رفتن به مطلب

نقش آموزش مجازی و اینترنت در فرایند آموزش معماری


ارسال های توصیه شده

محمد مهدی محمودی

 

دومین كنفرانس آموزش مهندسی با نگرش به آینده

 

چکیده

ظهور و پیدایش روزافزون فناوری‎های نوین ارتباط از راه دور و شناخت عوامل بالقوه آنها موجب شده تا سوالات بسیاری درخصوص این كه چگونه و به چه نحو می‎توان از راه دور با دانشگاه‎ها برقراری ارتباط را مطرح کرد. فناوری، ابداع و نوآوری در سیستم‎های ارتباطی بسیاری از رشته‎های علمی استفاده می‎شود و به طور معمول با پدیدار شدن فناوری، یک خط مشی چالش‎برانگیز در تمامی سطوح عالی آموزشی و به ویژه در آموزش معماری به وجود آمده است. آموزش از راه دور در دانشگاه از سال 1970 آغاز شد و امروزه بسیاری از دانشگاه‎های جهان که به شیوه کلاسیک دانشجویان معماری را آموزش می‎دهند، نیز آموزش از راه دور را توصیه کرده و این امکان را برای دانشجویان فراهم می‎کنند که در کلاس‎های مجازی بدون توجه به بعد مسافت، با استفاده از فناوری‎های اطلاعاتی جدید شرکت کنند.

در این مقاله ویژگی‌‎های آموزش از راه دور در دانشگاه مشخص شده و مشکلات و مزایای استفاده از این سیستم برای دانشجویان رشته معماری تعیین می‎گردد. همچنین با توجه به اینکه در بسیاری از موارد مطالب لازم برای اشتغال حرفه‎ای دانش‎آموختگان رشته معماری در مدارس معماری آموزش داده نمی‎شود، مزایا و ارتباط چنین سیستم آموزشی با شرکت‎های مهندسان مشاور مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

 

واژه‎گان کلیدی: آموزش معماری، فناوری اطلاعات، آموزش از راه دور، اینترنت

 

 

مقدمه

 

تکنولوژی، ابداع و نوآوری در سیستم‎های ارتباطی توسط بسیاری از رشته‎های علمی مورد ارجاع واقع می شود. به‎طور معمول تکنولوژی‎های نوین یک خط مشی چالش برانگیز را در تمامی سطوح عالی آموزشی و به‎خصوص در آموزش معماری خلق می‎کنند. با توجه به اینکه افزایش تاثیر سیستم‎های ارتباطی بخش جدانشدنی زندگی انسانی است، دسترسی به اطلاعات اشتراکی که اینترنت عرضه می‎کند، به قدری نامحدود و پایان ناپذیر است که می‎توان تصور کرد انتقال دانش کاملاً از طریق اینترنت انجام می‎شود.

مانوئل کاستلز عصر اطلاعات را این چنین توضیح می‎دهد: " ساختار اجتماعی عصر اطلاعات که با این حقیقت ارتباط می‎یابد که هرچیز مهمی که قدرت، پول و اطلاعات ایجاد می‎کند، طی تغییرات جاری در شبکه‎ها اتفاق می‎افتد [1]. کاستلز جوامع امروزی را "جوامع شبکه‎ای" می‎نامد و آن را به عنوان فرمی جدید از ساختار اجتماعی می‎بیند و نه صرفاً برچسبی برای پدیده‎های تکنولوژیکی. جوامع دارای ارتباط شبکه‎ای به‎گونه‎ای است که نه تنها هویت فردی به وسیله ارتباطات درون شبکه تعریف می‎شود، بلکه درون یک خانواده، طایفه، قبیله و یا کشور نیز قابل تعمیم است [2].

 

در بعضی کشورها مانند امریکا کاربردهای سیستم‎های آموزش از راه دور از آموزش دوره ابتدایی امروزه آغاز گشته است. هوران در شرح جوامع دیجیتالی جدید درمورد سیستم آموزشی توضیح می دهد که مسئولان مدارس می‎توانند ارتباطات جامعه را که می‎تواند با ترکیب توسعه شبکه اینترنت مدرسه و آموزش مادام العمر برای حمایت از نیازهای آموزشی و پرورشی در تمامی جامعه توسعه یابد، غنی کرد. معلمان می‎توانند از ارتباطات با پهنای باند جدید در خانه برای تشویق و تقویت ارتباطات با کودکان و والدین آنها در جامعه استفاده کنند. آموزش در سطوح عالی (هم دبیرستان و هم دانشگاه) را می‎توان با تکنولوژی جدید القایی در همکاری با تجارت و دانشجویان و دانش آموزان درنظر گرفت و درمورد آن تحقیق کرد [3].

 

در بسیاری از نهادها و سازمان‎ها سعی می‎شود زیرساخت مورد نیاز برای برنامه‎های آموزش از راه دور خارج از مدارس معماری شکل گیرد و آموزش معماری نیز خود را با این شکل جدید مجهز می‎کند تا نقش خود را درون متن تغییرات جهانی تعیین و تعریف کند. برنامه‎های آموزش از راه دور امروزه آغاز شده است تا جای خود را در برنامه درسی و آموزشی دانشگاه‎ها باز کند و یا حداقل احتمال چنین برنامه‎هایی شروع شده است و مورد بحث و بررسی قرار دارد. بدیهی است که آینده سیستم‎های آموزشی به دلایل بسیاری همچون صرفه‎جویی در زمان، دلایل اقتصادی، افزایش علاقه‎مندی به تحصیل و غیره به‎طور معمول براساس آموزش از راه دور خواهد بود.

 

با پیشرفت ارتباط آموزش از راه دور به‎تدریج شکل کتابخانه‎های دانشگاه‎ها و فضاهای آموزشی نیز تغییر می‎کند و سپس بر دیگر فضاهای جنبی آموزشی مانند سالن اجتماعات و فضاهای گروهی و ... تاثیر خواهد گذاشت، که البته در آغاز دوران گذاری دارد و با چالش‎هایی روبه‎رو خواهد بود.

 

 

دانشگاه مجازی

 

دانشگاه مجازی مركز آموزشی است كه دروس و برنامه‌های آموزشی را از طریق شبكه اینترنت به دانشجو ارایه می‌كند و او با استفاده از سامانه اینترنتی نیازهای آموزشی خود را، از راه دور رفع می‌نماید (شکل 1). بر این اساس "دانشگاه مجازی" نوعی آموزش از راه‌دور است كه در آن فناوری وب و اینترنت برای آموزش و ارزشیابی دانشجو به‎كار گرفته می‌شود.

 

hiemozpml79kirpvacza.jpg

 

شکل 1- آموزش مجازی برای بانوان در هندوستان

مزایای آموزش مجازی

 

یكی از مهم‎ترین دلایل ضرورت سازماندهی دانشگاه‎های مجازی در ایران تقاضای روزافزون جوانان برای ورود به دانشگاه است كه با توجه به محدودیت منابع و ظرفیت آموزشی در نظام آموزشی فعلی به یك موضوع اجتماعی تبدیل شده است. این در حالی است كه در آموزش مجازی محدودیت مكانی و یا زمانی وجود ندارد (شکل 2) و دانشجو می‌تواند بر حسب تمایل، زمان و واحدهای درسی خود را انتخاب كند و همچنین نیازی نیست تا تعداد دانشجویان به حد نصاب برسد و واحدهای ارایه شده نیز محدودیتی ندارند. در این شیوه آموزش با تعداد محدودی استاد می‌توان دانشجویان بسیاری را پوشش داد.

 

u7paatgf8zgxvnrh8jz.jpg

 

شکل 2- عدم محدودیت زمانی و مکانی در آموزش از راه دور

 

آموزش از طریق اینترنت سابقه طولانی ندارد ولی امروزه به عنوان قوی‎ترین روش آموزشی مطرح می‌شود و تقاضای فراوانی برای به‎كارگیری اینترنت در آموزش وجود دارد. رشته‌های متفاوت و دانشگاه‎های معتبر و متفاوتی كه این رشته‌ها را ارایه می‌كنند، امكان ادامه تحصیل برای هر كسی كه سیستم مورد نیاز رایانه‌ای، توانایی مالی پرداخت شهریه دانشگاه و هزینه ارتباط تلفنی را دارد فراهم می‌كند.

