رفتن به مطلب

تولید آب لیمو به روش صنعتی


ارسال های توصیه شده

- مواد اولیه آب لیمو:

 

مواد اولیه آب لیمو شامل لیمو ، بطری و درب بطری و اتیکت و نایلون شرینگ می باشد . میزان مواد اولیه با توجه به ظرفیت پیش بینی شده طرح به شرح زیر می باشد:

 

1- لیمو:

هر 2.45 کیلوگرم لیمو 1 کیلو گرم اب لیمو پاستوریزه تولید می نماید . ظرفیت طرح 600000 کیلوگرم است

 

2- شیشه (بطری)

شیشه در سایز 250 سی سی پیش بینی می شود که برای ه کیلوگرم 4 شیشه لازم خواهد بود.

 

3- درصدی ضایعات به آن اضافه می شود.

 

3- درب بطری: به تعداد شیشه ها و 247200 عدد با 3 درصد ضایعات مورد نیاز است.

 

4- لیبل: به تعداد شیشه ها و با در نظر گرفتن 3 درصد ضایعات 2472000 عدد لازم می باشد.

 

5- نایلون شرینگ: به ازای هر 12 عدد شیشه 50 گرم مورد نیاز است.

 

3- پرکلرین : برای ضد عفونی استفاده می شود و مصرف آن .13 درصد رب گوجه فرنگی را تشکل می دهد.

 

4- سود کاستیک: برای شستشو میزان مصرف .26 درصد بر اساس رب گوجه فرنگی تولیدی می باشد.

 

5- قوطی : با در نظر گرفتن بسته بندی رب در قوطی نیم کیلویی میزان مصرف برابر خواهد بود

 

6- اتیکت : به تعداد قوطی ها و با در نظر گرفتن 3 درصد 4120000 عدد مورد نیاز است.

 

7- نایلون شرینگ : به ازای هر 12 عدد 50 گرم در نظر گرفته می شود.

 

 

 

 

خط تولید آبلیمو:

 

 

ابتدا لیمو های ارسال شده توسط واحد کنترل کیفیت مورد بررسی و کنترل قرار می گیرد. چنانچه لیمو ها از لحاظ کیفی مورد تائید باشد، توسط بالابر لیمو وارد قسمت سورت و شستشو می گردد. لیموهای شسته و سورت شده وارد کراشر شده و در این قسمت لیموها برش می خورد. پس از آن لیمو از پرس 1 و 2 عبور کرده و وارد فینیشر می گردد. پس از آن به ترتیب وارد پیش گرم و دی اریتور یا گازگیر می شود. سپس جهت یکنواخت شدن، بافت آبلیمو وارد هموژنایزر می گردد. پس از آن آبلیمو پاستوریزه شده و پس از عبور از پلیت کولر سرد می شود.

 

آبلیمو تولید شده پس از انجام آزمون های کیفی و تائید نهایی آماده بسته بندی می گردد.

 

 

 

 

گفته ای مهندس ناظر:

 

ابتدا لیمو در حوضچه تخلیه می شود و توسط بالابر به داخل سالن تولید هدایت می شود. سپس طی مرحله ی برگ گیری چوب ها و برگ ها جدا می شوند و برای پاک کردن گل و آلودگی های روی پوست، شست و شوی اولیه انجام می شود.

 

 

خط زن: در این مرحله شیاری روی پوست لیمو جهت خارج شدن مواد فرار و تلخی ایجاد می شود.

 

 

 

Sorting: لیموهای فاسد و خراب توسط کارگران جدا شده و لیموهای سالم در حوضچه های آب توسط کلر ضدعفونی می شوند.

 

 

پلی پرس: نوعی چرخ گوشت است که راندمان پایینی دارد و برای آبگیری استفاده می شود.

 

 

***** یا صاف کردن: پالپ های درشت، هسته ها و غشا جدا می شود.

 

پاستور یا نگه داری: در مخزن اولیه حدود 15 ثانیه در دمای 80 درجه لیمو پاستور می شود که ظرفیت این مخزن 5 تن می باشد و کل فرایند پاستور حدود 1 ساعت انجام می شود.

 

 

گازگیر یا دریتور: حالت قهوه ای آبلیمو به خاطر اکسیژن ایجاد می شود که در این مرحله اکسیژن، سایر گازها و کف روی محصول گرفته می شود.

 

 

هموژن کردن باعث می شود که محصول در طی نگهداری طولانی مدت دناتوره نشود.

 

در مخزن ثانویه آبلیمو خنک می شود. اگر آبلیمو ابتدا پاستور شود و سپس نگهداری، باعث کاهش ارزش تغذیه ای محصول می گردد.

 

بنابراین باید پس از پاستور کردن، وارد خط تولید شود.

 

 

در مرحله ی بعد شیشه های بسته بندی شست و شو داده شده و پر کردن تحت خلا انجام می شود که خلا باعث خارج شدن مواد زائد و ضایعات داخل شیشه می شود.

 

 

 

استفاده از شیشه برای این است که تبادل یونی آن بسیار کم می باشد. سپس دربندی انجام شده و محصولات وارد خط جت می شوند که در این مرحله تاریخ تولید، انقضا و کدگذاری انجام می شود.

 

 

 

 

کدگذاری باعث می شود اگر محصول مشکل پیدا کرد بتوان نوع لیمویی که از آن آبگیری انجام شده شناسایی کرد.

 

 

آزمایشهایی که روی آبلیمو انجام می شوند

 

شامل رنگ، طعم، بو، مواد خارجی، وضعیت ظاهری، عدد بریکس، چگالی، اسیدیته، عصاره ی خشک، خاکستر کل،

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
یت خاکستر، پروتئین و اندیس فرمالین می باشد.

 

 

معالجه اب لیمو

آخرين چاپ لاروس مديكال و لاروس كاسترونوميك داراي مطالب علمي و جالبي درباره ليمو مي باشد كه به عنوان مقدمه ذكر مي شود.

 

در اغلب ممالك ليموهاي خوبي بدست مي آيد كه مورد پسند همه است . در ايران علاوه برليموهاي بزرگ ليموهاي كوچكي به دست مي آيد كه مخصوص اين كشور است و به نام ليمو شيرازي معروف است از انواع ليمو بهترين نوع آن مربوط به گل اول است كه درماههاي مهر و آبان به دست مي آيد و بعد ليموهاي گل دوم كه متعلق ب ماههاي اسفند و فروردين است پر آب وخوش طعم ومعطر است . سي درصد وزن هر ليمو آب آن است و اين آب را تجزيه كرده اند شش تا هشت درصد آن اسيد سيتريك و بقيه آن ويتامينهاي ب و آ و ث بوده است . يك ماده اصلي تلخ بنام ليمونين از هسته هاي ليمو روغن مايع استخراج كرده اند كه در طب مصرف دارد آبليمو خنك كننده ، ضد عفوني كننده و قابض است و براي پاك كردن وسالم نمودن خون و سلولهاي ياخته هاي بدن وسلسله اعصاب و دستگاه مغزما معالجه با ليمو تنها روش معالجه با غذا است كه در اثر مطالعات جديد درباره ويتامينها و تاثير غذا در تندرستي به دست آمده است . اثر فرماندهي ليمو در جبهه هاي جنگ حديدترين و آخرين اكتشافات درباره خواص طبي ليمو در اثر تجاربي بدست آمده كه آن تجارت حاص جنگ دوم جهاني است كه هزاران بار صحت آن به ثبوت رسيده است .

درميدانهاي جنگ جهت تقويت جسمي سربازان به آنها آبليموو تدادند كه از هر جهت بدن آنهارا درمقابل امراض مثل طاعون ، اسكوربوت ، بري بري، گربپ ، تب زرد حفظ كند .

