رفتن به مطلب

آشکارسازی پراکندگی فوتون-فوتون


ارسال های توصیه شده

آشکارسازی پراکندگی فوتون-فوتون

راکندگی کشسان فوتون-فوتون جزء فرآیندهای نادر در فیزیک است که نظریه میدان‌های کوانتومی امکان آن را پیش‌بینی می‌کند. با این حال برای اولین بار محققان می‌توانند به کمک شبیه‌سازی‌های کامپیوتری و کوباندن باریکه‌های سرب به یکدیگر، این فرآیندها را آشکارسازی کنند.

با وجود چیزی که لایت سابِرها، به عنوان لیزرهایی خاص، نشان می­دهند، باریکه‌‌های نور از درون یکدیگر بدون هیچ اثری عبور می‌کنند. به هر حال دو فوتون، در وضعیتی نادر، قابلیت جهش از روی یکدیگر را دارند؛ از این فرآیند به عنوان فرآیند پراکندگی فوتون‌-فوتون تعبیر می‌شود. پراکندکی کشسان فوتون-فوتون، که از طریق ذرات میانی انجام می‌شود، مستقیما مشاهده نشده است، اما آنالیز جدیدی در مجله Physical Review Letter نشان می‌دهد برخورد دهنده بزرگ هادرونی (LHC) در CERN می‌تواند حدود ۲۰ رویداد پراکندگی فوتون-فوتون را در هر سال آشکارسازی کند.

 

فوتون‌ها تنها با ذرات باردار برهم‌کنش می‌کنند، بنابراین نمی‌توانند با یکدیگر برهم‌کنش کنند. این در حالی است که نظریه میدان‌های کوانتومی به فوتون این اجازه را می‌دهد تا در زمانی بسیار کوتاه به زوج ذره-پاد ذره تبدیل شوند. از طرفی یکی از این ذرات باردار می‌تواند فوتون دیگری را جذب کند. هنگامی که این ذرات میانی بازترکیب می‌شوند دو فوتون گسیل می‌کنند. کل این فرآیند به صورت پراکندگی و تغییر جهت حرکت دو فوتون از روی یکدیگر به نظر می‌رسد. چنین فرآیندی بوسیله اثرش روی گشتاورهای مغناطیسی الکترون و میون به طور غیر مستقیم مشاهده شده است.

 

دیوید اِنتریا (David Enterria) از سِرن (سوئیس) و گوستاوٌ سیلوریا (Gustavo Silveria) از دانشگاه Louvain (بلژیک) به کمک شار زیادی از فوتون‌های «شبه حقیقی» استراتژی خود را جهت آشکارسازی مستقیم پراکندگی فوتون-فوتون پیشنهاد می‌کنند. فوتون‌های شبه حقیقی، حقیقی نیستند بلکه در عوض، حامل‌های نیروهای الکترومغناطیسی قوی هستند که پروتون‌ها یا یون‌های سرب موجود در برخورد دهنده را احاطه می‌کنند. اگر دو فوتون شبه حقیقی از روی یکدیگر پراکنده شوند، مثل فوتون حقیقی می‌توانند در آشکارسازهای LHC آشکارسازی شوند. با استفاده از شبیه‌سازی‌های کامپیوتری نویسندگان نشان می‌دهند برخوردهای سرب-سرب بیشترین شانس را برای دیدن پراکندگی‌های فوتون-فوتون فراهم می‌کند. هر انحرافی از مقادیر بیش‌بینی شده می‌تواند مدرکی برای یک فیزیک جدید باشد؛ ابرتقارن یکی از نامزد‌ها برای فیزیک جدید است.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...