رفتن به مطلب

بنيان‌هاي آرمانشهر تهران


ارسال های توصیه شده

tehran2.jpg

 

 

چشم‌انداز تهران در افق1404، ضمن طرح راهبردي - ساختاري شهر تهران درآذرماه سال 1386 ترسيم و ابلاغ شده استكهتهران را در دورنماي مورد انتظار، شهري بااصالت و هويت ايراني- اسلامي، دانش‌پايه و هوشمند، امن و مقاوم و روان با رفاهعمومي معرفي مي‌كند. بي‌ترديد تحقق اين آرمان زيبا و البته دست‌يافتني الزاماتگوناگوني را ايجاب مي‌كند كه مشاركت نهادهاي متعدد خواه از جنبه سخت‌افزار و خواهاز منظر انديشه‌گرايي از آن جمله‌اند. در اين ميان شايد نقش آموزش‌وپرورش بارزتر ازديگر سازمان‌ها و نهادها باشد، چرا كه تقويت عنصر آگاهي و شناخت عمومي تأثير بسزاييدر دستيابي شهرداري به اهداف طرح جامع و سند چشم‌انداز دارد.

 

الف- مهم‌ترين محورهاي چشم‌انداز شهر تهران از ديدگاهآموزشي

1- نخستين ويژگي شهر تهران در سند چشم‌انداز، ساماندهي شهري با اصالت و هويتايراني- اسلامي است. از اين منظر، مي‌توان گفت نقش آموزش‌وپرورش نقشي پايدار، ممتازو اثرگذار خواهد بود. در حقيقت، بازه زماني 18ساله تا افق چشم‌انداز دوره مناسبياست تا كودكان و نوجوانان امروز و شهروندان آينده، در چارچوب و فضاي مناسبي ازآموزش‌هاي منطبق با فرهنگ ملي و ارزش‌هاي اسلامي قرار گيرند و مهارت‌هاي زندگياجتماعي براي ايفاي نقش در يك كلانشهر و از آن مهم‌تر در عرصه ملي را بياموزند.

 

درواقع، با توجه به محورهاي اساسي فصل اول برنامه پنج‌سالهشهرداري تهران، مواردي چون حفظ و ارتقاي آگاهي‌ها،اعتماد، سرمايه و همبستگي اجتماعي، تعميق ارزش‌ها، باورها و اعتلاي معرفت ديني وتوسعه فرهنگ قرآني مفاهيمي هستند كه به‌طور عمده در درون مدارس شكل گرفته و قواممي‌يابند. درست به همين دليل است كه موضوع هويت و اصالت به عنوان وجه مشترك اهدافآموزش‌وپرورش، شهرداري و شهروندان عمل خواهد كرد. اين وجه مشترك اهداف بدون ترديدخاستگاه مناسبي براي تعامل نزديك و سازنده هر دو نهاد در زمينه مسائل فرهنگي،اجتماعي و آموزشي بوده و عرصه‌هاي گسترده‌اي را براي برنامه‌ريزي و اقداممي‌گشايد.

 

2- در افق چشم‌انداز،تهران شهري دانش‌پايه،هوشمند و جهاني ترسيم شده است؛ آرماني كه تنها در سايه مديريت مديراني مدبر وآموزش‌ديده حاصل خواهد شد. اين مهم‌ تنها از طريق تمركز بر انديشه‌هاي راهبردي وبه‌طور مشخص سرمايه‌گذاري در تربيت جوانان و نوجواناني محقق خواهد شد كه تا 20سالآينده هدايت شهر را عهده‌دار خواهند شد. به بياني بهتر، دانش محوري، هوشمندي وجهاني‌بودن شهر تهران با الزاماتي همراه است كه برخورداري از سرمايه‌هاي انسانيمطلوب از آن جمله است؛ سرمايه‌اي كه در درون نظام آموزش‌وپرورش شكل مي‌گيرد، رشدمي‌يابد و به بالندگي مي‌رسد تا بتواند شهر خود را در فضاي پررقابت جهان امروز،پابه‌پاي كلانشهرهاي جهان مديريت كرده و پيش ببرد.

 

در اين ارتباط، هرچند تمامي فصول لايحه برنامه به‌نوعي بر اين جهت‌گيري صحهگذارده‌اند، ليكن، فصول دوم، پنجم، هشتم، چهاردهم و پانزدهم تمركز بيشتري در اينحوزه دارند. به بيان بهتر، بسط مؤلفه‌هاي مديريت شهري، استقرار شهر الكترونيك،برخورداري از سامانه‌هاي هوشمند حركت در شهر و در نهايت نوسازي و ارتقاي ظرفيت‌هايشهرداري در گروي اقدامي دوگانه است؛ ارتقاي فرهنگ عمومي در جريان فعاليت‌هايپيش‌بيني‌شده در برنامه و فرهنگ‌سازي بنيادين از بطن كانون‌هاي آموزش‌وپرورش. بديهياست كه در هر دو عرصه، نقشي كليدي از آموزش‌وپرورش شهر تهران متصور است.

