متقاطع بازدهی کمه یخ زدن در زمستان بیشتر

 

 

ی نکته مهم کلا تونوع کندانسور داریم برای خنک کردن یکی کندانسور ابی و کندانسور هوایی

تو مناطق مرطوب بهتره از کندانسور هوایی استفاده بشه چون اگه از کندانسور ابی استفاده بشه راندمان کم میشه

ولی یادت باشه زمانی که از چیلر جذبی استفاده میکنیم که جاذب لیتیوم برومایده و اب مبرده تو هر اقلیمی باشی باید از کندانسور ابی یا همون برج خنک کننده استفاده بکنی

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.


×
×
  • اضافه کردن...