رفتن به مطلب

معرفی استان گیلان


saman 7

ارسال های توصیه شده

معرفی استان :

استان گیلان سرزمینی است که 40% آن جلگه ای و 60% بقیه را کوهستانها تشکیل می دهند، استان گیلان با مساحتی برابر 14711 کیلومتر مربع حدود 9/0 درصد از مساحت کل کشور را داراست و از این نظر بین استانهای کشور رتبه بیست و ششم را دارد. این استان در شمال ایران و جنوب غربی دریای خزر قرار گرفته است بطوریکه از شمال با دریای خزر و کشور آذربایجان، از غرب با استان اردبیل، از جنوب با استانهای قزوین و زنجان و از طرف شرق با استان مازندران همجوار است.

 

اقلیم و آب و هوا:

قسمتی از جلگه ساحلی جنوب غربی دریای خزر و کوهپایه های تالش و البرز قلمرو استان سرسبز گیلان قلمداد می شود. این استان از سه ناحیه جغرافیایی، جلگه ای- کوهپایه ای و کوهستانی تشکیل شده است، ناحیه جلگه ای بخش وسیعی از استان گیلان را تشکیل می دهد

و شامل دو قسمت جلگه تالش (آستارا تا شفارود) و جلگه وسیع گیلان (شفارود تا شرق کلاچای) می باشد.

 

ویژگیهای جغرافیایی:

رشته کوههای (تالش، خلخال، دیلمان) سه رشته کوهی هستند که استان گیلان را در برگرفته اند. رشته کوههای تالش به موازات دریای خزر امتداد یافته و میان آذربایجان، دریای خزر واقع شده کوههای خلخال که رودخانه سفیدرود از میان دره های آن می گذرد و از رشته کوه دیلمان جدا می شوند و رشته کوههای دیلمان نیز که دنباله کوههای البرز می باشند از جنوب تا منجیل و از شرق تا مناطق ییلاقی تنکابن امتداد دارند. بیش از 40 روخانه در استان گیلان جریان دارد که مهمترین آن رودخانه سفید رود می باشد این رودخانه از کوههای چهل چشمه کردستان سرچشمه می گیرد و پس از عبور از استانهای کردستان، زنجان و پس از گذشتن از دره منجیل در نزدیکی بندر کیاشهر (65 کیلومتری شمال شرقی رشت) به دریای خزر می ریزد، از ویژگیهای منحصر به فرد اقلیمی استان گیلان وجود تالاب انزلی است این تالاب یکی از بزرگترین تالابهای دنیا بشمار می رود. که از نظر زیست محیطی اقتصادی و سیاحتی دارای اهمیت ویژه ای است این تالاب در ضلع جنوب غربی بندر انزلی واقع شده و مساحت آن حدود 100 کیلومتر مربع می باشد و محدوده آن از شمال به دریای خزر، از شرق به روستای پیربازار، از غرب به کپورچال و آبکنار و از طرف جنوب به صومعه سرا و قسمتی از شهرستان رشت محدود می گردد. آب و هوای استان گیلان معتدل و مرطوب می باشد، این ویژگی ناشی از تاثیر آب و هوای کوهستانی البرز و دریای خزر است. رطوبت نسبی آن بین 40 تا 100 درصد و متوسط درجه حرارت آن 5/17 درجه سانتگراد است. استان گیلان در ردیف مناطق پرباران کشور قرار دارد. متوسط میزان بارش در استان گیلان حدود 1200 میلی متر می باشد که بیشترین آن در سطح رشت مربوط به شهر بندرانزلی با متوسط (ارتفاع سالانه 2000 میلی متر و کمترین میزان بارش مربوط به شهرستان منجیل با متوسط سالانه 200 میلی متر است.

 

ویژگی های تاریخی:

تاریخ گیلان با تکیه بر پاره ای اشاره ها و کاوش های باستان شناختی به دوره پیش از آخرین یخبندان (بین 50 ت 150 هزار سال پیش) می رسد . با مهاجرت آریایی ها و دیگر اقوام به این سرزمین ، از آمیزش مهاجران و ساکنان بومی منطقه ، قوم های جدیدی پدید آمـدند که در این میان دو قوم «گیل» و «دیلم» اکثریت داشتند . از همان آغاز ، فرمانروایان این قوم از آزادی کامل برخوردار بوده اند و هیچ گاه در برابر بیگانگان و یا در مقابل حکمان دیگر ، تسلیم نشده اند و حتی به اطاعت دولت ماد در نیامـده انـد. در قـرن ششم پیـش از مـیلاد، گیلانیان با کوروش هخامنشی متحد شدند و دولت ماد را سرنگون کردند. در زمان ساسانیان ، گیلان استقلال خود را از دسـت داد و اردشیر بابکان به یاری ارتشی مرکب از 300 هزار مرد جنگی و نزدیک به 10 هزار سواره گیلان را تسخیر کرد .

پس از پیروزی عرب های مسلمان بر ایرانیان، گیلان به مأمن علویان تبدیل شد. در حدود سال 290 هجری قمری، مردم گیلان و دیلم کم کم به مذهب علویان روی آوردند و در گسترش آن نیز کوشش بسیار کردند. سلسله دیلمیان در دوران فرمانروایی خود به بغداد لشگر کشیدند و خلیفه عباسی را شکست دادند. مغولان در زمان اولجایتو موفق شدند برای مدت کوتاهی این سرزمین را تصرف کنند . گیلانیان در به قدرت رسیدن صفویان نقش مهمی را ایفا کردند.

در زمان سلطنت شاه عباس اول، گیلان استقلال خود را از دست داد. در سال 1071 هجری قمری، قوای روسیه به دستور پتر کبیر به گیلان حمله برد و رشت را تا سال 1145 هجری قمری در اشغال خود نگه داشت. گیلک ها در پیروزی انقلاب مشروطیت نیز سهمی عمده داشتند . آنها در سال 1287 هجری قمری تهران را فتح کردند. نقش مردم گیلان در نهضت میرزا کوچک خان جنگلی نیز از نمونه های درخشان تاریخ این سرزمین است .

 

صنایع دستی استان گیلان.

 

انواع صنایع دستی که در استان گیلان تولید می شود عبارتند از: خراطی و نازک کاری چوب، منبت کاری، معرق کاری، حصیر بافی، بامبو بافی، مروار بافی، سفالگری و سرامیک سازی، نقاشی روی کدو، نمد مالی، شالبافی، ابریشم بافی، جاجیم بافی، گلیم بافی، چموش دوزی، قلابدوزی، چادر شب بافی، قالی بافی.

 

منبت کاری : منبت یکی از ظرایف صنایع دستی ایران است که چونان دیگر انواع این صنعت پر پیشه تلفیق بلیغی از هنر و حوصله محسوب می شود و دست اندر کاران آن از مواد اولیه ای ارزان و فراوان، محصولاتی گرانبها با ارزش های مصرفی و هنری فوق العاده بالا به وجود می آورند. منبت کاری هنری است مشتمل بر حکاکی و کنده کاری برروی چوب براساس نقشه ای دقیق. از آنجا که چوب دارای مقاومت قابل ملاحظه ای در برابر رطوبت، عوامل جوی و ... نیست متأسفانه نمونه و اثری از چوبهای منبت کاری شده در دوره پیش از اسلام در دست نیست . در استان گیلان به دلیل وجود جنگل و درخت چوبهای زیادی نیز در دسترس است. در نتیجه کارهای بسیار زیبایی را می توان در اینجا مشاهده کرد.

خراطی و نازک کاری با چوب: خراطی، آن دسته از کارهای چوبی است که معمولاً با قرار گرفتن چوب برروی دستگاههای خراطی که طی آن چوب حول مرکزیتی به دوران می آید انجام می شود. فرآورده های تولیدی این رشته شامل گلدان، قندان، شکلات خوری، آجیل خوری، زیر سیگاری، میان قلیان، عصا و ... است. نازک کاری چوب، روشی از ساخت فرآورده های چوبی است که طی آن بوسیله وسایل نجاری نظیر اره، رنده، سوهان و ... قطعات کوچک چوبی آماده می شود. سپس بصورت روکش برروی بدنه چوبی چسبانده می شوند. قطعات چسبانده شده تحت فشار قرار گرفته و شکل می گیرند. از این روش انواع شکلات خوری، زیر سیگاری، قاب عکس و نظایر آن تولید می شود.

معرق روی چوب: عمدتاً این هنر در شهر رشت و به صورت خصوصی کار می شود.

حصیربافی :مهمترین مراکز عمده بافت: رشت، خمام، حسن رود، انزلی، اطراف لنگرود و رودسر است.

بامبو بافی: شروع کار بامبو بافی با کشت چای در گیلان آغاز و رواج یافت و مهمترین مرکز تولید آن لاهیجان علی الخصوص منطقه لیالستان است. بامبو در فارسی به نی خیزران شهرت دارد که به طور طبیعی در مرداب ها و اطراف رودخانه های لاهیجان و رشت می روید.

مرواربافی: مرواربافی یکی از رشته های صنایع دستی است که طی سالیان اخیر در گیلان رواج یافته است. مروار یک نوع چوب ترکه ای است که در منطقه سولقان در اطراف تهران کاشته می شود و از آن انواع و اقسام سبد در سایزهای مختلف, جامیوه ای, جانانی, جا لیوانی و ... می بافند. از نظر شکل و ظاهر به محصولات بامبوبافی بسیار شبیه است.

سفالگری و سرامیک سازی: ز مراکز مهم این رشته در استان گیلان می توان آستارا, انزلی, رودسر, صومعه سرا, لاهیجان و تالش یاد کرد. در استان گیلان مواد اولیه و مورد مصرف سفال بسیار یافت می شود و به دلیل رطوبت هوا و بارندگی های تقریباً دائمی از گذشته های دور مصرف سفال سقف برای پوشش ساختمانها استفاده می شد.

نقاشی روی کدو: در لیالستان لاهیجان نوعی کدو کشت می شود که به کدوی قلیایی معروف است و در شرایط خاص پرورش می یابد. ابتدا کدوی نارس را درون قالبی چوبی که جداره آن به شکلهای زیبا و متفاوت مشبک است قرار می دهند و دهانه آن را می بندند به طوریکه فقط ساقه کدو از دهانه قالب بیرون می ماند. کدو که به تدریج رشد می کند شکل قالب چوبی را به خود می گیرد و از داخل روزنه های قالب مشبک به بیرون نفوذ می کند. پس از رسیدن کامل کدو آنرا از ساقه جدا کرده و با احتیاط قالب را باز می کنند و سپس آنرا نقاشی کرده و برای آنکه رنگ آن تیره قهوه ای بشود, آنرا درون ظرف بزرگی با پوست انار و زاج سیاه می جوشانند و سپس قسمتهایی از پوست کدو را که باقی مانده است می تراشند و در نتیجه نقش و نگار روی آن ظاهر می شود. این کدو پس از رسیدن خود به خود توخالی می شود. از این محصول بیشتر برای قلیان، پایه آباژور و ... استفاده می کنند. این هنر از هنرهای تزئینی است.

نمد مالی: نمد به عنوان یکی از زیراندازها و تن پوش های سنتی ایران سابقه ای طولانی دارد. ماده اولیه مورد نیاز برای تهیه نمد بطور معمول ضایعات پشم و کرک قالی است. ولی از آنج که تولید نمد بنا بر سفارش متقاضی به نمدمال صورت می گیرد از پشمهای مرغوب نیز در آن استفاده می شود.

 

 

بناهای تاریخی: آرامگاه دکتر محمد معین (آستانه) -پل تاریخی لوشان (‌لوشان) –منطقه باستانی مارلیک (رودبار) - آرامگاه شیخ زاهد گیلانی (لاهیجان)- قلعه رودخان (فومن)

بناهای مذهبی :مسجد اکبریه (لاهیجان) -آرامگاه سید جلال الدین اشرف (آستانه) -مسجد صفی ( رشت)

جاذبه های طبیعی: -مرداب انزلی (بندر انزلی) -دریای خزر و جنگل (گیلان) - رودخانه سفید رود (گیلان)

بازارهای روزانه -صنایع دستی –شهرک تاریخی ماسوله ، فومن

مكان هاي ديدني و تاريخي استان گيلان عبارتند از: باغ سردار محتشم, باغ سالار مشكوه ، تالاب امير كلايه بخش شير جو پشت, تالاب انزلی, چشمه آب شور لاكان, چشمه چشما گل سه شنبه, چشمه آب معدنی سجيران, چشمه آب معدنی زمزمه, چشمه آب معدنی علی زاخونی, چشمه آب معدنی سنگرود, چشمه آب گرم ماستخور, دره گوهر رود كرانه شرقی سفيد رود, منطقه حفاظت شده امير كلايه, منطقه حفاظت شده سلكه, منطقه حفاظت شده لوندويل, منطقه حفاظت شده ليسار, منطقه حفاظت شده ناواسالم, منطقه حفاظت شده آلالان, منطقه حفاظت شده سيا كشم, منطقه حفاظت شده سرخانكل, آب انبار رستم آباد, آرامگاه ميزا كوچك خان, آرامگاه سيد ابوالقاسم, آرامگاه مير نظام الدين و دكتر حشمت, آرامگاه امام زاده سيد حسين و ابراهيم,‌ آرامگاه پير جنگلی بازكيا, آرامگاه دكتر محمد معين, آرمگاه آقا سيد محمود مرندی, آرامگاه پيرموسی, آرامگاه كاشف السلطنه, آرامگاه بابا ولی (قادر پيغمبر), آرامگاه پير قطب الدين باغچه سرا, آرامگاه پير حسن و پير مسعود, آرامگاه شيخ ابوالوجيه, آرامگاه امام زاده مير شمس الدين, آرامگاه آقا سيد محمد نجفی, امام زاده آقا مير جمال الدين, امام زاده سيد علی غزنوی, امام زاده سيد ابو جعفر سادات, امام زاده عون بن محمد ماسوله, امام زاده شفيع, اسپيه مزگت ي سفيد مسجد, برج ساعت, برج ساعت, بقعه امام زاده صالح, بقعه بی بی حوريه, بقعه امام زاده آقا سيد ابوالحسن, بقعه شيخ زاهد گيلانی, بقعه مير شمس الدين لاهيجی, بقعه چهار پادشاهان, بقعه ملا عاقل, بقعه آقا سيد اسماعيل و آقا سيد ابراهيم, بقعه آقا سيد محمد, بقعه آقا سيد رضا كيا, بقعه امام زاده محمد حنيفه, بقعه آقا سيد ابوجعفر, بقعه امام زاده اسحاق, بقعه دوازده تن, بقعه آقا سيد حسن, بقعه آقا سيد حسين كي, بقعه آقا سيد محمد, بقعه سيد جلال الدين اشرف, بقعه سيد محمود, بقعه سيد شرف شاه, بقعه آق سيد محمد يمئی, بقعه آقا شاه (عكاشه), بقعه آقا سيد دانيال, بقعه خواهر امام, بقعه آقا سيد عباس و سيد اسماعيل, بقعه آقا سيد قاسم, بقعه آقا سيد احمد و آقا سيد حيدر, بقعه پير, بقعه پير محله رانكوه, بقعه آقا سيد معين و مبين, بقعه سيد ابو جعفر ثايری , بقعه مرتضی و سيد ابراهيم, بقعه امام زاده آقا سيد ابوالحسن, بقعه عون بن علی بن محمد ماسوله, بقعه آقا سيد ابراهيم و آقا سيد عبدالله, تپه باستانی مارليك, تی تی كاروان سرا, پل خشتی بخش گوله, پل خشتی نياكو, پل خشتی كسيم, پل غازيان, پل ميان پشته, پل آجری لنگرود, پل تالش دولاب,‌پل تاريخي, پل خشتی كسما, پل مرغانه پرد, پل آجری تميجان, حمام های قديمی گلشن و طاهر گوراب, حمام گلشن, حمام قديمی ديلمان, حمام حاج آقا بزرگ, حمام های پير سرا، شاهزاده گلستان, حمام حاج ميرزا احمدی, حمام قديمی كي كلايه, حمام قديمی آق اولر, خانه ميرزا احمد ابريشمی, خانه قديمی محمد صادقی, خانه سردار معتمد رشتی, خانه سيد اسماعيل ضيابری, خانه سيد علی مقيمی, خانه ديوان بيگی, خانه قديمی منجم, خانه قديمی دريا, خانه قديمی رييس زاده, خانه محبی, خانه منجم باشی, روستای تاريخی ماسوله, ساختمان معتمدی, ساختمان گمرك, ساختمان شهرداری , ساختمان اداره پست, ساختمان استان داری سابق, عمارت كلاه فرنگی, عمارت سردار امجد, عمارت نصرالله خان سردار, قلعه صلصال ليسار, قلعه رودخان شفت, قلعه ساسان, قلعه بندين, قلعه رود خان, قلعه مسجد كلده, كاروان سرای لات, كاخ ميان پشته، كاخ قشلاقی ضرغام السلطنه, كاخ اختصاصی رضا شاه, كاخ ناهار خوران, مجموعه ميدان, مدرسه شاپور, مسجد جامع, مسجد اكبريه, مسجد صفی (سفيد), مسجد جامع جور, مسجد جامع امير بنده, مناره گسكر, مناره مسجد جامع, مناره رود خان, مناره سلجوقی, مناره مسجد جامع و موزه رشت.

لینک به دیدگاه

خانه سميعي واقع در محله ساغريسازان رشت كه قدمت آن به بيش از 150 سال ميرسد

cvbo1ryfrhq6vk5q8bdg.jpg

 

خانه فرهنگ گيلان واقع در محله ساغريسازان رشت

 

jtb1xfilvalq123e9rg9.jpgv7a4e8e2hgbbc9n1vy6.jpg2a05hg3hirmg3wnc4mcd.jpgwp0jgrva1lngogdo5ww.jpg

 

خانه حاج ميرزا خليل آقا رفيع اولين شهردار رشت كه در حال حاضر در اختيار شوراي اسلامي شهر رشت قرار گرفته است 278hn0m7hh1ajdegq0d6.jpgcpjg0xc56lfxs7yqr4jg.jpgovhqarenbofrndvwcyy.jpg5b0wnsf0uih00fn382j.jpgclr3lbzsbumwwtj6c5mh.jpg

لینک به دیدگاه

تنديس ميرزا كوچك خان در ميدان شهرداري رشت

 

tus3vypuqglsgf9dyfe.jpg

 

خانه ميرزا كوچك خان واقع در محله استاد سرا

 

wr3b87d28jedi8m27q5z.jpgwrvfnty1vftxt3q0u7vk.jpgrbjo3kkx5emprpvesqu.jpgdxnkje9xf7e3n537jb7u.jpgcg5ixr8hgrlvv7v6af.jpg

تنديس ميرزا كوچك خان در آرامگاهش واقع در سليمان داراب رشت

 

ylo6clfuo1w57t0xe272.jpg2yb9xlcx3q1t3y7fphfb.jpg

 

آرامگاه ميرزا كوچك خان واقع در سليمان داراب رشت

 

rmo2lskbwb9ldekq65.jpg

لینک به دیدگاه

تنديس پروفسور مجيد سميعي

 

lqvr13prnofom28xuw7f.jpg

پروفسور فضل الله رضا

 

d5gctxhku4a39it8ntgb.jpg

 

 

دكتر محمود بهزاد

 

