رفتن به مطلب

تاثیر پلاستیک بر طعم غذا


Mahdi Eng

ارسال های توصیه شده

در چند سال اخیر بحث‌های زیادی در خصوص سرطان‌زا و غیرقابل تجزیه بودن پلاستیک‌ها مطرح است. با این وجود این روزها استفاده از ظروف یک بار مصرف بسیار متداول ا‌ست. آبمیوه و بستنی‌فروشی‌ها، پیتزافروشی‌ها و حتی سلف‌ سرویس‌ها در ادارات و دانشگاه‌ها به وفور از این ظروف استفاده می‌کنند. حتی عده‌ای هنگام پخش غذای نذری و یا حتی در مهمانی‌هایشان از ظروف و لیوان‌های رنگی یک بار مصرف استفاده می‌کنند.

 

 

سازمان غذا و داروی آمریکا که معتبرترین سازمان نظارت بر سلامت فعالیت‌های مرتبط با غذا و داروست، شرکت‌های تولید کننده مواد غذایی را ملزم به استفاده از پلاستیک‌هایی می‌کند که درجه خلوص بالاتری نسبت به پلاستیک‌های دیگر دارند و اصطلاحا پلاستیک مواد غذایی نامیده می‌شود.

 

این پلاستیک‌ها دارای موادی که امکان دارد برای سلامت انسان مضر باشد (نظیر پلاستیک بازیافت شده اصطلاحا آسیابی) نیست؛ اگرچه این به این معنا نیست که این پلاستیک‌ها نمی‌تواند حاوی پلاستیک بازیافتی یا آسیابی باشد، بلکه قوانین خاصی برای استفاده از پلاستیک آسیابی در بسته‌بندی غذا دارد.

 

در کشور ما استفاده از مواد پلاستیکی هنوز به صورت قانون در نیامده است.

 

ظروف پلاستیکی و ماکروویو

 

بعضی از ظروف پلاستیکی و برخی پوشش‌های پلاستیکی ممکن است نرم و ذوب شوند. این امر به واسطه امواج ماکروویو ایجاد نمی‌شود بلکه بواسطه گرمای غذا ایجاد می‌گردد. هر نوع تماسی بین غذای داغ و پلاستیک می‌تواند مشکل زا باشد و هرچه غذا داغ‌تر باشد، این مشکل بیشتر می‌شود؛ بخصوص در غذاهای چرب مانند پنیر و غذاهای شیرین مانند نان شیرینی که در ماکروویو داغ می‌شوند.

 

ذوب شدن ذرات پلاستیک در داخل غذا از این جهت قابل توجه است که به‌نظر می‌رسد بعضی از فرآورده‌های پلاستیک، باعث ایجاد اختلالاتی در غدد درون‌ریز مانند اختلال در هورمون‌ها می‌شوند.

چای با طعم پلاستیک

 

بنابر اعلام وزارت بهداشت، استفاده از لیوان‌های یک بار مصرف از جنس پلی‌استرن که بی‌رنگ و شفاف هستند، برای نوشیدنی‌های داغ مثل قهوه و چای مجاز نیست و باعث ایجاد عوارض در انسان می‌شود. همچنین ظروف یک بار مصرف فرم‌دار سفید‌رنگ که از جنس پلی‌استرن هستند نباید برای مواد غذایی خیلی داغ مثل پیتزا با دمای 140 درجه سانتی‌گراد استفاده شوند. استفاده نابجا از ظروف پلی‌اتیلن می‌تواند موجب آزادشدن مواد آلی و ترکیبات شیمیایی موجود در دیواره ظروف و ورود آنها به داخل مواد غذایی شود که مصرف آنها برای سلامتی مضر است.

 

در ساخت ظروف یک بار مصرف، به‌منظور جلوگیری از شکنندگی ظروف، از مواد پلاستی لایزر که دارای پایه ‌‌فنون‌ها هستند، استفاده می‌شود. اگر درون این ظروف آب جوش یا غذای داغ مانند آش ریخته شود، این مواد حل شده وارد بدن می‌شود که به دلیل داشتن ترکیبات خاص منجر به بروز سرطان‌های مختلف می‌شود. این خاصیت به خصوص در مورد ظروف یک بار مصرف شفاف که درصد بالاتری از مواد سرطان‌زا را دارا هستند و در جامعه کاربرد بیشتری هم دارند، بسیار حائز اهمیت است.کارشناسان توصیه می‌کنند از نگهداری غذاهای داغ و چرب در ظروف پلاستیکی اجتناب کنید، چرا که بر اثر نفوذ غذاها به خصوص روغن‌ها، سطوح این ظروف به محیطی مناسب برای رشد انواع میکروب‌ها تبدیل می‌شود که این خود می‌تواند موجب آلودگی غذاها شود.

پلاستیک و یخچال

 

دسته‌ای دیگر از این ظروف پلاستیکی به‌عنوان ظروف آشپزخانه، ظروف نگهداری غذا در یخچال، ظروف بسته‌بندی مواد غذایی به خصوص لبنیات مانند ماست و پنیر و همچنین بطری‌های آب معدنی استفاده می‌شوند. به طور کلی پلاستیک‌ها، پلیمرهایی هستندکه از سنتز مواد اولیه‌ای به نام مونومر تهیه می‌شوند. مونومرها مواد سمی و برای سلامت انسان مضر هستند در حالی که پلیمرها خنثی هستند و مشکلی ندارند. اما اشکال کار اینجا است که معمولا در فرآیند تهیه پلیمرها مقداری مونومر باقی می‌ماند. اگر این فرآیند اصولی و مطابق استانداردهای لازم صورت گرفته باشد، مشکلی برای سلامت افراد به وجود نمی‌آورد. در مورد بطری‌های آب باید گفت معمولا جنس این بطری‌ها از پی‌وی‌سی است، اما اگر آب بیش از 6 ماه در‌این ظروف نگهداری شود آلوده می‌شود.

 

بنابراین خانواده‌ها باید از استفاده مکرر این ظروف برای نگهداری آب در یخچال خودداری کنند.:ws46:

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...