 

تكنیك‎های آموزشی كه در این روش استفاده می‌شوند نیز متنوع هستند. انتشار متون، فایل‎های صوتی و تصویری تدریس، اسلایدها و نمودارهای درسی، اتاق‎های گفتگو و كنفرانس و استفاده از شبكه‌های آموزش رادیویی و تلویزیونی بر روی اینترنت از آن جمله هستند.

 

علاوه بر این دسترسی بهتر به كتابخانه‌ها و منابع آموزشی و امكان جستجوی سریع در حین مطالعه دروس بدون آن كه نیاز به ترك محیط مطالعه و صرف وقت باید نیز به كیفیت این شكل از تحصیل می‌افزاید.

 

در آموزش از راه دور امکان استفادۀ همزمان از اطلاعات متفاوت وجود دارد. به این معنی که همزمان با ارائه اطلاعات آموزش از راه دور، دانشجو می‎تواند به اطلاعات یارانۀ خود و یا دیگر سایت‎ها دسترسی داشته باشد.

 

دانشگاه مجازی در ایران

 

امروزه صدها دانشگاه معتبر در سراسر دنیا دروس و رشته‌های دانشگاهی خود را از طریق اینترنت ارائه می‌كنند و تنوع رشته‌ها و دروس ارایه شده با این روش بسیار زیاد است.

 

دانشگاه مجازی در ایران صنعتی نوپا در تكنولوژی آموزشی و آموزش از راه دور است، اما مراكز و موسسات آموزشی به ویژه دانشگاه‎ها در تلاش هستند تا هرچه سریع‎تر الگویی مناسب با ساختار آموزشی و فرهنگی كشور در زمینه آموزش الكترونیكی به منظور تاسیس دانشگاه‎های مجازی ارایه كنند.

 

پایان دهه ۱۳۷۰‬ آموزش مجازی در دستور كار دانشگاه تهران قرار گرفت و پروژه‌هایی تحت این عنوان آغاز شد. سال ۱۳۸۰‬ سایت آموزش مجازی دانشگاه تهران با ارایه ۹‬ درس برای دانشجویان روزانه راه‌اندازی شد و از نیمسال اول تحصیلی همان سال بهره‌برداری از آن آغاز شد. در همان سال وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از تاسیس دانشگاه اینترنتی خبر داد كه تحت نظر آن وزارتخانه، به صورت موسسه غیرانتفاعی نوع اول در سراسر كشور خدمات آموزشی ارایه خواهد داد. ‬‬‬

 

به دنبال آن تعدادی از دانشگاه‎ها نیز اعلام كردند كه راه‌اندازی آموزش الكترونیكی را جزو برنامه‌های خود قرار داده و هم‌اكنون تعدادی از آنها دروسی را به صورت تك درس برای دانشجویان حضوری خود به صورت مجازی ارایه كرده‌اند. در همین چارچوب برخی كارشناسان فناوری اطلاعات معتقدند باید با پشتیبانی فرهنگی و فرهنگ‌سازی، افراد را قبل از دانشجو شدن با فضای دانشگاه مجازی آشنا كرد تا به دنبال پذیرش مسولیت در فرآیند آموزشی باشند، لذا پشتیبانی فرهنگی نیز در آموزش مجازی ضروری است تا از برخی آسیب‎ها در این زمینه پیشگیری شود.

لینک به دیدگاه

آموزش از راه دور

 

گاری روزن بیلت مشخصه‎های آموزش از راه دور در دانشگاه را به عنوان "انتشار دسترسی به آموزش در سطوح عالی در عملیاتی در مقیاس بزرگ، تغییر در ارتباط دانشجویان با دانشکده، کتاب‎های درسی دانشگاهی در سطوح بسیار بالا، رسانه‎های چند منظوره، کاهش هزینه و عدم نیاز به پردیس و محوطه دانشگاه" تعیین می‎کند (شکل 3) [4].

 

yi3hsdeai0kt17hgoa7.jpg

 

شکل 3- تهیه مواد و کلاس‎های درسی در آموزش از راه دور

 

آموزش از راه دور در دانشگاه از سال 1970 آغاز شد و شانس دوباره‎ای از آموزش پاره وقت را برای بزرگسالان مانند جوانان به عنوان اجزای جوامع، صرف نظر از نوع کار، جغرافیا، تعهد خانوادگی و محدودیت‎ها تامین کرد. چنین دانشگاه‎هایی را می‎توان پیشگامان تجربه طراحی دانشگاه مجازی درنظر گرفت. امروزه بسیاری ازدانشگاه‎ها با روش آموزش‎های کلاسیک آموزش از راه دور را پیشنهاد می‎کنند و این امکان را برای دانشجویان فراهم می‎کنند در کلاس‎های مجازی صرفنظر از بعد مسافت از طریق تکنولوژی‎های اطلاعاتی جدید شرکت کنند.

