hasti1988 22046 اشتراک گذاری ارسال شده در 17 فروردین، ۱۳۹۳ ابعاد کیفیت آماری 1. مفهوم کیفیت در آمارهای رسمی کیفیت در آمارهای رسمی یک «مفهوم چندبعدی» است که درستی یکی از ابعاد آن به شمار می رود. ×ابعاد مربوط به کاربران: مناسبت، بهنگام و بوقت بودن × ابعاد مربوط به داده ها: درستی و قابلیت اعتماد، مقایسه پذیری، کامل بودن ×ابعاد مربوط به نمایش داده ها: در دسترس بودن، وضوح، فراداده ×ابعاد مربوط به فرآیند های آماری: انسجام، کارایی، معتبر بودن روش ها ×ابعاد مربوط به وضعیت سازمانی: محیط قانونی و سازمانی مکانیزم های برنامه ریزی (کوتاه و بلند مدت اما سیستماتیک)، منابع (مالی و نیروی انسانی ) 2. تعاریف نظری ابعاد کیفیت: ×مناسبت : میزان تأمین نیازهای کاربران (از لحاظ تعاریف و مفاهیم، طبقهبندیها و نوع آمارها) × بهنگام بودن: فاصله زمانی بین زمان مرجع (آماری) تا زمان انتشار × به وقت بودن: میزان تطابق بین زمان واقعی و زمان پیشبینی شده برای انتشار × در دسترس بودن: تسهیل و تنوع در ارایه دادههایی که در اختیار کاربران قرارمی گیرد. ×وضوح: میزان قابل فهم بودن آمارها برای کاربران غیرمتخصص ×فراداده: در دسترس بودن اطلاعات مربوط به منابع، تعاریف و مفاهیم، طبقهبندیها و روشها ×درستی: فاصله بین برآوردهای آماری و مقدار واقعی پارامتر در جامعه ×کامل بودن: میزان پوشش کامل اهداف و پدیدههای مورد نظر توسط آمارها × تفسیر پذیری:موجود بودن اطلاعات تکمیلی و فراداده های لازم برای تفسیر و استفاده مناسب از داده ها ×یکپارچگی: به فعالیت هاو ارزش هایی مربوط می شود که اعتماد کاربران را به موسسه تولید کننده آمار و در نهایت به محصول آماری را حفظ می نماید. اعتماد کاربران در طی زمان حاصل می شود. ×مقایسهپذیری: میزان مقایسهپذیری آمارها در طول زمان و در بین مکان (بین کشورها و مناطق مختلف) × کارایی: آمارها به روشی جمعآوری میشوند که بار پاسخگویی حداقل شود. × انسجام: میزان تطبیق و ارتباط منطقی بین آمارهای مختلف حاصل از چندین منبع × معتبربودن روش ها: میزان پیروی از روشهای تخصصی و استانداردهای بینالمللی که در مورد آنها توافق شده است. × اعتبار مندی: اعتبارمندی بعدی است که می تواند مهم تر از درستی باشد. اعتبار مندی به میزان یا درجه اطمینان کاربر به دادهها گفته میشود و میتوان تابعی از درستی در نظرگرفت یا اینکه برحسب سازگاری فرآیند تولید ارزیابی نمود × محیط قانونی: میزان قوانین آماری وضع شدهای که با اصول آمارهای رسمی هماهنگی دارد. × مکانیزم های برنامهریزی: میزان برنامههای وضع شده در برنامهریزی سیستماتیک و بلندمدت فعالیتهای آماری × منابع: میزان سرمایهگذاری و نیروی انسانی مورد نیاز در سیستمهای آماری 3 . علل تفاوت در ابعاد کیفیت آماری تفاوت در دیدگاه و نگرش به کیفیت دفتر آمار اتحادیه اروپا: دیدگاه محصول گرا صندوق بین المللی پول: دیدگاه فرآیند گرا بر این اساس ملاک های ارزیابی هم متفاوت خواهدبود دفتر آمار اتحادیه اروپا: ملاکهای کمی صندوق بین المللی پول: ملاکهای کیفی(چهار رده ای) ابعاد مشترک: درستی، مناسبت، بهنگام بودن و قابلیت دسترسی تداخل یا وابستگی ابعاد به یکدیگر: بهنگام بودن / درستی درستی/ مقایسهپذیری در طول مکان مناسبت / مقایسهپذیری در طول زمان مناسبت / درستی ارزیابی و اندازه گیری ابعاد کیفیت: - درستی بصورت کمی - سایر ابعاد عمدتاً بصورت کیفی موفقیت در ارزیابی کیفیت داده بطور وسیعی به انتخاب نماگرهای کیفیت مناسب بستگی دارد. بنابراین در انتخاب نماگرها بایستی نکات زیر را در نظر گرفت. ×نماگر های کیفیت بایستی به وضوح قابل درک باشند. ×نماگرهای کیفیت بایستی به آسانی اندازهگیری شوند و روش اندازهگیری آن برای سالیان متمادی معتبر باشد. ×نماگرها بایستی برای یک ارزیابی بی طرف قابل اندازهگیری باشند و امکان مقایسه سری زمانی آنها فراهم شود. × محاسبه نماگرها نبایستی زمان و هزینههای زیادی را تحمیل نماید. × نماگرها بایستی با توجه به سطح گسترش آمار در کشور انتخاب شود. منبع : برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام 3 لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده