hasti1988 22046 اشتراک گذاری ارسال شده در 17 مهر، ۱۳۹۳ این روش این امکان رو به شما میده که تنها با یک بازدید نیم ساعته از کارخانه بتونین یه گزارش بسیار جامع و کامل رو ارائه بدین . بدون اینکه حتی مسئولین کارخانه متوجه موضوع بشن ! . اوایل دهه 80 آقایی به اسم Goodson یکی از مدیران کارخانه جانسون کنترل بود . یه روز قرار میشه یه تیم مدیریتی از یه شرکت ژاپنی که جزو تامین کننده های شرکت تویوتا بود و رقیب شرکت جانسون کنترل بشمار میومد ، بیاد و از کارخونهء اونا بازدید کنه . اینا هم به خیال اینکه اونها قرار هست نیم ساعت بیان و یه چیزی ببینن و برن و مطمئنا نمیتونن اطلاعات کافی و درست حسابی جمع کنن ، موافقت میکنن که کارخونه رو به رقیب نشون بدن . ژاپنیها میان و حدود کمتر از یک ساعت اینور اونور رو نگاه میکن ، هیچ چیزی یادداشت نمیکن ، چیز عجیب و غریب هم نمی پرسن ، بعد هم میذارن میرن و چند روز بعد یه نسخه از گزارش بازدید خودشون رو میفرستن برای جانسون کنترل . گزارش میرسه به آقای Goodson . گزارش رو که ورق میزنه شدیدا تعجب میکنه که چطور ممکن هست اینا تو این فرصت کم و بدون اینکه چیزی بنویسن یا بپرسن ، بتونن همچنین گزارشی بنویسن ! . توی گزارش اونها حتی اطلاعاتی در مورد تخمین هزینه های فروش شرکت جانسون کنترل هم بود ! . وقتی اعضای مدیریتی جانسون کنترل میرن که از کارخونهء ژاپنیها بازدید کنن بیشتر از یه ساعت آفتاب بالانس میزنن و هی میپرسن و می نویسن ، اما به هیچ چیزی نمی رسن !!!! . آقای Goodson اونجا متوجه شد که باید اصولا یه سری آموزشهای خاص به مدیران فقط در خصوص بازدید از کارخونه داده بشه . خلاصه اینکه این روشی هست که ژاپنیها ازش استفاده میکردن اما آقای Goodson این روش رو پایه ریزی میکنه و براش قانون میذاره . 6 تا مرحله میشه برای Rpa تعریف کرد که به ترتیب انجام میشن و هیچ کدوم قابل حذف نیستن : 1) تشکیل تیم ارزیابی : باید اول یه تیم انتخاب کرد . تعداد نباید 4 - 5 نفر بیشتر بشه . البته کمتر از این هم درست جواب نمیده . یک نفر رو بعنوان سر گروه انتخاب می کنیم . این سر گروه عموما همون تشکیل دهنده تیم ، یعنی کسی که برنامه بازدید رو هماهنگ کرده ، هست . یعنی چی ؟ یعنی سر گروه بودن توی تیم Rpa ارتباطی به پست سازمانی فرد نداره . اگه یه تیم تشکیل شد که توش دو تا کارشناس و دو تا مدیر و یه معاون بود و خواستن از جایی بازدید کنن ، لزوما معاون یا مدیر نباید سرپرست باشه . 2) آموزش ارزیابها : در مورد کارخونه بحث میشه . اطلاعات اولیه رد و بدل میشه . هماهنگیهای لازم بعمل میاد . حرفها یکی میشه . به ارزیابها تاکید میشه که موقع بازدید نت برداری نکنن . اگه احیانا ارزیابها دفعه اول هست که میخوان به روش Rpa عمل کنن ، بهشون نحوهء پر کردن دو تا فرم مربوط به Rpa (بعدا در موردشون صحبت می کنیم) ، آموزش داده میشه . 3) تقسیم وظایف : 2 تا فرم در Rpa مورد استفاده قرار میگیره که شامل تعدادی سئوال کاملا مشخص و استاندارد هست . فرم 1 شامل 11 تا و فرم 2 شامل 20 تا سئوال هست . بعد از اینکه آموزشها انجام شد و صحبتها رد و بدل شد ، یه جلسه تشکیل میدیم و هر سئوال رو به یه نفر تخصیص میدیم . یعنی اگه به فرض داریم در مورد فرم 2 تصمیم می گیریم که 20 تا سئوال داره ، هر 5 نفر (مثلا) قرار نیست به 20 تا سئوال جواب بدن ! این یعنی اینکه از قبل مشخص میشه که آقای فلانی به سئوالات (مثلا) 4 و 8 و 11و 19 و جواب میده ! . این بدان معناست فرد توی کارخونه فقط دنبال پیدا کردن جواب سئوالهایی که مربوط به خودش هست می گرده . 4) انجام بازدید : این فکر نکنم توضیح بخواد !!! 5) ثبت مشاهدات در فرم 1 و 2 : فرمها تکمیل میشه . بهتر هم هست که توی یه جلسه مشترک بعد از بازدید فرمها رو تکمیل کنیم و در مورد امتیازها صحبت کنیم . درسته که هر سئوال رو به یه نفر تخصیص دادیم ، اما همیشه احتمال این وجود داره که چیزی توجه کسی رو جلب کرده باشه که از دید بقیه مخفی مونده باشه . 6) نتیجه گیری و ارائه گزارش : حالا دیگه امتیازها در اومده و یه نتیجه گیری توسط سرگروه گرفته میشه و گزارش تهیه میشه . ادامه در پست بعد.... 2 لینک به دیدگاه
hasti1988 22046 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 17 مهر، ۱۳۹۳ برای Rpa بعد از انجام بازدید باید دو تا فرم پر بشه : یکی فرم امتیازدهی ، یکی فرم پرسشنامه . فرم امتیازدهی شامل 11 بخش برای ارزیابی هست که هر کدوم 11 امتیاز داره . امتیازها هم از 1 برای ضعیف تا 11 برای عالی هست . یعنی چی ؟ یعنی حداقل امتیاز 11 ( 1 به ازای 11 تا سئوال ) و حداکثر 121 ( 11 به ازای 11 تا سئوال ) هست . فرم پرسشنامه هم 20 تا سئوال دو گزینه ای (بله / خیر) داره و در کل به این می پردازه که کارخونه بهترین روش رو اعمال می کنه یا نه . تعداد پاسخهای مثبت وضعیت کارخونه رو نشون می ده . مسئله ای که هست فقط به اون چیزهایی که کاملا مطمئن هستیم پاسخ مثبت میدیم . یعنی اگه در مورد چیزی چک داریم ، پاسخ منفی هست . از بازدید کارخونه برگشتیم ، جلسه رو تشکیل دادیم و میخواهیم بشینیم و اولین جدول RPA رو تکمیل کنیم . همون جدولی که 11 بخش مختلف داره . یادتون هست که ؟ هر کدوم از بندهای این جدول از 1 تا 11 امتیاز رو در بر میگیره . به ترتیب زیر : 1 امتیاز : ضعیف 3 امتیاز : نسبتا ضعیف 5 امتیاز : متوسط 7 امتیاز : نسبتا خوب 9 امتیاز : خوب 11 امتیاز : عالی بهتر هست 11 بخش رو یه بررسی کنیم . 1) رضایت مشتری : یه جمع بندی کلی از مقوله ای به اسم (( رضایت )) رو باید توی این بند داشته باشین . اولین چیزی که باید در نظر گرفته بشه استقبال و برخورد پرسنل از شما بعنوان بازدیدکننده هست . وجود گواهینامه های کیفیت ، اطلاع اپراتور هر ایستگاه از فرآیند بعدی ، وجود تعهد به هزینه های تولید ، شناخت کارکنان به نیازمندیهای مشتریان داخلی و خارجی ، قابل رویت بودن شاخصهای مربوط به رضایت مشتری در شرکت و ... 2) ایمنی ، محیط کار ، نظم و پاکیزگی : موارد ایمنی خوب اجرا میشه ؟ نظم و پاکیزگی وجود داره ؟ قطعات رو میشه راحت شناسایی کرد و شمرد ؟ سالنها چقدر آلودگی صوتی و هوا دارن ؟ نور کافی هست ؟ مواد و ابزار قابل شناسایی و ردیابی هستن (نه اینکه روی آچار نوشته باشه آچار !!!! . برچسب و بارکد داشته باشه) . 3) سیستم Visual Management : این رو تا اونجا که من میدونم مدیریت دیداری ترجمه کردن . این یعنی تابلو !! . یعنی اینکه همه چیز باید روی تابلو نصب بشه تا همه ببینن . مثل اهداف ، ماموریتهای شرکت ، شاخص کیفیت ، بهره وری ، بهبود مستمر ، موجودی ، برنامه تولید ، حوادث ، فعالیتهای تیمی و ... . 4) سیستم برنامه ریزی : برنامه ریزی طبق سقارش مشتری هست یا نه ؟ . هر ایستگاه طبق نیاز ایستگاه بعدی کار می کنه یا نه ؟ اصلا سیستم برنامه ریزی مرکزی وجود داره یا نه . برنامه تحویل محصول به مشتری سر وقت انجام میشه یا نه . 5) استفاده از فضا ، جابجایی مواد و جریان خط تولید : این قسمت برمیگرده به همون درس طراحی واحدهای صنعتی که خوندیم . اینکه همه چیز درست و اصولی سرجاش قرار گرفته یا نه . جدا از اینکه مسافت جابجا کردن به حداقل رسیده باشه ، از چه وسایلی برای جابجایی استفاده میشه . 6) WIP : کار در فرآیند (Work In Progress) رو بررسی میکنه . اینکه سطوح موجودی مواد در جریان تولید تحت کنترل هست یا نه ، انبار موقت حداقل باشه ، انباشتگی قطعات قبل از مونتاژ کم باشه و ... 7) کار تیمی و سیستم انگیزش : مشکلات بصورت تیمی حل میشه یا نه ، مدیرها خودشون تو فعالیت تیمی شریک میشن یا نه ، فعالیت تیمی خارج سیستم کاری مثل چمیدونم تیم فوتبال و این حرفها وجود داره یا نه و ... 8) وضعییت و نگهداری تجهیزات : سیستمی واسه جلوگیری از خرابی هست ؟ دستورالعمل تعمیر و نگهداری کنار تجهیزات هست ؟ کالیبراسیون بطور دقیق طبق برنامه زمان بندی انجام میشه ؟ دستگاههایی که جدیدا خریده شده خراب هستن یا نه ؟ اپراتورها بلد هستن تجهیزات رو سرویس کنن ؟ 9) مدیریت بر پیچیدگیها و بحران : گردش فرایند و قطعات و کار توی کارخونه پیچیده نباشه . داده ها توی کارخونه فقط یک بار جمع بشن و البته فقط داده های ضروری . سیستم ضد خطا وجود داشته باشه . دستورالعملهای مواجه با بحران وجود داره . 10) وجود یکپارچگی در زنجیره تامین : ارتباط بین تامین کننده ، کارخانه و مشتری بخوبی وجود دارد . سیاست کاهش تعداد تامین کننده و برنامه کاری بلند مدت با تامین کننده وجوددارد - سیستم سفارش دهی و پرداخت بخوبی و در زمان لازم انجام می گیرد . جلسات منظم با تامین کنندگان جهت تبادل اطلاعات و اخذ بازخوردها انجام می گیرد . 11) وجود سیستمهای کیفی : گواهینامه های لازم گرفته شده ؟ شاخصهای کیفیت وجود داره ؟ از تکنیکهای بهبود کیفیت استفاده میشه ؟ جلسات Qrqc در حال انجام هست ؟ یه نگاه کوتاهی به 11 مورد انداختیم . کسی که میخواد ارزیابی کنه و امتیاز بده به هیچ وجه لازم نیست این موارد رو حفظ باشه . بلکه تمام اینها ، همینایی که من گفتم ، منتها خیلی کاملتر ، بصورت یک جدول ضمیمهء جدول شماره 1 میشه . ما دو تا فرم پرسشنامه داریم که مورد بررسی قرار میگیره . ما اول فرم شماره 2 رو بررسی می کنیم . علتش رو بعدا بهتون میگم . البته اینم بگم مواردی که در بالا گفته شده رو نگه دارین ، فرم شماره 2 رو هم الان متوجه میشین . با استفاده از این دوتا باید فرم شماره 1 رو کامل کنین ! . فرم شماره 2 شامل 20 تا سئوال هست که با جواب بله/خیر به اونها پاسخ میدین . در بالای فرم اسم کارخونه و تاریخ بازدید و اسم ارزیاب ثبت میشه . فرم شماره 2 حاوی 20 تا سئوال هست که بصورت بله/خیر به اونها پاسخ داده میشه . 1) آيا از بازديدکنندگان استقبال مي شود و اطلاعات مربوط به چيدمان کارخانه ، نيروي کار ، مشتري و محصول را به بازديدکنندگان ارائه مي دهند ؟ 2) آيا ارزيابي مربوط به رضايت مشتري و کيفيت محصول در تابلو ها نمايش داده مي شود ؟ 3) آيا ايمني ، پاکيزگي و نظم در کارخانه وجود دارد ؟ آيا سطح آلودگي هوا و صدا در سطح قابل قبولي مي باشد ؟ 4) آيا سيستم برچسب گذاري و رديابي . شناسايي براي ابزارآلات ، موجودي ، فرآيندها و جريان توليد وجود دارد ؟ 5) آيا هر چيزي سر جاي خود قرار دارد و در جاي خود جمع آوري مي گردد ؟ 6) آيا اهداف بروز مي شود و وضعيت عملکرد در تابلو ها به نمايش گذاشته مي شود ؟ 7) آيا مواد توليدي در کنار خط نگهداري ميشود يا در انبارهاي جداگانه نگهداري مي شود ؟ 8) آيا دستورالعملهاي کاري و کنترل کيفيت بطور مشخص در ايستگاههاي کاري قابل رويت مي باشد ؟ 9) آيا نمودارهاي مربوط به بهره وري ، کيفيت ، ايمني و حل مسئله براي تمام اعضا تيم قابل رويت مي باشد ؟ 10) آيا وضعيت جاري و عمليات درحال انجام ازيک اطاق مرکزي يادر تابلو وضعيت قابل رويت وکنترل است هستند ؟ 11) آيا در برنامه ريزي خط توليد توجه به ميزان سطح موجودي در کارخانه نيز مي شود ؟ 12) آيا جابجايي مواد يکبار و در کمترين فاصله ممکن و با کانتينرهاي مناسب انجام مي شود ؟ 13) آيا چيدمان کارخانه بر اساس جريان پيوسته توليد طراحي شده است يا به صورت کارگاه به کارگاه مي باشد ؟ 14) آيا تيمهاي کاري آموزش ديده و با کفايت شده اند و در گير در حل مشکلات و بهبود کار هستند ؟ 15) آيا پرسنل تعهد خود را به بهبود مستمر نشان مي دهند ؟ 16) آيا برنامه زماني پيشگيري و تعمير و نگهداري تجهيزات بر روي تجهيزات نصب شده است و برنامه بهبود مستمر در ابزار آلات و فرآيند وجود دارد ؟ 