رفتن به مطلب

ويواريوم vivarium


masi eng

ارسال های توصیه شده

ويواريوم vivarium

 

 

باغی شیشه ای برای گیاهان و جانوران

 

داشتن باغهاي شيشه اي در خانه لطف و زيبايي خاصي داشته و دارد ولي آيا ميشود در كنار گياهان به نگهداري جانوراني متناسب نيز در اين محيط بپردازيم ؟

 

ويواريوم پاسخي به اين نياز و توجه است . جايي كه گياه و جانور را براي تماشا يا بررسي نگهداري ميكنند.

 

ويواريوم ميتواند كوچك باشد و بر روي يك ميز جا بگيرد و يا ميتواند بسيار بزرگ باشد و جانوراني با توان پريدن را در خود جاي دهد .

 

 

ويواريوم آكواريومي بدون آب است ( البته در مواردي خاص بسته به حيوان در نظر گرفته شده ميتواند شامل مقداري آب نيز باشد ) و همانند يك آكواريوم به مراقبت و نگهداري نيازمند است .

 

اگر از رطوبت و آب موجود در آكواريوم خسته شده ايم يا تركيب گياه و جانور را در كنار هم مايليم داشته باشم ، ويواريوم ميتواند گزينه مناسبي براي اين امر باشد .

 

 

در يك ويواريوم كويري با ايجاد محيطي كويري ميتوانيم به نگهداري مارمولك ها و قورباغه هاي كويري بپردازيم.يا اگر به محيطي جنگلي علاقمند باشم ميتوانيم از قورباغه هاي درختي استفاده كنيم و يا با فراهم آوردن محيطي مناسب به نگهداري سمندر يا لاك پشت بپردازيم .

 

نكته مهم در نگهداري و ايجاد ويواريوم توجه به تهيه و ارائه غذاي مناسب براي حيوانات موجود در آن است . چرا كه عدم وجود غذاي مناسب براي حيوانات ميتوانند سبب برهم ريختگي و خرابي ويواريوم و نهايتا مرگ جانوران شود .

 

Vivarium_with_epoxy-coated_plywood_walls.jpg

در ايجاد ويواريوم بايد به دو نكته توجه بيشتري داشت:

 

* تا حد امكان بايد محيطي طبيعي براي جانداران آن فراهم كرد

 

* در حفظ و نگهداري ويواريوم بايد توجه و تلاش لازم را به عمل آورد

 

new36tank.jpg

 

 

 

 

Click here to view the original image of 800x1067px and 110KB.

vivarium2.jpg

 

 

 

 

 

glass_terrarium.jpg

__________________

لینک به دیدگاه

ویواریوم چیست ؟

ویواریوم سازه ایست که در نگاه اول شباهت زیادی به آکواریوم دارد تنها با این تفاوت که به جای ماهی در آن گل و گیاه نگهداری میشود. اما در اصل تفاوتهایی بین این دو وجود دارد که در ذیل به بیان بعضی از این تفاوتها پرداخته می شده : ویواریوم یک اکوسیستم نسبتا مستقل می باشد به این معنی که مقدار خاک ، نور ، تعداد و نوع گیاهان در این سیستم با محاسبات دقیق علمی به گونه ای گزینش می شوند که بعد از طراحی و راه اندازی دیگر به رسیدگی زیاد مانند : آبیاری مداوم، کود دهی ، تعویض خاک و... را ندارد تنها شاید به مقدار معینی آبیاری آن هم یک مرتبه در ماه نیاز باشد. این سازه را می توان در ابعاد کوچک مناسب برای اتاق خواب ، پذیرایی و کار و ابعاد متوسط و بزرگ برای محیطهای چون لابی برجها ، هتلها ، رستورانها و حتی مراکز اداری و صنعتی ، طراحی و با هزینه ای کم محیطی طبیعی را در دل زندگی شهری باز آفرینی کرد. گیاهان موجود در این سازه همگی از انواع سازگار با زندگی شهری بوده به گونه ای که حتی بدون نور خورشید و تنها با منبع نور تعبیه شده در سیستم با مصرف بسیار ناچیز انرژی ( لامپ های کم مصرف ) به زندگی خود ادامه می دهند. سازه مذکور نیازی به رسیدگی مداوم و روزانه ندارد و در صورت پیش آمدهایی چون مسافرتهای بلند مدت یا تعطیلی محیطهای کاری به راحتی به زندگی و رشد و نمو ادامه می دهد،

لینک به دیدگاه

A
vivarium
is a usually enclosed area for keeping and raising animals or plants for observation or research. Often, a portion of the ecosystem for a particular species is simulated on a smaller scale, with controls for environmental conditions.

A vivarium may be small enough to sit on a desk or table, such as a terrarium or an aquarium, or may be a very large structure, possibly outdoors. Large vivaria, particularly those holding organisms capable of flight, typically include some sort of a dual-door mechanism such as a sally port for entry and exit, so that the outer door can be closed to prevent escape before the inner door is opened.

 

 

تا اونجایی که من متوجه شدم تراریوم تو اندازه های کوچیک ساخته میشه و ساده تر هست، اما ویواریوم بزرگتر و پیچیده تره و از عناصر بیشتری توش استفاده میشه. ظاهرا از جانوران هم تو ویواریوم استفاده میکنن!

 

Vivarium_with_epoxy-coated_plywood_walls.jpg

 

 

 

به نظر شما اینم ویواریومه؟!

 

 

Click here to view the original image of 800x600px and 161KB.

800px-Vivarium_Darmstadt_Binturong_Gehege.JPG

 

 
لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...