1etow3vfvzd0wdsgf0.jpg

 

پروفسور حسن اكبرزاده

 

hp1f73ick4fctwnsglzg.jpg

 

شيون فومني

 

0sxz8utbygvr13duol7y.jpg

 

دكتر حشمت

 

avj9nkdv3cihonhmz4bi.jpg

 

نامجوي 5eawi6gxk9z35ffpy2b.jpg

 

لینک به دیدگاه

مقبره داناي علي واقع در خيابان طالقاني ( بيستون ) رشت

 

ykpq7gn2a35cxkubkcik.jpg

 

مجسمه اسب آبي - چهار راه گلسار

 

ee4kc6d4ulrm3e8b3qh6.jpg

 

تنديس تراشيده شده از تنه درخت خشكيده واقع در باغ محتشم رشت

 

q81s5ctov6f6yrpehcf.jpg

 

استخر باغ محتشم رشت

 

jw02o93nu6r6r8xwnitz.jpg

 

پارك دانشجو وافع در منطقه عينك رشت

 

xjio7emcg8t9pdaiifv.jpg

 

عمارت كلاه فرنگي واقع در باغ محتشم رشت

 

95tq3uc7k29r5ch4uf85.jpg

 

6i6sg6yd2vc37lqg8rf.jpg

 

ساختمان استانداري قديم رشت

 

 

kewvgdfdw84exda4hm1j.jpg

 

تنديس اولين شهردار شهر رشت

 

46a7f8imo45o3s2l54ec.jpg

 

سبزه ميدان رشت

 

z4lt5bqlw558s9g6i4w.jpg

لینک به دیدگاه
  • 1 ماه بعد...
  • 10 ماه بعد...
خانه سميعي واقع در محله ساغريسازان رشت كه قدمت آن به بيش از 150 سال ميرسد

cvbo1ryfrhq6vk5q8bdg.jpg

 

خانه فرهنگ گيلان واقع در محله ساغريسازان رشت

 

jtb1xfilvalq123e9rg9.jpgv7a4e8e2hgbbc9n1vy6.jpg2a05hg3hirmg3wnc4mcd.jpgwp0jgrva1lngogdo5ww.jpg

 

خانه حاج ميرزا خليل آقا رفيع اولين شهردار رشت كه در حال حاضر در اختيار شوراي اسلامي شهر رشت قرار گرفته است 278hn0m7hh1ajdegq0d6.jpgcpjg0xc56lfxs7yqr4jg.jpgovhqarenbofrndvwcyy.jpg5b0wnsf0uih00fn382j.jpgclr3lbzsbumwwtj6c5mh.jpg

کی میشه رفت دید؟ بلیط میخواد؟

گیلان رو خیلی دوست دارم

به خاطر دو نفر شاهین نجفی و میرزا کوچک خان

اصلا آدماشم خیلی خوبن مخصوصا رشتیهاش:5c6ipag2mnshmsf5ju3

مرسی از تابیک

من دوره لیسانس گیلان بودم، رشت، خیلی دوست دارم این شهر رو خیلی خوش میگذره به آدم:ws3:

کلا استان خوبیه

:a030:

اصن هر چی تعریف کنی کمه:ws3:

لینک به دیدگاه

فقط شرجی بودنش اذیتم می کنه...

ولی در کل باصفاست...تو رودسر ویلا داریم سالی 3-4 بار میرم...

یه بارم موقع ظهر کلی تو دریا شنا کردم و تو شن های داغ خوابیدم...شب از سوختگی خوابم نبرد :hanghead:خیلی حالم گرفته شد...:ws3:

 

به علاوه از نظر من ساحل رودسر قشنگ ترین ساحل تو گیلانه...

لینک به دیدگاه

خونه صمیعی و خانه فرهنگ که بیلط نمیخواد. اصلا تو خونه صمعیی خودشون زندگی میکنن اگه در بزنی بگی میخوام بسام عکس بگیرم اجازه میدن ولی از داخل خونه نه فقط از تو حیاط میزارن

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...