17) آيا فرآيند مديريت موثر بر پروژه با در نظر گرفتن هزينه براي توليد محصولات جديد وجود دارد ؟ 18) آيا فرآيند ارزيابي تامين کنندگان از نظر کيفيت ، تحويل و کنترل هزينه وجود دارد ؟ 19) آيا ويژگي هاي محصول شناسايي شده است و روشهاي جلوگيري از خطا و ضايعات وجود دارد ؟ 20) آيا خود شما تمايل به خريد محصولات حاصل از فرآيند عمليات موجود هستيد ؟ در آخر این جدول تعداد پاسخهای (( بله )) درج میشه . فرم شماره 2 که تکمیل میشه میریم سراغ فرم شماره 1 ! . قبلا هم گفتم علت این امر چیه . شما 11 تا سئوال مطرح شده توی این فرم رو باید بر اساس پاسخهای فرم 2 انتخاب کنین . این موضوع بقدری سلیقه ای هست که شما کاملا اختیار دارین پاسخهای فرم 2 رو بر اساس جوابهای فرم 1 انتخاب کنین . یادتون هست ؟ یه جدولی شامل 11 تا مورد رو اون اوایل توضیح دادم : فاکتورهای مورد ارزیابی برای طبقات 11 گانه جدول امتیاز دهی . 11 تا مورد رو یادتون هست ؟ دقیقا اون 11 تا همین 11 تا مورد فرم 1 هست . نگاه کنین : 1) رضایت مشتری : مربوط به سئوالات 1 و 2 و 20 در فرم شماره 2 2) ایمنی ، محیط کار ، نظم و پاکیزگی : مربوط به سئوالات 3 و 5 و 20 در فرم شماره 2 3) سیستم مدیریت دیداری : مربوط به سئوالات 2 و 4 و 6 و 10 و 20 در فرم شماره 2 4) سیستم برنامه ریزی : مربوط به سئوالات 11 و 20 در فرم شماره 2 5) استفاده از فضا ، جابجایی مواد و جریان خط تولید : مربوط به سئوالات 7 و 12 و 13 و 20 در فرم شماره 2 6) سطوح موجودی و کار در فرایند : مربوط به سئوالات 7 و 11 و 20 در فرم شماره 2 7) کار تیمی و سیستم انگیزش : مربوط به سئوالات 5 و 6 و 14 و 15 و 20 در فرم شماره 2 8) وضعیت و نگهداری تجهیزات و ابزارآلات : مربوط به سئوالات 16 و 20 در فرم شماره 2 9) مدیریت بر پیچیدگیها و بحران : مربوط به سئوالات 8 و 17 و 20 در فرم شماره 2 10) وجود یکپارچگی در زنجیره تامین : مربوط به سئوالات 18 و 20 در فرم شماره 2 11) وجود سیستمهای کیفی : مربوط به سئوالات 15 و 17 و 19 و 20 در فرم شماره 2 حالا که این جداول رو می دونین ما میتونیم دو تا سناریو داشته باشیم : الف) فرم شماره 1 بر اساس جدول شرح فاکتورهای ارزیابی پر میشه . امتیاز داده میشه و بر اساس اون امتیازها به سئوالات مربوط به هر کدوم در فرم شماره 2 پاسخ بله یا خیر داده میشه. ب) فرم شماره 2 بر اساس اون چیزی که از بازدید کارخونه برداشت شده تکمیل میشه . فرم تکمیل شده در کنار جدول شرح فاکتورها میتونه باعث دقیقتر شدن پاسخهای فرم 1 بشه . نکته : دقت کردین ؟ توی 11 بخش فرم شماره 1 ، در قسمتهای سئوالهای مربوط در فرم شماره 2 ، شماره 20 تو تمام 11 تا مشترک هست . منبع:parsjam.ir 1 لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده