رفتن به مطلب

اخبار جشنواره فیلم کن 2014


ارسال های توصیه شده

درود بر سینما دوستان عزیز

icon_gol.gif

در این تاپیک اخبار جشنواره کن 2014 قرار می گیره

a030.gif

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

پوستر چشنواره کن امسال:

 

be2czg9fm3hl7o2gfuma.jpg

لینک به دیدگاه

تاریخچه:

 

جشنواره فیلم کن برای اولین بار در شهر کن در جنوب فرانسه در سپتامبر ۱۹۳۹ برگزار شد، در این سال فیلم آمریکایی «مرد اتحادیه اقیانوس آرام» ساخته «سیسیل ب دومیل»، سازنده فیلم‌های «ده‌فرمان»، «کلئوپاترا» و «سامسون و دلیله» به عنوان بهترین فیلم سال شناخته شد.این فیلم داستان راه‌اندازی پروژه عظیم راه‌ آهن اتحادیه اقیانوس آرام به سمت کالیفرنیا بود.

 

اما پس از آن تا پایان جنگ جهانی دوم برگزاری مجدد این جشنواره متوقف ماند. در دهه ۱۹۵۰ میلادی زمان برگزاری جشنواره، از ماه سپتامبر به آوریل تغییر یافت و از سال ۱۹۵۵ میلادی، نخل طلا به عنوان جایزه اصلی جشنواره کن معرفی شد. برنامه‌های این جشنواره از هفت بخش اصلی تشکیل شده‌است که شامل بخش‌های مسابقه، خارج از مسابقه، نوعی نگاه، سینه فونداسیون (مسابقه فیلمهای کوتاه)، هفته منتقدان، دو هفته کارگردانان و بازار فیلم می‌شود.

 

در جشنواره بین‌المللی فیلم کن، فیلم‌ها در دو بخش اصلی و فرعی از اقصا نقاط جهان با یکدیگر رقابت می‌کنند. مهم‌ترین و پر افتخارترین جایزه در جشنواره بین‌المللی فیلم کن جایزه نخل طلایی (Palme d'Or) است. عباس کیارستمی فیلمساز مطرح ایرانی در سال ۱۹۹۷ برای فیلم طعم گیلاس برنده نخل طلائی جشنواره کن و تاکنون ۳ بار نامزد دریافت نخل طلائی جشنواره بین‌المللی فیلم کن شده‌است.

 

از دیگر ویژگی‌های جشنواره فیلم کن خصوصی بودن آن است که در آن بزرگ‌ترین ستارگان سینما و مطرح‌ترین تهیه کنندگان عرصه سینما حضور به هم می‌رسانند. قابل ذکر است که فقط اهالی سینما حق شرکت در جشنواره، آنهم با کارت دعوت ویژه را دارند.

جشنواره بین‌المللی فیلم کن محل بسیار مناسبی برای تهیه کنندگان سینما از تمام نقاط جهان است که در آن فرصت می‌یابند تا فیلم‌های خود را به شرکت‌های عظیم فیلمسازی عرضه کنند.

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

منبع: نقد فارسی

لینک به دیدگاه

معرفی بخش ها:

بخش مسابقه

هرساله حدود بیست فیلم برای ربودن تندیس «نخل طلا» وارد این بخش از رقابت‌ها می‌شوند و در نهایت هیات داوران یکی از فیلم‌ها را به عنوان برنده معرفی خواهد کرد.

آمارها نشان داده که برنده شدن در این بخش از جشنواره کمک بسزایی به فروش فیلم در گیشه خواهد کرد.

از جمله برندگان بزرگ جایزه نخل طلای کن می‌توان به کارگردانانی چون «ولز»، «روسیلینی»، «فلینی»، «ویسکونتی»، «آنتونیونی»، «آلتمن»، «کوروساوا»، «ایمامورا»، «وندرس»، «آگوست»، «سودربرگ»، «لینچ»، «آنجلو پولوس»، «پولانسکی»، «ون‌سنت»، «برادران داردن»، «کیارستمی»، «لوچ»، «مور» و … اشاره کرد.

 

بخش خارج از مسابقه

گاهی برخی از فیلم‌هایی که برای شرکت در بخش مسابقه به دبیرخانه جشنواره کن فرستاده می‌شوند، مورد تایید هیئت انتخاب این بخش از جشنواره نبوده ولی از نظر برگزارکنندگان، این فیلم‌ها، شایستگی لازم برای نمایش در جشنواره را دارند، به همین خاطر در بخش خارج از مسابقه به نمایش درمی‌آیند.

از جمله ویژگی‌های این بخش از جشنواره، نمایش برخی از بخش‌های تدوین نشده و فیلم‌های در دست تولید کارگردانان است که از جمله آن‌ها می‌توان به نمایش فیلم «دار و دسته نیویورکی‌های» ساخته «اسکورسیزی» و «پنچ» ساخته «کیارستمی» اشاره کرد.

بخش «نوعی نگاه»

این بخش غیر رقابتی از سال 1978، هرساله برگزار می‌شود.

در این بخش فیلم‌های موفق و برجسته سینمای جهان به نمایش درمی‌آید.

بخش سینه‌فونداسیون

این بخش رقابتی 20 سال پس از بخش «نوعی نگاه» یعنی از سال 1998 به دیگر بخش‌های جشنواره فیلم کن اضافه شد.

هر سال حدود پانزده فیلم‌ کوتاه سینمای جهان بالاخص فیلم‌هایی که توسط کارآموزان دانشکده‌های فیلم ساخته شده باشد، در این بخش به نمایش درمی‌آید.

برندگان این بخش از رقابت‌ها شامل سه فیلم اول، دوم و سوم می‌شود که توسط هیئت داورانی مستقل برگزار می‌شود.

بخش «هفته منتقدان»

بخش «هفته منتقدان» قدیمی‌ترین بخش جنبی جشنواره است که در سال 1962 تاسیس شده است.

این بخش از رقابت‌ها را انجمن منتقدان فیلم فرانسه برگزار می‌کند.

این انجمن هر ساله به معرفی آثار فیلمسازان جدید و نوپای سینمای جهان می‌پردازد.

بخش «دو هفته با کارگردانان»

این بخش غیر رقابتی 4 سال پس از بخش «هفته منتقدان»، اولین بار در سال 1969 برگزار شد، در این بخش فیلم‌های کوتاه و بلند فیلمسازان جهان به نمایش درمی‌آید.

بازار فیلم کن

بازار فیلم کن بزرگ‌ترین و مهم‌ترین بازار فیلم جهان محسوب می‌شود که بسیاری از تهیه‌کنندگان، بازاریاب‌ها و پخش‌کننده‌های فیلم از سراسر دنیا برای خرید و فروش و گرفتن امتیاز پخش فیلم‌ها به این بازار می‌آیند.

برای شرکت در این بازار محدودیتی وجود ندارد و شرکت در آن برای عموم آزاد است.

شصت و هفتمین دوره جشنواره فیلم کن 14 تا 25 مه (24 اردیبهشت تا 4 خرداد) برگزار می‌شود.

لینک به دیدگاه

گریس موناکو (Grace of Monaco) فلم افتتاحیه جشنواره کن

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

شصت و هفتمین دوره جشنواره فیلم کن 14 تا 25 مه (24 اردیبهشت تا 4 خرداد) برگزار می‌شود. «گریس از موناکو»(Grace of Monaco) با بازی نیکول کیدمن و به کارگردانی اولیویه دان "که پیش از این فیلم برنده دو اسکار زندگی مانند گل سرخ با بازی ماریون کوتیار رو ساخته بود" فیلم افتتاحیه جشنواره کن است.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

 

خلاصه فیلم «گریس از موناکو»:

 

داستانی است از بحران ازدواج و شخصیت گریس کلی، ستاره سابق هالیوود در مدتی که اختلاف سیاسی بین پرنسس رینیر سوم موناکو و چارلز دوگل فرانسه پیش آمد و حمله هوایی فرانسه به موناکو در اوایل دهه 1960 رخ داد.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

حواشی فیلم «گریس از موناکو»:

نیکول کیدمن سکوت خود را در مقابل اعتراضات فرزندان گریس کلی، پرنس آلبرت و خواهرانش کارولین و استفانی که این فیلم را به دور از واقعیت و سراسر تخیل و نادرست خوانده بودند، شکست و این فیلم را بسیار محتاطانه خواند و می گوید مطمئن است که با احترام تمام یاد این چهره افسانه ای هالیوود را زنده کرده است.

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

منبع انجمن نقد فارسی

لینک به دیدگاه

تازه‌ترین ساخته‌های ژان-لوک گدار، برادران داردن، کن لوچ، دیوید کراننبرگ و... در بخش رسمی شصت و هفتمین دوره جشنواره فیلم کن حضور دارند.

 

 

خبرآنلاین: اسامی فیلم‌های بخش رسمی این دوره جشنواره کن پنجشنبه بعد از ظهر در نشستی خبری در پاریس با حضور تی‌یری فرمو مدیر عامل جشنواره کن و ژیل ژاکوب رئیس جشنواره اعلام شد.

 

«The Homesman» تازه‌ترین تجربه کارگردانی تامی لی جونز بازیگر برنده اسکار با بازی هیلاری سوانک و مریل استریپ، «شکارچی روباه» ساخته بنت میلر کارگردان فیلم‌های «کاپوتی» و «مانیبال»، فیلم جنگی «جستجو» به کارگردانی میشل هازاناویسیوس سازنده فیلم برنده اسکار «هنرمند»، «تالار جیمی» تازه‌ترین ساخته کن لوچ فیلمساز بریتانیایی و «نقشه ستارگان» به کارگردانی دیوید کراننبرگ با بازی رابرت پاتینسن ستاره سری فیلم‌های «گرگ و میش» از جمله 18 فیلم بخش مسابقه هستند که برای دریافت جایزه نخل طلا رقابت می‌کنند.

 

«آقای ترنر» به کارگردانی مایک لی درباره نقاش معروف بریتانیایی، «لویاتان» تازه‌ترین ساخته آندری زویاگینتسف فیلمساز روسی و سازنده فیلم‌های تحسین‌شده «تبعید» و «النا»، «دو روز، یک شب» به کارگردانی لوک و ژان پی‌یر داردن برادران فیلمساز بلژیکی که دو بار برنده جایزه نخل طلایی شده‌اند («رزتا» و «کودک»)، «ابرهای سیلس ماریا» فیلم جدید اولیویه آسایاس فیلمساز فرانسوی، «خواب زمستانی» به کارگردانی نوری بیلگه جیلان فیلمساز ترکیه‌ای که یکی از چهره‌های ثابت جشنواره کن است، از دیگر رقبای نخل طلایی هستند.

 

ژان-لوک گدار فیلمساز کهنه‌کار فرانسوی و خالق فیلم‌هایی چون «ازنفس‌افتاده» و «آلفاویل» با فیلم جدید خود «خداحافظی با زبان» در بخش رسمی حضور دارد.

 

«اسیر» ساخته آتوم اگویان فیلمساز ارمنی‌تبار، «La Meraviglie» به کارگردانی آلیس رورواچر فیلمساز ایتالیایی، «Mommy» ساخته زاویه دولان کارگردان و بازیگر کانادایی، «سینت لورن» ساخته برتران بونلو کارگردان فرانسوی، فیلم ژاپنی «Still the Water» ساخته نائومی کاواسه، «Timbuktu» ساخته عبدالرحمان سیساکو از فرانسه و «Wild Tales» به کارگردانی دامین زیفرون کارگردان و نویسنده آرژانتینی، فهرست فیلم‌های بخش مسابقه را کامل می‌کنند.

 

فرمو گفت در مجموع 49 فیلم برای نمایش در بخش رسمی انتخاب شده‌اند که 15 فیلم را فیلمسازان زن کارگردانی کرده‌اند. فیلم‌های این بخش از میان حدود 1800 فیلم متقاضی انتخاب شده‌اند.

 

مدیر عامل جشنواره کن اعلام کرد به مناسبت بیستمین سال فعالیت شرکت دریم ورکس انیمیشن، فیلم «چگونه اژدهای خود را تربیت کنید 2» تازه‌ترین تولید این استودیو در بخش خارج از مسابقه نمایش داده می‌شود.

 

شصت و هفتمین دوره جشنواره فیلم کن 14 تا 25 مه (24 اردیبهشت تا 4 خرداد) برگزار می‌شود.

 

فرمو همچنین گفت احتمالا تا آغاز جشنواره چند فیلم دیگر به بخش رسمی اضافه می‌شود. معمولا 20 فیلم در بخش مسابقه کن رقابت می‌کنند، اما امسال 18 فیلم انتخاب شده‌اند.

 

جین کمپیون فیلمساز نیوزیلندی ریاست داوران بخش مسابقه اصلی جشنواره را به عهده دارد.

 

همان‌طور که قبلا اعلام شد فیلم «گریس از موناکو» به کارگردانی اولیویه دان با بازی نیکول کیدمن فیلم افتتاحیه جشنواره است. عباس کیارستمی فیلمساز ایرانی نیز ریاست داوران بخش سینه‌فونداسیون و فیلم‌های کوتاه جشنواره را عهده‌دار است.

 

فهرست فیلم‌های بخش رسمی به این شرح است:

 

فیلم افتتاحیه

«گریس از موناکو»، اولیویه دان (فرانسه ، آمریکا، بلژیک، ایتالیا)

 

بخش مسابقه

  • «اسیر»، آتوم اگویان (کانادا)
  • «ابرهای سیلس ماریا»، اولیویه آسایاس (فرانسه، سوییس، آلمان)
  • «شکارچی روباه»، بنت میلر (آمریکا)
  • «خداحافظی با زبان»، ژان-لوک گدار (سوییس)
  • «The Homesman»، تامی لی جونز (آمریکا)
  • «تالار جیمی»، کن لوچ (بریتانیا، ایرلند، فرانسه)
  • «لویاتان»، آندری زویاگینتسف (روسیه)
  • «La Meraviglie»، آلیس رورواچر (ایتالیا، سوییس، آلمان)
  • «نقشه ستارگان»، دیوید کراننبرگ (آمریکا)
  • «Mommy»، زاویه دولان (فرانسه، کانادا)
  • «آقای ترنر»، مایک لی (بریتانیا)
  • «سینت لورن»، برتران بونلو (فرانسه)
  • «جستجو»، میشل هازاناویسیوس (فرانسه)
  • «Still the Water»، نائومی کاواسه (ژاپن)
  • «دو روز، یک شب»، لوک و ژان پی‌یر داردن (بلژیک)
  • «Timbuktu»، عبدالرحمان سیساکو (فرانسه)
  • «Wild Tales»، دامین زیفرون (آرژانتین، اسپانیا)
  • «خواب زمستانی»، نوری بیلگه جیلان (ترکیه، آلمان، فرانسه)

بخش خارج از مسابقه

 

  • «بازگشت به خانه»، ژانگ ییمو
  • «چگونه اژدهای خود را تربیت کنید 2»، دین دبلوا
  • «Les Gens du Monde»، ایو ژولاند

بخش نوعی نگاه

 

  • «Amour fou»، جسیکا هاوزنر
  • «Bird People»، پاسکال فران
  • «اتاق آبی»، متیو آمالریک
  • «سرزمین چارلی»، رولف دی هیر
  • «دوهی-یا»، جولی جونگ
  • «الینور ریگبی»، ند بنسن
  • «فانتزیا»، وانگ چائو
  • «Harcheck mi headro»، کرن یدایا
  • «Hermosa juventud»، خایمه روسالس
  • «Incompresa»، آسیا آرجنتو
  • «Jauja»، لیساندرو آلونسو
  • «رود گمشده»، رایان گاسلینگ
  • «دختر محافل»، ماری آماکوکلی، کلر برگر و ساموئل تیس (فیلم افتتاحیه)
  • «بدو»، فیلیپ لاکوت
  • «نمک زمین»، ویم وندرس، جولیانو ریبریو سالگادو
  • «برف در آسمان»، اندرو هیوم
  • «Titli»، کانو بل
  • «توریست»، روبن اوستلوند

نمایش‌های نیمه‌شب

 

  • «رهایی»، کریستین لورینگ
  • «خانه‌به‌دوش»، دیوید میشود
  • «هدف»، یون هونگ-سیونگ

نمایش‌های ویژه

 

  • «پل‌های سارایوو»
  • «Eau Argentée»، محمد اسامه
  • «دوشیزه»، سرگئی لوزنیتسا
  • «ارتش سرخ»، پولسکی گیب
  • «Caricaturistes - Fantassins de la democratie»، استفانی والواتو

منبع:نقد فارسی

لینک به دیدگاه

تاریخچه حضور ایران در جشنواره کن

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

سینمای ایران و جشنواره کن پیش از انقلاب:

 

سابقه حضور سینمای ایران در جشنواره کن به سال 1961 میلادی باز می‌گردد که فیلم «کوروش کبیر» ساخته «فری فرزانه» در چهاردهمین دوره از رقابت‌های کن حضور یافت.

سه سال بعد نیز «احمد فاروقی قاجار» با فیلم «طلوع فجر در بخش فیلم‌های کوتاه این جشنواره حضور یافت .

سینمای ایران شش سال بعد با فیلم «گاو» اثر ماندگار «داریوش مهرجویی» به این رقابت‌ها بازگشت. این فیلم در بخش دو هفته با کارگردانان نمایش داده شد.

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

مهرجویی سال بعد نیز با چهارمین فیلم کارنامه سینمایی‌اش یعنی «پستچی» که در آن زمان یکی از موفق‌ترین کارهای او بود و بازیگرانی چون «علی نصیریان» و «عزت‌الله انتظامی» در آن ایفای نقش کرده‌اند، بار دیگر در همین بخش از جشنواره کن حضور یافت ولی نتوانست جایزه‌ای به دست آورد.

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

آخرین حضور ایران در این جشنواره طی دوران پیش از انقلاب، مربوط به دو فیلم «بهمن فرمان‌‌ آرا»ست که اولین بار سال 1975 با فیلم «شازده احتجاب» در بخش دو هفته با کارگردانان و دومین بار همزمان با وقوع انقلاب اسلامی ایران با فیلم «سایه‌های بلند باد» در بخش هفته منتقدین بود، البته سال 1975 فیلم «تداعی» ساخته «نورالدین زرین‌کلک» دیگر نماینده سینمای ایران در جشنواره کن بود.

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

جشنواره کن و سینمای ایران پس از انقلاب

 

پس از انقلاب، سی و سومین دوره جشنواره فیلم کن (تنها چند ماه پس از وقوع انقلاب اسلامی) برگزار شد. در این دوره فیلم «چریکه تارا» ساخته «بهرام بیضایی» در بخش نوعی نگاه جشنواره کن به نمایش درآمد، این در حالی بود که این فیلم در ایران مجوز نمایش نگرفت.

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

«چریکه تارا» داستان بیوه زنی به نام تارا (با بازی سوسن تسلیمی) است که به همراه دو کودک کم ‌سن و سالش از ییلاق به کومه‌‌اش باز می‌گردد ولی در راه اتفاقات غیرمعمولی برایش رخ می‌دهد.

پس از آن، رابطه سینمای ایران برای 10 سال با جشنواره کن به طور کلی قطع شد. ولی در سال 1991

این «خسرو سینایی» بود که با فیلم «در کوچه‌های عشق» آغازگر این ارتباط شد.

 

«در کوچه‌های عشق» داستان جوانی بیست و چند ساله است که در آغاز جنگ همراه خانواده اش از آبادان مهاجرت کرده است، او پس از پایان جنگ با پدرش به آبادان بازگشته و با دیدن شهر و خانه شان که ویران شده، در بازگشت قطعی به شهر مردد است.

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

سال بعد «عباس کیارستمی» با فیلم «زندگی و دیگر هیچ» ادامه دهنده این ارتباط شد، ارتباطی که به نظر می‌رسید در انحصار «کیارستمی» و چند فیلمساز دیگر باقی بماند.

 

فیلم «زندگی و دیگر هیچ» در نهایت توانست جایزه بخش نوعی نگاه جشنواره کن را از آن خود کند.

البته در این سال فیلم «بدوک» ساخته «مجید مجیدی» در بخش دو هفته با کارگردانان حضور یافت و فیلم کوتاه «قلب» به کارگردانی «سعید مجاوری» در بخش رقابتی فیلم کوتاه به نمایش درآمد.

 

همچنین این دوره از رقابت‌ها، اولین سال حضور سینمای ایران در بازار جهانی فیلم کن بود.

 

طی سال‌های بعد کیارستمی 8 بار دیگر در بخش‌های مختلف جشنواره کن شرکت کرد و در این میان نام خود را به عنوان تنها فیلمساز ایرانی برنده جایزه نخل طلای کن به ثبت می‌رساند.

او جایزه نخل طلا را سال 1997 برای فیلم «طعم گیلاس»، برنده شد.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

«طعم گیلاس» داستان مردی است که در حومهٔ شهر تهران، با اتوموبیلش دنبال کسی می‌گردد که تقاضای پردردسر او را در ازای دریافت 200 هزار تومان پول انجام دهد.

 

«راجر ایبرت»، منتقد بزرگ آمریکایی در توصیف این فیلم آن را فیلمی خسته‌کننده و غیر قابل تحمل معرفی کرد و اعلام کرد که به شدت از این فیلم متنفر است.

 

«محسن مخملباف» و دخترش «سمیرا مخملباف» نیز دیگر فیلمسازانی هستند که آثارشان همواره مورد توجه جشنواره کن بوده است.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

«مخملباف» پدر، تاکنون 5 بار در این جشنواره حضور یافته و تنها یک‌بار سال 2001 میلادی برای فیلم «سفر قندهار» برنده جایزه بزرگ کلیساهای جهانی شد و دخترش طی 3 بار حضور در این رقابت‌ها یک بار سال 2000 برای فیلم «تخته سیاه» برنده جایزه ویژه هیات داوران شد و یک سال بعد بر مسند داوری جشنواره کن در بخش مسابقه نشست. او سال 2003 نیز برای فیلم «پنج عصر» برنده دو جایزه ویژه هیات داوران و جایزه بزرگ کلیساهای جهان شد.

 

«تخته سیاه» داستان چند آموزگار کرد است که بر پشت خود تخته سیاه حمل می کنند و در جاده های کوهستانی کردستان، هم مرز با عراق در جستجوی کسانی هستند که به آنها درس بدهند ولی کسی را پیدا نمی کنند.

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

«پنج عصر» نیز تصویرگر وضعیت اسف‌بار زنان افغان پس از سقوط طالبان است.

 

سال 1999‌«کیارستمی» با همکاری‌ «ابوالفضل جلیلی» و «ناصر تقوایی» فیلم «قصه‌های کیش» را ساخت. این فیلم در بخش مسابقه به نمایش درآمد ولی نتوانست نخل طلای کن را از آن خود کند.

سال بعد «فهیمه سرخابی» با فیلم کوتاه «اولین گناه» در بخش «سینه فونداسیون» شرکت کرد ولی او نیز جایزه‌ای دریافت نکرد.

 

البته «حسن یکتا پناه» با فیلم «جمعه» در بخش نوعی نگاه و «بهمن قبادی» با «زمانی برای مستی اسب‌ها» در بخش دو هفته با کارگردان به طور مشترک برنده جایزه دوربین طلایی این دوره از رقابت‌ها شدند.

 

سال 2001 که سینمای ایران حضور پررنگی در جشنواره کن داشت «محسن مخملباف» با فیلم «سفر قندهار» در بخش مسابقه حضور یافت و جایزه کلیسای جهانی را نیز دریافت کرد.

«عباس کیارستمی» با فیلم «ای بی سی آفریقا» در بخش خارج از مسابقه و «رضا میرکریمی» با فیلم سینمایی «زیر نور ماه» و «علی‌محمد قاسمی» با فیلم کوتاه «غریبه و بومی» در بخش هفته منتقدین آن سال حضور یافتند، البته در این میان «میرکریمی» موفق به کسب جایزه بهترین فیلم بخش هفته منتقدین این رقابت‌ها شد.

