رفتن به مطلب

مقالات یازدهمین كنفرانس مهندسی حمل و نقل و ترافیک ایران


ارسال های توصیه شده

ارائه مدل تصادفات تونل هاي واقع در بزرگراه هاي شهري (مطالعه موردي تونل رسالت- شهر تهران)

 

در این مقاله به بررسی عوامل تأثیرگذار در تصادفات بوقوع پیوسته در تونل هاي واقع در بزرگراه هاي درون شهري پرداخته شده است. بدین منظور به سهم هر یک از عوامل مؤثر اشاره گردیده و تصادفات تونل رسالت به عنوان مطالعه موردي مد نظر داده است. در نهایت رابطه بین فراوانی تصادفات و پارامترهاي سرعت، حجم ترافیک ، زمان تصادفات در تونل مذکور مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و مدل ریاضی آن پیشنهاد گردیده است. هدف ارائه یک مدل کلی براي برآورد تعداد تصادفات در تونل هاي بزرگراهی می باشد. این مدل بر اساس داده هاي ترافیکی، هندسی، محیطی و تصادفات تونل رسالت شهر تهران پایه ریزي شده و جهت تعیین ضرایب مدل از نرمافزار SPSS استفاده گردیده است. نتایج این تحقیق نشان میدهد که حجم ترافیک، سرعت و زمان از مؤثرترین متغیرهاي تأثیرگذار بر تعداد تصادفات تونل هاي واقع در بزرگراه هاي شهري می باشند.کم بودن متغیرها منجر به کاهش خطاي مدل شده و در نهایت مدل رگرسیون غیرخطی به عنوان بهترین مدل در نظر گرفته شده است.

 

کلید واژه: تصادفات- تونل ها- بزرگراه ها- مدل هاي تصادفات

 

نویسندگان: شیوا آصف، کامران رحیم اف

 

دانلود مقاله

  • Like 1
لینک به دیدگاه
  • پاسخ 97
  • ایجاد شد
  • آخرین پاسخ

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

مدل توصیفی مجموع تعداد تلفات تصادفات وسایل نقلیه در جاده هاي برون شهري ایران و تعیین وزن علت وقوع

تصادف

 

بررسی تصادفات رانندگی نشان می دهد که شدت تصادفات و مجموع تلفات در هر تصادف بر حسب عوامل مختلف متفاوت می باشد. گرچه عوامل متعددي وجود دارند که میتوانند سبب تصادفات وسایل نقلیه گردند اما به طور عمده عوامل دخیل در تصادفات این وسایل را میتوان به 4 دسته انسان، وسایل نقلیه، جاده و محیط تقسیم بندي نمود. از سوي دیگر بررسی تاثیر وضعیت جریان ترافیک بر روي تصادفات نشان می دهد که تغییرات تعداد و شدت تصادفات در زمان هاي مختلف متاثر از تغییر پارامترهاي ترافیکی می باشد. در این تحقیق با استفاده از توزیع پواسون نسبت به مدلسازي تعداد تلفاتدر هر تصادف بر اساس پارامترهاي موثر در وقوع تصادف اقدام گردیده و نهایتاً میزان تاثیر پارامتر علت وقوع تصادف در کنار سایر پارامترهاي موثر بر روي این مدل بررسی و موثرترین علت در افزایش تلفات در هر تصادف تعیین گردیده است.

 

کلید واژه:مجموع تلفات تصادف، علت تصادف، توزیع تصادفات، مدل پواسون ، پارامترهاي ترافیکی.

 

نویسندگان: سمیه فخاریان، فریدون مقدس نژاد

 

دانلود مقاله

  • Like 2
لینک به دیدگاه

تاثیرسنجی تغییرات ناوگان هوایی تجاري داراي عملیات در یک فرودگاه بر ظرفیت نشست و برخاست باند پرواز (Runway Capacity)؛مطالعه ي موردي: فرودگاه

بین المللی تبریز

 

واکاوي و ارزیابی ظرفیت سرویس دهی فرودگاهها، به عنوان یکی از مهمترین زیرساخت هاي حمل و نقلی که موتور محرك رشد اقتصادي در تمام دنیا هستند، کاري سخت، پیچیده و پرهزینه جلوه می کند. با این حال، سطح دقت در این فرآیند شاخص مهمی در تضمین نقش آینده فرودگاه در شبکه حمل و نقل منطقه اي و بینالمللی فرودگاه است. باند پرواز اولین و مهمترین تسهیلاتی است که تعیین کننده ي ظرفیت فرودگاه می باشد، چرا که نشست و برخاست هواپیماها از طریق آن فراهم می گردد. بر اساس مطالعات انجام گرفته ي پیشین و روش هایی که براي محاسبه ي ظرفیت باند پرواز به کار می روند، این ظرفیت تحت تاثیر طیفی از عوامل گوناگون است که یکی از آنها مشخصات هواپیماها می باشد. اگر تغییر در نوع هواپیماها در ظرفیت باند تغییر ایجاد کند، سیاست هاي شرکت هاي هواپیمایی در به خدمت گرفتن نوع خاصی از ناوگان می تواند بر سطح عملکردي باند پرواز در فرودگاه هاي مرتبط با این ناوگان موثر باشد. بنابراین، این موضوع میتواند در فرودگاه هایی که در حال انجام عملیات در سطحی نزدیک به ظرفیت خود هستند بحرانیتر بروز نماید. در این مطالعه، سعی شده که نشان داده شود با تغییر در نوع هواپیماهاي داراي عملیات در یک فرودگاه چه میزان تغییر در ظرفیت نهایی باند پرواز ایجاد می گردد و براي مطالعه ي موردي از داده هاي مربوط به فرودگاه بینالمللی تبریز استفاده شده است که یکی از فرودگاه هاي با رشد بالاي عملیات نشست و برخاست در کشور و در حال تبدیل شدن به مرکز فعالیت هاي یک شرکت هواپیمایی جدید می باشد.

 

کلید واژه: ظرفیت باند پرواز، عملیات نشست و برخاست، ناوگان، زمان اشغال باند

 

نویسندگان: روزبه بلوکیان رودسري، کاوه کهنسال نودهی

 

دانلود مقاله

  • Like 2
لینک به دیدگاه

مدل هاي کاربري زمین-حمل و نقل و موانع موجود بر سر استفاده از مدل لوري جهت پیش بینی کاربري زمین در ایران (مطالعه موردي:کلان شهر اصفهان

)

 

نتایج بدست آمده از مدل هاي پیشبینی کاربري زمین به عنوان اطلاعاتی مهم در تغذیه مدل هاي پیش بینی حمل و نقل شهري به کار می روند. اکثر پژوهشگرانی که تا کنون بر روي مساله پیش بینی کاربري زمین در ایران تحقیقاتی انجام داده اند، از مدل ابداعی لوري استفاده نموده اند. یکی از فروض مهمی که پایه هاي مدل لوري بر آن استوار است، فرضی است که بر مبناي آن شاغلین یکمنطقه، اول محل کار خود را انتخاب کرده و بعد محل سکونت خود را با توجه به محل کاریشان تعیین می کنند. در این مقاله، بر اساس نتایج آزمونی آماري نشان داده شده است که فرض یاد شده در بالا که از اساسی ترین فروض مدل لوري است در ارتباط با رفتار مردم ایران (مردم اصفهان) صدق نمی کند، و لذا استفاده از مدل لوري در پیش بینی کاربري زمین براي شهرهاي ایران با اشکال روبرو است.

 

کلید واژه: کاربري زمین، مدل گارین لوري، برنامه ریزي حمل و نقل، تقاضاي سفر

 

نویسندگان: هادي کریمی دهنوي، سید نادر شتاب بوشهري

 

دانلود مقاله

  • Like 2
لینک به دیدگاه

بررسی عوامل مؤثر بر میزان استفاده حمل و نقل عمومی خانوارهاي شهري استان

تهران

 

این مطالعه با به کارگیري مدل توبیت، به تعیین و بررسی عوامل مؤثر بر میزان استفاده از حمل و نقل عمومی در سه بخشدر مناطق شهري شهر تهران پرداخته است. در این تحقیق ابتدا عوامل مؤثر بر میزان استفاده از اتوبوس و مینی بوس مورد ارزیابی قرار گرفته است. نتایج نشان می دهد که میزان استفاده از اتوبوس و مینی بوس با درآمد، تعداد اعضاي خانواده، تعداد اعضاي در حال تحصیل، تعداد افراد ذکور خانواده رابطه معنادار و منفی دارد. اما این رابطه براي متغیر تعداد افراد شاغل خانواده معنادار و مثبت است. و سپسبه بررسی عوامل مؤثر بر میزان استفاده از تاکسی و آژانسپرداخته است، که نتایج حاکی از آن است که بین درآمد، تعداد اعضاي در حال تحصیل و تعداد اعضاي شاغل خانواده، سطح تحصیلات سرپرست خانواده درسطح دوم و سوم تحصیلات با میزان استفاده از تاکسی و آژانسرابطه معنادار و مثبت وجود دارد، همچنین رابطه بین سن سرپرست خانواده با میزان استفاده از تاکسی و آژانس تنها در دهه پنجم زندگی معنادار و مثبت است. و بین تعداد اعضاي خانواده، تعداد افراد ذکور خانواده، رابطه معنادار وجود ندارد. در ادامه با بررسی عوامل مؤثر بر میزان استفاده از مترو با استفاده از مدل توبیت نشان می دهد که بین درآمد، تعداد اعضاي خانواده، تعداد اعضاي در حال تحصیل، سطح تحصیلات سرپرست خانواده با میزان استفاده از مترو رابطه معنادار و مثبت وجود دارد اما این رابطه براي متغیر تعداد اعضاي ذکور خانواده معنادار و منفی است و همچنین رابطه بین سن سرپرست خانواده با میزان استفاده از مترو تنها در دهه پنجم زندگی معنادار و مثبت است. اما بین تعداد اعضاي شاغل خانواده با میزان استفاده از مترو رابطه معنادار وجود ندارد.

 

کلید واژه: خانوار، مخارج حمل و نقل و توبیت

 

نویسندگان: بهروز هادي زنوز، مرضیه احمدي

 

دانلود مقاله

  • Like 2
لینک به دیدگاه

برنامه ریزي حمل و نقل معکوس با استفاده از شبکه هاي عصبی مطالعه موردي: ناحیه مرکزي

شهراصفهان

 

پیش بینی حجم ترافیک درشبکه خیابانی و بررسی گزینه هایی در مورد احداث زیرساخت هاي جدید معمولا پًس ازمرحله ارائه طرح هاي تفصیلی براي کاربري هاي زمین صورت می گیرد. در مواردي از جمله مراکز کلان شهرها بدلیل محدودیت احداث زیر ساختهاي جدید، می بایستی به مساله به شکل دیگري نگاه شود. یکی از راهکارهایی که اخیرا به آن پرداخته شده است، حل معکوس مساله برنامه ریزي حمل و نقل شهري می باشد. این مساله متفاوت از دسته مدل هاي تلفیقی کاربري زمین- حمل و نقل می باشد. در واقع مساله معکوس برنامه ریزي حمل و نقل شهري رویکردي است که با هدف تخمین ظرفیت میزان جذب نواحی ترافیکی صورت می گیرد. مقایسه این ظرفیت با میزان جذب کنونی تقاضاي سفرمی تواند راهکاري براي برنامه ریزان شهري ارائه دهد در این مقاله، ابتدا مروري گذرا بر تحقیقات انجام شده در این زمینه شده است و مدل هاي مختلف در راستاي حل معکوس مساله برنامه ریزي حمل و نقل مورد بحث قرار گرفته است. در ادامه به عنوان مطالعه موردي، براي راحتی و ساده سازي، محدوده مرکزي شهر اصفهان با استفاده از نرم افزار EMME3 به عنوان زیر شبکه انتخاب شده و با استفاده از شبکه هاي عصبی مصنوعی مساله معکوس برنامه ریزي حمل و نقل حل شده است.

 

کلید واژه: معکوس برنامه ریزي حمل و نقل ، کاربري زمین، نرم افزار EMME3 ، شبکه هاي عصبی

 

نویسندگان: هادي کریمی، صفیه سعادت پور، قدرت افتخاري

 

دانلود مقاله

  • Like 2
لینک به دیدگاه

بررسی عوامل مؤثر بر شدت تصادفات درون شهري با استفاده از مدل هاي پروبیت، لوجیت و شبکه

عصبی مصنوعی

 

پژوهش حاضر با هدف بررسی دقیق تر پیرامون عوامل موثر بر شدت تصادفات جلو به جلو درون شهري انجام گرفته است. در این راستا، تصادفات شهر تهران با به کارگیري مدلهاي پروبیت، لوجیت و شبکه عصبی مصنوعی، مدلسازي و تحلیل شده است. متغیر وابسته، شدت تصادفات (جرحی و خسارتی) و متغیرهاي مستقل، پارامترهایی چون ویژگی هاي راننده، زمان وقوع حادثه، مشخصات محیطی و ترافیکی می باشند. در انتها علاوه بر مقایسه دقت پیش بینی سه مدل، الاستیسیته متغیرها در مدل لوجیت و پروبیت با تحلیل حساسیت شبکه عصبی مقایسه گردیده است. نتایج نشان می دهد که مدل هاي پیشنهادي از توانایی بالایی در تخمین شدت تصادفات برخوردار هستند. همچنین شبکه عصبی مصنوعی می تواند کارایی مناسبی در تحلیل اثر عوامل دخیل بر شدت تصادفات داشته باشد. عواملی چون جنسیت، سن و تحصیلات راننده در افزایش شدت تصادفات موثر بوده است. تصادفات بوقوع پیوسته به دلیل بی توجهی به مقررات، عجله و شتاب بی مورد، انحراف به چپ یا تغییر مسیر ناگهانی وسیله با شدت بیشتري همراه بوده است. همچنین عواملی چون نوع وسیله مقصر، وضعیت روسازي، زمان تصادف وعرض معبر، در افزایش احتمال جرحی بودن تصادف موثر بوده است.

 

کلید واژه:شدت تصادف، برخورد جلو به جلو، مدل لوجیت، شبکه عصبی مصنوعی

 

نویسندگان: حسام الدین راضی اردکانی، امیر صمیمی

 

دانلود مقاله

  • Like 2
لینک به دیدگاه

امکان سنجی احداث مجتمع هاي ایستگاهی در مجاورت ایستگاه هاي قطار شهري مبتنی بر نظریه TOD (نمونه موردي خط یک قطارشهري

مشهد)

 

درچند سال گذشته ،توسعه حمل ونقل محور (TOD) به عنوان راهبردي براي تسکین پراکنش موجود توجه بسیاري را به خود جلب کرده است.در مقاله حاضر ابتدا به تبیین وتعریف مفهوم توسعه مبتنی بر حمل ونقل همگانی به عنوان راهبردي براي توسعه شهري که میتواند در افزایش کارایی ، حفظ منابع طبیعی و کنترل رشد شهري و منطقه اي کمک کند پرداخته شده است. سپس اصول و اهدافی که نظریه TOD دنبال می کند ومزایا و کارایی این نظریه مورد بررسی قرار میگیرد.درادامه با توجه به مفاهیم و تعاریف مطرح شده و همچنین توجه به ویژگی شهرهاي ایران دو معیاراصلی: 1) سطح توسعه یافتگی و 2) موقعیت شهري و زیر معیارهاي مرتبط ،به عنوان معیارهاي تشخیص ایستگاه هاي قابل تبدیل به مراکز TOD (مجتمع هاي ایستگاهی) تدوین شده و درنمونه مطالعاتی 22 ایستگاه خط 1 قطارشهري مشهد در ارتباط با فرم شهر مورد تحلیل و ارزیابی قرار گرفتند.

 

واژه هاي کلیدي:توسعه حمل ونقل محور ، مجتمع هاي ایستگاهی،موقعیت شهري،حمل ونقل عمومی

 

نویسندگان: حسین اکبري، عماد طاهري

 

دانلود مقاله

  • Like 2
لینک به دیدگاه
مرسی بسیار عالی بود:icon_gol:...من میخواستم ب این همایش مقاله بدم اما نتونستم تاریخش رد شد...:hanghead:

 

این کنفرانس یکی از باثبات ترین و قوی ترین کنفرانس هایی هست که هرساله برگزار میشه. تقریباً هرسال اسفند ماه برگزار میشه. :w16:

  • Like 3
لینک به دیدگاه

هزینه تردد؛ پاسخی به چالش هاي موجود طرح

ترافیک تهران

 

طرح ترافیک تهران –بویژه در سالهاي اخیر- موضوع مطالعات متعددي قرار گرفته است که اغلب آنها به چگونگی گسترش این ناحیه در قالب هاي گوناگون (از جمله طرح زوج و فرد) و یا چگونگی کنترل آن (مانند گذار به سیستم کنترل مکانیزه) پرداخته اند. با این همه آنچه اغلب کمتر مورد توجه قرار می گیرد، رویکرد کلان نگر به حل معضل تراکم بالاي جریان ترافیک تهران است که به نوبه خود فلسفه وجودي محدوده طرح ترافیک را در ناحیه بازار در سال 1359 شکل داد. روش هاي کاستن از تراکم ترافیک بکمک مدیریت ترافیک متعددند و به محدود کردن تردد ها در یک منطقه مشخص محدود نمی شوند. تردیدي نیست انتخاب منطق نادرست در مواجه با مشکلات، علاوه بر عدم جواب دهی در مسائل، اعتماد عمومی استفاده کنندگان از راه ها را بشدت کاهش می دهد.

بخش نخست این تحقیق به بررسی چالش هاي کنونی طرح ترافیک تهران اختصاص یافته و به مرور اجمالی نقاط قوت و ضعف آن می پردازد. در قسمت پایانی از این تحقیق به معرفی سیستم هزینه تردد (ERP) پرداخته شده که در آن دریافت هزینه بابت عبور وسایل نقلیه از بزرگراه ها و خیابان هاي شریانی پرتراکم، بمنظور مدیریت تردد وسایل نقلیه در شبکه معابر شهري (مانند افزایش هزینه تردد در ساعت هاي پرتراکم) و نیز ترغیب رانندگان به استفاده از وسایل نقلیه عمومی، تغییر زمان آغاز سفر و یا پرداخت هزینه آن بعنوان ابزاري کارآمد براي کاهش تراکم معابر تهران در نظر گرفته شده است. این سیستم دریافت عوارض الکترونیکی، رانندگان را بهنگام عبور از خیابان هاي پرتراکم به این صورت شارژ می کند:

شارژ بیشتر در 1- معابر متراکم تر و یا 2- ساعات با تراکم بالاتر (مانند peak).

قسمتی از این مطالعه نیز به بررسی تجربیات مشابه سایر کشورها اختصاص یافته است.

 

واژگان کلیدي: طرح ترافیک تهران ،هزینه تردد ،تراکم ترافیک، ERP

 

نویسندگان: حجت ا... بهروز، امین صفایی، امیرپوریا چاوشی

 

دانلود مقاله

  • Like 2
لینک به دیدگاه

تقاضاي پارکینگ هاي کاربري هاي اداري و تجاري در شهر

تهران

 

به دست آوردن روشی براي برآورد تقاضاي پارکینگ کاربري هاي مختلف، می تواند راهنمایی باشد براي برنامه ریزان و طراحان که بسته به سیاست موجود، در جهت تأمین فضاي پارکینگ مورد نیاز و یا مدیریت آن گام بردارند. هدف از این مطالعه پرداخت مدلی است که به وسیله آن بتوان تقاضاي پارکینگ کاربري هاي اداري و تجاري را در سطح شهر تهران، با در اختیار داشتن پارامترهایی مانند مساحت، تعداد شاغل، سرانه فضا و... پیش بینی کرد. به این منظور در زمستان سال 1388 و بهار 1389 ، از تعدادي کاربري اداري و تعدادي کاربري تجاري (با عملکرد فرامنطقه اي) آمارگیري شده است. در این آمارگیري هاي علاوه بر مشخصات کاربري مانند مساحت، تعداد شاغل و...، اطلاعات مربوط به تقاضاي پارکینگ نیز جمع آوري شده است. با استفاده از اطلاعات جمع آوري شده مدل هاي روندگراي خطی ساخته شده که هر یک برآوردي از تقاضاي پارکینگ کاربري هاي مورد نظر، بر اساس پارامترهاي مختلف (مساحت ناخالص، مساحت خالص، تعداد شاغل، تعداد واحدهاي تجاري و...) به دست می دهند.

 

کلید واژه: کاربري هاي اداري، کاربري هاي تجاري، تقاضاي پارکینگ، مدل هاي روندگراي خطی.

 

نویسندگان: علیرضا درزي رامندي، مهسا تقوي، مهدي بشیري نیا، ناصر اسدي

 

دانلود مقاله

  • Like 2
لینک به دیدگاه

تحلیل علل تغییرات انتشار گاز دي اکسیدکربن در بخش حمل و نقل ایران براساس روش تجزیه طی سالهاي 1386-1373

 

بر اساس گزارشات ترازنامه انرژي ایران، بخش حمل و نقل با 22 درصد انتشار گاز دي اکسیدکربن ، بعد از بخش خانگی عمومی تجاري، دومین رتبه را در انتشار CO

2

کشور را به خود اختصاص داده است این مقاله به تجزیه و تحلیل تغییر در انتشار گاز دي اکسید کربن در بخش حمل و نقل ایران با استفاده از روش مجزاسازي شاخص دیویژیا میانگین لگاریتمی LMDI براي سالهاي 1386-1373 می پردازد. تغییر در انتشار گاز دي اکسید کربن به پنج عامل مالکیت وسایل نقلیه، رشد اقتصادي، شدت جمعیت، شدت آلودگی و شدت سوخت وسایل نقلیه تجزیه می کند. نتایج حاکی از آن است که رشد سریع مالکیت وسیله نقلیه و رشد اقتصادي مهمترین عوامل در افزایش CO

2

بخش حمل و نقل کشور بوده است و همچنین شدت جمعیت و شدت سوخت وسایل نقلیه و شدت آلودگی از عوامل کاهشانتشارات CO

2

بخش حمل و نقل طی سال هاي مورد مطالعه بوده اند.

 

کلید واژه: انتشار گاز دي اکسید کربن، بخش حمل و نقل ایران، روش تجزیه

 

نویسندگان: مصیب پهلوانی، داوود بهبودي، الهام رفیقی مرند، لیلا غلامی حیدریانی

 

دانلود مقاله

  • Like 2
لینک به دیدگاه

کاربرد حمل و نقل هوشمند در مدیریت و پشتیبانی عابران پیاده

 

مروزه فناوري اطلاعات درتمامی بخشهاي زندگی نفوذ کرده و عملاً با گسترش سطح انتقال فناوري اطلاعات و ارتباطات، بهره وري را در این عرصه ها افزایش داده است. فناوري اطلاعات با قابلیت رهایی از قید زمان و مکان تاثیر قابل ملاحظه اي بر سیستم هاي حمل و نقل گذاشته است؛ از آن جمله می توان به ایجاد و گسترش سیستم هاي هوشمند حمل و نقل، سیستم هاي مکان یابی جهانی و سیستم هاي ردیابی و هدایت وسایل نقلیه اشاره کرد. مهم ترین دستاورد این سیستمها، بهبود برنامه ریزي و زمان بندي حمل و نقل، بهبود و ارتقا مدیریت حمل و نقل، افزایش رضایت مشتریان و ذینفعان، ارتقا ظرفیت جاده ها و بزرگراه ها و کاهش ترافیک و تصادفات و همچنین کاهش مسافرت ها و تسهیل و افزایش مبادلات خواهد شد. پیشرفت صنعت حمل و نقل در کشورهاي توسعه یافته منجر به تولید سیستم هاي هوشمند حمل و نقل شده است؛ که در این مقاله کاربرد سامانه هاي هوشمند حمل و نقل (ITS) که اصطلاحی کلی برای کاربرد ترکیبی فناوري ارتباطات، کنترل و پردازش اطلاعات در سیستم حمل و نقل می باشد، جهت حل مشکلات؛ عابران پیاده که اصطلاحاً "پیاده روي هوشمند " نامیده می شود، تشریح می گردد. استفاده از سامانه هاي هوشمند حمل و نقل باعث نجات جان انسانها، صرفهجویی در زمان، پول، انرژي و منافع زیست محیطی می گردد، این سیستم ها باعث برقراري امنیت عابران پیاده و تشخیص مشکلات فضاهاي تردد آنها شده و استفاده از وسایل تحلیلی و آنالیزي در این حوزه امکان فهم بهتر و تشخیص این مشکلات را به طراحان و مهندسان می دهد؛ همچنین پردازش داده هاي حاصله در این تحقیق می تواند به ارزیابی متقابلی در این زمینه منتج شده و منجر به کاهش تعداد اتفاقات ناگهانی عابران پیاده شود. وظیفه کلی سامانه هاي هوشمند حمل و نقل بهبود تصمیم گیري (اغلب به صورت به هنگام) براي کنترل کننده هاي شبکه حمل و نقل و دیگر کاربران و در نتیجه بهبود کاربرد کلی سیستم حمل و نقل می باشد.

 

کلید واژه: فناوري اطلاعات، سامانههاي هوشمند حمل و نقل، تجارت الکترونیک، پیاده روي هوشمند

 

نویسنده: اعظم اردستانی

 

دانلود مقاله

  • Like 2
لینک به دیدگاه

بررسی هزینه هاي اقتصادي و زیست محیطی جایگزینی خودروهاي سواري فرسوده

 

بخش حمل و نقل عمده ترین مصرفک ننده فرآورده هاي نفتی به شمار میرود. مجموع مصرف فراورده هاي نفتی در سال 1388 در این بخش با رشد 6.7 درصدی نسبت به سال قبل به میزان 284.51 میلیون بشکه معادل نفت خام بوده است که از این مقدار، 87.46 میلیون بشکه نفت خام توسط ناوگان خودروهای سواري به مصرف رسیده است. بررسی ها نشان می دهد که خودروهاي سواري فرسوده با سهم 11 درصدي از کل خودروهاي سواري، قریب به 20 درصد از مصرف سوخت و انتشار آلایندگی ناوگان سواري کشور را به خود اختصاص داده اند. گذشته از مصرف سوخت بالا و تولید بیشتر آلاینده ها و گازهاي گلخانه اي که بارزترین عیب این خودروها به شمار می رود، مشکلات اجتماعی و اقتصادي دیگري نظیر افزایش ترافیک، سلب آرامش از راننده و دیگر سرنشینان خودرو، هزینه هاي بالاي تعمیر و نگهداري و خدشه به چهره ترافیکی شهر را باید بر معایب خودروهاي فرسوده افزود. این دلایل باعث شده است تا در سال هاي اخیر به از رده خارج کردن و جایگزینی این خودروها توجه بیشتري معطوف گردد. در این مقاله سعی بر آن بوده است که ابعاد اقتصادي این موضوع از دیدگاه ملی که همانا مصرف سوخت و تولید آلایندگی و گاز گلخانه اي می باشد، مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد.

 

کلیدواژه: خودروي فرسوده، جایگزینی، مصرف سوخت، آلایندگی، گازهاي گلخانه اي

 

نویسنده: خدیجه گودرزي

 

دانلود مقاله

  • Like 2
لینک به دیدگاه

بررسی الگوي مصرف سوخت در حمل ونقل شهري بر اساس ویژگی هاي اقتصادي-اجتماعی (مطالعه موردي: شهر شیراز)

 

شرایط اقتصادي-اجتماعی یکی از عوامل تاثیرگذار در الگوي مصرف سوخت در جوامع شهري است. آگاهی از این الگوي مصرف میتواند کمک موثري به برنامه ریزان حمل ونقل شهري براي اتخاذ سیاست هاي کاهش مصرف سوخت و توسعه زیربنا هاي حمل و نقل اعم از شبکه هاي خیابانی و سیستم هاي حمل و نقل همگانی باشد. همچنین با توجه به گسترش مصرف سوخت در زندگی شهري، یافتن راهی به منظور تحلیل الگوي مصرف سوخت و در نتیجه مدیریت مصرف آن جایگاه ویژه اي می یابد. در این مقاله به تحلیل رابطه میان عوامل مختلف اقتصادي- اجتماعی بر الگوي مصرف سوخت در حمل و نقل مناطق شهري پرداخته شده است. نتایج این مطالعه می تواند در تاثیر عوامل مختلف اقتصادي-اجتماعی و برنامه ریزي براي کاهش مصرف سوخت در راستاي متغیرهاي موثر بر شکل دادن به این الگو بسیار موثر باشد. به این منظور روش و رویکرد تحلیلی و مقایسه اي بکار گرفته شده است و با تکمیل 140 پرسشنامه به صورت مصاحبه اي در دو محدوده از کلانشهر شیراز اطلاعات لازم جمع آوري و در ادامه مورد مقایسه وتحلیل قرار گرفته اند. با توجه به نتایج، محدوده ارم با وجود نزدیکی به مرکز شهر به دلیل خصوصیاتی متفاوت چون درآمد و میزان تحصیلات بالاتر ساکنین آن در مقایسه با محدوده معالی آباد که در فاصله دورتري از مرکز شهر قرار گرفته و اقشار با درآمد کمتر با سطح تحصیلات پایین تر در آن ساکن هستند، مصرف انرژي سوخت بیشتري داشته است. افزایش فاصله از مرکز شهر لزوما دلیل بر مصرف سوخت بیشتر در حمل و نقل نیست، نتایج این تحقیق در مورد مطالعه نشان داده است که وضعیت اقتصادي بهتر و سطح بالاتر تحصیلات سبب تمایل بیشتر به فعالیت، جابه جایی و افزایش مصرف سوخت خواهد بود. برنامه ریزان باید سیاست هاي خود را به قیمت گذاري در جهت افزایش هزینه سفر با وسیله نقلیه شخصی و فرهنگ سازي در قشري از جامعه که تحصیلات بالاتري دارند براي کاهش مصرف سوخت سوق دهند.

 

کلید واژه: برنامه ریزي حمل و نقل، خصوصیات اقتصادي-اجتماعی، مصرف سوخت، کلانشهر شیراز

 

نویسندگان: علی سلطانی، مهرناز مهرآئین، سید احسان سید ابریشمی

 

دانلود مقاله

  • Like 2
لینک به دیدگاه

مدل ابتکاري طراحی شبکه اتوبوسرانی تغذیه کننده شبکه ریلی با استفاده از الگوریتم اجتماع مورچگان

 

با توجه به مشکلات ترافیکی موجود که یکی ازاصلی ترین معضلات شهرهاي بزرگ سطح دنیا است، پرداختن به سیستم هاي حمل و نقل همگانی از اهمیت ویژه اي برخوردار است. براي استفاده از حداکثر ظرفیت جابجایی سیستم هاي با ظرفیت بالا مانند مترو میتوان با ایجاد سیستم تغذیه کننده ناحیه تحت پوشش و تقاضاي استفاده از آن را بالا برد. در اکثر مطالعات گذشته شبکه تغذیه کننده براي یک خط ریلی طراحی شده اند که در این مطالعه شبکه اتوبوسرانی به عنوان تغذیه کننده یک شبکه ریلی در نظر گرفته شده است. تابع هدف پیشنهادي براي این مدل یک تابع دو سطحی است که در سطح پایین به طراحی شبکه اتوبوسرانی تغذیه کننده می پردازد و در سطح بالا هزینه کل کمینه خواهد شد، در مدل ارائه شده تاثیر نقاط انتقال شبکه ریلی و میزان جابجایی در هر کمان براي نقاط مختلف شهر نیز در تابع هدف دیده شده است. در نهایت یافته هاي این مطالعه بر روي یک شبکه آزمایشی اجرا و نتایج آن ارائه شده است.

 

کلید واژه: طراحی شبکه، تغذیه کننده، الگوریتم مورچگان، اتوبوسرانی

 

نویسندگان: شهریار افندیزاده، الیاس فرح زاد

 

دانلود مقاله

  • Like 2
لینک به دیدگاه

تعیین سرانه پارکینگ کاربري هاي مختلف شهر تهران

 

ابتدا و انتهاي هر سفر شهري با هر هدفی که باشد، به توقف ختم میشود. هر وسیله نقلیه شخصی، فقط بین 5 تا 10 درصد از عمر مفید خود را در حال حرکت بوده و اغلب در حال توقف می باشد. بنابراین امکانات پارکینگ در شبکه معابر شهري، یکی از ارکان مهم سیستم حمل ونقل وترافیک می باشد. باتوجه به هزینه بالاي احداث پارکینگ هاي غیرحاشیه اي درناحیه هایی که با کمبود پارکینگ روبرو می باشند، ضرورت برآوردي دقیق ازتقاضاي پارك احساس می گردد. به همین دلیل نیاز به روشی می باشد تا بتوان تقاضاي پارك را به سادگی و البته با دقت بالا برآورد نمود. یکی از ساده ترین روشها در این زمینه، استفاده از جداولی می باشد که میزان تقاضاي پارك به ازاي واحد مساحت کاربري هاي مختلف را بدست می دهد. با جمع نمودن میزان تقاضاي پارکینگ براي کاربري هاي مختلف موجود در منطقه و با توجه به مساحت هر کاربري، کل تقاضاي پارك در آن منطقه به دست میآید. اما نکته مهمی که می بایست بدان توجه شود، آن است که میزان سرانه تقاضاي پارك براي هر نوع کاربري، با توجه به اهمیت آن کاربري در جذب سفر با سواري شخصی، از منطقه اي به منطقه دیگر متفاوت می باشد. از اینرو براي هر منطقه می بایست از جداولی متناسب با آن ناحیه استفاده نمود. با توجه به احساس ضرورت در این زمینه براي کلانشهر تهران، در این تحقیق سعی می گردد تا برآوردي از این سرانه ها براي شهر تهران صورت پذیرد.

 

کلید واژه ها: سرانه پارکینگ، تقاضاي پارکینگ، تقاضاي سفر.

 

نویسندگان: سید فرهاد افتخارزاده، سید محمد سید حسینی، ابوذر محمودي اطربی

 

دانلود مقاله

  • Like 2
لینک به دیدگاه

اثرسنجی اجراي خطوط BRT در معابر شهري: مطالعه موردي در شهر تهران

 

سیستم حمل و نقل کارا، مبناي توسعه و گسترش شهرها و اساس رشد اقتصادي کشورهاي دنیاست. دیرزمانی است که مشکل ترافیکدر اغلب کلان شهرهاي دنیا به عنوان مساله اصلی و اولیه شهروندان شهرها مطرح بوده که تهران نیز به رغم همه تلاش هاي صورت گرفته، از این قاعده کلی مستثنی نبوده و این معضل همچنان به قوت خود باقی است. براي غلبه بر معضلات ترافیکی با توجه به شرایط موجود منطقه و همچنین امکانات، سیاست ها و روش هاي متفاوتی پیشنهاد شده و یا به کار گرفته می شوند. یکی از راه هاي کاهش مشکلات موجود، احداث سامانه اتوبوس هاي تندرو (BRT) می باشد که با توجه به سرعت بالاي ناوگان از یک سو و ظرفیت قابل توجه در جابجایی مسافر ان از سوي دیگر، این سیستم نسبت به وسایل نقلیه شخصی از مطلوبیت قابل ملاحظه اي برخوردار هستند. در این مقاله ضمن مروري مختصر بر تجارب سایر کشورها در استفاده از این سامانه، آثار اجراي خطوط BRT از ابعاد مختلف ترافیکی و زیست محیطی مورد ارزیابی قرار گرفته است. نتایج حاصل از این مقاله نشان دهنده تاثیرات قابل توجه اجراي خطوط BRT بر مدیریت جابجایی سفرهاي شهري بوده و ارزیابی انجام شده می تواند زمینه ساز اتخاذ تصمیمات مناسب در توسعه حمل و نقل عمومی شهر تهران باشد.

 

واژه هاي کلیدي: حمل ونقل عمومی، BRT، اثرسنجی ترافیکی ، آلودگی هاي زیست محیطی

 

نویسندگان: مرتضی خشایی پور، مهري بهرامی، پیمان نوربخش

 

دانلود مقاله

  • Like 2
لینک به دیدگاه

مسیریابی بهینه خطوط مترو با استفاده از شبکه هاي عصبی مصنوعی

 

مسیریابی سیستم هاي حمل و نقل عمومی سریع، تعیین امتدادي براي حرکت وسیله نقلیه عمومی سریع با کارایی بالا و حداقل عوارض در یک شهر است. تلاش هاي اخیر در زمینه طراحی خطوط و مسیریابی سیستم هاي سریع اکثراً در جهت استفاده از روش هاي ابتکاري و فرا ابتکاري سوق یافته است. این روش ها به علت فقدان پیچیدگی ها و سرعت عمل بالاي خود در حل مسائل مختلف مورد توجه محققین قرار دارند. ازجمله الگوریتم هاي جدیدي که درسال هاي اخیر براي افزایش سرعت محاسبات و نیز مدل سازي بکار گرفته شده است، شبکه هاي عصبی می باشد. برتري عمده شبکه هاي عصبی نسبت به محاسبات کلاسیک این است که نتایج مورد نیاز با تلاش کمتر و در زمان کوتاهتري قابل حصول است. بنابراین براي مسائلی که مستلزم محاسبات طولانی هستند، بسیار مفید و مؤثر واقع می گردند. در این مقاله مسیریابی خطوط مترو با استفاده از شبکه هاي عصبی مورد بررسی قرار گرفته است. شبکه عصبی بررسی شده در این تحقیق، شبکه هاپ فیلد پیوسته می باشد که براي مسائل بهینه سازي با محدودیت، مورد استفاده قرار می گیرد. در پایان، روش ارائه شده در قالب یک مطالعه موردي ارزیابی شده است.

 

کلید واژه: مسیریابی، شبکه هاي عصبی مصنوعی، شبکه هاپفیلد، تابع انرژي

 

نویسندگان: مطهره عباسی، سید محمد سید حسینی

 

دانلود مقاله

  • Like 2
لینک به دیدگاه

×
×
  • اضافه کردن...