رفتن به مطلب

جنگنده F-35


FARHUD

ارسال های توصیه شده

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

جنگنده F35 ملقب با صاعقه 2 يك جنگنده همه كاره

 

 

جنگنده F35 ملقب با صاعقه 2 يك جنگنده همه كاره از طرحي مشترك توسط دو شركت بزرگ هواپيما سازي آمريكا به منظور ضربه زدن سريع به دشمن طراحي و در نهايت توسط شركت Pratt & Whitney ساخته مي شود . اين هواپيما بعد از پرواز اوليه نامزد گرديد كه در سالهاي آينده 70 تا 90 درصد قدرت نيروي هوايي و درياي امريكا را در اختيار بگيرد . كل طرح ريزي اوليه اين هواپيما برداشتي متفاوت از جنگنده F22 مي باشد . تمامي مدلها مجهز به دوربين مادون قرمز ، سيستم كنترل كننده موشكهاي هوابه هوا و هوابه زمين ، سيستم حمل بمب هاي فوق پيشرفته ليزري هدايت شونده و دستگاه فوق پيشرفته جنگ الكترونيك و سيستم لود مهمات مي باشند . البته ذكر شده كه قابليت نصب و حمل جنگ افزارهاي فوق پيشرفته را دارا مي باشد كه از ذكر نام آنها خودداري شده است .

تنها اشكالي كه كارشناسان از اين هواپيما گرفته اند اين بود كه هر مدل صرفا براي منظوري خاص طراحي گرديده كه در پاسخ مي توان گفت با توجه به تنوع مشخصات هر مدل امكان بكارگيري همه موارد در يك مدل تقريبا غير ممكن است . لازم به ذكر است اولين پرواز اين هواپيما بصورت آزمايشي در تاريخ 24 اكتبر سال 2000 مي باشد و تا بحال فقط پرواز مدلهاي آزمايشي با نامهاي X35 انجام پذيرفته است و پيش بيني شده اولين پرواز رسمي آن البته فقط مدل A تا پايان سال 2006 انجام گيرد .

 

مراسم افتتاحيه در 24 اكتبر 2000

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

سيستم منحصر به فرد لود مهمات

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

نمايي از ساختمان سه مدل

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

مدل A :

اين مدل به سفارش نيروي هوايي امريكا ساخته شده است نيروي هوايي امريكا بعد از بررسي هاي متعدد برروي جنگنده f22 طرحي را ارائه نمود كه در آن علاوه بر اينكه مشكلات و معايب f22 رفع گرديده بود قابليتهاي جديدي در آن در نظر گرفته شده بود اين طرح اوليه توسط دو شركت كه ذكر شده بررسي و بعد از تغييراتي به وزارت دفاع امريكا عودت داده شد كه پس از تصويب كار ساخت شروع گرديد . در اين مدل با تغييراتي كه در بدنه آن داده شده مشكلات جنگهاي هوابه هوا درهواپيماهاي F15 و F22 كاملا رفع گرديده است و بطور كلي اين هواپيما مدل ارتقاء يافته F16 مي باشد .

اين مدل از سوي وزارت دفاع امريكا بعنوان تنها مدل قابل صادر انتخاب گرديد و مقرر شد با حذف يكسري از دستگاههاي ناوبري اصلي در دو درجه 2 و 3 با قيمت پايه 45 ميليون دلار صادر گردد . بعد از اعلام اين خبر كشورهاي ايتاليا – هلند – اسرائيل – استراليا – كانادا – دانمارك – تركيه – نروژ و سنگاپور سفارشات خود را براي خريد مدل درجه 2 اين هواپيما ارائه كردند كه دولت امريكا با درخواست كشورهاي ايتاليا و هلند موافق نكرد و به آنها مدل درجه 3 را پيشنهاد كرد البته لازم مي دانم كه ذكر كنم منظور از درجه 2 يا 3 ضعف يا عدم كيفيت نمي باشد بلكه صرفا بخاطر نوع دستگاه هاي حذف شده از روي آنها مي باشد. پيش بيني مي شود تحويل آن به بعد از سال 2008 مي باشد .

نمايي زيبا از مدل A

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

مدل B :

هواپيمايي با قابليت پرواز در ارتفاع كم با سرعت بسيار بالا مي باشد و در حالت افقي هم امكان پرواز و نشستن در باندهايي با طول كم را نيز دارا مي باشد . مهمترين ويژگي اين مدل فوق العاده عمود پرواز بودن آن است بطوري كه عنوان شده جايگزين كاملي براي هواپيماي قديمي هرير AV-8B و هواپيماي هرير 2 مي باشد و پيش بيني مي شود در آينده اي نزديك با توجه به روابط خوب امريكا با انگلستان در اختيار اين كشور نيز قرارگيرد . F35B داراي موتور توربوفني بسيار قوي با قابليت نشستن و برخاستن در زمينهاي ناهموار مي باشد كه انتقال دادن ستون اصلي اين هواپيما به عقب آن اين قابليت را ايجاد نموده و همچنين از ديگر تغييراتي كه در آن داده شده انتقال سيستم ناوبري آن به عقب هواپيما اشاره كرد . از ديگر قابليت هاي اين مدل مي توان به جانمايي تانركهاي سوخت آن را در كنار موتوربالابرنده اشاره كنيم كه دسترسي به آن را نسبت به مدلهاي ديگر آسان تر نموده است . قدرت اصلي اين هواپيما توسط همان موتورتوربو فن و به شكل منحصر به فردي تامين مي گردد بطوري كه با تعبيه يك لوله خرطوي شكل اين امكان را فراهم آورده تا در هنگام بلند شدن به صورت عمودي همزمان بصورت افقي حركت كرده و بلافاصله به خود حالت جنگي بگيرد كه اين قابليتي بود كه مدتهاست نيروي دريايي امريكا جهت استفاده در ناوهاي جنگلي خود به آن نياز داشت . متاسفانه اين مدل از F35 مشكلاتي از جمله پرداخت هزينه هاي گزاف براي نگهداري و هر پرواز و سنگيني وزن دارد كه البته اين بخاطر استفاده از سيستمهاي بسيار پيشرفته مي باشد كه همين امر باعث سنگين شدن و هزينه نگهداري بالا آن شده است كه اين يكي از معايب اصلي آن مي باشد . مهندسين در تلاشند تا سيستمي را طراحي كنند كه علاوه بركاهش هزينه هاي گزاف نگهداري اندازه اين مدل تغيير و درنتيجه وزن آنرا كاهش دهند .

 

 

مدل C :

مي توان به جرات گفت كه تمام مشخصاتي كه بايد يك جنگنده كامل داشته باشد اين هواپيما داراست جنگنده اي فوق العاده چه از لحاظ طراحي چه از لحاظ حمل تجهيزات . اين هواپيما كه براي خدمت در نيروي دريايي امريكا ( البته نه بطور صرف ) طراحي و ساخته شده است از بين مدلهاي ساخته شده f35 تنها اين مدل به غلطك حمال مجهز گرديد . مدل C مدل را مي توان مدل ارتقاء يافته جنگنده F18-E\F دانست . يكي از قابليت هاي مهم اين هواپيما شركت در تك هاي انفجاري شبانه مي باشد كه مي تواند با حداقل امكان ردگيري توسط راداهاي دشمن نفوذ كرده هدف را منهدم و بازگردد . مدل C را مي توان مدل ارتقاء يافته اي درنظر گرفته كه بسياري از معايب جنگنده هاي قبل از آن در آن برطرف شده كه از جمله مي توان به 35 درصد افزايش بال اشاره كرد كه سبب شده كه سوخت بيشتري حمل كرده و درحالي كه هواپيما مسلح و سنگين است با سرعت بالا در ارتفاع كم حركت كند . استفاده از تيغه دماغه بزرگتر و سكان و سطح پروازي بهتر ، قابليت تا شدن بالها ، اصلاح كردن سيستم كنترل و نيرومند كردن ارابه فرود نسبت به مدلهاي ديگرF35 را مي توان نام برد . در اين مدل دستگاه پيشرفته كنترل موشك در جنگهاي هوابه هوا بكار رفته است از ديگر قابليتهاي اين هواپيماي منحصر به فرد مي توان سيستم فرود خودكار و طراحي و نصب سيستم فوق پيشرفته اژدرانداز اشاره كرد اين سيستم به صورتي طراحي گرديده كه خلبان قادر به كنترل اژدر شليك شده خود مي باشد

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

اولين پرواز :

24 اكتبر 2000 مدل X35A

16 دسامبر 2000 مدل X35C

23 جون 2001 مدل X35B

 

عرضه به بازار :

مدل A در سال 2011

مدلهاي B و C سال 2012

 

 

سرنشين :

1 نفر در هر سه مدل

 

قيمت پيش بيني شده :

45 ميليون دلار مدل A

60 ميليون دلار مدل B

55 ميليون دلار مدل C

 

ابعاد :

 

طول :

 

15/4 متر در مدلهاي A , B

15/5 متر در مدل C

 

عرض :

 

10/7 متر در مدلهاي A , B

13/1 متر در مدل C

 

ارتفاع :

 

4/4 متر در مدلهاي A , B

4/7 متر در مدل C

 

مساحت بال :

 

42/7 متر مربع در مدلهاي A , B

57/6 مترمربع در مدل C

 

 

وزن :

9980 كيلوگرم در مدل A

10660 كيلوگرم در مدل B

10885 كيلوگرم در مدل C

 

حداكثر وزن در هنگام برخاستن :

22680 كيلوگرم در مدل A

 

 

ظرفيت باك :

8390 كيلوگرم در مدل A

6045 كيلوگرم در مدل B

8900 كيلوگرم در مدل C

 

 

حداكثر وزن مهمات قابل حمل :

5895 كيلوگرم در مدل A

4990 كيلوگرم در مدل B

7710 كيلوگرم در مدل C

 

موتور :

 

يك موتور توربوفن F135 ساخت Pratt & Whitney در هر سه مدل

يك انتقال دهنده قدرت توربوفني ساخت Rolls-Royce/Allison در مدل B

 

 

شعاع عملياتي :

2890 كيلومتر در مدل A

2000 كيلومتر در مدل B

3000 كيلومتر در مدل C

 

 

تسليهات :

يك مسلسل 25 ميلي متري داخلي GAU-12 cannon در مدل A و يك مسلسل 25 ميلي متري خارجي GAU-12 gun pod با محفظه خارجي

دو جايگاه داخلي نصب مهمات در طرفين بدنه و 3 جايگاه جداشونده در زير هر بال

 

موشكهاي هوابه هوا قابل حمل : AIM-120C AMRAAM, AIM-132 ASRAAM در محفظه و AIM-9X Sidewinder, AIM-120B/C AMRAAM در زير بال

 

موشكهاي هوا به زمين قابل حمل : AGM-154 JSOW, Brimstone در محفظه و AGM-65 Maverick, AGM-88 HARM, AGM-158 JASSM, Storm Shadow در زير بال

 

بمب هاي قابل حمل : 87/89 CBU-103/104/105 WCMD , BU-12 Paveway laser-guided,GBU-31/32/38 JDAM,CBU در محفظه و GBU-10/12/16/24 Paveway laser-guided, GBU-31 JDAM, Mk 82/83/84 GP, CBU-99/100 Rockeye II cluster در زير بال

 

رادار :

AN/APG-81 AESA Radar در هر سه مدل

دوربين مادون قرمز AN/AAQ-37 در هر سه مدل

دوربين نشانه روي الكترونيك بر روي هدف در هر سه مدل

 

