رفتن به مطلب

رصد ستاره‌ ابوالهول زرد با قطر 1300 برابر خورشید


YAGHOT SEFID

ارسال های توصیه شده

[h=1] رصد ستاره‌ ابوالهول زرد با قطر 1300 برابر خورشید

[/h]

» سرویس: علمي و فناوري - علم و فناوري جهان

کد خبر: 92122515985

یکشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۰:۳۷

 

 

 

2

«تلسکوپ بسیار بزرگ» رصدخانه فضایی اروپا، ستاره زردرنگ عظیمی را به قطر بیش از 1300 برابر اندازه خورشید رصد کرده است.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، این ستاره همچنین بخشی از یک سیستم دوگانه با یک ستاره همراه مدارگرد است؛ ستاره کوچک‌تر به اندازه‌ای به والد غول‌پیکر خود نزدیک شده که در تماس فیزیکی با آن قرار دارد.

ماهیت عظیم ستاره غول‌پیکر جدید موسوم به (HR 5171 A (1 با استفاده از تصویربرداری دقیق «تداخل‌سنج تلسکوپ بسیار بزرگ» (VLTI) رصدخانه اروپا کشف شد.

خود تلسکوپ بسیار بزرگ، تلسکوپی منفرد نیست، بلکه از چهار واحد تلسکوپ تشکیل شده که هر یک از آینه‌ای اصلی به قطر 8.2 متری‌ برخوردارند. علاوه بر این، تلسکوپ بسیار بزرگ، مجهز به تلسکوپ‌های سیار کمکی 1.8 متری است.

 

تداخل‌سنجی، ترکیب نور جمع‌آوری‌شده از چهار تلسکوپ اصلی و تلسکوپ‌های کمکی را امکان‌پذیر می‌کند و این موضوع خلق یک تلسکوپ غول‌پیکر به قطر 140 متر را ممکن می‌سازد.

جرم کیهانی (HR 5171 A (1 بزرگ‌ترین عضو گروه بسیار نایاب ستاره‌ای موسوم به «ابرغول زرد» است. این ستارگان بی‌نهایت بی‌ثبات بوده و نماینده شفاف‌ترین ستارگانی هستند که تاکنون شناخته شده‌اند. ماهیت بی‌ثبات ستاره تازه‌کشف‌شده از لحاظ فیزیکی و همچنین بیرون ریختن مکرر مقادیر ماده ستاره‌ای توسط آن به نمایش گذاشته می‌شود و این امر جو بسیار منبسطی را برای آن به دنبال داشته باشد.

ستاره (HR 5171 A (1 تقریبا 50 درصد بزرگ‌تر از ابرغول «بتلگئوس» است که در فاصله 12 هزار سال نوری از زمین قرار دارد. قطر جسم مزبور 1300 برابر خورشید گزارش شده و بیش از یک میلیون برابر نیز شفاف‌تر از ستاره منظومه شمسی است.

وجود یک ستاره همراه توسط رصدخانه‌های مختلف تایید شده و بر اساس داده‌های دریافتی، ستاره کوچک هر 1300 روز، حول والد عظیم خود می‌چرخد.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...