 

3- سرسبزي، زيبايي و شادابي نيز در افق چشم‌انداز تهران، تصويري مطلوب از اينشهر ترسيم مي‌كند. در عين‌حال، قرار است اين كلانشهر در سال1404 در برابر انواعآسيب‌هاي (اجتماعي، فرهنگي و طبيعي) و نيز در برابر مخاطرات مقاوم بوده و از ضريبايمني بالايي برخوردار باشد. تهران در افق چشم‌انداز، شهري پايدار با ساختاري مناسببراي سكونت، فعاليت و فراغت خواسته شده است؛ شهري كه روان با رفاه عمومي است؛ حقوقشهروندي در آن به‌طور عادلانه تأمين مي‌شود و سرانجام به يكي از سه شهر مهم منطقهآسياي جنوب غربي تبديل خواهد شد.

 

در بررسي لايحه برنامه پنج‌ساله شهرداري تهران نيز ردپاي اين آرمان‌ها رامي‌توان در فصول توسعه اجتماعي و فرهنگي، معماري و شهرسازي، محيط‌زيست، مديريتمخاطرات، اقتصاد شهري و ساير فصول مرتبط جست‌وجو كرد. اما ترديدي نيست كه ملاحظاتفرهنگي و اجتماعي در توسعه شهر تهران محور تمامي اين راهبردهاست و موضوعاتي مانندتوانمند‌سازي محله‌محور، توانمند‌سازي اقشار خاص، جلب مشاركت و همكاري سازمان‌هايدولتي و غيردولتي، مهار، كنترل و كاهش آسيب‌هاي اجتماعي، ساماندهي و افزايش مشاركتو نقش مردم، سازمان‌هاي مردم‌نهاد و شوراياري‌ها در تهيه برنامه‌هاي محلي و توسعهپايدار، ارتقاي فرهنگ شهروندي و نهادسازي فرهنگي و توسعه فرهنگ‌زيستي و ساماندهيكالبدي شهر علاوه براينكه ماهيت سخت‌افزاري دارد، بر مؤلفه نرم‌افزاري نيز استوارشده است.

 

در اينجا سواي نقش آموزش‌وپرورش در جهت‌دهي انديشه‌ها، باورها و عاداتفرزندان‌مان به سمت اين اهداف بلند‌مدت، نقش‌هاي كاركردي دانش‌آموزان در پيشبرداهداف چشم‌انداز نقشي منحصربه‌فرد و پرقوت است. نمونه بارز اين امر، تجربه‌هاي موفقمشترك آموزش‌وپرورش با شهرداري، با نيروي انتظامي و با وزارت بهداشت در اجرايطرح‌هاي ارزشمند شهردار مدرسه، هميار پليس و بهداشت‌يار مدارس است. به بيان بهتر،شهرداري تهران مي‌تواند از طريق مدارس، و البته به‌صورتي نظام‌مند و هماهنگ باآموزش‌وپرورش، ازهم‌اكنون زمينه‌هاي اجراي طرح جامع شهر تهران را در سطح جامعهفراهم كند.

 

ب- زمينه‌هاي تعامل شهرداري تهران وآموزش‌وپرورش

1- تفاهم راهبردي شهرداري تهران و آموزش‌وپرورش درخصوص نشر مفاهيم طرح جامع وانتظارات طرفين

2- تدوين و تنظيم كتابچه‌هاي طرح جامع و برگزاري همايش‌هايتوجيهي براي مديران

3- تدوين نشريه‌هاي مناسب به زبان ساده براي تبيين طرح جامعدر سطح مدارس و جامعه

4- تبيين موضوعات اساسي قابل طرح در نظام آموزش‌وپرورش وواحدهاي آموزشي (ازجمله برنامه‌ريزي نيروي انساني در اين راستا)

5- تعييناقدامات اساسي، تدوين راهبردها و تنظيم برنامه عمل ميان‌مدت.

 

منابع و مآخذ:

1) طرح جامع راهبردي- ساختاري شهر تهران؛شهرداري تهران 1387

2) لايحه برنامه پنج‌ساله شهر تهران؛ شهرداري تهران 1387

3) آموزش عاملان تغيير؛ احمدرضا سنجري(1379)

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...