رفتن به مطلب

اسکیزوفرنی، شدیدترین بیماری‌ روانی


ارسال های توصیه شده

به گزارش ایسنا، دکتر فائزه تاتاری اسکیزوفرنی را از شدیدترین بیماری‌های روانی عنوان کرد که شروع آن عمدتا در اوایل نوجوانی و بلوغ فرد است، اما در سنین بالاتر نیز دیده می‌شود.

 

وی با تاکید بر اینکه اسکیزوفرنی در همه طبقات جامعه دیده می‌شود و متعلق به یک قشر خاص نیست، یادآوری کرد: یک تا 1.5 درصد افراد در همه جوامع به این عارضه مبتلا هستند.

 

به گفته این پزشک متخصص، شیوع اسکیزوفرنی در زنان و مردان تفاوتی ندارد، اما در زنان در سنین پایین‌تر مثلا 15 تا 25 سالگی و در مردان در سنین بالاتر و از 25 تا 35 سالگی بروز می‌کند.

 

این روانپزشک معتقد است: اکثر افرادی که دچار اسکیزوفرنی هستند از بیماری خود آگاه نیستند و به ندرت قبول می‌کنند که مشکل دارند، مگر اینکه خانواده و اطرافیان تغییر رفتار را در آنها تشخیص دهند.

 

تاتاری اضافه کرد: علائم اسکیزوفرنی آهسته پیش می رود، فرد ابتدا گوشه گیر می شود، دوستانش معدود می‌شوند، خیال پرداز می‌شود و از هیجانات دور می‌شود.

 

وی توهم را از علائم جدی دیگر اسکیزوفرنی خواند و ادامه داد: در این حالت فرد حس می‌کند مدام تحت تعقیب است و کسی قصد دارد به او صدمه بزند، با خودش حرف می‌زند، به نظافت شخصی توجه نمی‌کند، دچار حسادت بیمارگونه می‌شود و در عملکرد روزانه وی اختلال ایجاد می‌شود.

 

این متخصص بیماری‌های اعصاب و روان، توهمات دیداری، واکنش‌های خلقی متضاد و اقدام به خودکشی را از دیگر علائم این بیماری دانست و گفت: متاسفانه 50 درصد افراد مبتلا خوکشی می‌کنند که 10 درصد این خودکشی‌ها موفق و منجر به مرگ است.

 

تاتاری اظهار کرد: چنانچه این علائم بیش از شش ماه در فردی وجود داشت باید سریع درمان را آغاز کند، در غیر این صورت بیماری مزمن و وخیم‌تر خواهد شد و درمان آن طولانی‌تر و سخت‌تر می‌شود.

 

وی با اشاره به اینکه اسکیزوفرنی در 40 تا 60 درصد موارد تا آخر عمر با فرد باقی می‌ماند، تصریح کرد: چون این افراد افکار خشن از جمله خودکشی دارند توصیه می‌شود بستری شوند.

 

به گفته این روانپزشک، این تفکر که ازدواج اسکیزوفرنی را بهبود می‌بخشد کاملا اشتباه است و برای این افراد توصیه نمی شود.

 

تاتاری گفت: دارودرمانی، الکتروشوک، روان درمانی و رفتار درمانی از راهکارهای بهبود اسکیزوفرنی است.

 

وی در پایان در خصوص دلایل بروز اسکیزوفرنی هم یادآوری کرد: ژنتیک، عوامل محیطی و فیزیولوژیکی از عوامل بروز این عارضه است.

 

 

اینو از یه سایت دیگه گذاشتم:

نشانه های بیماری: درافراد مختلف متفاوت است ولی اغلب شامل تغییر در بهداشت فردی، افسردگی ،رفتار عجیب و غریب ، تحریک پذیری، خواب زیاد یا عدم توانائی در خوابیدن ، گوشه گیری ، خصومت بی دلیل ، فراموشی،واکنش شدید در بحران ها، عدم توانائی درگریه کردن یا گریه های شدید، درک احساس غیرمعمول ، استفاده از الکل ومواد مخدر ،تراشیدن موهای سر وبدن و خودکشی

لینک به دیدگاه

اسکیزوفرنی چیست؟

تهیه و تنظیم :حلیمه شیخلو کارشناس ارشد روان پرستاری مرکز آموزشی درمانی روانپزشکی اورمیه

