رفتن به مطلب

albuterol آلبوترول


masi eng

ارسال های توصیه شده

آلبوترول

 

در مورد این دارو

آلبوترول تجویز میشود تا لولههای برونش (مجاری هوایی) را در ریهها باز کند تا راحتتر نفس بکشید؛ به آن گشادکننده برونش میگویند. آلبوترول اسامی تجاری متفاوتی دارد. این دارو تحت عنوان سالبوتامول هم شناخته میشود.

 

چگونگی مصرف

آلبوترول را میتوان به صورت استنشاقی، یا خوراکی به شکل قرص، محلول، یا شربت مصرف کرد. هیچگاه بیش از مقدار تجویز شده مصرف نکنید. از دستورات پزشکتان به دقت پیروی کنید. اگر طبق یک برنامه منظم از این دارو مصرف میکنید و یک نوبت را فراموش کردید ، به مجردی که به یاد آوردید آن نوبت را مصرف کنید. نوبتهای باقیمانده در روز را با فواصل زمانی منظم مصرف کنید. مقدار دارو را دو برابر نکنید.

آئروسل استنشاقی آلبوترول برای درمان و جلوگیری از انقباض برونشی (تنگ شدن مجاری هوایی ریه) استفاده میشود. دارو را 15 دقیقه پیش از شروع ورزش مصرف کنید تا از انقباض برونشی ناشی از ورزش پیشگیری شود. پیش از استفاده، ظرف حاوی دارو را به خوبی تکان دهید. یک پُف از دارو را استنشاق کنید، نفستان را 5 شماره نگاه دارید و سپس نفستان را بیرون دهید. بیش از دو بار در یک زمان با 2-1 دقیقه فاصله استنشاق نکنید. از اسپری کردن به سمت چشمها خودداری کنید. هر کپسول دارو حاوی 200 بار اسپری است، اگرچه یک نوع کانادایی 80 بار اسپری دارد.

محلول استنشاقی آلبوترول سولفات از طریق دستگاه تنفس با فشار مثبت متناوب (ippb) یا یک نبولایزر با استفاده از یک ماسک صورت یا قطعه دهانی مصرف میشود. اطمینان حاصل کنید که در مراقبت و نحوه استفاده از این وسایل به خوبی توجیه شده باشید. پزشکتان یک دستورالعمل برای دستگاه ippb تجویز میکند و درمان در هر نوبت 5 تا 20 دقیقه به طول میانجامد. معمولاً نبولایزر از 10-6 لیتر هوا یا اکسیژن فشرده در دقیقه استفاده میکند، و درمان معمولاً در حدود 10 دقیقه طول میکشد. دو محلول وجود دارد. یکی حاوی 83/0 میلیگرم دارو در هر میلیلیتر است و به همین صورت قابل استفاده میباشد. محلول دیگر حاوی 5 میلیگرم در هر میلیلیتر است و لازم است که قبل از استفاده رقیق شود. مطمئن شوید که دستورات خاص را از پزشکتان گرفته باشید. محلول رقیق شده را میتوان تا 24 ساعت در دمای اتاق یا 48 ساعت در یخچال نگهداری کرد.

آلبوترول سولفات برای استنشاق نیز برای درمان و جلوگیری از انقباض برونشی (تنگ شدن مجاری تنفسی) استفاده میشود. برای پیشگیری از انقباض برونشی ناشی از ورزش، 15 دقیقه پیش از ورزش از دارو استفاده کنید. این دارو به شکل یک کپسول است و به وسیله خاصی نیاز دارد تا بتوان از آن استفاده کرد. این وسیله کپسول را به دو نیم میکند و دارو را آزاد میسازد. اطمینان حاصل کنید که روش استفاده از این وسیله را میدانید. هر پرسشی داشتید از پزشک یا داروسازتان بپرسید.

شکلهای خوراکی آلبوترول [محلول، شربت، قرص، و قرصهای طولانیاثر] باید در زمانهای تجویز شده مصرف شوند. قرصهای طولانیاثر باید به همان شکل خورده شوند و نباید آنها را شکست، خرد کرد یا جوید.

 

هشدارها و عوارض جانبی

در صورت بروز هریک از نشانههای زیر آلبوترول را قطع کرده و با پزشکتان تماس بگیرید: آبی شدن پوست؛ گیجی شدید؛ احساس غش؛ افزایش خسخس سینه یا تنگی نفس؛ بثورات جلدی یا کهیر؛ تورم صورت، لبها، یا پلکها. سایر علایم نادر که ممکن است رخ دهند و باید بلافاصله گزارش شوند عبارتند از: درد قفسه سینه؛ ضربان قلب نامنظم؛ گزگز یا احساس خواب رفتگی انگشتان دست یا پا؛ خونریزی یا کبود شدگی غیرعادی. اثرات معمول این دارو عبارتند از برآشفتگی و لرزش که معمولاً با مصرف دارو به تدریج بهبود مییابند. سرفه، خوابآلودگی، خشکی دهان، نبض تند، سردرد، دردهای عضلانی، تهوع، یا بیخوابی گاهی ممکن است رخ دهند. شستن دهان با آب گرم پس از استفاده از اسپری ممکن است خشکی دهان را کاهش دهد. در صورت بروز سردرد در مصرف این دارو، از استامینوفن استفاده کنید. در صورتی که این علامتها مشکلساز شدند یا اگر پس از دریافت مقدار معمول آلبوترول هنوز مشکلات تنفسی داشتید با پزشکتان مشورت کنید.

 

موارد احتیاط

در صورت وجود هریک از موارد زیر پیش از مصرف آلبوترول پزشکتان را مطلع سازید:

حساسیت به هر نوع ماده غذایی، نگهدارنده، رنگهای خوراکی یا دارو.

بارداری یا شیردهی.

مصرف دیگر داروها، به ویژه داروهای ضدافسردگی، داروهای فشارخون، محرکها، کوکائین، داروهای قلبی (دیگوکسین)، یا داروهای میگرن.

سابقه یا ابتلا به مشکلات قلبی، بیماری قند، پرکاری تیرویید، یا فئوکروموسیتوما.

 

هنگام مصرف توصیه میشود

مراجعات منظمی به پزشکتان داشته باشید تا بهبودتان را زیر نظر داشته باشد.

برگهای همراه داشته باشید که نشان دهد دچار مشکل تنفسی هستید و آلبوترول و داروهای دیگر مصرف میکنید.

آلبوترول را دور از دسترس کودکان و دور از حرارت، نور مستقیم، و حرارت مرطوب نگاه دارید. (در این شرایط آلبوترول فاسد میشود). محلول آلبوترول از انجماد حفظ کنید.

آلبوترول تاریخ گذشته را دور از دسترس کودکان در توالت دور بریزید (بهجز ظرف حاوی آئروسل را). هیچگاه ظرف آئروسل را حتی در صورت خالی بودن سوراخ نکنید، به آتش نیاندازید و نشکنید.

 

هنگام مصرف نباید

هیچ دارویی (حتی فراوردههای گیاهی و داروهایی که نیاز به نسخه ندارند) را بدون مشورت با پزشکتان مصرف کنید.

 

اطلاعات دیگر

شکلهای ژنریک آلبوترول ارزانتر هستند و عموماً به همان اندازه انواع با اسامی تجاری مؤثر میباشند.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...