رفتن به مطلب

“کهکشان های کوتوله” درک ما از کارکرد کیهان را به چالش کشیدند!


ارسال های توصیه شده

در ابتدای سال ۲۰۱۳ دانشمندان کشف کردند که تعدادی از کهکشان های کوتوله که به دور کهکشان آندرومدا می چرخند در حال چرخش به دور یک صفحه بزرگ هستند. این صفحه دارای مقیاسی بیش از یک میلیون سال نوری و دارای عرضی برابر سه هزار سال نوری است. این کشف چالش بزرگی برای کیهان شناسان است، زیرا تصور بر این بود که چرخش این کهکشان های کوتوله تصادفی است.

zimg_001_960.jpg

دانشمندان با مقایسه صفحات دایره ای حرکات کهکشان های کوتوله متوجه یک ارتباط قوی و هماهنگ بین آنها شدند، این صفحاتی که کهکشان های کوتوله در آنها حرکت می کنند در سراسر کیهان نیز وجود دارد و در پنجاه درصد کهکشان ها دیده شده است. این مساله ی بزرگی است که با فهم ما از مدل استاندارد کیهانی در تضاد است و درک ما را از چگونگی کارکرد کیهان از جمله ماده تاریک به چالش می کشد. ستاره شناسان قبلا کهکشان آندرومدا را مشاهده کرده بودند، در حالی که ستاره شناسان ایرانی در هزاران سال قبل اولین بار به آن اشاره کرده بودند، اما در چند دهه گذشته مطالعات بیشتری از جزئیات آندرومدای باستانی انجام گرفت.

 

این پروژه که بنام پاناداس معروف است یک پروژه بزرگ بین سالهای ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۱ بود که با استفاده از تلسکوپ هاوایی که در موناکوی فرانسه قرار دارد، انجام شد. حالا دانشمندان داده های جمع آوری شده آن تحقیق را مورد آزمون قرار دادند و اولین دید وسیع از همسایه بزرگ و نزدیک کیهانیمان را رو نمایی کردند. در گذشته دانشمندان کهکشان های کوتوله اطراف آندرومدا را نظاره کردند و تشخیص دادند که حرکت آنها در اطراف آندرومدا تصادفی است، درست مانند زنبور هایی که در اطراف یک کندوی زنبور عسل در حرکت هستند. در تحقیق جدید دانشمندان نصف این اقمار کهکشانی آندرومدا را یافتند که با هم به دور یک صفحه بزرگ که بیشتر از یک میلیون سال نوری مقیاس داشت در حال چرخش بودند، اما تنها در ۳۰۰۰۰ سال نوری متراکم شده بودند. این کهکشان های کوتوله یک حلقه را به دور آندرومدا ایجاد کرده اند.” محققان معتقدند این کاملا غیر قابل تشخیص بود-شانس تصادفی بودند آنها در کنار هم صفر است، این واقعا شگفت انگیز است.”

 

کیهان شامل میلیاردها کهکشان است تعدادی مانند کهکشان راه شیری بزرگ هستند و از میلیاردها ستاره تشکیل شده اند. کهکشان های بزرگ مانند آندرومدا و راه شیری خودمان مدت زمان زیادی با چرخیدن همراه با کهکشان های کوچکتر شناخته شده بودند. این کهکشان های کوچکتر حداقل صدها و هزاران بار کم نورتر از میزبان درخشان خود بودند. برای چندین دهه ستاره شناسان از مدل های کامپیوتری برای پیش بینی چگونگی چرخش کهکشان های کوتوله به دور کهکشان های بزرگتر بودند و هر بار به این نتیجه رسیدند که کهکشان های کوتوله باید بطور تصادفی در آسمان پراکنده شده اند. طبق این تحقیق به این ترتیب مدل کیهان شناختی درست نبود و مشاهدات جدید نشان داد که کهکشان های کوتوله اطراف آندرومدا در یک صفحه به دور این کهکشان مرتب شده اند.

 

حالا دانشمندان انبوهی از این کوتوله ها را که در یک دیسک به دور یک کهکشان بزرگ مانند آندرومدا می چرخد یافته اند. کهکشان های کوتوله بیشترین نوع کهکشان ها در جهان هستند، بنابراین درک اینکه چرا و چگونه این دیسک به دور کهکشان های بزرگ شکل گرفته جای سوال است. انتظار می رود پاسخ به آن ، افق روشن جدیدی در چگونگی شکل گیری و تکامل کهکشان ها را نشان دهد. این در حالی که هنوز هیچ مکانیسم شناخته شده ای ارائه نشده تا بتواند بگوید چرا کهکشان های کوتوله در درون این صفحات شناورند در حرکت هستند. این محققان باور دارند که جواب ها در فرآیند های فیزیکی ناشناخته ای است که شاید چگونگی مخفی شدن گازهای معلق در کهکشان ها است.

 

تعدادی از متخصصین پیشنهاد های تندتری را ارائه می دهند شامل برعکس کردن قوانین گرانش و حرکت، عوض کردن قوانین به ظاهر پابرجای فیزیک که قابل به روز شدن هستند. یکی از دانشمندان گفت اگر مشاهدات طبیعت ما را به منشا متمرکز کند، ما ذهن بازتری برای رسیدن به پاسخ علمی ارائه می دهیم. کشف اینکه بسیاری از کهکشان های کوچکتر در سراسر کیهان به دور کهکشان های بزرگتر مانند زنبور ها به دور کندو تجمع نکرده اند و به دور دیسک ها با نظمی در حال رقص هستند درک ما را از اینکه چگونه کیهان شکل می گیرد و تکامل می یابد را به چالش می کشد. این یافته ها توسط گروهی از دانشمندان بین المللی در مجله نیچر منتشر شده است.

- See more at:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...