منبع:میلیتاری

لینک به دیدگاه

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

جنگنده پیشرفته عمود پرواز

 

می توان گفت که جدیدترین هواپیمای نظامی آمریکا، همان جنگنده مشترک عمود پرواز F-35 JSF است که هم اکنون در حال در طراحی و ساخت بوسیله شرکت لاکهید مارتین می باشد. البته همانطوری که در ابتدا ذکر شد، این جنگنده دارای برنامه ای مشترک بوده و مشترکاً توسط شرکت های نورث روپ گرومن، BAE سیستمز، پرات اند ویتنی و رولزرویس اداره می شود.

 

 

هواپیمای عمودپرواز F-35 JSF

 

 

جنگنده JSF، جنگنده ایست چندماموریته که برای عملیات هوا به زمین بهینه سازی شده و ماموریت هوا به هوا، اصولاً ماموریت ثانویه وی به شمار می آید. اگر به تصاویر این هواپیما دقت کنید، می بینید که این هواپیما تا حدود زیادی به جنگنده F/A-22 Raptor شباهت دارد و طرح کلی آن مشابه این هواپیما بوده و هم چنین تا حدود زیادی نیز از فناوری های مشترکی بهره می جویند. این هواپیما، در پاسخ به نیاز به هواپیمایی که قابلیت پرواز عمودی را داشته باشد، در مرحله طراحی قرار گرفت، چرا که هواپیمایی که بتواند عمودی از زمین برخیزد، دارای فرسایش قطعات پایین تر و بالاتر از همه طول باند کمتر می باشد که آن را به وسیله ی بهینه ای برای برخاست از روی ناوهای هواپیمابر و همچنین فرود بر روی آن ها می کند. برای انجام این مهم، این هواپیمای پیشرفته تک موتوره، از سیستم وکتورد تراست یا کشش منحرف شده بهره می جوید، یعنی ابتداً همانند موتورهای توربوپراپ نیروی موتور ابتدا به یک جعبه دنده برای کاهش دور انتقال یافته سپس به یک فن یا پنکه عمود بر سطح زمین منتقل می شود. این پنکه نیروی مورد نیاز هواپیما را برای برخاستن تا یک ارتفاع مطمئن تامین کرده و پس از آن، به تدریج قدرت موتور بیش تر به سمت خروجی موتور متوجه شده و از قدرت لیفت فن کاسته می شود و هواپیما به جلو رانده می شود. در سیستم قدرت این هواپیما، برای برخاست، ابتدا دریچه ای زیر و بالای کابین خلبان باز شده و از آن جا لیفت فن هوا را با سرعت زیاد از بالا به سمت پایین پمپاژ می کند. همزمان با این کار، خروجی انتهایی موتور نیز به سمت پایین برگشته و نیروی تراست رو به پایین تولید می کند. این دو محل تولید نیرو، بالانس هواپیما یا تعادل آن را نیز بر قرار می سازند.

 

 

این هواپیما، بسته به موتوری که روی آن نصب می گردد، دارای بردی بین 2,000 تا 3,000 کیلومتر و حداکثر سرعتی معادل 8/1 ماخ خواهد بود. این هواپیما، قادر است با بیشینه وزنی حدود 22 تن عملیات برخاست یا تیک آف را انجام دهد. البته در گونه دریایی یا ناونشین این هواپیما، که مدل B یا C می تواند باشد، تغییراتی برای توانایی لندینگ یا نشست بر روی ناو از جمله بزرگتر کردن بالها و افزایش سطح فلپ ها و همچنین تغییراتی نیز در موتور آن حاصل می گردد. این هواپیما، برای حمل تسلیحات خود از دو محفظه داخلی و چهار پایلون خارجی استفاده می کند. هر یک از محفظه ها، قابلیت حمل دو موشک یا بمب یا هر سلاح دیگر را دارند و مقرهای خارجی نیز به همین ترتیب می توانند لود شوند. تقریباً در تمامی مدل های این هواپیما، تسلیحات یکسانی به کار رفته و تغییرات تنها در قسمت راداری و سیستم های پیچیده برخاست و نشست صورت می پذیرد. از این جنگنده، تعداد بسیار فراوانی، یعنی حدود 3,000 فروند سفارش داده شده که حدود 1,700 فروند آن برای نیروی هوایی و بقیه برای نیروهای دریایی و ناوگان های آنان خواهد بود. با تمام اوصاف، انتظار می رود که این هواپیما در سال 2008 وارد خدمت شود، یعنی همان سالی که پرنده رویایی اف-14 تامکت بازنشسته و برای همیشه به موزه های هوایی سپرده خواهد شد.

 

 

منبع :ویکیپدیا

وبلاگ آسمان

google.com

لینک به دیدگاه

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

مراحل شکل گیری نهایی جنگنده ی اف-35

 

اولین مونتاژ یک جنگنده ، سخت ترین بخش از مراحل طراحی وساخت آن است .در واقع مشکلاتی که در مرحله ی طراحی شناخته شده نیستنددر مرحله ی مونتاژ پیش نمونه ها نمایان می شوند که مهمترین آنها مشکلات مربوط به وزن اضافی است .

«باب الراد»مسئول پروژه ی ساخت وتوسعه ی "اف-35"صراحتاً اعلام می کند که چند روزی از برنامه ی تعیین شده عقب هستند.فقط چند صد متر دورتر از دفتر وی در سالن عظیم تولید ، اولین قطعات بزرگ زیر مجموعه ی نمونه ی اولیّه ی "اف-35 ای-1"را می توان دید.در حالی که اصلاحات جدید برای ساده تر کردن پروسه ی نگهداری ماکت هواپیما در حال بررسی است ؛تکنسین ها در حوزه های مختلف مشغول کار بر رویقسمت جلویی بدنه هستند که روی نگهدارنده ی قابل چرخش قرار دارد.کفی کاکپیت قبلاً نصب شده است و اکنون نوبت اولین دسته از سیم کشی هاست که باید انجام شود.

در گوشه ی دیگری از سالن ، سازه ی اسپار(تیرهای طولی بال که بیشترین بار ناشی از پرواز را حمل می کنند)و

رایب(قطعات عرضی بالدر طول وتر بال به شکل ایر فویل که قسمتی از بار پرواز را تحمل می کند)بال قرار داردکه با دوازده متر پهنا بر پهلوی خود روی قید "جیگ"بسته شده است

 

این سازه در نوامبر سال2004تکمیل شده است و اکنون باید پوسته ای از کامپوزیت فیبر کربن بر روی آن کشیده شود

پیش از همه پوسته ی تحتانی که توسط شرکت" وفت"در جورجیا ساخته شده است؛بوسیله ی دستگاه جدید نصب فیبر کشیده شده و سوراخ کاری پرچ ها انجام می شود.این عمل کاملاً خودکار است.

در حالی که پوسته ی تحتانی از دو قسمت تشکیل شده ، پوسته ی فوقانی به صورت یکپارچه از نوک یک بال تا نوک بال دیگر کشیده می شود.پوسته ی فوقانی توسط (ای تی کا کامپوزیت) در یوتا ساخته شده است.برای ساخت این قطعه از یک قالب اینوار(فولاد با نسبت زیادی از نیکل)با طول 13 متر ،عرض2/4متر و ارتفاع 4/2متر استفاده شده است.لاکهید مارتین قبل از مونتاژ ،قطعه ی تمام شده را با یک اسکنر لیزری ثبت شده ی "یو تی"برای یافتن عیوب احتمالی آزمایش می کند.جهت نصب دقیق ، پوشش هایی از قاب چند لا با کاربرد ویژه نیز به اندازه فرز زده می شوند.

در این بین فقط پیمانکار اصلی پروژه ،لاکهید مارتین نیست که با آهنگی سریع بر روی نمونه ی اولیه کار می کند؛ کمپانی نورث روپ گرومن نیز درحال مونتاژ نیمه های بالایی وپایینی بخش مرکزی بدنه در کارخانه ای واقع در کالیفرنیا

بوده و کار نصب سیستم های هیدرولیکی ، الکتریکی و سوخت را آغاز کرده است.

کار بر روی تیرک چپ دم در کارخانه ی "بی ای ایی-سیستم"واقع در ساملز بوری نیز در حال پایان است.مانند بقیه ی قسمت ها دقّت فوق العاده ای روی سازه در طول فرز کاری نیاز است.باید شکل اف-35 دقیقاً با ابعاد طراحی شده متناسب باشد تا قابلیت پنهانکاری مورد نظر بدست آید.مایکل کریستی مدیر برنامه ی "بی ای ایی-سیستم"می گوید:«تلرانس کلی این قطعات در حدود 2/0میلیمتر است که کمتر از ضخامت موی انسان است».علاوه برتیرک دم ،"بی ای ایی"در حال ساخت دم عمودی و سکان افقی ثابت نیز می باشد.

سپس تمام این اجزاء برای مونتاژ نهایی به فورت ورث ارسال می شوند.مونتاژ نهایی به کمک یک اسکنر لیزر فوق پیشرفته

لایکا "ال آر 200"انجام می شود که دقتی برابر با دوصدم میلیمتر در مسافت48متری دارد و این یعنی سرعت نمونه گیری برابر

با1000نقطه در ثانیه.

اولین پرواز این هولاپیما در آگوست سال2006برای انجام آزمایشات آیرودینامیکی برنامه ریزی شده است.ناگفته نماند در سازه و روش مونتاژ این نمونه از برنامه ی تولید استاندارد پیروی نمی شود.

تام بورباگ یکی از مدیران پروژه ی اف-35 وهمکار باب الراد می گوید:«در ابتدا ما تمرکز زیادی روی تولید کارآمد داشتیم که همین موجب مشکلات ناشی از وزن شده است».در سالی که گذشت همین مشکلات در مورد مدل برخاست کوتاه ونشست عمودی (اس تی اُ وی اِل)نیز وجود داشت که تیم مهندسی شتابزده به دنبال راهی برای کاهش وزن بود

مشکلات وسازماندهی دوباره ی برنامه ، شامل مشکلات اولین پرواز نمایش فن آوری و همچنین اصلاحات در تولید موجب شده که لاکهید مارتین هزینه ی زیادی را متحمل گردد.درحالی که در اولین سال قرارداد توسعه و نمایش سیستم (اس دی دی)، شرکت تقریباً نود و پنج درصد از کمک هزینه ی ممکن پرداختی را به جیب زد.باشروع سال2004این مبلغ به حدود هفتاد درصد کاهش یافت.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

علیرغم چنین موانعی تام بورباگ مطمئن است و می گوید:«ما اکنون طرحی داریم که دوباره پارامترهای مهم عملکرد را شامل می شود».طراحی مدل نیروی هوایی و گونه ی ( اس تی اُ وی اِل)به پایان رسیده و مدل نیروی دریایی نیز در حال پایان است.بورباگ خاطرنشان می سازد که به قیمت هر واحد اضافه نشده و اضافه می کند:«ما اکنون اشتراک کمتری بین قطعات سازهداریم.اکنون مهمتر از همه اشتراک در فرآیندتولید است.به طور مثال در ساخت رایب هایی با ضخامت متفاوت.امّا سیستم ها هنوز ذاتاً یکسان هستند».

حدود 400مورد تغییر در طراحی لازم است تا 1225 کیلوگرم از وزن مدل(اف-35 بی-اس تی اُ وی اِل)کاسته شودکه نزدیک به ده درصد اضافه وزن است.تعدادی از این تغییرات شامل موارد زیر است:

سازه متفاوت در منطقه ی بدنه ی مرکزی.بال هواپیما اکنون دیگر روی سازه ی زیری قرار نمی گیردبلکه به صورت یک واحد یکپارچه با دیواره ی جداکننده ی سوخت نصب می شود که این تغییر در طراحی حدود 75کیلوگرم از وزن می کاهد.

کاهش در محفظه ی داخلی جنگ افزار(شامل 46 سانتیمتر کاهش طول ) که دیگر توانایی حمل بمب های بزرگ را ندارد .هرچند که هنوز هم قابلیت حمل هشت بمب با قطر کوچک، 113کیلوگرمی،(جِی دی اِی اِم)های 450کیلوگرمی و موشک های آمرام را دارد.

بازبینی در کل سیستم الکتریکی که در نتیجه تعدادی از دستگاه های خاص حذف می شود .یک باطری یون لیتیم حدود 4/11کیلوگرم وزن داشته واستفاده ازاستارتر/ژنراتور کم قدرت تر حدود 53کیلوگرم از وزن می کاهد.در این ناحیه کلاً حدود 100کیلوگرم از وزن را می توان کاهش داد.

مهندسان کاهش وزنی معادل 270کیلوگرم را با افزایش عملکرد سیستم پیشرانش در پرواز عمودی امکانپذیر ساختند ، بدین نحو که شیپوره های رانشی گرداننده حدود چند سانتیمتر کوتاه تر شده و ورودی هوای کمکی روی بخش بالایی بدنه ار لحاظ آیرودینامیکی بهینه سازی شده است.جریان هوای متراکم خروجی از موتور به شیپوره های کنترل غلت نیز از موارد اصلاح شده است.

اینکه اصلاحات انجام شده نتایج مورد نظر را به همراه خواهد داشت یا نه ، در اواسط سال 2007 مشخص خواهد شد که اولین پرواز مدل (اف -35 بی)انجام خواهد گرفت .در مرحله ی توسعه و پیشرفت 15 فروند نمونه ی اولیه ی قابل پرواز و هفت بدنه برای آزمایشات زمینی ساخته خواهند شد.

بودجه ی اولیه برای خرید قطعات با تحویل بلند مدت برای تولید کامل در سال جاری مورد لزوم است و پنج نمونه ی اولیه ی

اف-35-اِی)نیروی هوایی برای سال مالی 2007 سفارش داده شده اند.)

برای برنامه ی تولید با تمام ظرفیت با توجه به تعداد واحد و تاریخ تحویل، نیاز به تعهد شرکای بین المللی برنامه است .

مشارکت صنعتی در کشورهای شریک پروژه نقش مهمی را ایفاء می کند.بیشتر سغارشات برای مرحله ی (اس دی دی)

قبلاً انجام شده و شرکای درگیر پروژه می توانند سود خوبی را از بزرکترین پروژه ی هواپیمای جنگنده ی تاریخ انتظار داشته باشند. البته در صورتی که بتوانند در بازار رقابتی هزینه ها را کاهش دهند.

در پایان بورباگ خاطر نشان می سازد ؛مهمترین هدف داشتن یک هواپیمای بی نظیر با کمترین هزینه است و برای این منظور هیچ سازشی انجام نخواهد گرفت.

لینک به دیدگاه

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

جنگنده JSF، جنگنده ایست چندماموریته که برای عملیات هوا به زمین بهینه سازی شده و ماموریت هوا به هوا، اصولاً ماموریت ثانویه این هواپیما به شمار می آید. اگر به تصاویر این هواپیما دقت کنید، می بینید که این هواپیما تا حدود زیادی به جنگنده F/A-22 Raptor شباهت دارد و طرح کلی آن مشابه این هواپیما ست و هم چنین تا حدود زیادی نیز از فناوری های مشترکی بهره می گیرند. این هواپیما، در پاسخ به نیاز به هواپیمایی که قابلیت پرواز عمودی را داشته باشد، در مرحله طراحی قرار گرفت، چرا که هواپیمایی که بتواند عمودی از زمین برخیزد، دارای فرسایش قطعات پایین تر و از همه مهمتر طول باند کمتری می خواهد که آن را به وسیله ی بهینه ای برای برخاست از روی ناوهای هواپیمابر و همچنین فرود بر روی آن ها می کند. برای انجام این کار، این هواپیمای پیشرفته تک موتوره، از سیستم وکتورد تراست یا کشش منحرف شده بهره می جوید، یعنی ابتداً همانند موتورهای توربوپراپ نیروی موتور ابتدا به یک جعبه دنده برای کاهش دور انتقال یافته سپس به یک فن یا پنکه عمود بر سطح زمین منتقل می شود. این پنکه نیروی مورد نیاز هواپیما را برای برخاستن تا یک ارتفاع مطمئن تامین کرده و پس از آن، به تدریج قدرت موتور بیش تر به سمت خروجی موتور متوجه شده و از قدرت لیفت فن کاسته می شود و هواپیما به جلو رانده می شود. در سیستم قدرت این هواپیما، برای برخاست، ابتدا دریچه ای زیر و بالای کابین خلبان باز شده و از آن جا لیفت فن هوا را با سرعت زیاد از بالا به سمت پایین پمپاژ می کند. همزمان با این کار، خروجی انتهایی موتور نیز به سمت پایین برگشته و نیروی تراست رو به پایین تولید می کند. این دو محل تولید نیرو، بالانس هواپیما یا تعادل آن را نیز بر قرار می سازند.

این هواپیما، بسته به موتوری که روی آن نصب می گردد، دارای بردی برابر 1200 هزار کیلومتر و حداکثر سرعتی معادل 8/1 ماخ خواهد بود. این هواپیما، قادر است با بیشینه وزنی حدود 22 تن عملیات تیک آف را انجام دهد. البته در گونه دریایی یا ناونشین این هواپیما، که مدل B یا C می تواند باشد، تغییراتی برای توانایی لندینگ بر روی ناو از جمله بزرگتر کردن بالها و افزایش سطح فلپ ها و همچنین تغییراتی نیز در موتور آن حاصل می گردد. این هواپیما، برای حمل تسلیحات خود از دو محفظه داخلی و چهار پایلون خارجی استفاده می کند. هر یک از محفظه ها، قابلیت حمل دو موشک یا بمب یا هر سلاح دیگر را دارند و مقرهای خارجی نیز به همین ترتیب می توانند لود شوند. تقریباً در تمامی مدل های این هواپیما، تسلیحات یکسانی به کار رفته و تغییرات تنها در قسمت راداری و سیستم های پیچیده برخاست و نشست صورت می پذیرد. از این جنگنده، تعداد بسیار فراوانی، یعنی حدود 3000 فروند سفارش داده شده که حدود 1700 فروند آن برای نیروی هوایی و بقیه برای نیروهای دریایی و ناوگان های آنان خواهد بود. با تمام اوصاف، انتظار می رود که این هواپیما در سال 2008 وارد خدمت شود، یعنی همان سالی که پرنده رویایی اف-14 تامکت بازنشسته و برای همیشه به موزه های هوایی سپرده خواهد شد.

 

مشخصات مدل ازمايشي با نام X-35 Joint Strike Fighter

 

نوع كاربري : استريك فايتر

 

شركت سازنده: لاكهيد مارتين

 

خدمه: 1 نفر

 

نيروي محركه: يك عدد Pratt & Whitney F119-PW-100 استفاده شده در اف-22 رپتور

 

طول: 13.5 متر

 

عرض: 10.8 متر

 

وزن خالي: 10200 كيلو گرم

 

حداكثر وزن: 22600 كيلو گرم

 

حداكثر سرعت: احتمالا 1.8 ماخ

 

برد: در نمونه ازمايشي 1200 كيلومتر

 

اطلاعات بیشتر

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...