 

در تحلیل انجام شده توسط هولمبرگ (1995-1986) در مورد تئوری و عمل در آموزش از راه دور، وی بین سیستم‎های با مقیاس بزرگ و سیستم‎های با مقیاس کوچک در آموزش از راه دور تمایز قائل می‎شود. وی معتقد است که نهادهای با مقیاس بزرگ مانند دانشگاه‎های دارای آموزش از راه دور خودگردان و مستقل، به دلیل نوآوری در آموزش جدا از آموزش سنتی در سطوح عالی به مسافتی که آنها تمایل داشته باشند مورد توجه‎اند، چیزی که پیترز آن را "روش‎های کاری صنعتی" می‎نامد. نهادهای با مقیاس کوچک مانند مدارس مکاتبه‎ای یا بخش‎های الحاقی، برای باقی ماندن درون جریان اصلی آموزش ارزش می‎یابند [5].

 

عاقلانه‎تر است که به دانشگاه‎ها با آموزش از راه دور به عنوان طلایه‎داران سازمان‎هایی دارای اطلاعات پایه در قرن بیست و یکم نگاه شود. کارکرد فرایند چاپ و سازمند کردن مواد درسی، فعالیت‎هایی مانند طراحی و توسعه آموزش از راه دور با کارگروهی نیازمند مدرن‎ترین روش‎های مدیریت پروژه است (شکل 4). دانشگاه‎های آموزش از راه دور نیازمند تلاش‎های سازمانی حجیم برای تنظیم و وضع یک زیرساخت تخصیص داده شده برای تولید و ارائه مواد درسی ارسالی می‎باشند [6].

 

grr92j9ttbbb1rulbd1.jpg

 

شکل 4- ارائه پروپوزال طرح نهایی یک دانشجوی معماری در انگلستان برای استاد راهنما در ژاپن

 

به عبارت دیگر تحصیل از راه دور جداسازی فیزیکی دانشجویان را از دانشکده‎های علمی را در بیشتر دوران تحصیل آنها ایجاب می‎کند. در پایان دهۀ گذشته بعضی از دانشگاه‎های از راه دور، شرایطی مانند پردیس‎ها را برای دانشجویان تامین کرده‎اند، کسانی که آموزش رودررو را ترجیح می‎دهند. به علاوه تکنولوژی‎های اطلاعاتی جدید که ماهواره‎ها و کامپیوترها را به یکدیگر متصل می‎کند، بعد جدیدی از ارتباط متقابل دانشجو و دانشکده را معرفی کرده‎اند. رمز موفقیت بسیاری از دانشگاه‎های آموزش از راه دور تولید مواد آموزشی با کیفیت عالی بود، طرحی برای تحریک و پیشرفت مطالعه که بیشترین تناسبات زمان کارمندان دانشکده‎ها را تقویت می‎کند. نقطه قوت دانشگاه‎های آموزش از راه دور و دانشگاه‎هایی دارای پردیس و با جهت پژوهش و موسسات آموزش مکاتبه‎ای این است که به‎طور عمده به عنوان مواد آموزشی برای دانشجویان عمل می کنند. بنابراین با چنین برتری، دارای طبیعت عمومی کنترلی بر تمامی مراحل آموزش وجود دارد. دانشجویان تنها ذینفعان دانشگاه‎های آموزش از راه دور نیستند. دانشکده و دانشجویان در بسیاری از دانشگاه‎های اصلی از مواد آموزشی توسعه یافته توسط دانشگاه‎های آموزش از راه دور به عنوان مجموعه‎ای از کتاب‎ها به دلیل وضوح و روشنی آنها، ساختار یکپارچه و به‎طور کلی ارائه و در دسترس بودن آن در شبکه استفاده می‎کنند [7].

 

در مرکز دانشگاه‎های دارای آموزش از راه دور، یک رویکرد رسانه چندمنظوره و بهره‎برداری از تکنولوژی‎های ارتباطی پیشرفته به‎کار گرفته می‎شود. فهرستی جذاب از تکنولوژی‎های مورد استفاده در مجموعه‎های آموزش از راه دور، شامل رادیو، تلویزیون، نوارهای صوتی و تصویری، نوارهای ویدئویی با عملکرد متقابل، تلفن، اتصال به کامپیوتر به صورت صوتی و تصویری و ... وجود دارد.

 

به منظور درک واقعی معیارهای فوق‎الذکر در یک روش کارآمد، جستجو برای راه‎های اقتصادی‎تر در تامین تحصیلات عالی برای رشد تعداد دانشجویان یکی از ملاحظات اصلی در پشت تاسیس دانشگاه‎های آموزش از راه دور بود. مجموع هزینه هر ارگان، ترکیبی از هزینه‎های ثابت و متغیر است. در زمینه هزینه‎های ثابت، دانشگاه‎های آموزش از راه دور پردیس یا امکانات مسکونی برای دانشجویان را تامین نمی‎کنند، بنابراین به میزان قابل‎توجهی در مقایسه با دانشگاه‎های دارای پردیس ارزان‎تر هستند. به عبارت دیگر، آنها نیاز به سرمایه‎گذاری کلان برای تامین تاسیسات زیربنایی برای ایجاد مواد آموزشی دارند. در یک آزمایش انجام شده برروی مجموعه‎ای از ارزش مطالعات در دانشگاه‎های مختلف با سیستم آموزش از راه دور، رامبل تاکید می‎کند که: "تفاوت در ساختار اقتصادی دانشگاه‎های آموزش از راه دور و سیستم‎های متداول و سنتی آموزش جدیدتر آن، می‎تواند برای هر دانشجو اقتصادی‎تر از سیستم‎های قدیمی‎تر آموزشی باشد" [8].

 

منحل کردن پردیس دانشگاهی و رسیدن به این که دانشجویان هرکجا که باشند و هرکجا که آرزو کنند، می‎توانند تحصیل نمایند، ویژگی است که دانشگاه‎های آموزش از راه دور را از دانشگاه‎های با روش‎های آموزشی معمولی و سنتی متمایز می‎کند. پردیس دانشگاه حتی اگر یک کلاس درسی هم باشد، صورت خارجی آن نه تنها از نظر کیفیت‎های فرم فیزیکی دانشگاه‎ها، بلکه از نظر کمال مطلوب اجتماعی و تحصیلی نیز باید مشخص و ممتاز باشد. یک پردیس نیازمند زمین مناسب برای دانشکده (گفتگوی دانشجویان و همچنین برای جلسات دانشجویی) باشد. شاید تاثیر بسیار زیاد آموزش از راه دور بر جدایی فیزیکی بین دانشکده و دانشجویان و فقدان ارتباط نزدیک بین دانشجویان باشد. علاوه بر این موارد، تجربیات شخصی که دانشجویان طی فرایند تحصیل در یک کشور خارجی با فرهنگ خارجی به‎دست می‎آورند، یکی دیگر از محدودیت‎های این سیستم است. به هر حال، این یک الزام و یک مورد قانونی برای تمامی دانشجویان معماری نیست.

 

مشخصه‎های برجسته و ممتازی که سعی شد در بالا به آنها اشاره شود، یک قالب عمومی برای تحصیل از راه دور را بنیان می‎نهد. باتوجه به محدودیت‎های فوق‎الذکر، امکانات و کاربردهای آموزش معماری در سطوح عالی آموزش نیز سعی می‎شود توضیح داده شود.

 

 

امکانات و کاربردهای تحصیلی آموزش معماری از راه دور در دانشگاه‎ها

 

امروزه این امری جدید محسوب می‎شود که آموزش از راه دور توسط دانشگاه‎ها برای مقاطع لیسانس و فوق لیسانس پیشنهاد شود. اگرچه برای کاربرد وسیع چنین سیستمی به‎خصوص در آموزش معماری حتی برای سطح امروزی آن، نیاز به زمان بیشتری به دلیل نیاز به برنامه‎های پیشرفته و نیازهای خاص رشته معماری است. در آموزش رشته معماری، واحدهای درسی به گروه‎های تئوری و عملی تقسیم می‎شوند. واحدهای تئوری می‎توانند به راحتی خود را به شکل واحدهای برخط تطبیق دهند، که بسیاری از دانشگاه‎ها واحدهای تئوری را برای سال‎های زیادی است که به شکل مجازی ارائه می‎دهند. مشکل اصلی مربوط به واحدهای عملی و کارگاهی است که انتقال آنها به شکل اینترنتی مشکل است، به خصوص دروس طراحی معماری و کارگاه‎ها.

 

با توجه به اینکه آتلیه‎های طراحی معماری در مرکز آموزش معماری قرار دارند، شاید نقطۀ تعامل، آموزش از راه دور و آموزش مجازی و آموزش حضوری و گروهی باشد. مناسب بودن نوارهای ویدئویی برای آموزش معماری هنوز در مرحله آزمایشی و در عین حال درحال رشد است. بعضی از مدارس معماری کاملاً در طراحی معماری از نوارهای ویدئویی استفاده می‎کنند، حال آنکه بعضی دیگر ترجیح می‎دهند از روش‎های تدریس ترکیبی استفاده کنند. در مدرسه معماری بوستون روش‎های ترکیبی تدریس به دانشجویان ارائه می‎شود. در کنار آتلیه‎های طراحی واقعی، دانشجویان یکبار در هفته در دانشگاه با یکدیگر آشنا می‎شوند. این برنامه دانشجویان را برای کار در دفاتر معماری در طول روز تشویق می‎کند، درحالی‎که در همان زمان آنها قادرند تحصیل خود را در دانشگاه ادامه دهند [9].

 

امروزه آتلیه‎های طراحی در حال تحقیق درمورد این موضوع هستند که نمایش سریع و ناقص شکل گرفته تصویری ایجاد شده از دوران طراحی و اهمیت ایجاد فرم معماری از اسکیس‎های اولیه چگونه بر طرح معماری اثر می‎گذارد. اگر طراحی و به‎خصوص طراحی مفهومی یک فرایند برای تدوین و تعیین مسئله، حدس و گمان، ارزیابی و پیشرفت در معماری است، پس طراحان به یک ابزار مدلسازی نیاز دارند که سرعت و قابلیت انعطاف برای تایید و تقویت طرح اولیه را داشته باشد. طرح‎های مقدماتی شاید هنوز هم یک مهارت برتر برای معرفی استعاره به گفتگوی طراحی به شمار می‎روند. کار مشترک واقعی طراحی بدون شک قاعده و قانونی برای بسیاری از متخصصان طراحی خواهد شد. اما برای تحقق آن طراحان نیاز دارند از یک مدل ترکیبی دارای قابلیت استعداد ترکیب با مزایای طرح مقدماتی با فرصت‎های حاصل از مدل‎های استفاده کنند [10].

 

آتلیه‎های طراحی معماری در مرکز آموزش معماری قرار دارد. به واسطه برنامه‎ها، پروژه‎ها، نقدهای داخل آتلیه، زبان و رفتار آموخته شده در کارگاه‎های معماری، چارچوب فرهنگ تخصص در دانشجویان معماری شکل می‎گیرد. پس از این جریان، برای تامین یک فضای مناسب برای آتلیه فیزیکی واقعی، سیستم طراحی در آتلیه هنوز مورد استفاده است. همانگونه که پیش از این اشاره شد، زمان زیادی لازم است تا روش آموزش از راه دور برای آتلیه‎های معماری در سال‎های اولیۀ آموزش معماری برای ارائه دروس کارگاهی معماری به عنوان واحدهای درسی برخط در سیستم آموزش از راه دور شکل گیرد.

 

هرچند، دانشگاه‎های اصلی و مهمی وجود دارند که آتلیه‎های طراحی واقعی را ارائه می‎کنند و هنوز هم برای کسب راه‎حل‎های بهتر برای افزایش توانایی آتلیه‎های مجازی طراحی تلاش می‎کنند. دانشگاه‎های دارای آموزش از راه دور، در حال اجرای برنامه‎های خود با همکاری مشترک آتلیه‎های مجازی و یا به تنهایی هستند. تعدادی از دانشگاه‎ها مانند دانشگاه ماساچوست، دانشگاه بریتیش کلمبیا و دانشگاه هنگ‎کنگ استفاده از آتلیه‎های مجازی طراحی را از سال 1993 آغاز کرده‎اند ]11[. از سال 1995 تا سال 1997 یک نقطه اوج در فرضیه آتلیه‎های مجازی طراحی در دانشگاه‎ها با انتشار تجربیاتی در آتلیه‎های مشترک بین دانشگاه‎های سیدنی، تاسمانی و کویینزلند در استرالیا، دانشگاه بریتیش کلمبیا، دانشگاه هنگ‎کنگ، دانشگاه‎های کوماموتو و کیوتو در ژاپن، دانشگاه ام.آی.تی، دانشگاه ملی سنگاپور، دانشگاه واشنگتن و دانشگاه فنی زوریخ به وجود آمد [12].

 

تمامی تلاش‎ها برای افزایش ظرفیت بیشتر در آتلیه‎های مجازی طراحی که در حقیقت بسیار نزدیک به فضای آتلیه‎های واقعی هستند، برای دانشجویان به علاوه تمامی برنامه‎های عالی به‎کار رفته برای طراحی پروژه است. ابداع و نوآوری دکتر واسکوئز ولساکو در آتلیه‎های مجازی طراحی به عنوان اتاق ابدیت (شکل 5) که این خطای حسی را ایجاد می‎کند که آتلیه‎هایی که صدها و هزارها کیلومتر دورترند، فقط نیمه‎های معکوسی از همان اتاقی هستند که سعی می‎کند توسعه منطقی از تکنولوژی آتلیه‎های مجازی طراحی به حوزه شبیه‎سازی یا ارائه از راه دور را فراهم کند و درگیری روانی در همان راهی که چهار دیوار از بین رفته اطراف یک تئاتر را دارند، افزایش می‎دهد [13].

 

ymh05lcwn9yiuni8g102.jpg

 

شکل 5- اتاق ابدیت برای آموزش مجازی به آتلیه‎های معماری اضافه شده است، که دارای یک دستگاه نمایش (پردۀ نمایش از کف تا سقف)، کامپیوترها و دستگاه‎های نمایش است.

 

تعدادی از پیشرفته‎ترین اکتشافات در وابستگی رسانه‎های گروهی در ارتباط طراحی و مفاهیم استنباطی آن برای فرم و برنامه معماری در حال پیشرفت مداوم در دانشگاه فنی زوریخ است، در ابتدا تحت هدایت و رهبری گرهارد اشمیت و امروزه تحت رهبری مایا انگلی . دانشگاه فنی زوریخ کاربرد این سیستم را به عنوان یک پایه برای خلق پیوندی جدید از معماری مجازی و حقیقی برای سال 2010 و پس از آن تعیین کرد. بنابراین نقش و وظیفه آتلیه‎ها کاملاً مسیری دایره‎ای است. با توجه به اینکه برنامه‎های ارتباطی گرافیکی دستی در آتلیه‎های اصلی، مدرسه معماری بوزار را شکل داد، برنامه‎های مجازی آتلیه‎ها معماری جدید (شکل 6) را در عصر دیجیتال شکل خواهد داد [14].

 

2rl2h9jiqzdh5hrg8.jpg

 

شکل 6- آتلیه مجازی آموزش طراحی

 

نتیجه گیری

 

کاربردهای اینترنت، تکنولوژی کامپیوتر برای آوردن جریان اطلاعات بیش از کلمات نوشته شده یا تصاویر صرف انتقال یافته را شتاب می‎دهد. نیروی محرک اینترنت در زمینه ارتباطات، به قدری بزرگ و عظیم است که مدت زمان زیادی طول نمی‎کشد که در تمامی زمینه‎ها جای خود را باز می‎کند. در یک زمان بسیار کوتاه و در سرعتی غیرقابل باور میلیون‎ها اطلاعات در یک روز را می‎توان کسب کرد. قابلیت انتقال سریع و آسان اطلاعات که اینترنت فراهم می‎کند، سیستم‎های تحصیلی را به خوبی جذب کرده است. آموزش معماری به خصوص از دهه 1990 با برنامه‎های تحصیل از راه دور در یک راه یکپارچه بهتر، با عنوان آتلیه‎های مجازی طراحی خود را تطبیق داده است. ایجاد و خلق آتلیه‎های مجازی طراحی مدارس معماری را بیش از قبل تقویت کرده است. در راس کیفیت آتلیه‎های مجازی طراحی، نیازهای فیزیکی و روان شناسی دانشجویان و اساتید را تامین می‎کند. غیرقابل باور است که مجازی سازی یک تصور بسیار وسیع و قابل انعطاف را در طراحی در حالت‎های مختلفی که معماران به آن عادت دارند، فراهم می کند. به دلیل آنکه معماری همیشه با آخرین تکنولوژی و اطلاعات ارتباط دارد، مانند یک فرصت خارق العاده نباید آن را از دست داد. علاوه بر آن، این روش پیشرفت‎های تخصصی بیشتری را در مقایسه با سیستم آموزش سنتی فراهم می‎کند. این روش می‎تواند به عنوان یک مزیت مورد پذیرش قرار گیرد و شاید فاصله بین مهارت‎های ارتباطی بین دانشجویان و اساتید از این طریق پوشش داده شود. به عبارت دیگر، آیا دفاتر معماری وظیفه آموزش تمامی دانشجویان را به دوش می‎گیرند؟ این یکی از سوالات مهمی است که سد راه تحصیل معماری از راه دور شده است.

 

صرفه‎جویی در زمان و اقتصادی بودن این سیستم دیگر عواملی هستند که دانشجویان را ترغیب به استفاده از این موقعیت می‎کنند. برای مثال، دانشجویان قادرند کار حرفه‎ای و تحصیل را همزمان با هم انجام دهند. به عبارت دیگر، ممکن است دانشجویان از زمان آموزش مشخص شده نیز فراتر روند. نیاز به زیرساخت‎های قوی برحسب اتصالات اینترنت، کامپیوترهای با طرفیت بالا و دیگر تجهیزات خاص برای برنامه‎های آموزش معماری، باعث ترس دانشگاه‎ها برای استفاده از این سیستم می‎شود که هزینه‎های زیادی را برای آموزش از راه دور صرف کنند. بنابراین برای صرفه‎جویی اقتصادی بسیاری از دانشگاه‎ها شیوه‎های سنتی آموزش معماری را ترجیح می‎دهند. از سوی دیگر، تحقیقات نشان می‎دهد که در دراز مدت آموزش از راه دور در مقایسه با شیوه‎های سنتی و کلاسیک آموزش معماری بسیار اقتصادی‎تر است.

 

رها از آموزش اجباری در مدارس، دانشجویان مسئول ساختار و تامین مواد آموزشی مناسب برای پیشرفت شخصی خود می‎باشند. به عبارت دیگر، محیط دانشگاه باید به وسیله دانشجویان پوشش داده شود. به خصوص فضای آتلیه‎ها که مهم‎ترین و چالش برانگیزترین بخش از آموزش معماری است، هنوز هم با استفاده از سیستم آتلیه‎های مجازی پوشش داده نشده است.

 

مراجع

 

  1. Barney, C. Manuel Castells, (1997) "On the Global Economy and the Technology Elite", Wiley;1st edition, London.
  2. Ibid.
  3. Horan, Thomas, (2000) "Digital Places: Building our City of Bits", ULI- the Urban Land Institute, Washington, USA.
  4. Guri- Rosenbilt, Sarah, (1999), 'Distance and Campus Universities: Tensions and Interactions", Published for the IAU Press, Pergamon.
  5. Ibid.
  6. Ibid.
  7. Ibid.
  8. Rumble, G., (1993) "The economics of mass distance education'. In: Distance Education: New Perspectives, ed. K. Harry, J. Magnus & D. Keegan, London.
  9. Levine, Sally L., Wake K., Warren, (2000) "Education of Artists, Hybrid Teaching: Design Studios in Virtual Space".
    برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

  10. Garner, Steve, (2005) "Is Sketching Relevant in Virtual Design Studios?"
    برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

  11. . ------ (2004)"Architecture Schools Involved with Collaborative VDS",
    برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

  12. Laiserin, Jerry, (2002) "From atelier to e-telier: virtual design studios", Architectural Record.
  13. Ibid
  14. Ibid

کتایون تقی زاده - محمد مهدی محمودی

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...