رفتن به مطلب

مقالات یازدهمین كنفرانس مهندسی حمل و نقل و ترافیک ایران


ارسال های توصیه شده

ارائه مدلی نوین در جهت جانمایی بهینه تسهیلات پارك سوار با بکارگیري الگوریتم ژنتیک

 

از مهمترین اهداف ایجاد یک سیستم حمل و نقل همگانی، بهبود سیستم براي استفاده کنندگان از آن و در درجه دوم جذب مسافرین حمل و نقل شخصی می باشد. لذا یکی از مسائلی که باعث پایین آمدن سطح سرویس و در نتیجه کاهش تقاضا براي حمل و نقل عمومی می شود، دسترسی نامناسب وسایل نقلیه شخصی به این سیستم است. بنابراین با توجه به این نکته و همچنین سیاست جدید دولت در خصوص سهمیه بندي سوخت و عدم امکان کاربرد وسیله نقلیه براي کل طول سفر در شهرهاي بزرگ، یکی از راهکارهاي قابل تامل، بحث تسهیلات پارك سوار براي ترغیب وسایل شخصی در استفاده از حمل و نقل همگانی خواهد بود. اما همواره در طرح و برنامه ریزي امکانات پارك سوار، یکی از کلیدي ترین موضوع ها، موقعیت مناسب آنهاست. بنابراین در این تحقیق با هدف بیشترین کاهشترافیکدر شبکه، نسبت به ارائه مدلی براي استقرار تسهیلات پارك سوار اقدام گردیده است. مدل ارائه شده بر اساس نقاط جمعیتی، مکان هاي بالقوه براي استقرار پارك سوار و مراکز متعدد تجاري فرمول بندي شده است. در ادامه نیز از الگوریتم فرا ابتکاري ژنتیک براي حل مسائل با ابعاد بزرگ استفاده شده و کارایی آن نیز براي انجام چنین مسائلی نشان داده شده است.

 

کلید واژه:پاركسوار، مکان یابی بهینه، الگوریتم ژنتیک، جذب حداکثري جریان، مدیریت ترافیک.

 

نویسندگان: حمید دهقان بنادکی، مالک تجدد، محمدرضا معتمدي فرد، مجتبی ترابی میرزایی

 

دانلو مقاله

  • Like 2
لینک به دیدگاه
  • پاسخ 97
  • ایجاد شد
  • آخرین پاسخ

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

مدل ریاضی نقش پارامترهاي طرح هندسی راه در ایمنی جاده هاي دو خطه برون شهري (مطالعه موردي محورهايمواصلاتی استانقم)

 

امروزه افزایش ایمنی راه ها به یکی از معضلات مهم کشورهاي در حال توسعه در بخش حمل و نقل و اقتصاد تبدیل شده است و از این رو در سال هاي اخیر تحقیقات قابل توجهی در سراسر دنیا براي درك ارتباط بین تعداد تصافات، حجم ترافیک عبوري، مشخصات هندسی مسیر و عوامل محیطی در قالب مدل هاي پیش بینی تعداد تصادفات انجام پذیرفته است. این مدل ها ابزاري قوي در تحلیل تصادفات محسوب می گردند که در شناسایی و تحلیل نقاط حادثه خیز در جاده هاي برون شهري به کار گرفته می شوند. استفاده از مدل هاي پیش بینی که بر اساسروشهاي دقیق آماري و اطلاعات راه ها و تصادفات بدست می آیند، نه تنها در ارزیابی اصلاحات هندسی و مدیریتی راه موثر واقع می شوند بلکه شناسایی نقاط حادثه خیز را آسان و قابل بررسی می نماید. در این تحقیق تلاش شده است با استفاده از بانک اطلاعاتی جمع آوري شده، مدلی ارائه شود، تا میزان تاثیر پارامتر هاي موثر طرح هندسی بر ایمنی جاده هاي برون شهري بررسی شود. بدین منظور متغیرهاي تاثیر گذار جهت مدلسازي انتخاب شده اند. سپسبر اساس آمارگیري و برداشت هاي میدانی در محورهاي مطالعاتی و تکمیل اطلاعات لازم، مدل کالیبره و ارائه شده است. به کمک مدل ارائه شده می توان مقاطع حادثه خیز در سطح راهها را شناسایی کرده و نسبت به رفع نواقص و مشکلات مربوطه و در نتیجه ارتقاي سطح ایمنی راه ها اقدام نمود.

 

کلید واژه:مدل پیش بینی تصادفات، پارامتر هاي طرح هندسی، ایمنی ترافیک، طرح هندسی

 

نویسندگان: میثم دیرین، علی منصور خاکی، قاسم باقري

 

دانلود مقاله

  • Like 2
لینک به دیدگاه

محاسبه هزینه یک تصادف خسارتی با تعیین مدل پیش بینی تصادفات در سال 1387 (مطالعه موردي راه هاي استان گلستان)

در تصادفات ترافیکی که شامل آسیب دیدگی اشخاص، وسیله نقلیه، طبیعت و …. می باشد، منابع اقتصادي نابود شده و میزان دستیابی به این منابع کاهش می یابد. کار بر روي پیشرفت ایمنی بر طبق ضابطه هاي اقتصادي می تواند تا موثرترین حد ممکن ارتقا، یابد. بطورکلی هدف اصلی در ارزیابی پروژه هاي حمل ونقل رسیدن به یکراه حل بهینه از استفاده پربازگشت مفید و موثر از منابع اقتصادي محدود و کمیاب می باشد. بدین منظور در این مقاله سعی شده است که پساز تعیین یک مدل مناسب جهت پیش بینی تصادفات خسارتی در جاده هاي برون شهري استان گلستان براساس اطلاعات سال هاي قبل، تعداد تصادفات خسارتی را در سال 1387 و بهمین صورت براي سال هاي بعد از 1387 مورد محاسبه قرار داده سپس با استفاده از مطالعات میدانی به ارزیابی هزینه یک تصادف خساتی براي شاخص هاي سال 1387 پرداخته شده است. آمار و اطلاعات تصادفات در این تحقیق بر اساس فرم هاي پلیس و منتشره از سوي معاونت راهنمایی و رانندگی نیروي انتظامی ، سازمان حمل و نقل و پزشکی قانونی کشور می باشد. اکنون این تحقیق به متولیان بخش ایمنی کشور این اجازه را می دهد که با شناسایی هزینه هاي متحمله در بخش تصادفات خسارتی به ارزیابی میزان فوائد اجراي یک پروژه بپردازند.

 

واژگان کلیدي: تصادفات ، مدل، خسارتی، هزینه

 

نویسندگان: اسماعیل آیتی، فرامرز قدیریان، محمد رحیم هلاکو، نازیلا مازندرانی

دانلود مقاله

  • Like 2
لینک به دیدگاه

بررسی الگوي مصرف سوخت در حمل ونقل شهري بر اساس ویژگی هاي اقتصادي-اجتماعی (مطالعه موردي: شهر شیراز)

شرایط اقتصادي-اجتماعی یکی از عوامل تاثیرگذار در الگوي مصرف سوخت در جوامع شهري است. آگاهی از این الگوي مصرف میتواند کمک موثري به برنامهریزان حمل ونقل شهري براي اتخاذ سیاست هاي کاهش مصرف سوخت و توسعه زیربنا هاي حمل و نقل اعم از شبکه هاي خیابانی و سیستم هاي حمل و نقل همگانی باشد. همچنین با توجه به گسترش مصرف سوخت در زندگی شهري، یافتن راهی به منظور تحلیل الگوي مصرف سوخت و در نتیجه مدیریت مصرف آن جایگاه ویژه اي مییابد. در این مقاله به تحلیل رابطه میان عوامل مختلف اقتصادي- اجتماعی بر الگوي مصرف سوخت در حمل و نقل مناطق شهري پرداخته شده است. نتایج این مطالعه می تواند در تاثیر عوامل مختلف اقتصادي-اجتماعی و برنامه ریزي براي کاهش مصرف سوخت در راستاي متغیرهاي موثر بر شکل دادن به این الگو بسیار موثر باشد. به این منظور روش و رویکرد تحلیلی و مقایسهاي بکار گرفته شده است و با تکمیل 140 پرسش نامه به صورت مصاحبه اي در دو محدوده از کلانشهر شیراز اطلاعات لازم جمع آوري و در ادامه مورد مقایسه وتحلیل قرار گرفته اند. با توجه به نتایج، محدوده ارم با وجود نزدیکی به مرکز شهر به دلیل خصوصیاتی متفاوت چون درآمد و میزان تحصیلات بالاتر ساکنین آن در مقایسه با محدوده معالی آباد که در فاصله دورتري از مرکز شهر قرار گرفته و اقشار با درآمد کمتر با سطح تحصیلات پایینتر در آن ساکن هستند، مصرف انرژي سوخت بیشتري داشته است. افزایش فاصله از مرکز شهر لزوما دلیل بر مصرف سوخت بیشتر در حمل و نقل نیست، نتایج این تحقیق در مورد مطالعه نشان داده است که وضعیت اقتصادي بهتر و سطح بالاتر تحصیلات سبب تمایل بیشتر به فعالیت، جابه جایی و افزایش مصرف سوخت خواهد بود. برنامه ریزان باید سیاست هاي خود را به قیمت گذاري در جهت افزایش هزینه سفر با وسیله نقلیه شخصی و فرهنگ سازي در قشري از جامعه که تحصیلات بالاتري دارند براي کاهش مصرف سوخت سوق دهند.

 

کلید واژه: برنامه ریزي حمل و نقل، خصوصیات اقتصادي- اجتماعی، مصرف سوخت، کلانشهر شیراز

 

نویسندگان: علی سلطانی، مهرناز مهرآئین، سید احسان سید ابریشمی

دانلود مقاله

  • Like 2
لینک به دیدگاه

Factors Affecting the HGV Drivers' Fatigue & Road Accidents

One of the major factor causing road accidents is driver's fatigue. Studies conducted in a number of countries reveal that driver's fatigue is the main cause of 30 to 40 percent of road accidents. On the basis of last reports, 20 percent of public transport fleets' accidents in Iran are occurred due to drivers' fatigue. Considerable share of driver's fatigue in causing road accidents is also true for Police reports also support this claim. In studying the issue of driver's fatigue, the fatigue of public transport drivers comparing to that of the private cars revels that the public transport drivers are more vulnerable to accident rather than private cars due to the longer hours and the distance travelled. Hence, in many countries all over the world, by limiting the working hours of the professional drivers it has been attempted to reduce 536 the accidents resulting from fatigue. Therefore different rules on permitted working hours and the rest period of the drivers of public transport is introduced and implemented in other countries. In this research a thorough investigation was carried out on a number of countries and comparison of conclusion was made with Iran.

 

Keywords: Fatigue, HGV drivers, Accident, Road safety

 

Authors: Ali Zayerzadeh, Nasir Baradaran Rahmanian

Download

  • Like 2
لینک به دیدگاه

مروري بر روش هاي بررسی اثربخشی پروژه هاي رفع نقاط حادثه خیز

 

به طور کلی ضروري است اقدامات انجام شده مورد پیگیري و ارزیابی قرار گیرد تا نتایج ایمنی و ارزشمند بودن سرمایه گذاری ها مشخص گردد. آسان ترین روش در بررسی اثر بخشی طرح هاي اصلاحی در ایمن سازي راه، مقایسه سابقه تصادف در موقعیت هاي مورد مطالعه در قبل و بعد از اصلاح می باشد. یکی از نقصهاي اصلی در رویکرد ساده مطالعات قبل و بعد، عدم پوشش کامل روند یا تغییرات کل شبکه است. با استفاده از نمونه های شاهد می توان بر این شکل غلبه کرد. روش بیز تجربی (EB) یک فرآیند آماري است که به منظور بر آورد تعداد سالانه تصادفات در بلند مدت در یک سایت با استفاده از میانگین وزندارتعدا تصادفات آن سایت در کوتاه مدت ومیانگین سابقه تصادفات سایت هاي مشابه استفاده می شود. وارد کردن روش بیز تجربی (EB) در مطالعات قبل وبعد مقدار انحراف ناشی از رگرسیون به میانگین راجبران می کند. دو روش مطالعات مقطعی و سري هاي زمانی به عنوان روش هایی که بعضاً در مطالعات اثربخشی ایمن سازي در کنار روش هاي اصلی معرفی و در نهایت مقایسه اي از کلیه روش ها ارائه شده است.

 

واژه هاي کلیدي: اثربخشی، نقاط حادثه خیز، مطالعات قبل و بعد، روش بیز تجربی

 

نویسندگان: اسماعیل آیتی، فرامرز قدیریان، حمید رضا بهنود

 

دانلود مقاله

  • Like 2
لینک به دیدگاه

بررسی یک روش به منظور تشخیص روابط زمانی مکانی مابین خودروها جهت به کارگیري در سامانه هاي دستیار راننده پیشرفته

 

امروزه سامانه هاي دستیار راننده پیشرفته بر پایه سنسورهاي میان خودرویی نقش برجسته اي در کاهش سوانح رانندگی در کشورهاي توسعه یافته برعهده دارند. پیشرفتهاي اخیر در سامانه هاي اطلاعات مکانی و تعیین موقعیت ماهواره اي نوید بخش خدماتی نوین در صنعت حمل و نقل جاده اي به خصوص در راستاي تولید خودروهاي هوشمند در آینده خواهد بود. ارائه خدمات ایمنی به رانندگان بر پایه تلفیق این سامانه ها علاوه بر برطرف ساختن برخی از ضعف هاي سیستم هاي مبتنی بر سنجنده هاي صوتی و تصویري مرسوم می تواند پایه اي جهت برطرف ساختن کلیه اطلاعات لازم براي یک خودروي بدون راننده باشد. در این مقاله ابتدا روابط مکانی ایستا و پویا بین دو خودرو را مورد بررسی قرار داده سپس با بیان انواع چهار چوب مرجع براي این روابط ضرورت ایجاد مرجعی مشترك در روابط مکانی را تشریح می نمائیم. در انتها با بیان بازه هاي جبرآلن روشی جهت بیان روابط مکانی در زمان ارائه خواهد شد. امید است با ظهور سامانه هاي دستیار راننده پیشرفته برپایه این روش در خودروها سهم عمده ایی از سوانح جاده ایی که ناشی از سهل انگاري راننده بوده کاهش یابد.

 

کلید واژه: سامانه دستیار پیشرفته راننده، روابط مکانی ایستا، روابط مکانی پویا، چهارچوب مرجع، بیان روابط زمانی مکانی

 

نویسندگان: صابر عبدلی، محمدرضا ملک

 

دانلود مقاله

  • Like 2
لینک به دیدگاه

کاربرد شبکه هاي عصبی فازي براي پیش بینی سرعت در شبکه هاي بزرگراهی

 

هدایت مسیر گروهی یکی از خدمات مهم سیستم پیشرفته اطلاع رسانی رانندگان (ATIS) است که هدف آن اطلاع رسانی وضعیت ترافیکی شبکه بزرگراهی به گروهی از رانندگان با استفاده از امکاناتی مانند تابلوهاي متغیر خبری (VMS)، سایت هاي وب و رسانه هاي ملی می باشد. اطلاعات زمان سفر پویا یکی از مولفه هاي اصلی سیستم هدایت مسیر پویا است که قابلیت ایجاد هدایت مسیر پویا براي رانندگان، افزایش قابلیت اطمینان شبکه بزرگراهی و کاهش ترافیک دارد. در این مقاله راهکارهاي پیش بینی زمان سفر بررسی شده است و نتایج حاصل از سه روش شبکه هاي عصبی فازي و شبکه هاي عصبی پرسپترون براي تخمین سري هاي زمانی مقایسه شده است. با مقایسه نتایج دو روش فوق بر روي اطلاعات رمپ چمران غربی به نیایش جنوبی شبکه بزرگراهی تهران به نظر میرسد که روش شبکه هاي عصبی فازي نتایج دقیق تري نسبت به و شبکه عصبی پرسپترون بدست می دهد.

 

کلید واژه: سامانه پیشرفته اطلاع رسانی راننده، شبکه ترافیک، پیش بینی، شبکه هاي عصبی فازي

 

نویسندگان: شیوا رحیمی پور، ملیحه نیک سیرت، سید مهدي تشکري هاشمی، مهدي قطعی

 

دانلود مقاله

  • Like 2
لینک به دیدگاه

تحلیل وضعیت ایمنی دوربرگردان هاي شهر تهران بر اساس شاخص هاي اثرگذار مطالعه موردي بزرگراه آیت اله سعیدي

 

امروزه استفاده از دوربرگردان ها به عنوان یکی از روش هاي مدیریت دسترسی و تسهیل روانی حرکت معرفی می شود. از آنجا که یکی از مهمترین ویژگی هاي یک سیستم حمل و نقل کارا بحث ایمنی تردد وسایل نقلیه و عابرین پیاده در شبکه معابر است از این رو تحلیل وضعیت ایمنی دوربرگردان هاي شهر تهران بر اساس شاخص هاي اثرگذار امري ضروري به نظر می رسد. در این مقاله به مطالعه موردي وضعیت ایمنی دوربرگردان هاي موجود در بزرگراه آیت اله سعیدي پرداخته شده است. در این راستا شاخص هاي تأثیرگذار بر ایمنی دوربرگردان ها و نواحی تداخلی معرفی گردیده است که می توان از آنها جهت تحلیل وضعیت ایمنی دوربرگردان ها و نواحی تداخلی مورد مطالعه استفاده نمود. از جمله شاخص هاي اصلی تعریف شده می توان به شاخص هاي هندسی، فیزیکی و ترافیکی اشاره نمود. در کنار تحلیل عملکرد ایمنی دوربرگردان ها و نواحی تداخلی، به کمک نرم افزار HiCAP سطح سرویس نواحی تداخلی نیز مورد ارزیابی قرار گرفته است. در مقاله حاضر با تعیین شاخص هاي موثر بر ایمنی و با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی (AHP)، به بررسی عملکرد دوربرگردان ها و نواحی تداخلی مورد مطالعه پرداخته شده است. با تحلیل نتایج و همچنین بررسی شاخص هاي ایمنی تعریف شده و وزن دادن به هریک از این شاخصها می توان دوربرگردان ها و نواحی تداخلی را از نقطه نظر ایمنی طبقه بندي کرده و سپس با توجه به این طبقه بندي نسبت به اصلاح عملکرد آنها اقدام نمود. تحلیل وضعیت ایمنی دوربرگردان هاي محدوده مورد مطالعه نشان می دهد که اکثر دوربرگردانهاي مورد مطالعه از نظر شاخص هایی از قبیل جزایر جداکننده، شعاع گردش واگرد و نیز تجهیزات ایمنی وضعیت نامناسبی دارند.

 

کلمات کلیدي: دوربرگردان،ایمنی تردد، شاخص تأثیرگذار ، نواحی تداخلی، تحلیل سلسله مراتبی (AHP)

 

نویسندگان: فرداد سرکشیکی، علی محمودیان، مهدي وفادار باغبان

 

دانلود مقاله

  • Like 2
لینک به دیدگاه

ارائه روشی براي امکان سنجی ایجاد خطوط حمل ونقل عمومی؛ مطالعه موردي منطقه 18 تهران

 

راه اندازي یک خط حمل ونقل عمومی کارا، ضمن ایجاد رضایت مندي در شهروندان، در ایجاد اشتغال و بازگشت سرمایه مؤثر خواهد بود. این امر نیاز به تعریف خطوط مناسب از نظر نوع و تعداد وسایل نقلیه، مبدأ و مقصد، مسیر خط و همچنین برنامه زمان بندي آنها دارد. از این رو شناخت صحیح مبادي و مقاصد انتخابی توسط مسافران و برآورد میزان جذب سفر آنها اهمیت ویژه اي خواهد داشت. این در شرایطی است که در بسیاري از موارد بانک اطلاعاتی جامعی از سفرها در دسترس طراح قرار ندارد. در چنین شرایطی اتخاذ روشی علمی که با حداقل زمان و هزینه بتواند داده هاي مورد نیاز را فراهم آورد از اهمیت فراوانی برخوردار است. به این منظور روش هاي گوناگونی بسته به شرایط محدوده مورد نظر قابل طرح است. در این مطالعه روشی براي بررسی امکان ایجاد خطوط حمل ونقل عمومی در محله خلیجفارس واقع در منطقه 18شهرداري تهران ارائه شده است. در این راستا، ضمن اتخاذ روشی علمی براي شناسایی الگوهاي سفر و میزان تقاضاي حمل ونقل عمومی در این محدوده، خطوطی طراحی شده است که متناسب با تقاضاي سفر محدوده مطالعه عمل نموده و به لحاظ اقتصادي نیز مقرون به صرفه باشد.

 

کلیدواژه: حمل و نقل عمومی، امکان سنجی، روش علمی

 

نویسنده: فرداد سرکشیکی

 

دانلود مقاله

  • Like 2
لینک به دیدگاه

ارائه مدلی جهت یکپارچه سازي و هوشمندسازي سیستم بلیط در ایران

 

سیستم بلیط، یکی از زیر سیستم هاي اساسی در حمل و نقل می باشد که در تسریع عملیات، آمارگیري ها و بهبود خدمات به کاربران تاثیرگذار است. این سیستم شامل تهیه بلیط، خرید، رزرو و استفاده از آن می باشد که خودکارسازي و یکپارچه سازي این سیستم در همه مراحل سبب بهبود در عملیات حمل و نقل و در نتیجه رضایت مسافرین و کاربران این سیستم ها می گردد. در این مدل به یکپارچه سازي در دو بخش تهیه بلیط و فیزیک کارت بلیط پرداخته شده است. در این مقاله پس از بررسی سیستم کنونی بلیط در ایران، به ارائه مدلی جهت یکپارچه سازي این سیستم پرداخته و تاثیرات آن را در حمل و نقل بیان می نماییم.

 

کلید واژه: سیستم یکپارچه بلیط، سیستم هوشمند بلیط، بلیط الکترونیکی، مدیریت هوشمند حمل و نقل

 

نویسنده: شیما حسن زاده

 

دانلود مقاله

  • Like 3
لینک به دیدگاه

Using Neural & Fuzzy-Neural Approaches in School Trip Distribution Modeling

 

Trip distribution is considered as the second step in urban transportation planning. Many models have been presented for this purpose. Trip distribution traditionally models with the deterministic variables although it seems affective variables in trip distribution molding are based on human perceptions. Since perceptions of people vary from one person to another, thus variables are imprecise and vague, so modeling the distribution of trips between zones is complex and dependent on the quality and availability of field data. Neural networks and neuro-fuzzy systems are suitable tools to modeling non-deterministic variables. This paper develops and presents a new neural network approach to model trip distribution. Neural networks are organized in different architectures and the results have been compared in order to determine the best fitting one. Different models were trained, validated and tested with a real database obtained from Tehran and then compared with Frater model made for school trip distribution in Tehran. The results of case study show that fuzzy model can be improved in order to accurately predict trip distribution regard to Frater model.

 

Keywords: Trip distribution, neural trip distribution model, Frater Model, neuro-fuzzy systems

 

Authors: Ali khodaii, Houtan jebelli, VandadMazarei

 

Download

  • Like 3
لینک به دیدگاه

ارائه عوامل موثر و شاخص هاي اقتصادي در حمل ونقل پایدار شهري

 

با ازدیاد جمعیت و توسعه شهرنشینی، تمایل افراد و بخش هاي مختلف جامعه جهت دسترسی به تسهیلات حمل ونقل، به طور روزافزون افزایش یافته است. توجه انسان ها از دیرباز به مقوله جابجایی مسافر و کالا از یک سو و افزایش تقاضا و نیازهاي جوامع از سوي دیگر، منجر به رشد و تقویت معضلات اقتصادي نظیر هزینه هاي کلان مستقیم و غیرمستقیم وارد آمده به کاربران و گردانندگان مانند هزینه هاي تصادفات، آلودگی هوا و صوت، تراکم وسایل نقلیه و انرژي، عدم برابري و رفاه، بهره وري و کارایی در حملونقل درونشهري گردیده است. اگرچه مفهوم توسعه با رویکرد اقتصادي از مدت ها پیش مورد توجه کشورهاي جهان بوده است، لیکن با ورود ادبیات توسعه پایدار در مجامع بین المللی و مقبولیت آن، در سالیان اخیر تلاش هاي فراوانی در خصوص تبیین و تعمیم مقوله اقتصادي توسعه پایدار در سایر بخش ها ازجمله حمل ونقل شده است. در مقاله حاضر، با درنظرگیري عوامل موثر در حمل ونقل شهري از دیدگاه اقتصادي، جهت تسهیل در امر سیاست گذاري و برنامه ریزي توسط مسئولین و سازمان هاي دست اندرکار حمل ونقل، شاخصهاي جامعی جهت اندازه گیري و ارزیابی وضعیت کنونی سامانه هاي حمل ونقل شهري ارائه شده است.

 

کلمات کلیدي: حمل ونقل پایدار شهري، پایداري، شاخصهاي اقتصادي

 

نویسندگان: مهدي استادي جعفري، محسن طاهري نژاد، حامدرضا حیدري می آبادي

 

دانلود مقاله

  • Like 3
لینک به دیدگاه

تخصیص تعادلی استوار در شرایط عدم قطعیت بیضوي تقاضا

 

طراحی شبکه هاي حمل و نقل یکی از مهمترین مسائل در مهندسی برنامه ریزي حمل و نقل است که وجود عدم قطعیت ها پیچیدگی آن را بیشتر می نماید. وجود عدم قطعیت تقاضا در شبکه هاي حمل و نقل در سالهاي اخیر مورد توجه محققین قرار گرفته است. در این مقاله با فرض عدم قطعیت بیضوي تقاضا، روشی مبتنی بر بهینه سازي استوار براي حل مسئله تخصیص تعادلی پیشنهاد شده است. بهینه سازي استوار یکی از روش هاي نوین در حل مسائل بهینه سازي است که سطح عدم قطعیت وارد شده در مسئله را کنترل می نماید. در روش پیشنهادي با ایجاد تغییراتی ابتکاري در الگوریتم فرانکولف، بدترین ماتریس تقاضاي متناظر شبکه از طریق ایجاد مسئله استوار متقابل، همزمان با همگرایی تخصیص بر شبکه اعمال می شود. در این روش ماتریس تقاضا در هر گام تخصیص تغییر یافته و در نهایت مقدار تابع هدف را بر اساس بدترین وضعیت ناشی از این تغییرات، همگرا می کند. نتایج روش فوق در شبکه مطالعه موردي با حل مسئله با استفاده از الگوریتم ژنتیک مقایسه شده و صحت برآوردها در زمان محاسباتی اندك مشخص شده است.

 

کلید واژه:تقاضاي متغیر، تخصیص تعادلی، بهینه سازي استوار، الگوریتم ژنتیک

 

نویسندگان: شهریار افندي زاده، احمدرضا غفاري، نوید کلانتري

 

دانلود مقاله

  • Like 3
لینک به دیدگاه

تعیین تعداد تصادفات مورد انتظار در شبکه معابر شهر مشهد در شرایط تقاضاي متغیر سناریو مبنا

 

پیش بینی تعداد تصادفات مورد انتظار در برنامه ریزي ایمنی آینده شهرها اهمیت فراوانی دارد. برآورد تعداد تصادفات وابسته به جریان ترافیک عبوري و تقاضاي وارد بر شبکه است که به دلیل وابستگی آنها به پیش بینی متغیرهاي اقتصادي-اجتماعی، ضعف مدلهاي پیش بینی و همچنین توسعه تکنولوژي و تاثیر آن بر سفرهاي آینده شهرها داراي عدم قطعیت است. لذا، تقاضاي پیش بینی شده براي آینده شبکه نیز قطعی نبوده و مقادیر مختلفی به خود می گیرد. در این مطالعه تعداد تصادفات مورد انتظار در شبکه معابر شریانی درجه یک و شریانی درجه دو مناطق 10 و 11 شهر مشهد در سال 1395 در شرایط وجود سناریوهاي مختلف تقاضا ارزیابی شده است. با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از برنامه هاي بهبود ایمنی ترافیک در شهرها توسط پلیس راهنمایی و رانندگی انجام می شود، اولویت بندي ایمنی معابر در برنامه ریزي مسیرهاي گشت خوردو پلیس راهنمایی و رانندگی و ایجاد پایگاه هاي ثابت پلیس و خدمات اورژانس قابل استفاده خواهد بود.

 

کلید واژه: مدل پیش بینی تصادف، تقاضاي متغیر گزینه مبنا، تخصیص تعادلی

 

نویسندگان: احمدرضا غفاري، علیرضا اسماعیلی

 

دانلود مقاله

  • Like 2
لینک به دیدگاه

ارائه روش مبتنی بر آنالیز قابلیت اطمینان در شناسایی نقاط پرتصادف

 

شناسایی نقاط پر تصادف یکی از مهمترین مباحث ایمنی ترافیک بوده و تا کنون روش هاي مختلفی براي آن ارائه شده است. در این مقاله روشی مبتنی بر آنالیز قابلت اطمینان براي شناسایی نقاط پرتصادف ارائه شده است. آنالیز قابلیت اطمینان داراي یک چارچوب ساماندهی شده براي در نظر گرفتن ماهیت تصادفی متغیرهاي تصادفی در مسائل مهندسی است. در این مقاله با استفاده از دادههاي شبیه سازي، نتایج به کارگیري روش مورد نظر با روش هاي رایج مانند فراوانی نسبی و بیزین تجربی مقایسه شده است. بر اساس نتایج این مقاله، روش هایی که اولویت بندي نقاط پرتصادف را بر اساس میانگین تعداد تصادفات انجام می دهند، به دلیل عدم توجه به پراکندگی تعداد تصادفات در هر مکان، منجر به خطا می شوند. وارد نمودن توزیع احتمالاتی وقوع تصادفات، که نشان دهنده تمایل مرکزي و همچنین پراکندگی داده ها است، می تواند راهکاري براي جلوگیري از وقوع این خطا باشد.

 

کلمات کلیدي: شناسایی نقاط پر تصادف، آنالیز قابلیت اطمینان، روش بیزین تجربی

 

نویسندگان: محمود احمدي نژاد، علی توکلی کاشانی، احمدرضا غفاري

 

دانلود مقاله

  • Like 2
لینک به دیدگاه

ارزیابی ترافیکی و زیست محیطی اضافه شدن سه خط ویژه به شبکه شهري شهر شیراز

 

حداث مسیرهاي ویژه حمل و نقل عمومی با هدف فراهم نمودن فضایی براي عملکرد بهتر وسایل نقلیه این سیستم صورت می گیرد . لذا به گفته بسیاري از کارشناسان، مسیر حرکت، مهمترین عنصر در تعیین میزان سرعت و قابلیت اطمینان در خدمات حمل و نقل عمومی است. براین اساس در برخی از معابر پر تردد شهر شیراز مسیرهاي ویژه حمل ونقل عمومی احداث گردید . در این مقاله به بررسی و تحلیل نتایج حاصل از اجراي این مسیرها از طریق تعیین شاخص هاي ترافیکی و زیست محیطی پرداخته شده است، شاخص هاي ترافیکی شامل افزایش سرعت متوسط، کاهش زمان سفر و مسافت طی شده و همچنین شاخص زیست محیطی شامل کاهش سطح آلاینده هاي CO، Hc، Nox کاهش سطح مصرف حاملهاي انرژي که در نهایت بررسی هاي انجام شده نشان دهنده اجراي موفق این طرح ها در کاهش سهم حمل و نقل شخصی و استفاده بیشتر از حمل ونقل عمومی می باشند.

 

کلید واژه : توسعه و حملونقل همگانی، خطوط ویژه، نرم افزارهاي شبیه ساز، شاخصهاي ترافیکی و زیست محیطی

 

نویسندگان: علی مصلی نژاد، محسن حدیقه جوانی

 

دانلود مقاله

  • Like 2
لینک به دیدگاه

ارائه مدل طراحی شبکه با تقاضاي الاستیک با استفاده از الگوریتم SA

 

یکی از روش هایی که متخصصین حمل ونقلی براي کاهش تراکم ترافیکی استفاده می نمایند، افزایش ظرفیت شبکه است که به دو صورت افزودن کمان هاي جدید به شبکه و یا بهبود کمان هاي حاضر در شبکه انجام می شود. هدف این مطالعه ارائه مدلی جدید براي حل مسئله طراحی شبکه پیوسته با در نظر گرفتن تقاضاي انعطاف پذیر است. این مسئله که با عنوان مسئله CNDP شناخته میشود، در این مطالعه در قالب مدلی به صورت یک مسئله دو سطحی ارائه شده است که مسئله سطح بالا بیشینه کردن مازاد منافع مصرف کننده و مسئله سطح پایین، مسئله تخصیص ترافیک با تقاضاي انعطاف پذیر است. براي حل این مدل از الگوریتم گرم و سرد کردن شبیه سازي شده استفاده شدهاست. مدل ارائه شده در این مطالعه براي دو شبکه فرضی حل شده و نتایج بدست آمده مورد تحلیل قرار خواهند گرفت. همچنین با انجام تحلیل حساسیت بر روي پارامترهاي الگوریتم SA، مقدار بهینه پارامترها معرفی خواهند شد. در این مطالعه بر روي میزان بودجه نیز تحلیل حساسیت انجام شده است و در نهایت چگونگی تغیرات مقدار مازاد منافع مصرف کننده نسبت به تغییرات بودجه گزارش شده است.

 

کلید واژه: طراحی شبکه پیوسته، مازاد منافع مصرف کننده، الگوریتم گرم و سرد کردن شبیه سازي شده، تخصیص ترافیک.

 

نویسندگان: شهریار افندي زاده، مریم ابراهیمی

 

دانلود مقاله

  • Like 2
لینک به دیدگاه

استفاده از نتایج آمارگیري پایانه هاي اتوبوس شهري و راه آهن در برنامه ریزي حمل و نقل و ترافیک"مطالعه موردي شهر زنجان"

 

از آنجا که در آمارگیري مبدأ- مقصد سفرهاي ساکنان، تنها سفرهاي افراد ساکن گزارش شده است و سفرهاي افراد غیرساکن مورد پوشش اطلاعاتی قرار نمی گیرد، آمارگیري از مسافران پایانه به دو منظور کنترل و بهبود کیفیت داده هاي جمعآوري شده از ساکنان شهر با مبدأ یا مقصد پایانه و اضافه کردن اطلاعات مربوط به سفرهاي افراد غیرساکن به اطلاعات حاصل از آمارگیري مبدأ- مقصد سفرهاي ساکنان شهر انجام میگیرد. به این ترتیب پایگاه اطلاعاتی حاصل، کلیه سفرهاي صورت گرفته در محدوده مورد مطالعه را در بر میگیرد. علاوه بر اهداف اصلی فوق، از آمارگیري مبدأ- مقصد پایانه ها میتوان نتایج سودمند دیگري نظیر بررسی الگوي تردد در شبکه معابر شهري در اطراف پایانه مورد نظر، بررسی عملکرد سیستم حمل و نقل همگانی و سهم آن از سفرهاي با مبدأ و یا مقصد پایانه، تعیین سهم سفرهاي با هدف تهیه بلیت و ایجاد تمهیداتی براي کاهشاین نوع سفرها و تعیین ساعات اوج عملکرد پایانه مورد نظر و تطابق سیستم عرضه با این تقاضا استخراج نمود. در این مقاله، ابتدا چگونگی اجراي آمارگیري از پایانه ها به صورت مختصر بیان می شود. سپس نحوه آماده سازي اطلاعات براي ورود به رایانه، ساخت و تصحیح پایگاه اطلاعاتی تشریح گردیده و در خاتمه، نتایج آمارگیري ارایه شده، مورد تحلیل و بررسی قرار می گیرد.

 

کلید واژه: برنامه ریزي حمل و نقل، پایانه، طرح جامع حمل و نقل شهري

 

نویسندگان: کمال شعار، لیلا کاظم نژاد

 

دانلود مقاله

  • Like 2
لینک به دیدگاه

بررسی میزان تأثیرات آموزش هاي ترافیکی در بوستان هاي آموزش ترافیک (مطالعه موردي بوستان آموزش ترافیک منطقه 20شهرداري تهران)

 

آموزش ترافیک دامنه وسیعی از آموزش هاي فردي تا آموزش هاي جمعی را در بر میگیرد. در بین گروه هاي مختلف آسیب پذیر در محیط ترافیک، کودکان و نوجوانان به لحاظ عدم برخورداري کافی از دانش ایمنی عبور و مرور در معرض خطرات بسیار زیادي قرار دارند. سنجش میزان تأثیرگذاري آموزش هاي ارائه شده در بوستان هاي آموزش ترافیک می تواند در ادامه روند فعلی و یا ایجاد تغییرات در برنامه آموزشی موثر باشد. در 11 سال را قبل و بعد از - این راستا پارك آموزش ترافیک را به عنوان نمونه انتخاب کردیم و رفتار کودکان 7 ورود به پارك با دقت در رفتارهاي ترافیکی ذیل مورد بررسی قرار دادیم:

-1 آیا قبل از عبور از خیابان با توقف کامل از خیابان عبور می کنند.

-2 آیا در مرحله اول با نگاه کردن به سمت راستبه نیمه خیابان می روند.

3- آیا در مرحله دوم به سمت چپ نگاه می کنند و از نیمه دوم خیابان عبور می کنند

کودکان را قبل و بعد از ورود به پارك آموزش ترافیک بررسی کرده و عکس العمل آنها را یادداشت کرده، روش نمونه گیري به صورت میدانی و مشاهدهایی می باشد جهت تکمیل تحقیق رفتاران دختران و پسران را به صورت جداگانه مورد بررسی قرار دادیم. نتایج به دست آمده را مورد تحلیل قرار دادیم تا درنهایت با مقایسه رفتارهاي دانش آموزان قبل و بعد از آموزش میزان تأثیرگذاري آموزش هاي ارائه شده در بوستان منطقه 20 مشخص خواهد شد.

 

کلید واژه: پارك آموزش ترافیک، رفتارهاي ترافیکی، سنجش رفتاري

 

نویسندگان: ساناز بخشایش، سید ابوذر ریاضی

 

دانلود مقاله

  • Like 2
لینک به دیدگاه

×
×
  • اضافه کردن...