اسکیزوفرنی نوعی اختلال شدیداست که بر کل شخصیت تاثیر میگذارد ولی همه نشانه های آنرا میتوان بادرمان کنترل کرد.برخی از مبتلایان به اسکیزوفرنی برای کنترل نشانه های بیماری خود باید همیشه دارو مصرف کنند،برخی دیگر برای دوره محدودتری نیاز به دارو دارند وبالاخره عده ای که بیماری آنها در پی استرس حاد نظیر بیماری جسمی یا زایمان شروع شده ممکن است طی مدت زمان کوتاهی بهبود بالینی کامل پیدا کنند. نشانه های بیماری: درافراد مختلف متفاوت است ولی اغلب شامل تغییر در بهداشت فردی، افسردگی ،رفتار عجیب و غریب ، تحریک پذیری، خواب زیاد یا عدم توانائی در خوابیدن ، گوشه گیری ، خصومت بی دلیل ، فراموشی،واکنش شدید در بحران ها، عدم توانائی درگریه کردن یا گریه های شدید، درک احساس غیرمعمول ، استفاده از الکل ومواد مخدر ،تراشیدن موهای سر وبدن و خودکشی درمان: داروهای ضدجنون بهترین درمان است که بیماری را قطعا"درمان نمی کنند یا تضمینی برای عود مجدد بیماری نیست. هنگام ویزیت ،پزشک چه سوالاتی ازبیمار می کند؟ 1- برای رسیدن به تشخیص صحیح، پزشک ازبیمار خواهد خواست که درباره نشانه های خود، احساسات راجع به آنها و نیز اینکه آیا آنها رابه مثابه قسمتی از بیماری تلقی می کند یا نه گفتگوکند. 2- داروهائی که اخیرا"مصرف کرده است زیرا تعدادی از داروها ومواد اعتیادآور می توانند نوعی بیماری با نشانه های شبیه اسکیزوفرنی ایجاد کنند. 3- جهت شناخت بیشتر افکار و هیجانات بیمار، پزشک ممکن است معنی یک ضرب المثل یا دادن شرح مفصلی از آنچه در یک طرح یا نقاشی میبینید، بپرسد. 4- بیماریها ، ناراحتی ها و مشکلاتی که اخیرا"به آن گرفتار شده است نیز میتواند با وضعیت فعلی بیمار مرتبط باشند. اگر پزشک برای بیمارداروی تزریقی تجویز کرد وظیفه بیمارچیست؟ 1- این تزریقها درد ندارند وبه بیمارکمک میکنند که بر بیماری خود فائق آید. 2- منظم بودن تزریق دارو بسیار مهم است چون در غیر اینصورت ممکن است بیماری عود کند. 3- اگرقصد مسافرت به داخل یا خارج کشور داردبا روانپزشک خود صحبت کند چون همه داروها در کشورهای دیگر موجود نیستند ودر برخی از کشورها هم گران هستند. 4- درصورتیکه بیمار به دارو پاسخ نداد به پزشک خود اطلاع بایددهد زیرا ممکن است تغییر یا تعویض دارو لازم باشد. 5- هرگز بطور ناگهانی دارو را قطع نکندچون این کار ممکن است به بازگشت شدید وناتوان کننده بیماری بیمارمنجر شود. بیمارکدام علائم را به پزشک معالج خود اطلاع دهد ؟ اگردچار سفتی گردن ، آبریزش از دهان ، تب ، گلودرد، اختلال در تعادل، بیقراری، بثورات پوستی، کاهش دید، لرزش دست ها وتشنج شد حتما"به پزشک معالج خود اطلاع دهد. آموزش به بیمار: 1- اگر موقتا"اشکالی در بخواب رفتن بوجود آمد باید دلیل آنرا یافت.از زیاده روی در مصرف چای و قهوه در ساعات بعد از ظهر خودداری کند.فعالیت خود را باید در طی روز افزایش دهد. 2- از مصرف داروهای کنترل چاقی پرهیز کرده زیرا ممکن است سبب ایجاد یا تشدید نشانه های اسکیزوفرنی شوند. 3- طبق دستور پزشک با پزشکش جهت ویزیت ملاقات کند. 4- برای حل مشکلاتش باید تلاش کند. 5- داروها را طبق دستور پزشک معالج خود مصرف کرده واز قطع ناگهانی وزیاد کردن تعداد آنها بدون دستور پزشک جدا"خودداری کند. 6- به پزشکش اعتماد داشته تا با برقراری رابطه خوب بتواند هرگونه علائم را به موقع به وی اطلاع دهد تا از عود بیماری پیشگیری بعمل آید. 7- از انزوا وگوشه گیری خودداری کند.

لینک به دیدگاه

[h=1]علائم اسکیزوفرنی[/h]


اسکیزوفرنی ممکن است قابل تشخیص نباشد، به دلیل آنکه علائم این بیماری در افراد مختلف متفاوت می باشد و همچنین بسیاری از علائم وجود دارد که فقط مختص اسکیزوفرنی نمی باشد و ممکن است در بسیاری از بیماری ها وجود داشته باشد، مثلا علائم روان پریشی ممکن است در بیماران مبتلا به آلزایمر و یا در اختلال دوقطبی دیده شود.

 

 


2281021901617215821063224272461537311417749.jpg

این مهم است بدانید که بر خلاف تصور عامه مردم، افراد مبتلا به اسکیزوفرنی، دارای چند شخصیت نمی باشند. اسکیزوفرنی در واقع مجموعه ای از علائم مختلف می باشد که در متن زیر علائم این بیماری را می شناسید.

 

 

 

چه موقع علائم ظاهر می شوند؟

 

 

در مردان، معمولا علائم اسکیزوفرنی در اواخر نوجوانی و اوایل 20 سالگی ظاهر می شود.

 

 

در زنان، این علائم در اوایل 30 سالگی ظهور می یابند.

 

 

اولین علامت عبارت است از

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
(بدگمانی)، اما علائم با گذشت زمان تغییر می کنند.

 

 

 

طبق گفته موسسه بهداشت سلامت روانی، علائم هشداردهنده اسکیزوفرنی شامل موارد زیر است:

 

 

- در مدرسه، ضعیف هستند.

 

 

- دوستان خود را تغییر می دهند.

 

 

- نوسانات خلقی دارند.

 

 

- بی نظمی در خوابیدن دارند.

 

 

 

- تنهایی را دوست دارند.

 

 

- گاهی خلق و خوی آشفته دارند.

 

 

 

اما تشخیص اسکیزوفرنی بر اساس علائم بالا مشکل است، زیرا بسیاری از نوجوانان که دچار اسکیزوفرنی نیستند، ممکن است علائم بالا را داشته باشند.

 

 

این افراد ممکن است از اجتماع دوری کنند، دارای کمبود در احساس لذت باشند، علاقه ای به زندگی نداشته باشند و یا نتوانند فعالیتی را آغاز کرده و به پایان برسانند

 

 

 

علائم اسکیزوفرنی

 

پزشکان این علائم را به سه دسته تقسیم بندی می کنند:

 

 

علائم مثبت، علائم منفی و علائم ادراکی.

 

1- علائم مثبت

 

 

معمولا این علائم در افراد رخ نمی دهد . این علائم شامل موارد زیر است:

 

 

- توهم : این افراد چیزی را که وجود ندارد می شنوند، می بینند، بو می کشند و احساس می کنند.

 

 

توهم شنیدن صدا یکی از علائم شایع می باشد. این صداها ممکن است دستوراتی را بدهند، نظراتی راجع به رفتار فرد بدهند و یا هشدار بدهند که اتفاقی وحشتناک در حال رخ دادن است.

 

 

 

- هذیان: عبارتست از باورهای غلط و یا غیرمنطقی فرد، مانند اینکه فکر می کند شما یک چهره معروف قدیمی هستید. افراد دارای این علامت می توانند فکر کنند که افراد دیگر قصد خیانت و یا توطئه بر علیه آنان دارند و می خواهند به آنها صدمه برسانند.

 

 

 

- اختلالات تفکر : فرد اسکیزوفرنی نمی تواند افکارش را مرتب کند و درنتیجه گفتارش می تواند گیج کننده باشد. در موارد دیگر، فرد ممکن است در وسط یک فکر، ناگهان از فکر کردن بازایستد و تصور کند این فکر می تواند برایش گران تمام شود. دیگر اختلالات تفکر، برقراری ارتباط با کلمات نامفهوم می باشد.

 

 

 

- اختلالات حرکتی : این افراد دارای عدم هماهنگی می باشند و یا دارای حرکت های تکراری و غیرارادی و رفتار عجیب‌وغریب می باشند. برخی مواقع افراد ممکن است بی تحرک و بی توجه باشند.

 

 

 

2- علائم منفی

 

 

این علائم مربوط به خصوصیاتی است که وجود دارد، اما فرد دارای نقصان در این خصوصیات می باشد.

 

 

این افراد ممکن است از اجتماع دوری کنند، دارای کمبود در احساس لذت باشند، علاقه ای به زندگی نداشته باشند و یا نتوانند فعالیتی را آغاز کرده و به پایان برسانند.

بیشتر مواقع، افراد سالمی که این بیماران را می بینند فکر می کنند این افراد تنبل هستند و یا تمایلی برای بهتر کردن اوضاع ندارند، در حالیکه این علائم می تواند نشاندهنده این بیماری باشد.

 

 

علائم دیگر منفی عبارتند از:

 

 

- رعایت نکردن بهداشت فردی

 

 

- آشکار بودن احساسات در صورت فرد

 

 

- کم حرفی

 

 

 

3- علائم ادراکی

 

 

ادراک عبارت است از فرایند تفکر یک فرد.

 

 

برخی مواقع، علائم ادراکی با اسکیزوفرنی تداخل دارد و شغل و جنبه های دیگر زندگی را در سطح پایینی نگه می دارد، از قبیل:

 

 

- فقدان عملکرد اجرایی که توانایی جذب و تفسیر اطلاعات و سپس عمل کردن بر اساس اطلاعات را دارد.

 

 

- عدم توانایی در اولویت بندی وظایف

 

 

- مشکلات در حافظه و دقت

 

 

 

افراد مبتلا به این بیماری، این علائم را در اثر بیمار بودن خود نمی دانند.

 

 

 

بسیاری از افراد مبتلا می توانند زندگی عادی داشته باشند. پس بهتر است اگر شما و یا اطرافیانتان دارای این علائم هستید، به پزشک مراجعه کنید تا جلوی بدتر شدن این بیماری را بگیرید.

مریم سجادپور

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...