رفتن به مطلب

توصيه تغذيه طب سنتي درفصل پاييز


ارسال های توصیه شده

با آغاز ۶ ماه دوم سال و سرد شدن تدریجی هوا، باید در رژیم غذایی نیز تغییراتی ایجاد کرد. در این زمینه ، حضرت امام رضا(ع) توصیه های بسیار ارزشمندی دارند که برای اطلاع بیشتر شما خوانندگان محترم با دکتر سیدسعید اسماعیلی پزشک و محقق طب اسلامی در این باره گفت وگویی کردیم. وی درباره تغییرات آب و هوا و لزوم توجه به رژیم غذایی توضیحاتی داده است که در ادامه می آید. این محقق طب اسلامی با اشاره به این که ماه اول پاییز «ایلول» نام دارد، می افزاید: در این ماه غلبه سودا زیاد می شود. زیرا باتوجه به این که سودا سرد و خشک است و طبع پاییز نیز سرد و خشک است، در افراد غلبه سودا بیشتر مشاهده می شود. برای جلوگیری از غلبه سودا و بیماری های ناشی از آن، حضرت امام رضا(ع) توصیه هایی دارند که از جمله آن استفاده از مسهل هاست. داروهایی که فرد استفاده می کند و به دنبال آن دچار اسهال می شود. وی می افزاید: ایجاد اسهال به منظور دفع ماده اضافه سوداست. از جمله این مسهل ها می توان به دم کرده افتیمون، استوقودوس و... اشاره کرد. خاکشیر اگر چه جزو مسهل ها نیست اما به رفع تدریجی سودا کمک می کند. استفاده از سنا و گل محمدی ( باتوجه به مزاج فرد وشرایط خاص مصرف) هم مفید است. البته باید به این نکته توجه کرد که افرادی که دچار یبوست هستند نباید از مسهل استفاده کنند. این افراد ابتدا باید از خوراکی های ملین استفاده کنند تا یبوستشان برطرف شود و سپس از مسهل استفاده کنند. توصیه بعدی استفاده از شیرینی های طبیعی است. بعضی از شیرینی ها گرم و تر و برخی گرم و خشک است که می تواند هم به دفع سودا کمک کند و هم گرمای لازم بدن را تامین کند تا از بیماری های ناشی از سردی مزاج جلوگیری شود.مصرف گوشت های معتدل مانند گوشت بره و بزغاله توصیه شده است اما باید از خوردن گوشت گاو که سودازاست، پرهیز شود.

 

خوراکی های خشک مانند غذاهای سرخ شده و کبابی مناسب این فصل نیست و مصرف آن باعث تشدید خشکی بدن می شود و علایمی مانند اگزما، بی خوابی، افزایش شک و وسواس به همراه دارد. با پرهیز از مصرف غذاهای خشک و مصرف به اندازه شیرینی های طبیعی، می توان از عوارض خشکی بدن کاست. همین طور توصیه می شود که در این ماه افراد از حمام رفتن زیاد اجتناب کنند؛ البته منظور گذشتگان از حمام چیزی شبیه سونای امروزی است که باعث تعریق بدن می شود. بنابراین اگر بخواهیم این توصیه را امروزه کاربردی کنیم باید بگوییم بهتر است در این فصل افراد کمتر به سونا بروند.در این ماه توصیه شده است از مصرف بعضی میوه ها به ویژه خربزه و خیار پرهیز شود. توصیه کلی این است که هر میوه را در فصل خودش مصرف کنیم، از این رو مصرف میوه هایی که در سردخانه نگه داری می شود یا به شکل خاصی پرورش می یابد، یا از نقاط دیگر آورده می شود، برای سلامت مضر است. وی می افزاید: حضرت امام رضا(ع) توصیه می کنند که سردی ها را در فصل گرم و گرمی ها را در فصل سرد مصرف کرده و در فصل معتدل بهار و پاییز از غذای معتدل استفاده کنید.بنابراین نباید در فصل بهار و پاییز غذاهای خیلی گرم و خیلی سرد را مصرف کرد. وقتی وارد فصل زمستان شدیم، می توانیم میزان مصرف گرمی ها را افزایش دهیم. رعایت این نکات برای افراد مسن اهمیت بیشتری دارد؛زیرا با افزایش سن، مزاج سردتر می شود و پرهیز از مصرف سردی ها در فصل های سرد ضروری تر است. هر چند در سنین جوانی هم رعایت این نکات مهم است اما گاهی حرارت مزاجی جوانان این سردی را جبران می کند. بار دیگر بر این نکته تاکید می کنیم که باید از میوه های فصل استفاده شود. درپاییزدیگر فصل مصرف میوه های تابستانی گذشته و بهتر است از میوه هایی که در منطقه زندگی مان رویش پیدا می کند، استفاده کنیم و از مصرف میوه های سردخانه ای خودداری کنیم و نکته بعد اینکه اگر فعالیت بدنی و ورزشی در فصل سرد سال بیشتر شود، می تواند به بدن ما انرژی بیشتری برساند و سردی مزاج را کاهش دهد. به ویژه در فصل زمستان، ورزش متعادل رطوبت اضافه بدن را دفع می کند و کاهش این رطوبت در پیشگیری از بیماری های عفونی مانند سرماخوردگی، سینوزیت، عفونت گوش و... موثر است. هر چه رطوبت بیشتر باشد زمینه بروز این گونه عفونت ها افزایش پیدا می کند. در فصل های سرد سال، نوشیدن آب به ویژه آب سرد ناشتا مضر است و بهتر است از نوشیدنی هایی که طبع گرم تری دارد مانند شربت عسل استفاده کرد. همچنین مصرف دم نوش های گیاهی با طبع گرم مانند آویشن، بابونه و استوقودوس هم مفید است. افرادی که سوداوی هستند، می توانند در فصل پاییز از دم کرده گل گاوزبان استفاده کنند.

منبع:masiid.blogfa.com

لینک به دیدگاه

تدابیر مهم در فصل پاییز:

 

خودداری از مصرف غذاهای بسیار گرم: مزاج این فصل، همان‌طور که ذکر شد، خشک است و از هر عملی که موجب افزایش خشکی بدن می‌شود، باید پرهیز كرد. از جمله این موارد می‌توان به غذاهای بسیار گرم، گوشت‌های مانده، گوشت شکار و ادویه‌جات با گرمی زیاد اشاره كرد.

 

پرهیز از زیاده‌روی در نزدیکی: افراط در نزدیکی جنسی، هر چند که در هر زمانی برای جسم و روح مضر است، ولی در فصل پاییز ضرر بیشتری دارد، زیرا مقاربت جنسی از خشکی افزاهای بسیار قوی است.

 

پرهیز از نوشیدن آب سرد: آب سرد موجب ضعف حلق و تارهای صوتی مي‌شود و با توجه به شیوع زیاد بیماری‌های تنفسی فوقانی در این فصل، بهتر است از نوشیدن آن پرهیز شود.

 

پرهیز از قرار دادن سر در معرض مستقیم هوا: در فصل پائیز سر خود را بپوشانید زیرا سر بدون پوشش به ویژه در اوایل صبح که هوا سرد است، موجب بسته شدن منافذ پوستی می‌شود. بسته شدن این منافذ، سبب می‌شود که بخارات دفع نشود و تجمع آن‌ها در سر باعث بروز برخی بیماری‌ها، از جمله نوعی زکام و سرفه می‌‌شود.

 

دوری از مکان سرد: اجتناب از خوابیدن در مکان سرد و حمام با آب سرد، به دلیل بسته شدن منافذ پوستی و عوارض ناشی از آن كه باید از این کار پرهیز کرد.

 

خودداری از استفراغ: در این فصل از انجام هر عملی مثل قی، که موجب تحریک خلط‌ها می‌شود، باید پرهیز نمود. قی در این فصل زمینه را برای بیماری‌های تب‌دار فراهم می‌کند.

 

تعادل در مصرف میوه‌ها: زیاده‌روی در مصرف میوه‌های فصل مضر است و باید از این کار خودداری شود. از میوه‌های مناسب این فصل می‌توان به سیب، به و گلابی اشاره کرد.

 

پرهیز از اعراض نفسانی: اعراض نفسانی، به ویژه غم و اندوه، در هر فصلی ضرر است، ولی در فصل پاییز به ویژه برای افرادی که زمینه بیماری‌های سوداوی دارند، ضرر بیشتری دارد و باید تا حد امکان از این موارد پرهیز نمود و به اموری مشغول شد که موجب سرور و شادی شود.

