رفتن به مطلب

هجدهم آبان در آینه تاریخ معاصر ایران


saba mn

ارسال های توصیه شده

[h=1]هجدهم آبان در آینه تاریخ معاصر ایران[/h] [h=3]تهران- ایرنا- امروز یک شنبه هجدهم آبان 1393 هجری خورشیدی، پانزدهم محرم 1436 هجری قمری و نهم نوامبر 2014 میلادی است. 27 سال پیش در چنین روزی، هم اندیشی فوق العاده 'لبیک یا امام' به منظور بررسی وضعیت جبهه ها و شرایط خلیج فارس با حضور مسوولان تشکیل شد.[/h]

81378686-6063800.jpg مهم ترین رویدادهای تاریخ معاصر در این روز، به شرح زیر است:

 

 

 

 

 

18 آبان 1388

 

مهدی سحابی مترجم مشهور، نقاش، نویسنده و صاحب اثرهای ارزشمندی چون ناگهان سیلاب، پیچک باغ کاغذی و خیابان مارگوتا شماره 110 در 65 سالگی درگذشت.

 

 

 

18 آبان 1376

 

آیت‏اللَّه شیخ محمدحسین کلباسی اصفهانی عالم بزرگوار و صاحب اثرهای ارزنده یی چون اهل بیت، شرح باب حادی عشر و غرائب و قصار الکلم در 92 سالگی درگذشت.

 

 

 

18 آبان 1366

 

حمله ی هوایی ایران علیه مراکز نظامی، اقتصادی و صنعتی عراق در استان اربیل و سلیمانیه و مراکز تجمع نیروهای عراقی در مناطق زبیدات و شرهانی صورت گرفت.

 

 

 

18 آبان 1366

 

سمینار (هم اندیشی) فوق العاده لبیک یا امام به منظور بررسی وضعیت جبهه ها، شرایط خلیج فارس و چگونگی تأمین نیروی انسانی و امکانات مورد نیاز جنگ، با حضور مسوولان عالی رتبه ی کشوری و لشکری تشکیل شد.

 

 

 

18 آبان 1365

 

امام خمینی در دیدار با گروهی از نظامیان فرمود:« جمهوری اسلامی وابستگی به هیچ کس ندارد، وابسته به ملت است، وابسته به قوای مسلحه است. اشخاص در این امور دخالت ندارند...»

 

 

 

18 آبان 1359

 

همزمان با حمله ی سراسری عراق به خاک ایران، رژیم بعث حاکم در این کشور هزاران ایرانی مقیم عراق را اخراج و اموالشان را مصادره کرد.

 

 

 

18 آبان 1357

 

همزمان با اوج گیری انقلاب اسلامی و گسترش تظاهرات علیه رژیم پهلوی، دولت آمریکا اعلام کرد که با درخواست محمدرضا پهلوی مبنی بر فرستادن وسایل ضد شورش از جمله باتون، 25 هزار کپسول گاز اشک آور و ... برای رویارویی با اعتراض های مردمی موافق است و به زودی این کالاها را به ایران تحویل می دهد.

 

 

 

18 آبان 1357

 

مردم ایران علیه رژیم پهلوی تظاهرات گسترده ای را برگزار کردند، تجمع اعتراض آمیز مردم نجف آباد به وسیله ی مأموران رژیم پهلوی سرکوب شد. تظاهرات مردم کرمانشاه، اصفهان و بابل نیز چندین شهید و زخمی برجای گذاشت.

 

 

 

18 آبان 1355

 

فرمان تشکیل یک کمیسیون عالی برای نظارت بر کار دستگاه های دولتی صادر و اعلام شد.

 

 

 

18 آبان 1352

 

هنری کیسینجر وزیر امور خارجه ی آمریکا وارد تهران شد. وی مأموریت داشت تا درباره ی صلح خاورمیانه با مقام های سیاسی ایران گفت و گو کند.

 

 

 

18 آبان 1347

 

محمدرضا پهلوی به عربستان رفت. این سفر در راستای گفت و گو درباره ی موضوع بحرین و مسایل منطقه صورت پذیرفت.

 

 

 

18 آبان 1333

 

تمامی لایحه های مصوب دوره ی کابینه ی محمد مصدق با تصویب لایحه یی لغو شد.

 

 

 

18 آبان 1332

 

محاکمه ی محمد مصدق به اتهام ضدیت با سلطنت و قصد برکنارکردن محمدرضا پهلوی و به عنوان عامل رویدادهای بیست و پنجم تا بیست و هشتم مرداد در محکمه ی نظامی در مطبوعات و رسانه های جمعی جهان بازتاب گسترده یی یافت.

 

 

 

18 آبان 1328

 

حکم اعدام حسین امامی از اعضای گروه فداییان اسلام به دلیل اقدام به اعدام انقلابی عبدالحسین هژیر نخست وزیر پیشین رژیم پهلوی و وزیر دربار، به اجرا درآمد.

 

 

 

18 آبان 1327

 

کابینه ی دوم محمد ساعد آغاز به کار کرد، این کابینه تا بیست و هشتم اسفند 1328 دایر بود.

 

 

 

18 آبان 1302

 

رضاخان رییس الوزراء و وزیر جنگ که برای همراهی احمدشاه قاجار به مرز رفته بود به تهران بازگشت.

 

 

 

18 آبان 1300

 

حسین علاء نماینده ی سیاسی ایران در واشنگتن به دیدار «دی یرینگ» معاون وزیر امور خارجه ی آمریکا رفت و از او خواست دولت آمریکا هر چه سریع تر رایزن مالی مورد نظر خود را به ایران معرفی کند.

 

 

 

18 آبان 1294

 

نظامیان قزاق روسیه وارد کرج شدند و حرکت به طرف تهران را آغاز و در پی این رویداد تعدادی از نمایندگان مجلس و روحانیون برای اعتراض به این اقدام به طرف قم حرکت کردند.

 

 

 

برگرفته از: روزشمار تاریخ معاصر ایران(جلد 1 و 3)

 

آرشیو خبری، خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا)

 

گروه اطلاع رسانی

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...