حتي ييماراني را با داروهاي شيميايي كه برمبتناي سولفاميدها و پراميدون و حتي پني سيلين بود تحت معالجه قرار دادند تا بالاخره براي شفاي آنها به معالجه با ليوم شروع كردند ، با رواج آب مركبات و ميوه ها مخصوصا ليمو در جبهه هاي جنگ آمار نشان مي دهد كه تلفات مرگ و مير در اثر امراض جنگ دوم چهاني نسبت به جنگ اول بسيار كم شده است و بيش از شصت درصد تقليل يافته است و اين نتايج درخشان در اثر فرماندهي جديد و جوان ليمو در جبهه هاي جنگ بوده ، چون بيش از هر ميوه ديگر ي تمام ويتامينهاي راديو اكيتو را در خود فشرده است و اگر اين ميوه را با فراست و هوشياري مصرف كنند براي افراد بيمار و سالم آثار حقيقي شگفت انگيز و تجديد كننده حيات را در بر خواهد داشت . شايد بسياري از اشخاص وقتي صحبت از ليمو مي شود و يا شكل آنرا مي بينند از ترس ميلرزند خيال مي كنند ترشي ليمو ضعف قلب انها مي شود و حال آنكه اين تصورات آنها مبني ب اشتباه است و به كمك ليمو ميليونها فرد آدمي شفا يافته و معالجه شده اند.

طريقه معالجه با ليمو بسيار آسان است و در دسترس همه مي باشد و آن اين است كه صبح ناشتا بايد آب يك تا پنج ليمو را گرفته و قبل از غذاي ظهر و يا قبل از خواب شب آنرا مصرف كرد و اگر كسي چنين كرد انواع تب را مي برد ، انواع سرفه و تنگي نفس را خاموش مي نمايد و نبض را كامل مي نمايد .

حال براي اينكه بدانيد كدام امراض را معالجه مي نمايند به شرح زير است .

روماتيسم ، درد كمر ، روم كليه ، سياتيك، ديابت را از بين مي برد ، تصلب شرايين و نارسايي ميترال را شفا مي دهد ، سرما خوردگي و زكام ، برونشيت ، درد گلو ، دملها و انواع زخمها و جراحات و عفونتها، تبخال ، تيفوئيد ، سرخك ، مخملك ، آبله ، كم خوني ، سنگ كيسه صفرا و زيادي صفرا ‌، ترس و نگراني ، عصبانيت ، امراض كبدي ، سرطان خون ، خستگي ، درد كليه و ورم كليه ، يرقان ، تقويت جدار معده و روده ها ، خون ريزي از بيني را قطع مي كند، رفع پوست سر و از طاسي آن جلوگيري مي كند ، تقويت دستگاه هاضمه ، رفع جوش زير و روي پوست ، تعريق بدن ، آرامش اعصاب ، ترشي زياد معده ، درد گوش ، سينه پهلو ، آب مرواريد ، و از فلج جلوگيري مي كند .

تمام امراض بالا را شفا مي بخشد به شرط اينكه از آب ليمو نترسيد . معالجه با ليمو بي اندازه مهم است و ما اين نتيجه را در اثر خواص شفا بخش ليمو بدست آورده ايم .

ليمو خون بدن ما را پاك مي كند و خون را پاك در بدن ما مي تواند عفونت هاي خوني و پوستي و جوشهاي جلدي كه در صورت و بدن به اسم كك و مك پيدا مي شود از بين مي برد .

اغلب اشخاص كك و مك را يك امر ساده و طبيعي مي دانند و خيال مي كنند كه كك و مك در اثر قدرت خون آنها پيدا مي شود و حال آنكه در حقيقت اين عارضه در اثر ناخوشي مايع خون پيدا شده و نشانه اين است كه كبد حامل سمومي است .

وقتي ما آبليمو را به اندازه اي كه براي بدن ما لازم است مصرف نكنيم بزودي خواهيم ديد كه جوشهاي ريزي در نقاط مختلف بدن و حتي در صورت ما پيدا شده اند كه داراي چرك و خون مي باشد اين جوشهاي چركي و خوني در بدن ما علامت روشني بر ضعف خون ما است .

