Emerald_s 764 اشتراک گذاری ارسال شده در 30 مهر، ۱۳۹۲ خلاصه: خلاقیت یکی از موارد بسیار مهم در زمینه تجارت است. پس چرا خلاقیت و نوآوری در بسیاری از شرکتها به صورت مستمر جریان ندارد؟ جنیفر مولر استاد مدیریت دانشگاه وارتون به همراه همکارانش از دانشگاه کورنل و دانشکده مدیریت هند متوجه دلایل اصلی این موضوع شدهاند. چرا افراد خلاق در تصاحب مناصب مدیریتی موفق نیستند؟ مولر به کمک همکارانش جک گونکالو و دیشان کادمر از دانشگاه کورنل مطالعاتی انجام دادند که در مقالهای تحت عنوان «شناخت رهبری خلاق» و با موضوع روانشناسی اجتماعی تجربی در ماه مارس2011 به چاپ خواهد رسید، این مقاله درباره نظر همکاران افراد خلاق در مورد آنها است.... برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام 4 لینک به دیدگاه
masi eng 47044 اشتراک گذاری ارسال شده در 30 مهر، ۱۳۹۲ خلاقيت يکي از موارد بسيار مهم در زمينه تجارت است ولي افراد خلاق در تصاحب مناصب مديريتي موفق نيستند چرا مديران خلاق محبوب نيستند خلاقیت یکی از موارد بسیار مهم در زمینه تجارت است. پس چرا خلاقیت و نوآوری در بسیاری از شرکتها به صورت مستمر جریان ندارد؟ جنیفر مولر، استاد مدیریت دانشگاه وارتون به همراه همکارانش از دانشگاه کورنل و دانشکده مدیریت هند متوجه دلایل اصلی این موضوع شدهاند. مولر به کمک همکارانش در دانشگاه کورنل مطالعاتی انجام دادند که در مقالهای تحت عنوان «شناخت رهبری خلاق» و با موضوع روانشناسی اجتماعی تجربی به چاپ رسید، این مقاله درباره نظر همکاران افراد خلاق در مورد آنهاست. حال به نتایج حاصل از این بررسی میپردازیم. افرادی که بیشتر نظرات خلاقانه ابراز میکنند، از قدرت رهبری کمتری برخوردار هستند. موارد استثنایی هم وجود دارد و آن زمانی است که افراد نظردهنده باید روی جذابیت رهبران تمرکز کنند. در این صورت نظر همکاران افراد خلاق این است که افراد خلاق به نحو احسن مدیریت میکنند، اما نتیجه این است که در بیشتر موارد به نظر میرسد خلاقیت به زیان پیشرفت افراد است. مولر میگوید: «انتخاب رهبران خلاق ساده نیست. در حال حاضر و برخلاف تفکرات گذشته، باید جهت شناخت چنین رهبری زمان زیادی صرف کرد و تلاش مضاعفی انجام داد.» این واقعیت موجب نگرانی اعضای هیات مدیره شرکتها در سراسر جهان شده است. طبق بررسیهایی که اخیرا شرکت IBM برای درک ارزش تجارت از 1500 مدیرعامل انجام داده، خلاقیت تنها عامل مهم موفقیت رهبری یک شرکت بزرگ در آینده به شمار میرود که این یافته باعث تعجب مولر شده است. او اشاره میکند: «طبق تحقیقات، افرادی که نظرات خلاقانهتری دارند رهبران بهتری نیز هستند، نظرات خوب را تشخیص میدهند و میدانند چگونه از ایدههای نو در سازمان خود استفاده کنند». پژوهش مولر نشان میدهد افراد ممکن است به دلیل نحوه متفاوت تفکر خود تاوان زیادی بپردازند. مولر و همکارانش در اولین مطالعه خود، روند کاری در بخشی از یک پالایشگاه بزرگ چند ملیتی در هند را مورد بررسی قرار دادند. تمام 346 کارمند در این تحقیق شرکت کردند که از این میان 291 نفر بالقوه توانایی رهبری داشتند و 55 نفر از کارمندان هم کار ارزشیابی را انجام دادند. ارزیابها پرسشنامه را در مورد 291 نفری که توانایی رهبری داشتند، تکمیل کردند و همچنین به سنجش کارمندانی پرداختند که نظرات مفید و جدیدی ارائه میدادند و پیشرفت رهبری موثر را نیز ارزیابی کردند. مولر و همکارانش با تجزیه و تحلیل دادهها به بررسی افراد خلاقی پرداختند که به پیشرفت در زمینه مدیریت علاقهای نشان نمیدادند. رابطه ضعیفی بین خلاقیت و اصول مدیریت وجود دارد. مولر میگوید: «برای همه افراد، خلاقیت از نظر معنایی مفهوم مثبتی دارد و تقریبا هیچکس منکر خلاقیت نیست، اما معمولا هنگامی که شخصی ایده جدیدی مطرح میکند با واکنشهای منفی روبهرو میشود که این دیگر چه نظری است؟ این واکنشها زمانی پیش میآید که نظری ابراز میشود و اغلب مطرح کردن ایدههای خلاق باعث آزردگی برخی از افراد میشود. با دومین پژوهش ثابت شد ارزیابان نیز نظر مثبتی نسبت به قابلیتهای مدیریتی افراد خلاق ندارند. مولر و همکارانش 194 دانشجوی دانشگاه بزرگی در شمال شرقی آمریکا را مورد مطالعه قرار دادند و آنها را به 2 گروه نظردهنده و ارزیاب تقسیم کردند. نیمی از دانشجویان نظر دادند که چگونه میتوان باعث افزایش درآمد یک سرویس هوایی شد و بقیه دانشجویان نظرات آنها را ارزیابی کردند. از میان گروه نظردهنده، نیمی راهحلهای خلاق، جدید و مفید برای حل مشکل مطرح کردند و نیمی دیگر فقط نظرات ساده و مفید پیشنهاد دادند. نظردهندگان 10 دقیقه فرصت داشتند نظرات خود را ارائه کنند، سپس دانشجویان ارزیاب به ارزیابی نظرات آنها پرداختند و عوامل متعددی را بررسی کردند از جمله این که تا چه اندازه نظرات خلاق است و کدامیک از دانشجویان قابلیت رهبری دارند. بر اساس نظر ارزیابها، افرادی که ایدههای نو مطرح کردند در مقایسه با گروهی که فقط راهحلهای مفید پیشنهاد داده بودند، قدرت رهبری کمتری داشتند. مطمئنا این فقط یک مساله شخصیتی نیست و افراد خلاق از محبوبیت کمتری برخوردارند. مولر همچنین سوالاتی درباره صلاحیت نظردهندگان مطرح کرد و مشخص شد که هر دو گروه از صلاحیت یکسانی برخوردار هستند. پس مشکل در حقیقت ارائه نظر هوشمندانه بود نه فقط یک ایراد مهم شخصیتی. طبق گفته مولر، این یافتهها با تعاریفی که مردم در گذشته به طور سنتی از رهبری تجارت در ذهن خود دارند، یکسان است. رهبران به منظور ایجاد اهداف مشترک برای گروه کاری خود ارزش قائل میشوند تا افراد گروه به اهداف خود برسند. اهداف مشخص است و هیچ ابهامی وجود ندارد. بر این اساس، این وظیفه رهبران است که از میزان ابهامات بکاهند و سعی کنند معیارهای رفتاری برای تکتک افراد گروه به وجود بیاورند که معیارها مطابق شخصیت افراد باشد. مولر به مقایسه چنین طرز تفکری با آنچه مردم درباره فرد خلاق توصیف میکنند، پرداخت. زمانی که نظر افراد در مورد شخص خلاق پرسیده میشود، آنها علاوه بر عنوانکردن خصوصیاتی مانند رویایی و مقتدر از صفاتی همچون دمدمی و خودرای نیز استفاده میکنند. حقیقت این است مردم با اینکه نظر مثبتی درباره فرد خلاق دارند، احساس دوپهلویی نیز نسبت به آنها دارند. البته مولر میگوید هر سازمانی در ترفیع افراد خلاق دچار شکست نمیشود. برخی شرکتها مانند IDEO و Apple به طور خاص به پرورش خلاقیت و ارج نهادن به نوآوری روی آوردند. مولر و همکارانش سومین مطالعه را نیز انجام دادند و گروه 183 نفری از دانشجویان دانشگاه بزرگی در شمال شرقی آمریکا را انتخاب کرده و آنها را به 2 گروه تقسیم کردند. گروه اول باید درباره رهبری و جاذبههای آن فکر میکردند و 5 ویژگی یک رهبر جذاب و مقتدر را برمیشمردند. مولر میگوید زمانی که لغت جذاب در ذهن شما فعال میشود، ممکن است بیشتر در مورد خلاقیت فکر کنید. اما اگر مردم به اقتدار و جذابیت رهبران فکر نکنند، چه پیش خواهد آمد؟ گروه دوم منتخب از همان 183 نفر، نباید درباره رهبری و اقتدار فکر کنند. آنها باید فقط خصوصیات یک رهبر را عنوان میکردند و اصلا کلمه مقتدر برایشان ذکر نشده بود. نتیجه به دست آمده خلاف گروه اول بود. آنها رهبری بالقوه فردی را که نظرات خلاق داشت، پس از فردی رتبهبندی کردند که تنها عقاید مفیدی مطرح میکرد. به گفته مولر، این مطالعه درباره احساسات متضادی است که مردم اغلب درباره متفکران خلاق احساس میکنند. در این مقاله او و همکارانش به این نکته اشاره میکنند. رهبران خلاق ممکن است به این دلیل که مدیران ترجیح میدهند افرادی را استخدام کنند که با حفظ شرایط موجود، وضعیت را بهبود بخشند، نادیده گرفته شوند هر چند که راهحلهای مبتکرانهای ارائه دهند. ظاهرا آن رهبران بر اساس درک اولیه رهبری ترفیع داده میشوند و اکنون خودشان را در دنیایی مییابند که تا حد زیادی تغییر کرده است و به خلاقیت و تفکر بیشتری نیاز دارند. مولر میگوید شرکتها باید کلیشهها را در مقابل افراد خلاق کنار بگذارند. حقیقت این است که فقط برخی افراد برای رهبری انتخاب میشوند، در حالی که بسیاری برگزیده نمیشوند. پس شرکتها باید در این باره چارهای بیندیشند و عملکرد سیستمهای ارزیابی را تغییر دهند. رهبران برای درک کلیشه و نحوه غلبه بر آن احتیاج به کمک دارند. 4 لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده