رفتن به مطلب

خلق شبکیه چشم با استفاده از سلولهای بنیادین


ارسال های توصیه شده

محققان دانشگاه کالیفرنیا در تلاشی برای مبارزه با اختلالات بینایی موفق به خلق شبکیه ای هشت لایه ای از سلولهای بنیادین جنینی انسان شدند.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
100922041130.jpg

به گزارش خبرگزاری مهر، این شبکیه نه تنها اولین ساختار نسجی سه بعدی پیچیده ای است که از سلولهای بنیادین به وجود آمده، بلکه این شیوه اولین قدم در راستای تولید شبکیه های آماده برای پیوند به منظور درمان عیوب بینایی در میلیونها انسان به شمار می رود.

شبکیه بخشی از ساختار چشم است که تصاویر را ثبت کرده و آنها را از طریق اعصاب بینایی از چشم به مغز ارسال می کند. محققان بر اساس فرایندی که در مطالعات پیشین طراحی شده بود، استفاده از گرادیانهای میکروسکوپی برای محلولهایی که سلولهای بنیادین را در خود غوطه ور کرده و مسیری ویژه برای تمایز سلولها از یکدیگر به وجود می آورد، انواع مختلفی از سلولهای چندگانه را خلق کردند.

"هانس کرستید" مدیر این پروژه تحقیقاتی معتقد است خلق این ساختارهای سلولی در رشته سلولهای بنیادین اولین به شمار می رود. به گفته وی یکی از محققان در این تیم تحقیقاتی به یک مسئله علمی جالب توجه به همراه راه حل مهندسی آن اشاره کرده است، راه حلی که نشان می دهد گرادیانهای محلول می توانند نسوجی را از سلولهای بنیادین به وجود آورند. بر همین اساس ساختاری نسجی چندگانه ساخته شد که قدمی بزرگ در راه درمان بیماری های شبکیه چشم به شمار می رود.

محققان دانشگاه کالیفرنیا هنوز در حال آزمایش شبکیه بر روی مدلهای حیوانی و بررسی شیوه های مختلف تمایز سلولهای بنیادین به سر می برند.

بر اساس گزارش گیزمگ، تنها در کشور آمریکا بیش از 10 میلیون نفر از اختلال دژنراسیون ماکولا چشمی رنج می برند، اختلالی که در نهایت می تواند در افراد بالای 55 سال منجر به نابینایی شود.

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...