رفتن به مطلب

کشف بخار آب بر روی بزرگترین سیارک منظومه شمسی


ارسال های توصیه شده

دانشمندان با استفاده از تلسکوپ هرشل برای نخستین بار، بخار آب را روی بزرگ‌ترین و گردترین جسم واقع در کمربند سیارک‌ها به نام «سرس» کشف کردند.

 

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، مایکل کوپرز از آژانس فضایی اروپا مدعی است، این نخستین بار است که بخار آب روی سیاره کوتوله سرس (Ceres) یا هر جسم دیگری واقع در کمربند سیارک‌ها کشف شده و بر اساس آن، این سیاره کوتوله دارای سطح یخی و جو است.

 

فضاپیمای «داون» (Dawn) ناسا بیش از یک سال است در اطراف سیارک عظیم «وستا» مدارگردی می‌کند و قرار است در بهار سال 2015 به سرس برسد و نزدیک‌ترین مشاهدات را از سطح آن انجام دهد.

 

طی یک قرن گذشته، سرس به عنوان بزرگ‌ترین سیارک منظومه شمسی شناخته شده بود، اما در سال 2006، این جرم کیهانی به دلیل اندازه بزرگ آن به عنوان یک سیارک کوتوله دوباره گروه‌بندی شد.

 

قطر جسم آسمانی مزبور 950 کیلومتر گزارش شده و زمانی که نخستین بار در سال 1801 شناسایی شد، منجمان تصور می‌کردند، این شی سیارکی است که بین مریخ و مشتری واقع شده است؛ بعدها کشف‌ اجرام آسمانی دیگر منجر به شناسایی کمربند سیارک‌های منظومه شمسی شد.

 

دانشمندان معتقدند این سیاره کوتوله حاوی صخره‌ ضخیم یخی در ساختار درونی‌اش است که در صورت ذوب‌شدن، منبع آب شیرینی با حجم بیش از تمامی آب‌های موجود روی زمین خواهد بود.

 

جزئیات این مطالعه در مجله Nature منتشر شد.

[TABLE=width: 710, align: center]

[TR]

[TD=width: 15%][/TD]

[TD=width: 18%][/TD]

[TD=width: 19%][/TD]

[/TR]

[/TABLE]

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...