رفتن به مطلب

عوامل موثر بر سرزندگی فضاهای شهری


ارسال های توصیه شده

نشريه هويت شهر/ سال چهارم/ شماره 6/ بهارو تابستان 89

، عوامل موثر بر سرزندگي فضاهاي شهري 1

خلق يك فضاي شهري سرزنده با تكيه بر مفهوم "مركز خريد پياده"

 

 

چكيده

اين نوشتار برگرفته از پژوهشي ميباشد كه در جهت شناسايي عوامل موثر بر سرزندگي فضاهاي شهري و ايجاد

يك فضاي شهري سرزنده انجام گرفته است . در اين پژوهش تلاش بر اين بوده كه با توجه به اهميت فعاليت خريد

و هم چنين نقش پياده روي در كيفيت زندگي شهروندان (در تقابل با حضور اتومبيل و حركت سواره كه مخل ايمني

و امنيت ميگردد) در قالب مفهومي تحت عنوان مركز خريد پياده، بتوان ارتباط موثري ميان فعاليت خريد، ايمني و

سرزندگي يافت . پس از مرور مفاهيم و نظريات مرتبط، با بررسي نمونه موردي (خيابان ستارخان ) كه به لحاظ

تجاري، قوي و در عين حال از سرزندگي كافي برخوردار نمي باشد، به اثبات فرضيات پژوهش پرداخته شده است .

در نتيجه مدل تحليلي پژوهش كه درواقع دربرگيرنده مدل كلي عوامل اثرگذار بر سرزندگي فضاهاي شهري

ميباشد، تدوين گرديده و در انتها پيشنهاداتي در راستاي ارتقاي سرزندگي خي ابان در دو بخش كالبدي و

غيركالبدي ارائه شده است.

 

واژه هاي كليدي

سرزندگي، زيست پذيري، فضاي شهري، فعاليت- تنوع، مركز خريد پياده، خيابان ستارخان

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

  • Like 5
لینک به دیدگاه
×
×
  • اضافه کردن...