بعضي مواقع لثه دندانهاي ما خونريزي دارد و در ريشه دندانها چرك پيدا مي شود يا گلوي خود لوزتين داريم و با ترشي معده ما زياد است با وجوديكه غذاهاي مناسبي مصرف مي كنيم ولي به اندازه كافي آب ليمو در خون ما نمي باشد . افراط در غذاهايي كه مواد نشاسته اي دارد مثل سيب زميني ، ماكاروني ، برنج ، آرد هاي سفيد شيريني باعث پيدايش ترشي معده و جوش در صورت مي شود همانطوري كه تبهاي معده و روده در اثر افراط در مصرف شيريني هاي چرب بوجود مي آيد . آب ليمو حتي اگر به مقدار كم مصرف شود باعث خنثي كردن و از بين بردن تمام اين عوارض ناشي از فساد و كثافت خون مي شود و كبد را كه حامل سمومي است پاك و تصفيه مي كند چون كبد به آبليمو احتياج دارد و ما هرچه بيشتر آب ليمو مصرف كنيم بيشتر عمل كبد را به حال عادي و طبيعي در خواهيم آورد تا به اندازه كافي كيسه صفرا نيز بكار افتاده و صفرا ترشح كند .

غذاهاييكه مبناي آن براساس سبزيها و ميوه هاست مثل كاهو ، سبزيهاي ريشه دار ، گوجه فرنگي و غير آن بدن ما را در حالي نگه مي دارد كه سلامتي و تندرستي كامل نصيب آن مي گردد به همين جهت است كه ليمو براي اشخاص صفراوي بسيار لازم و مفيد است . طب جديد همانطور كه خواهيد ديد سولفاميدها و پني سيلين و مواد مشابه آنها در گذشته مصرف مي شدند روز به روز با شكست مواجه ميشود و تنها نظريه اي كه تا امروز ثابت مانده و روي پا ايستاده است نظريه معالجه با ويتامينها است و ليمو داراي مقدار زيادي ويتامين هاي ث و ب مي باشد .

در كشورهاي متحده آمريكاي شمالي آب ميوه ها را دربارها و هتلها دسترس مردم مي گذارند مخصوصا آب گوجه فرنگي ، آبليمو ، پرتقال ، آب توت ، آب آناناس ، آب نارنگي ، هويج ، آب انگور تازه ، و غير آنها به فراواني و ارزاني و همه از آن استفاده مي كنند ( در كشور ما هم بحمدالله بهترين ميوه فراوان است و ليكن افسوس كه گران بوده و عموم مردم نمي توانند استفاده كنند ) .

پس از آنكه ويتامينها بوسيله فونك كشف شد اولين ويتامين مخصوص را در ليمو كشف كرد كه موسوم به ويتامين ث يا ويتامين ليمو شد و امروز پزشكان امريكايي اين ويتامين مخصوص را براي معالجه امراض بسياري به كار ميبرند ، زيرا ويتامين ث ليمود داراي خواص شفا بخش فراواني است .

اسيدهايي كه در خون ما هستند در اثر غذاهاي گوشتي و نشاسته اي و نان سفيد پيدا مي شود و ميوه ها و سبزيها چنين اسيدهاي را خنثي كرده و از بين مي برد .

یموترش نورچشم را زیاد می‌كند، از طاسی سرجلوگیری می‌كند، موهای سر را تقویت می‌كند. لیموترش میوه‌ایست، كاملا سالم در عین حال كه مقوی است می‌تواند به تمام باقت‌های عضلانی بدن غذا بدهد بدین سبب به آن عال تندرستی بدن نام داده‌اند.

لیموترش، پرتقال، لیموشیرین، نارنگی، ترنج، بالنگ، لیمو عمانی، توسرخ، نارنج، دارابی و ده نوع دیگر از این نوع میوه است و شبیه هم بوده و دارای خواص مشابه هستند، میوه و گل، برگ، شكوفه، ساقه و درختان كه همه آنها به ظاهر با هم اختلاف دارند ولی دارای منافع مشترك بوده و و میتوان آنها را به هم پیوند زد حتی میتوان روی یك درخت پیوند درختهای دیگر را زد و انواع میوه‌های این تیره و نوع را از یك درخت بدست آورد.

● میوه‌های پیوندی از نظر ظاهر درشت‌تر، شاداب‌تر و گواراترند. املاح و ویتامینهای موجود در لیموترش: لیموترش سرشار از ویتامین‌های (آ)و (ب) و به ویژه ویتامین (ث) و دارای آهن، كلسیم، سدیم، منیزیم، فسفر و پتاسیم است. در لیموترش اسیدهای زیادی وجود دارد كه از همه مهمتر اسید سكوربیك و اسید سیتریك است كه از بین برنده اسیداوریك است.

لینک به دیدگاه

(گزارش بازدید از کارخانه اب لیمو)

 

در ابتدا در خارج از سالن در محوطه کارخانه دیگ – بویلر و ... قرار داشت و همچنین حوضچه که وقتی لیمو توسط کامیون وارد شد بر روی سکو قرار گرفته و لیمو در حوضچه خالی میشود لیمو ها توسط بالا بر وارد خط تولید شده وارد قسمت برگ گبر میشود شسته شده و لیموهای خراب جدا میشود سپس وارد دستگاه کراشر شده که روی لیمو ها خط می اندازند که باعث میشود تلخی ومواد سمی لیمو گرفته شود سپس شست وشوی ثانویه صورت میگیرد وارد دستگاه پلی پرس شده که این دستگاه از دو قسمت تشکیل شده : 1-خوردکن 2-ابگیری

پس از این مرحله اب لیمو را صاف و هموژن کرده سپس وارد دستگاه پاستور با دمای 80درجه به مدت 20 دقیقه برای از بین رفتن کپک و مخمر

مقداری از ابلیمو به مخازن یا سردخانه ها برده می شود برای استفاده در ماههای دیگر برای جلوگیری از خراب شدن سپس وارد مخزن ثانویه شده

در قسمتی دیگر دستگاهی برای شست وشوی شیشه ها وجود دارد که در این مرحله شیشه ها استریل شده

سپس وارد دستگاه پر کن و بسته بندی میشود

نوع – جنس – ضخامت وشفافیت شیشه در کارخانه ابلیمو مهم میباشد

 

فاکتورهای مهم در ابلیمو :

رنگ – وضعیت ظاهری - دانسیته در دمای 20 درجه –چگالی و مقدار پروتئین مهم میباشد

واریته های مختلف لیمو از لحاظ دانسیته – چگالی – پروتئین – ویتامین ها با هم فرق میکنند

اگر میزان پروتئین لیمو کم باشد قرنطینه شده تا نمونه برداری شود پسس ان را با واریته های شیر مخلوط میکنند ولی اگر میزان پروتئین خیلی کم باشد ان را رد میکنند چون مخلوط کردن با واریته های شیر باعث کاهش کیفیت میشود

اگر در لیمو 1 فاکتور کم باشد بقیه فاکتورها نیز تغییر میکند

 

تفاوت ابلیمو صنعتی و ابلیمو خانگی :

ابلیمو صنعتی ماندگاری بیشتر

ابلیمو خانگی خواص بیشتر

 

کار پمپ خلا :

با ایجاد خلا باعث خارج شدن اب و مواد خارجی و پر شدن شیشه میشود

 

شست وشو دستگاه ها:

اب ورودی به کارخانه باید تست میکروبی شود که این اب فقط برای شست وشو دستگاهها استفاده میشود و به هیچ عنوان به محصول اب اضافه نمیشود زیرا احتمال فساد کپک و مخمر را زیاد میکند

برای شست وشو از مواد شوینده استفاده نمیشود چون قلیا میباشد و با ابلیمو که اسیدی میباشد واکنش میدهد

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...