 

دوره بعد نیز فیلم «ده» کیارستمی در بخش مسابقه جشنواره کن به نمایش درآمد، دو فیلم «آوازهای سرزمین مادری‌ام» ساخته «بهمن قبادی» و «بمانی» ساخته «داریوش مهرجویی» نیز در بخش نوعی نگاه شرکت کردند ولی در این بخش موفقیتی کسب نکردند، اگر چه فیلم بهمن قبادی برنده جایزه François Chalais شد.

 

همچنین دو فیلم کوتاه «چت» ساخته «شادمهر راستین» و «گیوتین» ساخته «بهرام عظیم‌پور» در همین دوره در بخش دو هفته با کارگردانان نمایش داده شدند.

 

«بهمن قبادی» در این سال داوری بخش دوربین طلایی جشنواره را به عهده داشت.

سال بعد فیلم «طلای سرخ» اثر جعفر پناهی، فیلمی که به خاطر سیاه بودنش هیچگاه در ایران اجازه نمایش پیدا نکرد، در بخش نوعی نگاه شرکت کرد و برنده جایزه ویژه هیات داوران جشنواره کن شد، البته در این سال «کیارستمی» نیز یکی از اعضاء هیات داوران بخش اصلی جشنواره کن بود.

 

سال 2004 نیز سال این فیلمساز ایرانی بود، سالی که به طور همزمان دو فیلم «ده» و «پنج» کیارستمی به ترتیب در بخش‌های نوعی نگاه و خارج از مسابقه به نمایش درآمد.

در دوره بعد «نیکی کریمی» توانست با اولین تجربه فیلمسازی‌اش با عنوان «یک شب» به بخش نوعی نگاه راه یابد ولی موفقیتی کسب نکرد.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

 

جشنواره کن که از سال 1999 تا 2003، هر سال فیلمی را از ایران در بخش اصلی خود (یعنی بخش مسابقه) و در سال های 2004 و 2005 هم چند فیلم در بخش های گوناگون پذیرفته بود، ناگهان در سال های 2006 و 2007 هیچ فیلمی از ایران را در هیچ بخشی نپذیرفت؛ البته «نیکی کریمی» به عنوان یکی از اعضاء هیات داوران بخش سینه فونداسیون و فیلم کوتاه برگزیده شد.

 

در همان سال 2007 همزمان با برگزاری شصتمین سال تولد جشنواره کن، فیلم ضد ایرانی «پرسپولیس» ساخته «مرجانه ساتراپی» و همکار فرانسوی‌اش در بخش مسابقه این جشنواره پذیرفته می‌شود و جایزه ویژه هیات داوران به آن تعلق می‌گیرد.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

به نظر می‌رسد نمایش این فیلم ضد ایرانی در جشنواره کن سرآغازی می‌شود بر آنچه که فیلم‌هایی که همگی به نوعی رویکرد انتقادی نسبت به جمهوری اسلامی ایران داشتند نه تنها در جشنواره به نمایش درآمدند بلکه از سوی برگزارکنندگان جشنواره کن نیز جایزه باران شدند.

 

در سال 2008، «ترانه تنهایی تهران» ساخته «سامان سالور» به عنوان تنها فیلم ایرانی برای بخش پانزده روز با کارگردان‌ها انتخاب شد.

 

در دوره بعدی این رقابت‌ها، فیلم «کسی از گربه‌های ایرانی خبر ندارد» ساخته «بهمن قبادی» که فیلم‌هایی چون «نیوه مانگ»،«زمانی برای مستی اسب‌ها»، «فصل کرگدن» و ... را در کارنامه کاری خود دارد در بخش نوعی نگاه به نمایش درآمد و جایزه ویژه بخش نوعی نگاه و جایزه منتقدان فرانسوی را در این دوره از جشنواره به دست آورد.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

این فیلم که بدون مجوز و به صوت زیرزمینی در ایران ساخته شده، داستان دختر و پسر جوانی است که بعد از آزادی از زندان برای جمع کردن یک گروه جدید موسیقی، سفری زیرزمینی را در تهران شروع می‌کنند تا تک تک افراد گروهشان را از میان گروه‌های مخفی زیرزمینی پیدا کنند.

سپس شصت و سومین جشنواره فیلم کن در حالی برگزار می‌شود که فیلم «رونوشت برابر اصل» ساخته «کیارستمی»، تنها فیلم ایرانی حاضر در این رقابت‌هاست.

 

این فیلم در بخش مسابقه نمایش داده می‌شود ولی رقابت را به «عمو بونمی» واگذار می‌کند.

سال 2011 نیز از لحاظ رابطه سینمای ایران و جشنواره کن سال مهمی است.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

در پی محکومیت «جعفر پناهی» و «محمد رسول اف» در ایران، این جشنواره نه تنها از این دو به عنوان میهمانان ویژه خود نام می‌برد، بلکه فیلم «به امید دیدار» ساخته «رسول‌اف» را در بخش دو هفته با کارگردانان و فیلم «این یک فیلم نیست» ساخته «پناهی» را به صورت ویژه به نمایش درمی‌آورد.

 

همچنین «ژیل ژاکوب»، رئیس جشنواره کن اعلام می‌کند که «پناهی» از نظر آنان یکی از اعضاء هیات دوران جشنواره کن است که در آن سال به جای او صندلی خالی خواهند گذاشت.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

دو سال گذشته نیز هیچ فیلمی از ایران در جشنواره سینمایی کن حضور نداشت و تنها فیلم «مثل یک عاشق»، ساخته «عباس کیارستمی» در بخش مسابقه به نمایش درآمد که آن نیز نه به عنوان نماینده ایران که به عنوان فیلمی ژاپنی فرانسوی در این رقابت‌ها حضور یافت که در نهایت نیز جایزه‌ای به دست نیاورد.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

در حاشیه جشنواره دو سال گذشته کن نیز مستندی داستانی تحت عنوان «من ندا هستم» به کارگردانی «نیکول کیان صدیقی» در بخشی موسوم به غرفه آمریکایی فیلمسازان تازه نفس این جشنواره نمایش داده شد و اتحادیه اروپا نیز طی مراسمی جایزه مدیا به ارزش شصت هزار یورو را به عنوان کمک هزینه ساخت فیلم بعدی «اصغر فرهادی» به او اختصاص داد.

 

پارسال نیز در حالی‌ که دو فیلم کوتاه «دوئت» ساخته «نوید دانش» و «بیشتر از دو ساعت» ساخته «علی عسگری» در بخش فیلم کوتاه حضور دشتند، هیچ فیلمی از سینمای کشورمان در بخش‌ اصلی (مسابقه) وجود نداشت.

 

البته فیلم «گذشته» ساخته «فرهادی» به عنوان نماینده فرانسه یکی از نامزدهای نخل طلا شد.

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

«گذشته» داستان مردی ایرانی است که در پی اختلاف با همسرش او را در فرانسه تنها گذاشته و به ایران می‌رود ولی زمانی ‌که از این سفر باز می‌گردد، همسر و دو دخترش را در حالی می‌یابد که با مرد غریبه‌ای که به تازگی با همسرش آشنا شده است، زندگی می‌کنند.

 

بی‌بی‌سی در گزارشی با عنوان «سینمای ایران و جشنواره فیلم کن» به این مسئله اعتراف می‌کند که «جشنواره کن در این سال‌ها به فیلم‌هایی ایرانی‌ که خلاف رویه معمول و بدون اجازه دولت ساخته شده‌اند، توجه خاصی نشان داده است.»

 

منبع: انجمن نقد فارسی

لینک به دیدگاه

لیلا حاتمی داور جشنواره فیلم کن شد

 

2014_4_28_14_48_1.jpg

بازیگر ایرانی یکی از 9 داور بخش مسابقه اصلی شصت و هفتمین دوره جشنواره فیلم کن است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، برگزارکنندگان جشنواره کن روز دوشنبه در فاصله دو هفته به آغاز این دوره جشنواره اسامی داوران بخش مسابقه اصلی را اعلام کردند.

 

همان‌طور که قبلا اعلام شد جین کمپیون فیلمساز 59 ساله نیوزیلندی ریاست داوران این بخش را به عهده دارد.

 

چهار مرد و چهار زن در کنار کمپیون، برنده جایزه نخل طلا و دیگر برندگان بخش مسابقه اصلی را تعیین می‌کنند.

 

کارول بوکوئه بازیگر و مدل فرانسوی که سابقه همکاری با فیلمسازانی چون لوئیس بونوئل و برتران بلیه را دارد، سوفیا کوپولا کارگردان، فیلمنامه‌نویس و بازیگر آمریکایی که سال گذشته بخش نوعی نگاه با فیلم «حلقه بلینگ» به کارگردانی او آغاز شد، لیلا حاتمی بازیگر ایرانی و جئون دو-یئون بازیگر اهل کره‌ جنوبی و برنده جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره کن در سال 2007، چهار داور زن این بخش هستند که کمپیون را همراهی می‌کنند.

 

ویلم دافو بازیگر آمریکایی، گائل گارسیا برنال بازیگر و کارگردان مکزیکی، جیا ژانکه کارگردان چینی که سال گذشته برای «نشانی از گناه» برنده جایزه بهترین فیلمنامه از کن شد و نیکلاس ویندینگ رفن کارگردان دانمارکی که سال 2011 برای فیلم «راندن» جایزه بهترین کارگردان این جشنواره را برد، دیگر داوران بخش مسابقه اصلی هستند.

تازه‌ترین ساخته‌های ژان-لوک گدار، کن لوچ، مایک لی، دیوید کراننبرگ، لوک و ژان پی‌یر داردن، اولیویه آسایاس، نوری بیلگه جیلان و آتوم اگویان در میان 18 فیلمی هستند که در بخش مسابقه اصلی جشنواره برای دریافت جایزه نخل طلایی رقابت می‌کنند.

شصت و هفتمین دوره جشنواره فیلم کن 14 تا 25 مه (24 اردیبهشت تا 4 خرداد) برگزار می‌شود.

 

«گریس از موناکو» به کارگردانی اولیویه دان با بازی نیکول کیدمن فیلم افتتاحیه جشنواره است.

عباس کیارستمی کارگردان ایرانی ریاست داوران بخش سینه‌فونداسیون و فیلم‌های کوتاه جشنواره کن را به عهده دارد.

 

لیلا حاتمی بازیگر فیلم‌هایی چون «لیلا»، «ارتفاع پست»، «حکم»، «چهل سالگی»، «جدایی نادر از سیمین» و «پله آخر» است.

ورایتی /ترجمه: علی افتخاری

خبرآنلاین

لینک به دیدگاه

وسترن آمازونی «El Ardor» اثر Pablo Fendrik یکی از 6 فیلم جدیدی است که به کن راه یافته اند.

«El Ardor» سومین فیلم ساخته فندریک (که سابقه ساخت «خون نمایان می‌شود/Blood Appears» را دارد) در کنار مستند «در باب انسانها و جنگ/Of Men and War» اثر Laurent Bécue-Renard کارگردان فرانسوی، «مالکان/The Owners» اثر کارگردان قزاقستانی Adilkhan Yerzhanov (کارگردان «دلالان ملک/Realtors») و «جرانی‌مو/Geronimo» اثر Tony Gatlif در نمایشهای ویژه شرکت خواهند کرد.

همچنین جشنواره شرکت «L’Homme Qu’on Aimait Trop/به نام دخترم/In The Name Of My Daughter» اثر Andre Techine با حضور Guillaume Canet، Catherine Deneuve و Adèle Haenel در بخش خارج مسابقه را تایید کرده است.

 

ضمن این که «Fehér Isten/خدای سفید/White God» اثر Kornél Mundruczó کارگردان مجارستانی نیز در بخش نوعی نگاه شرکت می‌کند.طبق توصیف Mundruczó «خدای سفید» فیلمی ماجراجویی و احساسی در مورد دختری 12 ساله است که به منظور یافتن سگش از خانه فرار می‌کند. کمپانی «مچ فکتوری» پخش بین المللی این فیلم محصول مشترک مجارستان، آلمان و سوئد را بر عهده خواهد داشت، که به این ترتیب ششمین فیلم Mundruczó خواهد بود.

 

او پیش از این نیز 3 مرتبه همراه با فیلم «جوهانا/Johanna» در سال 2005 در بخش نوعی نگاه و همچنین با فیلمهای «دلتا/Delta» و «پسر زودرنج- پروژه فرانکنشتاین/Tender Son – The Frankenstein Project» در بخش اصلی به ترتیب در سالهای 2008 و 2010 در جشنواره کن شرکت داشته است.

«به نام دخترم» با بازی Deneuve در نقش Agnes Le Roux، دختر یکی از کازینو داران در ریوی‌ریا است، که مورد سو استفاده وکیل مورد اعتماد مادرش به نام Maurice Agnelet قرار می‌گیرد، تا او را علیه مادرش بشوراند و بدین وسیله بتواند اختیار کامل کازینو را بدست آورد.

 

پس از اینکه این دختر در سال 1977 به طور مرموزی ناپدید می‌شود، Agnelet اولین گزینه‌ای است که انگشت اتهام به سویش نشانه می‌رود، اما هیچ مدرک و شاهدی علیه او پیدا نمی‌شود ... پیش از این Techine شش بار سابقه حضور در جشنواره کن را داشته است. Elle Driver فروش بین المللی این فیلم را بر عهده خواهد داشت.

«جرانی‌مو» مطرح‌ترین فیلمی است که Céline Sallette ستاره فرانسوی در آن حضور خواهد داشت.

 

او در این فیلم در نقش آموزگار جوانی ظاهر می‌شود که توسط کولی‌ها پرورش یافته و در جنوب فرانسه کار می‌کند و برای مرتفع کردن تنش‌های بین ترکیه‌ایها و کولی‌ها تلاش می‌کند. Gatlif پیشتر جایزه بهترین کارگردانی کن را برای فیلم «Exils» و جایزه نوعی نگاه را برای مستند «Latcho Drom» از آن خود کرده است.

«El Ardor» اولین سرمایه‌گذاری کمپانی "پارتیسیپنت مدیا" با مشارکت "پارتیسیپنت پان‌آمریکا" است. در این فیلم گائل گارسیا برنال در نقش یک رئیس قبله در جنگلهای آمازون ظاهر می‌شود که با یک کشاورز تنباکو و دخترش (با بازی Alice Braga) دوستی برقرار می‌کند. پس از اینکه چند مزدور به صورت وحشیانه‌ای پدر را به قتل می‌رسانند و دختر را می‌ربایند، رئیس تصمیم به نجات او می‌گیرد ...اقدام Fendrik به پا گذاشتن به فیلمهای مطرحتر و نیز حمایت مالی داخلی و آمریکا و اروپا از این فیلم، «El Ardor» را به قدمی رو به جلو برای سینمای آمریکای لاتین بدل کرده است.

 

انتخاب «El Ardor» از طرفی به معنی حضور 4 فیلم از آمریکای لاتین در جشنواره کن امسال است. سه فیلم دیگر عبارت اند از: «Wild Tales» اثر Damian Szifron در رقابت اصلی، فیلمی بی نام اثر Lisandro Alonso و با بازی «ویگو مورتنسن» در نوعی نگاه و «El refugiado» اثر Diego Lerman در بخش "دو هفته کارگردانان".

نقد فارسی / سید مجتبی حسینی

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

1-3231.jpg

 

شصت و هفتمین جشنواره فیلم کن امروز (چهارشنبه) در حالی آغاز شد که اولین تصاویر از حضور لیلا حاتمی همراه با سایر اعضای هیئت داوران در رسانه‌ها منتشر شد.

 

خبرگزاری فرانسه در روز افتتاحیه جشنواره کن 2014 تصاویری از حضور اعضای هیئت داوران بر روی فرش قرمز را در حالی منتشر کرد که لیلا حاتمی نیز در این تصاویر دیده می‌شود.

 

امسال «جین کمپیون» کارگردان،‌ فیلمنامه‌نویس و تهیه‌کننده سرشناس نیوزلندی رئیس هیئت داوران شصت‌وهفتمین دوره جشنواره کن است. وی تنها فیلمساز زنی است که در تمام ادوار برگزاری جشنواره کن موفق به کسب نخل طلا شده است.

 

«سوفیا کاپولا» فیلم‌نامه‌نویس، کارگردان، تهیه‌کننده و بازیگر آمریکایی، «گائل گارسیا برنال»، بازیگر و کارگردان مکزیکی، «نیکلاس وندینگ رفین»، کارگردان دانمارکی، «ژانک که جیا»، کارگردان و فیلمنامه‌نویس چینی، «ویلیام دافوئه»، بازیگر آمریکایی، «ژون دو یئون» بازیگر اهل کره جنوبی به همراه «کارول بوکه»، بازیگر فرانسوی دیگر اعضای هیئت داوران بخش رقابتی جشنواره کن هستند.

3-1893.jpg

 

0-153.jpg0-154.jpg4-2026.jpg

منبع: ایسنا

لینک به دیدگاه

 

 

054-2.jpg

 

«کوئنتین تارانتینو»، کارگردان سرشناس آمریکایی در مراسم ویژه نمایش «یک مشت دلار» همزمان با اختتامیه جشنواره کن حضور می‌یابد.«تارانتینو»، کارگردان برنده نخل طلای کن با فیلم «داستان عامه‌پسند» قرار است در مراسم نمایش نسخه بازسازی شده فیلم «یک مشت دلار» ساخته معروف «سرجیو لئونه» همزمان با اختتامیه جشنواره کن در 24 می شرکت می‌کند.

 

فیلم «یک مشت دلار» به مناسبت پنجاهمین سالگرد تولد وسترن اسپاگتی پس از مراسم اعطای جوایز شصت و هفتمین جشنواره فیلم کن به نمایش گذاشته خواهد شد.

 

تارانتینو که یکی از دنبال‌کنندگان وسترن ایتالیایی است، فیلم‌های موفقی چون «بیل را بکش»، «داستان عامه‌پسند» و «جانگوی آزاد شده» را در کارنامه سینمایی دارد.

 

فیلم «یک مشت دلار» عنوان اولین قسمت از سه‌گانه دلار به کارگردانی «سرجیو لئونه» است که در سال ۱۹۶۲ میلادی اکران شد. لئونه این فیلم را بر اساس فیلم «یوجیمبو» اثر «آکی‌را کوروساوا» ساخت.

 

از این فیلم وسترن به‌عنوان یکی از برترین آثار سینما یاد می‌شود و «کلینت ایست‌وود» بازیگر نقش اول این فیلم را به یک ستاره تبدیل کرد.

 

وسترن اسپاگتی که با عنوان وسترن ایتالیایی نیز شناخته می‌شود، ژانری از فیلم های وسترن است که در اواسط دهه 1960 میلادی و بر اساس سبک فیلمسازی «سرجیو لئونه» ظهور کرد. این اصطلاح توسط منتقدین سینمایی در آمریکا و سایر نقاط جهان به کار می‌رود چرا که اغلب این وسترن ها توسط ایتالیایی‌ها کارگردانی و تهیه کنندگی می‌شود.

 

------------

منبع: ایسنا

لینک به دیدگاه

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

در حالی شصت و هفتمین جشنواره کن از امروز رسما کار خود را آغاز می‌کند که 12 نفر از مدیران سینمایی از بخش‌های مختلف در این رویداد حضور دارند.همزمان آغاز رسمی شصت و هفتمین جشنواره کاروان سینمای ایران نیز در قالب گروه های مختلف عازم این رویداد بین‌المللی شده است که به تعبیر برخی بسیاری از کارشناسان سینما، مهمترین رویداد سینمایی جهان است و با استفاده مناسب از ظرفیت‌های سینمای کشور می‌توان به دستاوردهای خوبی دست پیدا کرد.

 

بسیاری جشنواره کن را بزرگترین فستیوال و گردهم‌آیی سینماگران و مدیران سینمایی از سراسر جهان می‌دانند و تلاش می‌کنند تا حضور موثری در این رویداد سینمایی داشته باشند و سینمای ایران نیز امسال از بخش دولتی 12 مدیر را به این جشنواره اعزام کرده است تا بلکه شاهد دستاوردهای خوبی برای سینمای ایران باشیم.

 

براساس این گزارش، بنیاد سینمایی فارابی کاروانی 4 نفره، مرکز گسترش 2 نفره، موسسه رسانه‌های تصویری 4 نفره و انجمن سینمای جوان یک نفره به عنوان موسسات تابعه سازمان سینمایی به کن اعزام کرده‌اند که مسولیت این کاروان بر عهده آرش امنیی مدیر بین‌الملل سازمان سینمایی است.

 

از بنیاد سینمایی فارابی ابراهیم داروغه زاده معاونت فرهنگی، امیر اسفندیاری مدیر بین‌الملل، وحید اسفندیاری و کامیار محسنین به جشنواره کن اعزام شده اند که در واقع مسولیت برپایی چتر سینمای ایران نیز بر عهده گروه اعزامی فارابی خواهد بود.

 

از موسسه رسانه‌های تصویری عباس اسداللهی خزانه‌دار موسسه به عنوان سرپرست و علی حاج قاسمی مدیر بین‌الملل و دو نفر از کارمندان بخش بین‌الملل به کن 67 اعزام شده‌اند.

 

از سوی انجمن سینمای جوانان ایران نیز بهمن آقایی که سال‌های مسولیت بخش بین‌الملل این انجمن را بر عهده داشته است برای گسترش روابط انجمن در حوزه فیلم کوتاه و بازاریابی اعزام شده است.

 

همچنین از سوی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی نیز شیرین نادری مدیر بخش بین‌الملل و علیرضا قاسم‌خان معاونت آموزشی و پژوهشی مرکز به کن رفته‌اند که البته مرتضی رزاق‌کریمی قائم‌مقام مرکز گسترش نیز به عنوان تهیه‌کننده بهترین فیلم جشنواره سینمای حقیقت در کاروان 15 نفره سینماگران حضور دارد که در انجام مذاکرات می‌تواند با نادری و قاسم‌خان همراه شود.

 

همچنین از سازمان سینمایی حوزه هنری نیز سهیل جهان‌بیگلری به عنوان مدیرعامل، مریم نقیبی مدیر بخش بین‌الملل و الهه طاهایی کارمند بخش بین‌الملل به کن 67 اعزام شده‌اند.

 

از خانه سینما هم محمدمهدی عسگرپور به عنوان مدیرعامل برای شرکت در اجلاس سالانه فیاپ که در حاشیه جشنواره کن برگزار می‌شود، عازم فرانسه خواهد شد.همچنین لیلا حاتمی به عنوان داور بخش اصلی و عباس کیارستمی به عنوان داور بخش فیلم‌های کوتاه تنها نمایندگان رسمی سینمای ایران در کن 67 هستند.

 

براساس این گزارش، پیش از این اعلام شده بود نرگس آبیار کارگردان فیلم «شیار 143» و مصطفی کیایی کارگردان فیلم «خط ویژه» از بخش آرای مردمی، تقی علی قلی‌زاده تهیه‌کننده فیلم «رستاخیز» و برگزیده جایزه بهترین فیلم در بخش سودای سیمرغ، سیدجمال ساداتیان تهیه‌کننده فیلم «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» و برگزیده بهترین فیلم در بخش سودای سیمرغ، بهروز افخمی برگزیده جایزه بهترین فیلمنامه در بخش سودای سیمرغ برای فیلم «آذر،شهدخت، پرویز و دیگران»، احمدرضا درویش کارگردان فیلم «رستاخیز» و برگزیده جایزه بهترین کارگردانی در بخش سودای سیمرغ، جمشید محمودی کارگردان فیلم «چند متر مکعب عشق» و برگزیده جایزه بهترین کارگردانی در بخش نگاه نو، محمدهادی نائیجی نویسنده فیلمنامه «حق سکوت» و حائز رتبه اول در بخش نگاه نو، هومن سیدی کارگردان فیلم «سیزده» و برگزیده جایزه ویژه هیات داوران در بخش نگاه نو سی‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، مرتضی رزاق‌کریمی تهیه‌کننده فیلم «خاطراتی برای تمام فصول» برگزیده بهترین فیلم از هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم حقیقت و محمد نصیری کارگردان فیلم داستانی «جاده فرعی» برگزیده بهترین فیلم از سی‌امین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، هیات اعزامی هنرمندان ایرانی به جشنواره کن سال جاری را تشکیل خواهند داد.

 

به هر ترتیب باید تا پایان شصت و هفتمین جشنواره کن که البته بسیاری از سینماگران و اهالی رسانه‌ نیز با هزینه‌های شخصی به این فستیوال سفر می‌کنند منتظر ماند و دید ماحصل حضور کاروان 12 نفره مدیران سینمایی در جشنواره کن برای سینمای ایران چه خواهد بود؟

 

--------------

منبع: فارس

لینک به دیدگاه

حضور لیلا حاتمی در روز نخست جشنواره فیلم کن

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

zimg_006_6.jpg

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

zimg_012_12.jpg

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

zimg_014_14.jpg

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

zimg_028_52.jpg

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

P6juY.jpg

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

انتقاد مقام ایرانی از نحوه حضور لیلا حاتمی در جشنواره کن

حسین نوش آبادی، معاون پارلمانی وزارت ارشاد ایران حضور "نامناسب" لیلا حاتمی، بازیگر ایرانی در جشنواره فیلم کن را "بی توجهی به ارزش‌های جامعه و معیار‌های اخلاقی" دانسته است.

آقای نوش آبادی در گفت و گو با خانه ملت، وبسایت مجلس ایران گفت: "زنان ایرانی چه هنرمند و چه غیر هنرمند همیشه مظهر عفت و پاکی بوده‌اند، بنابراین اینگونه حضور‌های نامناسب که اخیرا در جشنواره کن اتفاق افتاده همسو با اعتقادات دینی ما نیست."

آقای نوش آبادی در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: "حضور شخصیت‌های هنری و هنرمندان ایرانی در خارج از کشور اگر با رعایت شئونات اسلامی و احترام به فرهنگ ملت و اعتقادات ایران باشد، امری پسندیده است. اما اگر این حضور با بی توجهی به ارزش‌های جامعه و معیار‌های اخلاقی ما باشد ملت ایران این رفتار را نمی‌پذیرند."

لیلا حاتمی، بازیگر سینمای ایران در هیئت داوران بخش مسابقه شصت و هفتمین جشنواره فیلم کن

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
او نخستین زن ایرانی است که عضو این هیئت شده است.

خانم حاتمی همواره در انظار عمومی و رسمی در خارج از کشور با روسری ظاهر می‌شود، اما اخیرا انتشار عکس دست دادن و روبوسی او با ژیل ژاکوب، رئیس جنشواره کن، با واکنش تند چهره‌ها و رسانه‌ها محافظه‌کار در ایران رو‌به رو شده است که خواهان برخورد جدی با این بازیگر شده اند.

از جمله لاله افتخاری، نماینده و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در گفت‌وگویی با خانه ملت گفت: "وزارت ارشاد باید تکلیف خودش را با این هنرمندان که جایگاه زن ایرانی را در خارج از مرز‌های ایران رعایت نمی‌کنند، مشخص کند."

دست دادن یا روبوسی چهره‌های سرشناش ایرانی با جنس مخالف خود در خارج از کشور در سال‌های اخیر همیشه جنجال برانگیز بوده است.

دو سال پیش دست دادن اصفر فرهادی، کارگردان ایران با آنجلینا جولی، بازیگر آمریکایی در حاشیه مراسم گلدن گلوب، با واکنش چهره‌های محافظه کار از جمله فرج الله سلحشور رو به رو شد.

روبوسی عباس کیارستمی، کارگردان با کاترین دونوو، بازیگر فرانسوی هنگام دریافت جایزه نخل طلا برای فیلم طعم گیلاس (۱۹۹۷) هم از نخستین رویدادهایی از این دست بود.

 

بی بی سی فارسی

 

این هم تصویر اون بی آبرویی کذایی: :banel_smiley_4:

 

7mf85t3hko6xyhf0do2.jpg

لینک به دیدگاه

فیلم سینمایی «رستاخیز»ساخته احمدرضا درویش امروز در بازار بین‌المللی فیلم جشنواره کن نمایش داده می‌شود.

 

آفتاب: فیلم سینمایی «رستاخیز» ساخته احمدرضا درویش و تهیه‌کنندگی تقی علیقلی‌زاده امروز ساعت 18 به وقت کن، در بازار فیلم بین‌المللی شصت و هفتمین جشنواره فیلم کن به نمایش در می‌آید.

 

بنابراین گزارش، روز گذشته دو فیلم«چ» و «شیار143» در بازار فیلم این جشنواره به نمایش در آمد و با استقبال خوبی از سوی مخاطبان مواجه شد.

 

فیلم سینمایی«رستاخیز» مقطع تاریخی مرگ معاویه تا شهادت امام حسین(ع) در روز عاشورا را روایت می‌کند.

 

آرش آصفی ، پوریا پورسرخ ، حسن پورشیرازی ، فرهاد قائمیان ، بابک حمیدیان ، بهادر زمانی ، یاور احمدی فر ، انوشیروان ارجمند ، انوش معظمی ، کوروش زارعی ، محمود محکمی ، سعید علیپور ، امیر مولوی ، علی جاویدفر ، میرطاهر مظلومی ، حمید جدیدی ، قادر پزشکی، محمدرضا حق‌گو ، علی عباسی ، تورج فرامرزیان ، بابک والی ، رضا اکبری ارطه ، ابراهیم سلطانی ، خلیل الله خواجه نظام ، پژمان جعفری سمرقندی و پرویز پورحسینی ، شقایق فراهانی ، مهتاب کرامتی ، لیلا بلوکات ، زهره حمیدی ، سروش گودرزی و سیدجواد یحیوی و جمال سلیمان ، طلحت حمدی ، رضوان عقیلی و فواز سرور از سوریه، داوود حسین از کویت، جواد الشکرچی از عراق،فادی ابراهیم از لبنان بازیگران فیلم سینمایی رستاخیز هستند.

 

«رستاخیز» در سی و دومین دوره جشنواره فیلم فجر در ۱۱ بخش نامزد دریافت سیمرغ بلورین گشت[۳] و در نهایت در ۸ بخش از جمله بهترین فیلم و بهترین کارگردانی برنده سیمرغ بلورین شد.

 

به گزارش فارس، امروز همچنین فیلم مستند «سپیده‌دمی که بوی لیمو می‌داد» و «طبقه حساس» نیز در بازار جشنواره کن به نمایش در خواهند آمد.

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

mahi.gorbehCopy.jpg

غرفه کانون ایران‌نوین یکی از معدود غرفه‌های مربوط به بخش خصوصی سینمای ایران است که در جشنواره کن برپا شده است.

در این غرفه محصولات سینمایی «ایران‌نوین فیلم» به نمایندگان شرکت‌های سینمایی و مدیران پخش بین‌المللی ارائه می‌شود که تاکنون مورد استقبال چشمگیر بازدیدکنندگان قرار گرفته است. فیلم‌های «ردکارپت»، «برف»، «آزمایشگاه»، «به خاطر پونه»، «خاطراتی برای تمام فصول» و ... از جمله فیلم‌هایی است که در این غرفه عرضه می‌شود.

فیلم سینمایی «ردکارپت» به کارگردانی رضا عطاران محصول «ایران‌نوین فیلم» در بازار جشنواره کن به نمایش درمی‌آید. یک سانس برای نمایش این فیلم در یکی از سالن‌های نزدیک بازار کن در نظر گرفته شده و تاکنون نمایندگان بسیاری از شرکت‌های بین‌المللی برای حضور در نمایش این فیلم دعوت شده‌اند.غرفه «کانون ایران‌نوین» یکی از غرفه‌های فعال بازار جشنواره کن است که مسئول پخش بین‌الملل با حضور در این غرفه به عرضه و معرفی آثار سینمایی «ایران‌نوین فیلم» پرداخته است.

همچنین دیگر محصولات «ایران‌نوین فیلم» از جمله «ماهی و گربه» و «قصه‌ها» در بازار کن به مدیران شرکت‌های بین‌المللی ارائه شده و برای فروش و نمایش جشنواره‌ای آنها مذاکراتی با نمایندگان این شرکت‌ها صورت می‌گیرد.

منبع : خبر آنلاین

لینک به دیدگاه

redcarpeterCopy.jpg

فیلم سینمایی «رد کارپت» ساخته رضا عطاران روز ۲۰ می‌در بازار بین المللی جشنواره فیلم کن به نمایش در می‌آید.

 

این فیلم دومین ساخته بلند سینمایی رضا عطاران در مقام کارگردان است.احمد احمدی تهیه کننده این اثر به نمایندگی از عوامل فیلم و عطاران برای حضور «رد کارپت» در بازار بین المللی جشنواره کن حضور دارد. رضا عطاران به دلیل اینکه این روز‌ها مشغول بازی در فیلم «استراحت مطلق» به کارگردانی عبدالرضا کاهانی است نتوانسته در جشنواره کن حضور یابد.این فیلم در سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر به نمایش در آمد و با استقبال بسیار خوبی از طرف مخاطبان روبرو شد.

عوامل تولید این فیلم عبارتند از: نویسنده و کارگردان: رضا عطاران، مدیر فیلمبرداری: احمد احمدیتدوین: محمد توکلی، طراح صحنه و لباس: کیوان مقدم، صدابرداران همزمان: سعید احمدی، فرشید احمدی. جهان آذری، صداگذاری و ترکیب صدا: پیمان واحدی، موسیقی متن: حمیدرضا صدریجلوه‌های ویژه کامپیوتری: محمد ثانی فر، مشاور رسانه‌ای: بیتا موسوی، بخش بین الملل: مرجان علیزاده، سرمایه گذار: مریم شفیعی، مجری طرح و تهیه کننده: احمد احمدی و محصول: ایران نوین فیلمرضا عطاران، امیرنوری، سوسن پرور، علی سرتیپی، مارک انصاری، جمال هاشمی، ماجین موسوی، ماریلو می‌نگ لانا، کریستین بی‌فورد، حسین یاریار، حسین سلیمانی، تینا نجفی، سارا مقصودی، عبدا... صالحی، راد پورجبار، هانی صالحی، اندی کروک، فرشاد نجفی اسدالهی، محمد جواد علینقیان، عبدلیا صالح، امیر فلاحت‌نژاد، ملیحه خسروانی، مطهره کثیری بازیگران این فیلم هستند.

 

در خلاصه داستان «رد کارپت» آمده است: شما که غریبه نیستی، من ۳۸ سال از خدا عمر گرفتم، ۱۳ سال تئا‌تر کار کردم، هنوز وضعیتم اینه، هیچی به هیچی، بالاخره باید کاری می‌کردم دیگه، اونور فکرمیکنم می‌تونم کار کنم، می‌تونم شکوفا بشم...

 

منبع : خبر آنلاین

لینک به دیدگاه

uudmnu8x1vwutjq6aame.jpg

روز پنجم کن و حضور مونیکا بلوچی پس از سالها در این فستیوال

برخلاف ادوار قبلی در فستیوال فیلم کن، این بار از فیلمسازانِ به نام ایتالیایی و یا آنهایی که به نوعی در کن شناسایی و به تثبیت رسیدند (مانند تورناتوره، سورنتینو و گارونه) خبری نبود.

 

سینمای امسال ایتالیا را خانم "آلیس روهر واچر" (Alice Rohrwacher) سی و چهار ساله در کن نمایندگی می‌کند. فیلم او "عجایب" (The Wonders) نام دارد و بازیگر مشهور ایتالیایی "مونیکا بلوچی" در آن ایفای نقش دارد.

 

"روهر واچر" پیش از امسال، سابقه‌ی حضور در بخش مسابقه ی کن را نداشت و پیش از این فیلم تنها یک فیلم ساخته است. او عمدتاً در زمینه ی تدوین فیلم و کستینگ (انتخاب بازیگر) فعالیت داشته است.

داستان فیلم "عجایب" با زمان حدود ۱۱۰ دقیقه درباره ی خانواده‌ای است که از چند فرزند دختر با سنین مختلف شکل گرفته‌ است و فیلم به روایت نوع زندگی و آرزوی این دختربچه‌ها می پردازد.

لینک به دیدگاه

ژیل ژاکوب رییس جشنواره فیلم کن در توییترش نوشت: این من بودم که برای روبوسی با مادام حاتمی پیش آمدم. در آن لحظه او برای من تجسمی از همه سینمای ایران بود... این اتفاقات برای یک رسم معمول غربی ایجاد شده است.

 

آفتاب: به نقل از هالیوود ریپورتر، او پس از مشاهده نظراتی که در رسانه‌های ایران نوشته شده است با ارایه مطلبی در صفحه توییترش نسبت به این مساله واکنش نشان داد.

 

ژیل ژاکوب رییس 84 ساله جشنواره سینمایی کن که امسال برای آخرین بار این مسئولیت را برعهده دارد در توئیترش نوشت: این من بودم که برای روبوسی با مادام حاتمی جلو آمدم. در آن لحظه او برای من تجسمی از همه سینمای ایران بود... این اتفاقات برای یک رسم معمول غربی ایجاد شده است.

 

لیلا حاتمی که امسال به عنوان یکی از گروه داوری در کن حضور دارد، روز یکشنبه با گروه داوری با ژیل ژاکوب مدیر جشنواره ملاقات کرد. در این دیدار آنها با یکدیگر دست دادند و روبوسی کردند.

 

دیروز معاون وزیر ارشاد با محکوم کردن این عمل، حاتمی را نماینده زن ایرانی در این جشنواره خواند که باید شان ایران را حفظ کند.

 

علاوه بر این خبرگزاری فرانسه در این باره نوشت: لیلا حاتمی بازیگر زن ایرانی با روبوسی با رییس فستیوال جشنواره کن، مقامات تهران را عصبانی کرد.

 

به گزارش مهر، خبرگزاری فرانسه همچنین نوشت: لیلا حاتمی در یک خانواده سینمایی به دنیا آمده و با بازی در فیلم «جدایی» ساخته اصغر فرهادی و تنها فیلم ایرانی که برنده جایزه اسکار شده، در سطح جهانی شناخته شد.

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

198981.jpg

رئیس سازمان سینمایی چندی قبل از برنامه‌های ویژه کاروان سینمای ایران در جشنواره کن برای معرفی هرچه بهتر فرهنگ ایرانی خبر داده بود و حتی در این راستا از سفره عصرانه ایرانی خبر داده بود که قرار است این سفره در بازار کن پهن شود.

 

براساس این گزارش، سفره عصرانه ایران شامل نان سنگک و پنیر و سبزی است که روز گذشته این محموله به کن ارسال شده است تا کاروان ایران به سرپرستی آرش امینی بتوانند پذیرایی شایسته‌ای از سایر غرفه‌داران و فیلمسازان مطرح انجام دهند.

 

پذیرایی از فیلمسازان در جشنواره کن با عصرانه ایرانی در شرایطی صورت خواهد گرفت که از ایران 15 هنرمند و چندین مدیر از موسسات تابعه سازمان سینمایی در جشنواره کن 67 حضور دارند و این عصرانه می‌تواند بهانه‌ای برای تعامل بهتر سینماگران و مدیران ایرانی با همتایان خارجی خود باشد.

 

براساس این گزارش، همچنین قرار است عباس کیارستمی و لیلا حاتمی که دو داور ایرانی جشنواره کن 67 هستند نیز با حضور در چتر سینمای ایران در این مراسم حضور یابند.

 

باید منتظر ماند و دید که آیا سرو نان و پنیر سبزی برای سینماگران و مدیران فستیوال‌های خارجی باعث ارتقای تعاملات سینمای ایران با سایر کشورها به خصوص در حوزه پخش فیلم‌های ایرانی خواهد شد یا خیر؟

 

 

منبع: شفاف

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...