رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

گرایش‌ برنامه‌ریزی‌ و تحلیل‌ سیستم‌ها

 

 

گرایش‌ برنامه‌ریزی‌ و تحلیل‌ سیستم‌ها تا حدودی‌ جنبه‌ نرم‌افزاری‌ دارد و بیشتر به‌ ارائه‌ راهکار سیستماتیک‌ می‌پردازد. در واقع‌ هدف‌ این‌ گرایش‌ تربیت‌ کارشناسانی‌ است‌ که‌ بتوانند با بهره‌گیری‌ از روش‌های‌ جدید و سیستماتیک‌ و مدل‌های‌ ریاضی‌ مسائل‌ واحدهای‌ صنعتی‌ بزرگ‌ را تجزیه‌ و تحلیل‌ نموده‌ و بیشترین‌ رهنمودها را برای‌ استفاده‌ از منابع‌ موجود در عملکرد اجزاء تشکیل‌ سیستم‌ ارائه‌ بدهند.

 

 

دروس‌ تخصصی‌ گرایش‌ برنامه‌ریزی‌ و تحلیل‌ سیستم‌‌ها:

 

 

زبان‌ تخصصی‌، برنامه‌ریزی‌ حمل‌ و نقل‌، اصول‌ شبیه‌سازی‌، تحلیل‌ سیستم‌ها، کاربرد کامپیوتر در مهندسی‌ صنایع‌، پروژه‌ پایانی‌، اصول‌ مدیریت‌ و تئوری‌ سازمان‌، کارآموزی‌، سیستم‌های‌ اطلاعاتی‌ و کنترل‌ مدیریت‌ .

لینک به دیدگاه

گرايش برنامه ریزی و تحلیل سیستم ها

 

 

 

تخصص اين کارشناس ايجاب مى کند تا ، با استفاده از روشهاى نظام مند و مدل هاى رياضى ، مسايل تصميم گيرى در سطح واحدهاى اجرايى راتجزيه و تحليل کرده ، بهترين راهکارها را در استفاده موثر از منابع موجود و عملکرد معقول اجزاء متشکله نظام ها به مدد ابزارهاى تحليلى ارايه نمايد. او به عنوان نمونه با مدلسازى مى تواند تعيين کند ، شبکه لوله کشى آب شهر که در گذر زمان نياز به تعمير و نگهدارى پيدا مى کند ، بطور منظم چگونه برنامه ريزى شود تا ، از کار افتادگى ها به دليل نياز به تعميرات به حداقل برسند . چگونه واحدى توليدى يا خدماتى را برنامه ريزى بهينه کرد تا به ميزان قابل توجهى به اهداف تعريف شده دست يابد. مباحثى چون طرح ريزى اطلاعاتى و کنترل مديريت ، برنامه ريزى حمل و نقل ، اصول شبيه سازى ، تجزيه و تحليل نظام ها و اصول مديريت که وابستگى مطلوبى به رياضيات و آماردارند را ، مى توان بخشي از زمينه هاى علمى تخصصى اين کارشناس ذکرکرد.

برای توضیح بیشترمهندس تحلیل سیستمهادرواقع اطلاعات جمع آوری شده رابا استفاده ازنرم افزارهای مختلف ومدل های ریاضی تجزیه و تحلیل نموده موارد بدست آمده راتنظیم وثبت کرده و در اختیار واحدهای مختلف قرارمی دهد(حتی الا مکان اطلاعات رابه صورت نمودارنیزارائه میدهد) برای مثال دریک سیستم صنعتی باجمع آوری اطلاعات وهماهنگ کردن ارگانها وسیستم های مختلف(سیستم های کیفیت،سیستم های مالی، سیستم های تدارک، سیستم های حسابداری و...) وارائه چارتی کامل ازآنهاسعی برآن دارد تاسیستم ها راازنظرمدیریت زمانی(زمان سنجی) بهبود بخشیده،تقسیم کاررا به بهترین نحو بین نیروی انسانی وماشین آلات انجام داده تا بیکاری در سیستم ها کاهش یابد (در مورد ماشین آلات به بررسی وثبت نواقص، ضعف قطعات وعلت کارافتادگی آنها می پردازد) خط تولید را موازنه کرده ونقاط گلوگاهی را مشخص می نماید تا خروجی با حداقل هزینه، بهبودیافته وبالانس شود.

مهندسی تحلیل سیستم ها نسبت به سایرگرایش هابه بررسی جامع تر وکلان ترپروژه ها وسیستم ها می پردازد.

لینک به دیدگاه

ضرورت و اهمیت :

 

 

ابعاد فعاليت هاى صنعتى و خدماتى آن چنان گسترده است که حل مسايل تصميم‏گيرى و برنامه ريزى در سطح اين گونه واحدها را بدون بهره گيرى از روش علمى، غيرممکن ساخته است؛ لذا مديريت مؤسسات توليدى و خدماتى، نياز مبرمى به وجود کارشناسان متبحر در امر برنامه‏ريزى دارند. بدين معنى که مديران تنها اهداف را تعيين و سپس مسأله را به کارشناس برنامه ريزى ارايه مى دهند تا مراحل جمع آورى اطلاعات، تجزيه و تحليل داده ها، مدل سازى و حل مسأله به وسيله کارشناس برنامه ريز انجام شود و پاسخ يا پاسخ هاى مسأله ارايه گشته، بهترين پاسخ توسط مدير انتخاب گردد. ارايه بهترين جواب، بدون بهره گيرى از روش هاى علمى غيرممکن است. به دلايل فوق، نياز به متخصصين برنامه ريز در بخش صنايع، ضرورى است.

لینک به دیدگاه

آشنائى با دروس تخصصــي:

 

برنامه ريزى حمل و نقل:

 

از دروس شاخص اين گرايش مى باشد. در اين درس جالب، به بررسى مفاهيم، مدل ها، حمل و نقل درون شهرى و درون کارخانه اى و مدل هاى آنها خواهيم پرداخت. اين درس داراى يک پروژه عملى است که بايد در يک واحد صنعتى (درون کارخانه اى) يا در سطح شهر (درون شهرى) انجام شود. پيشنهاد مى کنيم

که قبل از اين درس، ”طرح ريزى واحدهاى صنعتي“ را بگذرانيد.

لینک به دیدگاه

طرح‏سيستمهاي‏اطلاعاتي‏مديريت:

 

اين درس بين دانشجويان، اغلب mis ناميده مى شود. موضوع اين درس آشنايى با انواع سيستم هاى اطلاعاتى و اجزاى آنها، از جمله جريان داده ها، پردازش داده ها و بانک هاى اطلاعاتى و فراگيرى ابزارهاى گوناگون جهت مدل سازى اين سيستم ها مى باشد. اين درس، داراى پروژه عملى مى باشد.

لینک به دیدگاه

اصول شبيه سازى:

 

اين درس که داراى پروژه عملى رايانه اى هم هست، بيشتر مبتنى بر آمار و رايانه است. در اين درس، با اعداد تصادفى، توزيع ها، تجزيه و تحليل به کمک شبيه سازى آشنا خواهد شد. عليرغم ارايه تئورى اين درس در دانشگاه ها، جاى کار و خلاقيت بسيار در آن وجود دارد.

لینک به دیدگاه

تحليل سيستم ها:

 

در اين درس، با مفاهيم اساسى سيستم، انواع آن، نظريه عمومى سيستم ها، شناخت و تجزيه و تحليل سيستمها آشنا مى شويد. اين درس، داراى پروژه عملى و از دروس شاخص اين گرايش است.

لینک به دیدگاه

اصول مديريت:

 

در اين درس، با مديريت، تاريخچه، اصول مديريت، برنامه ريزى و مدل هاى آن، سازماندهى، سازمانها، عوامل انسانى در مديريت، کنترل و روش هاى آن و... آشنا خواهيد شد.

لینک به دیدگاه

کاربرد کامپيوتر:

 

هدف از اين درس، بالا بردن سطح علمى و افزايش توانايى دانشجويان در استفاده از نرم افزارهاى مهندسى صنايع است. البته در حال حاضر، بسته به شرايط مختلف و در دانشگاه هاى مختلف، نرم افزارهاى متنوعى تدريس مى گردد.

لینک به دیدگاه

پروژه پايانى:

 

در تمام گرايش ها مشترک است. داشنجويان با توجه به گرايش و علايق خود، پروژه اى انتخاب نموده، زيرنظر استاد مورد نظرشان، آن پروژه را انجام مى دهند. مدت انجام پروژه پايانى، حداکثر يک سال مي‏باشد.

لینک به دیدگاه

زبان تخصصى:

اين درس جزو دروس تخصصى هر چهار گرايش است و ضمناً ، از موارد امتحانى کنکور کارشناسى ارشد نيز مى باشد. در اين درس، مطالب متنوعى از دروس مختلف مهندسى صنايع، در قالب دروس انگليسى بيان مى شود.

لینک به دیدگاه

دروس تخصصى اجبارى گرايش برنامه ريزى و تحليل سيستمها

 

زبان تخصصى

برنامه ريزى حمل و نقل

طرح سيستمهاى اطلاعاتى و کنترل مديريت

اصول شبيه سازى

تحليل سيستم ها

کاربرد کامپيوتر در مهندسى صنايع

پروژه پايانى

 

اصول مديريت و تئورى سازمان

لینک به دیدگاه

دروس اختيارى گرايش برنامه ريزى و تحليل سيستمها (8 واحد)

 

برنامه ريزى تعميرات و نگهدارى

آناليز تصميم گيرى

اقتصادسنجى و برنامه ريزى اقتصادى

تحليل و طراحى سيستم هاى ايمنى

پيش بينى و آناليز سرى هاى زمانى

سيستم هاى کنترل

برنامه ريزى و مديريت منابع انسانى

سازماندهى نيروهاى انسانى

پروژه

 

مديريت مالى

برنامه ريزى و کنترل توليد و موجودى هاي

برنامه ريزى توليد

مديريت کيفيت

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...