 

رطوبت بدن: به دلیل خشکی فصل و تأثیر آن روی بدن، لازم است از عواملی که موجب تری بدن می‌‌شود، کمک گرفت. یکی از این عوامل، حمام کردن است که برای رطوبت بخشی مناسب، بهتر است یک روز در میان، استحمام با آب نیم‌گرم انجام گیرد؛ زیرا آب بسیار گرم باعث تحلیل رطوبت و افزایش خشکی بدن می‌‌شود. همچنین می‌توان برای رطوبت بیشتر از وان آب نیم‌گرم به مدت نیم ساعت استفاده كرد. چرب کردن بدن با روغن بنفشه و بادام نیز از مواردیست که به افزایش رطوبت بدن و کاهش خشکی آن کمک موثری می‌کند.

 

استفاده از عطر: در این فصل بهتر است براي تقویت روح از عطرها و بوهای خوش و ملایم استفاده كرد.

 

غذاهای مناسب فصل: در این فصل، بهتر است غذاهای با گرمی معتدل مصرف شود. گوشت‌ها، گوشت بره و مرغ چاق مفید هستند. از شیرینی‌ها نیز آن چه از شکر، مغز بادام و پسته تهیه شده باشد، مناسب است.

لینک به دیدگاه

افسردگی فصلی

 

روان پزشکان سال هاست به تأثیر نور در تشدید برخی بیماری ها پی برده اند و معتقدند برخی انواع افسردگی مثل افسردگی فصلی در فصول پاییز و زمستان به علت کاهش نور دریافتی بدن و در پی آن کاهش هورمون ملاتونین مغز رخ می دهد. امروزه با گسترش شهرنشینی و کمبود نور آفتاب در آپارتمان ها، تنش ها در فصول سرد افزایش می یابد از این رو رعایت یکسری نکات به بهبود این وضعیت کمک می کند. مثلاً پیاده روی سبک حدود 10 دقیقه در نزدیک ترین پارک، کنار زدن پرده ها و استفاده از همان نور اندک، استفاده از مواد غذایی با طبع گرم (گوشت بوقلمون گرم بوده و ماده آرام بخش تولید می کند) و استفاده از غذای سبک هنگام شب. با رعایت این نکات کوچک تغییرات مهمی در زندگی شما رخ می دهد.

لینک به دیدگاه

سرماخوردگی در پاییز

 

از شایع ترین بیماری های این فصل سرماخوردگی است. در طب سنتی ترشحاتی که از بینی خارج می شود زکام و ترشحات پشت حلق را نزله می نامند. این ترشحات باید از سر و بینی پاک شوند و به هیچ وجه نباید مانع خروج این مواد شد. متأسفانه امروزه با بروز اولین نشانه های سرماخوردگی مصرف آنتی هیستامین و قرص سرماخوردگی مانع خروج این مواد شده و مدتی بعد سرماخوردگی به صورت حادتر و همراه با عفونت برگشت می کند که به دلیل سرکوب اولیه که نامناسب بوده است، اتفاق می افتد.

 

در روزهای اول زکام حمام رفتن و تعریق در حمام مضر است ولی در روزهای آخر مفید است. پس از استحمام هم حتماً سر را باید پوشاند.

 

مصرف حریره ای که با نشاسته، شکر و روغن بادام شیرین تهیه شده باشد بسیار مفید است. همچنین آش حاوی اسفناج و ماش پوست کنده و نیز آش جو با عناب یا حریره حاوی سبوس گندم، مغز بادام و عسل همگی مناسب هستند.

 

بخور با ترکیبی از شوید، بومادران، بابونه و آویشن بسیار مفید است و باعث خروج سریع تر مواد دفعی و سبکی سر می شود.

 

در مراحل اولیه احساس بروز سرماخوردگی قرقره کردن آب ولرم همراه نمک یا جوش شیرین، نوشیدن فراوان مایعات گرم و شیرین، استفاده از هوای آزاد در محیط بیرون و تنفس عمیق و استفاده از بخورهای گیاهی مثل بخور اکالیپتوس توصیه می شود.

لینک به دیدگاه

مصرف این مواد در پاییز مفید است و توصیه می شود

 

گوشت بره، شتر، بلدرچین، گندم (نان، جوانه، در آش و سوپ )، نخود و لوبیا (با خیساندن نفخ آن گرفته شود)، سیب، مواد غذایی آب پز و یا کبابی (سرخ کردنی بسیار کم)، میوه های شیرین و آبدار (انار شیرین و انگور شیرین)، کشمش، مویز، بادام، زرده تخم مرغ (آب پز یا عسلی)، شیره خرما و انگور، مربای بالنگ، به، سبزیجات، چغندر، ترب، هل و دارچین، انجیر، شیر با عسل، شیر برنج، فرنی و کنجد.

لینک به دیدگاه

مصرف این مواد در پاییز باید به حداقل برسد

 

غذاهای آماده و حاضری، غذاهای فریز شده و مانده، سرخ کردنی های مانده، انواع سس، انواع کنسرو، پنیر پیتزا، انواع تنقلات بسته بندی شده، کاکائو، قهوه، نسکافه، چای پر رنگ، مواد حاوی افزودنی و نگه دارنده، بادمجان، گوشت گاو و گوساله، ماهی شور و دودی، آب لیمو، آب غوره، سرکه، پنیر شور، ماست و دوغ و کشک، نان باگت یا خمیر، قارچ، گوجه فرنگی، میوه های ترش (لیموترش، گریپ فروت، انار ترش و پرتقال)، عدس، لوبیا سبز، گوجه فرنگی، ترشیجات.

لینک به دیدگاه

چگونه در پاییز رژیم بگیریم؟

 

لاغر شدن نياز به تغيير سبك زندگي، تغذيه‌ي درست و ورزش منظم دارد. اما اگر با رسيدن فصل پاييز قصد داريد چند كيلو كم كنيد مي‌توانيد روي مواد غذايي معرفي شده در اين مطلب حساب كنيد. اين مواد غذايي كم كالري‌اند، به شما احساس سيري طولاني مدتي مي‌دهند و در سوزاندن كالري‌ها به شما كمك مي‌كنند. توصيه مي‌كنيم با مصرف زياد اين مواد غذايي به استقبال فصل سرما و خوش اندام‌تر شدن برويد.

 

چغندر

 

چغندر يكي از سبزيجاتي است كه حاوي بيشترين ميزان قند است اما با اين حال كالري كمي دارد يعني حدود 50 كالري در هر فنجان. اگر چغندر را با سبزيجات ديگر ميل كنيد يك ماده‌ي غذايي لاغري بي نظير مصرف كرده‌ايد.

 

بروكلي

 

بروكليِ عزيز سرشار از فيبر و مواد مغذي است كه هر دو براي سلامت شما لازم و ضروري است. علاوه بر اين بروكلي كم كالري است و به شما احساس سيري طولاني مدتي مي‌دهد. زماني كه گرسنه نباشيد هم كه خودتان بهتر مي‌دانيد، كمتر به سراغ پرخوري مي‌رويد.

 

زغال اخته

 

زغال اخته كم كالري و حاوي گلوسيدهاي كمي است اما در عين حال سرشار از فيبر است. نصف فنجان زغال اخته حاوي 25 كالري است. شايد به دليل طعم ترش آن كمتر تمايل به مصرف اين ماده‌ي غذايي داشته باشيد. توصيه مي‌كنيم زغال اخته را به عنوان مثال به سالادهايتان اضافه كنيد و از خواص آن بهره ببريد.

 

كرفس

 

افرادي كه قصد لاغري دارند كرفس زيادي مي‌خورند به خاطر اين كه يك ماده‌ي غذايي كم كالري است. دو شاخه كرفس حاوي حدود 95 درصد آب است. كرفس سرشار از فيبر است و همين فيبرها يك ماده‌ي مغذي سالم ساخته است.

 

قارچ

 

قارچ اشتها برانگيز و مغذي و در عين حال كم كالري است. هر نصف فنجان قارچ حاوي 10 كالري است. اين ماده‌ي غذايي پرطرفدار كمابيش فاقد چربي است و منبع خوب فيبرها، پتاسيم، سلنيوم، ريبوفلاوين، تيامين، اسيدفوليك، ويتامين B6 و زينك (روي) است.

 

بايد بدانيد دو هفته مصرف منظم قارچ خام باعث كاهش وزن خواهد شد. در واقع بيشتر ستاره‌هاي سينما براي لاغري رژيم غذايي حاوي قارچ خام را دنبال مي‌كنند.

 

كلم

 

كلم سرشار از فيبر بوده و كم كالري است. هر فنجان كلم برگ خرد شده حاوي 20 كالري است. كلم‌ها جزو سبزيجات بسيار مغذي محسوب مي‌شوند و براي افرادي كه قصد لاغري دارند يك ماده‌ي غذايي فوق‌العاده است.

 

كدو تنبل

 

كدو تنبل يك ماده‌ي غذايي لاغر كننده‌ي بسيار موثر است. اين كدوي گرد و قلمبه كم كالري بوده و در عين حال سرشار از فيبر، ويتامين‌ها و مواد معدني است. بايد بدانيد كه كدو تنبل حاوي ميزان زيادي بتاكاروتن است.

 

كلم بوك چوي

 

كلم بوك چوي يك كلم چيني است. هر فنجان كلم پخته حاوي 20 كالري است.

اين كلم سرشار از آب و انواع فيبرها مي‌باشد و باعث ايجاد احساس سيري طولاني مدت مي‌شود. به اين ترتيب شما را در مسير لاغري قرار مي‌دهد.

 

كاهو

 

اگر به لاغري و زيبايي اندام خود اهميت مي‌دهيد كاهو را دريابيد. كاهو كم كالري است و احساس سيري طولاني مدتي ايجاد مي‌كند به خاطر اين كه سرشار از فيبر است. بسياري از ستاره هاي هاليوودي براي لاغري از اين ماده‌ي غذايي استفاده مي‌كنند.

 

بلال

 

احتمالاً خواندن اين آيتم شما را هم ياد شير بلال و بوي زغال انداخت. بايد بدانيد هر بلال متوسط حاوي 83 كالري است. اين ماده‌ي غذايي خوشمزه سرشار از پتاسيم و تيامين است و حاوي ميزان قابل توجهي فيبر و پروتئين مي‌باشد. بلال جلوي اشتهاي زياد را مي‌گيرد و سيري طولاني مدتي ايجاد مي‌كند.

 

فلفل تند طعم تندي به غذاها مي‌دهد و در عين حال كم كالري است. اگر مي‌خواهيد متابوليسم يا همان سوخت و ساز بدنتان را تحريك كنيد به سراغ فلفل تند برويد.

 

هويج فرنگي

 

هويج فرنگي يك ماده غذايي نشاسته‌اي مغذي و كم كالري و سرشار از فيبر است. در هر نصف فنجان از اين هويج 60 كالري وجود دارد. هويج فرنگي شما را سير مي‌كند و جلوي پرخوري را مي‌گيرد.

 

فلفل تند

 

فلفل تند طعم تندي به غذاها مي‌دهد و در عين حال كم كالري است. اگر مي‌خواهيد متابوليسم يا همان سوخت و ساز بدنتان را تحريك كنيد به سراغ فلفل تند برويد. اين ماده‌ي غذايي پرطرفدار به سوزاندن چربي‌ها كمك كرده و احساس سيري طولاني مدتي هم ايجاد مي‌كند.

 

گلابي

 

گلابي سرشار از فيبر است كه به كنترل دستگاه گوارش كمك مي‌كند. اين ماده‌ي غذايي حاوي فيبري به نام پكتين است كه احساس سيري طولاني مدتي ايجاد مي‌كند و جلوي پرخوري را مي‌گيرد.

 

سيب

 

يك عدد سيب يك ميان وعده‌ي ايده آل محسوب مي‌شود. سيب خوش طعم و كم كالري است. يك عدد سيب 140 گرمي به زحمت 90 كالري دارد.

 

 

منبع:

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
فک کنم به مزاج آدما بستگی داره من که نه تحمل گرما دارم نه سرما مزاج داغونی دارم:icon_pf (34):

 

دقيقااا.. حالا بگو مزاجت چيه من بهت بگم چيكار كني....:a030:

لینک به دیدگاه
دقيقااا.. حالا بگو مزاجت چيه من بهت بگم چيكار كني....:a030:

 

هنوز کشف نشده تو گرما اصلا تحمل گرمی ندارم غذاهای گرم داغونم میکنه تو سرما هم تحمل سرما ندارم ولی بازم غذاهای گرم داغونم میکنه:w58:

لینک به دیدگاه
هنوز کشف نشده تو گرما اصلا تحمل گرمی ندارم غذاهای گرم داغونم میکنه تو سرما هم تحمل سرما ندارم ولی بازم غذاهای گرم داغونم میکنه:w58:

 

طبعت گرم و تره..

بادمجون ميخوري چه حسي داري كامل توصيف كن كه درونت چي بوجود مياره. حستو درمورد بادمجان

باز هم اون ازمونو انجام بده.. شايد من اشتباه كرده باشم..

لینک به دیدگاه

گرم مزاج هستید یا سرد مزاج؟

مزاج شما از چه نوعی است؟ صفراوی، سوداوی، دموی یا بلغمی. شاید وقتی این اسم‌ها را می‌خوانید با خود بگویید که مزاج افراد دارای دو خصوصیت گرم و سرد است و چه ارتباطی به صفرا، سودا، خون و بلغم دارد، اما باید بدانید نام‌های گفته شده اخلاط چهارگانه بدن ما هستند که اگر تعادل آنها برهم خورد علائمی چون سنگینی، غلظت خون و افزایش حرارت بدن بروز کرده و فرد را دچار کسالت، سستی، خواب‌آلودگی، سردرد و کند‌ذهنی می‌کند.

 

 

 

این اخلاط خصوصیات سرد و گرم داشته و در بدن جایگاه مشخصی دارند. سودا در طحال، صفرا در کیسه صفراوی، خون در کبد و بلغم در لنف های سراسر بدن جای گرفته اند.

 

خوب است بدانید مزاج صفراوی خصوصیت آتش دارد و گرم و خشک است. مزاج دموی (خون) ماهیت هوا دارد و گرم و تر است.

مزاج بلغمی خصوصیت آب دارد و سرد و تر و مزاج سوداوی ماهیت خاک دارد و سرد و خشک است. اگر در افراد دو مزاج بلغمی و سوداوی غالب باشد طبع بدن سرد و اگر دو مزاج دموی و صفراوی غالب باشد طبع بدن گرم است.

گرم مزاجیم یا سرد مزاج؟

قبل از پاسخ به این پرسش لازم است بدانید پایه اصلی طب سنتی برخلاف طب مدرن امروزی بر اساس شناخت نوع مزاج و طبیعت انسان بوده و برهمین اصل خوراکی هایی تجویز می شود که بتواند مزاج را متعادل و علائم بیماری را التیام بخشد البته این را هم بدانید در به کارگیری طب سنتی نباید افراط و تفریط کرد، چرا که در هر صورت بشر برای درمان بیماری های حاد و سخت نیاز به طب مدرن و داروهای شیمیایی و جدید آن دارد، اما تحقیقات نشان داده است طب سنتی در مقایسه با طب امروزی اثرگذاری بیشتری در التیام و درمان بیماری های مزمن، ویروسی و اختلالات گوارشی دارد.

 

اما بر اساس چه خصوصیاتی ماهیت مزاجی مان را بشناسیم؟ بیشتر کسانی که رنگ پوستشان سفید است سرد مزاج هستند.

در سرمای زمستان براحتی گرم نمی شوند. خواب را به فعالیت روزانه ترجیح می دهند. بیشتر آنها کم حوصله و بی حال بوده و از کمبود انرژی رنج می برند. درونگرا بوده و در محاورات احساسات خود را بروز نمی دهند و کمتر عصبی می شوند و بیشتر عصبانی می کنند ! نبض آنها آرام می زند و عروق خونی شان باریک است. مستعد ابتلا به پارکینسون، ms، سوزش و نفخ معده، سرگیجه، تهوع و سردرد هستند.

 

اما افراد گرم مزاج، پرانرژی، چالاک، زرنگ و زودفهم هستند. رنگ پوست آنها اغلب سرخ و تیره است و رگ هایشان نمایان. برونگرا بوده و در محاورات سرعت در سخن گفتن و پیوستگی گفتار دارند و سریع احساساتشان را بروز می دهند.

گرمای تابستان برایشان زجرآور است و عطش زیادی دارند. این افراد به دلیل ضربان قوی قلب، اندام های پرخون، محرک و فعالی دارند.

غذای دو مزاج گرم و سرد

بدن هر کسی با دریافت یکسری غذاها واکنش مخصوصی را از خود نشان می دهد. مثلا شنیده اید که می گویند فلان کس با خوردن یک خیار سردی اش می کند و دیگری با مصرف یک مویز گرمی اش می کند. این همان ارتباط میان نوع غذاها با ماهیت مزاج ماست که اگر رعایت نشود اثرات ناگوار گرمی و سردی در غالب علائم بیماری بروز می کند.

به همین دلیل هم سالخوردگان گرم و سرد چشیده روزگار ما همیشه به رعایت توازن میان انواع خوراکی ها توجه کرده اند و از قدیم غذاها و نوشیدنی هایی چون دوغ با کاکوتی، باقلا با گلپر، آبگوشت با آویشن، ماهی با گردو و فلفل، برنج با زیره، پنیر با گردو، گوشت با سماق، ماست با نعناع، کاهو با سکنجبین یا کله پاچه با دارچین را با یکدیگر مناسب می دانسته اند.

 

اما کدام غذاها گرم و کدام یک سرد است؟ به گفته متخصصان طب سنتی گوشت گوسفند، شتر، بوقلمون، مرغابی، انواع شیرینی ها، کشمش، خرما، عسل، ارده، انجیر، انگور، موز، خرمالو، خربزه، گردو، نمک، روغن، هل، تخم مرغ، نان گندم، اغلب ادویه جات و غذاهای فرآوری شده همچون سوسیس و کالباس طبع گرمی دارند، اما از غذاهای سرد می توان به گوشت گاو، گوساله، مرغ، ماهی، برنج، ماست، خیار، هندوانه، جو، ماش، باقلا، ذرت، زرشک، انواع لبنیات، کدو، ریواس، قارچ، تمبرهندی، گوجه سبز، چغاله بادام، گیلاس، کاهو، آلو، انار، سرکه و آب یخ اشاره کرد.

 

نکته جالب تر آن که از امام صادق(ع) نقل است میوه ها را به صورت فصلی بخورید. چرا که فصول سال هم طبع گرم و سرد دارند و میوه، سبزی و غذاهای آن فصل با مزاج ما هماهنگ تر است.

 

این را هم بدانید زیاده روی در مصرف غذاهای گرم موجب تب، یبوست، جوش، بوی تند ادرار، پرفشاری خون، آشفتگی، بی قراری، عطش و سرگیجه می شود که با مصرف غذاهای سرد می توان اثرات آن را تعدیل کرد، اما مصرف زیاد غذاهای سرد هم باعث دل درد، نفخ، اسهال، گرفتگی عضلات، سستی و ضعف، تکرر ادرار، روماتیسم، دست و پای سرد و ترشح زیاد بزاق می شود.

غذاهای مناسب مزاج های چهارگانه

اما پرسش اصلی آن که متخصصان چه رژیمی را برای مزاج های چهارگانه مناسب دانسته اند؟

 

مزاج صفراوی ها گرم و خشک است و افراد با این مزاج پوست خشک، موهایی مجعد و رنگ زردی دارند. یبوست، ادرار تیره، کم اشتهایی، عطش، تلخ شدن دهان، سردرد، سرگیجه و دیدن خواب های ترسناک از نشانه های مزاج صفراوی است. غذاهای چرب و سنگین صفرا را زیاد کرده و مصرف غذاهای سرد توصیه می شود.

 

مزاج دموی ها گرم و تر است و تعادل آن به ترکیبات شیمیایی موجود در خون مربوط می شود. افراد با این مزاج پوست مرطوب با منافذ باز دارند و پرمو و پراشتها هستند.

افزایش این مزاج موجب سنگینی، شیرین شدن دهان، قرمزی زبان و سرخی پوست می شود. پرخوری بر حالت دموی مزاج می افزاید و استفاده از غذاهای سرد، میانه روی در خوردن و نوشیدن زیاد آب رقیقی خون را زیاد و از حرارت بدن می کاهد.

 

مزاج سوداوی ها سرد و خشک و سنگین ترین مزاج است. پوست این افراد خشک و تیره و مزه دهانشان شور یا ترش است. زیادی این مزاج فرد را دلتنگ، بی حوصله و افسرده می کند و اگر به تعادل نرسد اختلالات روحی ظاهر می شود.

غذاهای مانده، بیات، نمک سود و دودی، سودا را زیاد می کند و خوردن یخ و مصرف غذاهای فرآوری و سرخ شده برای این افراد مضر بوده، اما غذاهای گرم توصیه می شود. مزاج بلغمی ها سرد و تر است.

پوست این افراد سرد و نرم بوده و موها صاف و کم پشت و ریزش و پیدایش موی سفید پیش از موعد در آنها شایع است.

غذاهای سردی بخش همچون لبنیات، ترشی و سرکه بلغم را زیاد می کند و بهترین غذا برای این مزاج غذاهای گرم است.

لینک به دیدگاه
طبعت سرد و تره..

بادمجون ميخوري چه حسي داري كامل توصيف كن كه درونت چي بوجود مياره. حستو درمورد بادمجان

 

به نظرم طبیعتش گرمه هااا نه سرد.:w16::a030:

لینک به دیدگاه

[h=1]
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
[/h]

مصرف سیر و غذاهای حاوی ادویه‌ مثل سوسیس و کالباس، انواع شورها و ترشی باید محدود شود.

یک متخصص طب سنتی با اشاره به بیماری‌های فصل پاییز و طبع سرد افراد در این فصل گفت: مصرف سیر و غذاهای حاوی سوسیس و کالباس، انواع شورها و ترشی در این فصل باید محدود شود.

 

علی حسینی گفت: در طب سنتی همانند تقسیم‌بندی مزاج افراد برای بیماری‌ها هم تقسیم‌بندی طبع وجود دارد به طوری که در فصل بهار طبع گرم‌ وجود دارد به همین دلیل بیماریهای پوستی و جوش‌های پوستی بیشتر می‌شود.

 

وی افزود: با این تعریف در فصل پاییز نیز بیماری‌هایی با طبع سرد مثل سرماخوردگی، بیماری‌های مفصلی، بیماری‌های عصبی، استرس و افسردگی بیشتر می‌شود. حسینی گفت: در طبع پاییز چون سرد و خشک است مصرف موادی که باعث سردی یا خشکی بدن می‌شوند باید محدود شود.

 

این متخصص طب سنتی افزود: مصرف سیر و غذاهای حاوی ادویه‌ مثل سوسیس و کالباس، انواع شورها و ترشی باید محدود شود چون باعث کاهش رطوبت بدن و افزایش خشکی می‌شوند. وی تصریح کرد: مصرف گوشت بره، شتر، بلدرچین، نان، نخود و لوبیا، مواد غذایی آب‌پز و کبابی،کشمش،عسل، شیر برنج، فرنی و کنجد توصیه می شود.

 

حسینی گفت: مصرف میوه‌هایی مانند سیب، انار و انگور در این فصل باید بیشتر شود و خوردن بادام، شیره خرما و انگور، مربای بالنگ، به و انجیر نیز مناسب است.

 

این متخصص طب سنتی گفت: همچنین باید از مواجهه با گرمای زیاد در هنگام ظهر و سرمای بامداد و شبانگاه، خوابیدن در جای سرد، استحمام با آب سرد، نوشیدن آب خیلی سرد، خوابیدن با معده پر، مصرف مسهل‌های قوی، فصد و حجامت و هرکاری که خون را کم کند، قی کردن، زیاد خوابیدن و زیاد بیداری کشیدن و حرکات بدنی زیاد پرهیز کرد.

لینک به دیدگاه
بچه هاي گلم.. به اين سايت مراجعه كنيد مزاجتون و طبعتون مشخص ميشه...

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

من رفتم به این سایت هنوز خبری نشده:ws3:

لینک به دیدگاه
ارور میداد همش ولی الان نتیجه اومد:hapydancsmil:

 

:ws3:اي جانم خوبه.. حالا مزاجتو طبعتونو متوجه شديد .. طب سنتي فصل پاييزتونو بخونيد و رعايت كنيد كه ايشالله هيچ مشكلي براتون پيش نياد گلم.:a030:

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...