رفتن به مطلب

بررسی ارتباط جو سازمانی و نوآور بودن در فرآيند


ارسال های توصیه شده

بررسی ارتباط جو سازمانی و نوآور بودن در فرآيند

 

چكيده:

 

در دنياي امروز بيشتر كشورهاي جهان با تكيه بر نوآوري در پي افزايش بهره‌وري و بهبود وضع اقتصادي خود هستند. سازمان‌ها در امتداد اين گرايش به نوآوری و در پي توجه به عوامل محرك نوآوري در سازمان توانسته‌اند مزیت‌های رقابتی بسیاری را برای خود رقم زنند. اين مقاله به بررسي تأثير جو سازماني در 7 بعد ‌هم‌بستگي، استقلال،‌ چالش،‌ منابع، بازبودن نسبت به نوآوري،‌ تشويق و نظارت و مديريت بر نوآور بودن در فرآيند را بررسي می‌کند. انتخاب نمونه¬ها به صورت نمونه‌گيري تصادفي در شركت ليزينگ خودروكار متعلق به گروه صنعتي ايران خودرو صورت گرفت. اعتبار مدل‌هاي مفهومي هر يك از ابعاد جو سازماني و نوآور بودن در فرآيند از طريق تحليل مسير و تحليل عاملي تأييدي ارزيابي شد. نتايج گویای تأييد روابط علي بين مؤلفه‌ها و عوامل مكنون به جز در بعد همبستگي است. در نهايت، فرضيات پژوهش با استفاده از مدل معادله‌هاي ساختاري آزمون شد كه نتايج حاكي از آن است كه ابعاد نظارت و سرپرستي، چالش، منابع و باز بودن نسبت به نوآوري بر نوآور بودن در فرآيند در شركت ليزينگ تاثير گذار است كه بيشترين تاثير را نظارت و سرپرستي و بعد باز بودن نسبت به نوآوري تأثير منفي دارد. اين در حالي است كه در رتبه بندي ابعاد تاثير گذار بر نوآور بودن در فرآيند با تكنيك ويكور، بعد باز بودن نسبت به نوآوري رتبه اول را كسب نموه است.

 

مقدمه

 

در محيط پويا و متغير امروز كه سرمنشا آن رقابت‌هاي فزاينده، جهاني سازي، ظهور تكنولوژي‌هاي جديد است،‌ راه رشد، رسيدن به عملكرد بالا و بقا در اقتصاد جهاني، نوآوري است. لازمه پيشرو بودن از رقبا، خواستن و توانايي سازمان براي خلق و تجاري كردن فرایندها، محصولات و سيستم‌هاي كسب و كار جديد است يا همان نوآوری كه به شرکت‌ها کمک می‌کند تا متفاوت باشند. نوآوری را مي‌توان به‌عنوان جزئی از فرهنگ سازمان دید و آن را گرايشات سازمان به نوآوري تعريف كرد.

نگاه تئوري‌هاي جديد رفتار سازماني به نوآوری به‌عنوان چیزی که از خلاقیت فردي شروع می‌گردد، ولي از شرایط کاری تاثیر می‌پذیرد، از طرفي، وجود يك بستر فرهنگي در دو مفهوم نوآوری و جوسازماني، جاي تحقيقات زيادي براي شناسايي عوامل محيطي و سازماني محرك نوآوري را باز كرده است. جو سازماني، يك نگرش سازماني و تركيبي از نگرش‌ها، احساسات و رفتارهايي است كه زندگي در سازمان را شكل مي دهد. از آنجا كه جو سازماني، رفتار افراد سازماني را تحت تاثير قرار مي دهد، مي‌تواند خواستن و توانايي سازمان را در اقتباس نوآوري تقوت كند. پژوهش حاضر با توجه به چشم‌انداز شركت ليزينگ خودروكار متعلق به گروه صنعتي ايران‌خودور بنا به توسعه بازار خودرو شرکت ایران خودرو از طریق توسعه روش¬های فروش پیشتازی در عرصه‌های صنعت لیزینگ از طریق توسعه بازار، ارتقای و به کارگیری فن آوری¬ها و متدلوژی روز و طراحی خدمات جدید متناسب با نیاز مشتریان، به‌عبارتي ارتقاي جايگاه خود بعنوان سازمان پيشرو و نوآور در صنعت ليزينگ كشور، درصدد ارائه راهکارهايي در راستاي نوآوری كه حاصل توجه به جو سازماني است، مي‌باشد. لذا تاثير ابعاد مختلف جو سازماني بر نوآوری در فرآيند و كسب و كار در اين شركت مورد ‌بررسي قرار مي‌گيرد.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...