رفتن به مطلب

تاپیک مرجع جوشکاری


ارسال های توصیه شده

با سلام خدمت اساتيد محترم

ميخواستم بدونم براي اتصال سيم هاي مورد استفاده براي سيستم ارت (سيم هاي بدون عايق) از چه روشي ميشه استفاده كرد

اگه يه جاي سيم كلفت مسي كنده بشه بدون استفاده از اتصالات مسي با چه روش لحيم كاري ميشه اونا رو بهم اتصال داد؟؟؟؟ طوري كه بهترين اتصال برقرار بشه و ازنظر استحكام مكانيكي قابل اطمينان باشه

 

با تشكر:4uboxsmiley:

  • Like 2
لینک به دیدگاه
  • پاسخ 138
  • ایجاد شد
  • آخرین پاسخ

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

The Welding Handbook for Maritime Welders.pdf

 

Taken from Introduction: Welding and related thermal processes utilize compressed gas and/or electric current to provide a concentrated heat source which melts or burns away steel and other metals. Proper safety precautions are required to avoid accidents related to the gas and power supplies, to the sparks, heat, fumes, and visible and invisible rays from the heat source.

Authorities in most countries have laid down regulations and guidelines related to welding and other hot work processes, their application onboard ships, the equipment to be used and the protection of the operator.

These regulations must be available onboard, and be known and adhered to when hot work is to be done.

A welded component that fails, may represent a safety hazard to crew, ship and cargo. Classification societies and other authorities have consequently issued regulations and welding procedures for a number of applications onboard. These should be known and followed wherever applicable, and welding should be performed by qualified personnel under proper supervision.

In this chapter as well as in other parts of the handbook, you will find guidelines on safe handling of equipment, how to protect yourself, and safety precautions that should be observed when welding and related thermal processes are used on board a ship.

You will also find extensive information on how and where to use filler materials, and some guidelines as to identifying metals.

This handbook, however, cannot be considered to be a complete manual for each of these areas, dealing in detail with all the aspects of the various items. Additional information should be sought in other publications from Unitor, from Authorities and others and by attending training courses. The courses at the Unitor Training Centres will deal in detail not only with the technique required for a successful weld, but also with the safety aspects around welding onboard.

Contents:

 

  • SAFETY IN WELDING
    • Introduction
    • How to use the handbook
    • Welding instructions and training
    • Personal protection
    • Work site protection
    • Welding fumes
    • Safety check list

    [*]SOLUTIONS

    • Introduction
    • Filler material consumption
    • Metal identification
    • Unalloyed / low alloyed steel
    • Problem steels
    • Stainless steels
    • Cast iron
    • Copper and copper alloys
    • Aluminium
    • Evaluation of welds

    [*]CONSUMABLES

    • Coated Electrodes
    • Tig welding rods and fluxes
    • Wires for Wire Welding
    • Gas Welding Rods & Fluxes
    • Brazing Rods & Fluxes
    • Cold Repair Compounds

    [*]ARC WELDING AND CUTTNG PROCESS & EQUIPMENT

    • Electrode welding & gouging
    • Tig Welding
    • Wire Welding
    • Plasma Cutting
    • Current Distribution System

    [*]GAS WELDING AND CUTTING PROCESS & EQUIPMENT

    • Ac/Ox cutting, welding, brazing
    • Gas supplies and gas distribution system

    [*]MISCELLANEOUS INFORMATION

    • International system of units
    • The Greek Alphabet
    • General conversion factors
    • Roman numerals
    • Metric and decimal equivalents of fractions of an inch
    • Wire cross section AWG/mm2
    • Common gauge series for sheet thickness and wire
    • Physical properties of some elements
    • Hardness comparison table
    • Corrosion of galvanic couples in sea water
    • Temperature scales
    • Pressure variations related to temperature
    • Abbreviations and welding terminology

     

 

Download free

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
(552 pages pdf file, 8.7 MB).

  • Like 2
لینک به دیدگاه

امروزه در دنیای قطعات پرسی، استفاده از ابزار با کیفیت برای تولید قطعات، مرغوبیت خطوط تغذیه تولید محصول را در کارخانه های بزرگ تضمین می کند و اعتبار زیادی برای سازندگان قطعات به ارمغان می آورد. باتوجه به نرخ سریع پیشرفت در تولید محصولات صنعتی، استفاده از ابزار قدرتمند، دقیق و متنوع به‌عنوان راه‌هایی برای رسیدن به موفقیت در دنیای رقابت جدی در بین تأمین کنندگان قطعات خودرو به‌خصوص قطعات فلزی به‌شمار می آید.

واحد قالب و ابزار شرکت ساپکو در ۱۳۷۷ با هدف ایجاد هماهنگی میان سازندگان و ساپکو در زمینه های مربوط به قالب ابزار تولیدی، اعم‌از آنالیز قیمت، چک طرح، نظارت بر ساخت قالب تا مرحله تولید قطعه تأیید شده و بررسی مشکلات مربوط به قالب ها و ابزار تولیدی شکل گرفت. باتوجه به اینکه یکی از مهم ترین وظایف این واحد، بررسی و تأیید طرح‌اولیه سازنده است، به‌منظور سهولت و یکنواختی عملکرد در بین سازندگان، استانداردهایی متفاوت در سیستم تهیه و جاری شد که یکی از آنها استاندارد جیگ و فیکسچرهای تولیدی است.

استفاده از جیگ و فیکسچرها علاوه‌بر لزوم وجود آنها در برخی فرایندهای تولیدی، مزایای فراوانی دارد که در ذیل به‌برخی از آنها اشاره شده است:

۱) استفاده از جیگ و فیکسچر، نیاز به چک‌کردن مستمر تک تک قطعات را برطرف ساخته و باعث کاهش زمان تولید و افزایش بازده تولید می شود.

۲) جیگ و فیکسچرها یکنواختی کیفیت را در ساخت مجموعه‌هاتسهیل می کند.

۳) با استفاده از جیگ و فیکسچرها، نیاز به مهارت فردی به‌منظور تنظیم قطعه کار و ابزار برای مونتاژ صحیح، برطرف شده و هر شخص عادی با یادگیری اصول‌اولیه، می تواند مجموعه ای از قطعات را با هم مونتاژ کند و این امر باعث صرفه جویی هزینه های استخدام کارگر ماهر خواهدشد.

۴) در مجموع، استفاده از این نوع ابزار با توجه به مواردی همچون تولید بیشتر، کاهش در میزان ضایعات، مونتاژ آسان تر، صرفه جویی در هزینه های نیروی انسانی، کاهشی اساسی در هزینه های تولید را در پی دارد.

اصولاً جیگ و فیکسچرها وسایل نگهدارنده ای هستند که با به‌کارگیری آنها می توان قطعاتی مشابه با دقت بالا تولید کرد. ممکن است جیگ و فیکسچرها در ظاهر شبیه یکدیگر باشند، اما تفاوت عمده آنها در نحوه هدایت ابزار برشی به طرف قطعه کار است.

جیگ، وسیله ای است که قطعه کار درون آن قرار می گیرد تا عملیات ماشینکاری بر روی آن انجام گیرد و نه تنها قطعه کار را در جای خود مهار می کند بلکه ابزار را نیز هنگام عملیات هدایت می کند.

فیکسچر، وسیله ای نگهدارنده است که فقط قطعه کار بر روی آن محکم می شود تا عملیات ماشین کاری، جوشکاری و... روی آن انجام شود.

معمولاً جیگ ها به دو دسته تقسیم میشوند.

۱) سوراخکاری

۲) سوراخ تراشی

فیکسچرها در عملیات تولیدی مختلفی نظیر: مونتاژ، جوشکاری، خان کشی، فرزکاری و... استفاده می شوند.

00030491.jpg

● فیکسچرهای جوشکاری و مونتاژ

 

جوشکاری و مونتاژ قطعات ورقی، یکی از عملیات همیشگی و روزمره در صنعت تلقی می شود. این عملیات را می توان با به‌کارگیری فیکسچرهای مناسب، بهتر و سریع‌تر انجام داد.

جوشکاری یکی از روش های مفید و باصرفه در اتصال قطعات فلزی به یکدیگر است. بنابراین، اولین روشی که در صنعت برای اتصالات ورق ها مورد توجه قرار می-گیرد، جوشکاری است، اما به‌هنگام جوشکاری، حرارت نسبتاً زیادی تولید می شود که این امر در بسیاری از موارد باعث اعوجاج و تاب برداشتن قطعات می شود. یکی از نقش‌های اصلی فیکسچرهای جوشکاری، علاوه‌بر جانمایی قطعات منفصل، مهار قطعه کار و جلوگیری از بروز عیب یادشده است.

فیکسچر جوشکاری، معمولاٌ ابزاری ثابت است، اما مطابق با شکل قطعه، می‌توان آنها را به‌طوری طراحی کرد که حول محورهای افقی و عمودی چرخاند.

فیکسچرهای جوشکاری عمدتاً برای سه نوع عملیات طراحی می‌شوند:

۱) خال جوش زدن

۲) جوشکاری کامل

۳) نگهداشتن قطعات جوش خورده

به‌دلیل اهمیت فیکسچرهای جوشکاری در مونتاژ نسبت به دیگر انواع آن، واحد قالب و ابزار شرکت ساپکو استانداردی را به‌منظور یکسان سازی در مراحل طراحی و ساخت این تجهیزات در بین سازندگان تهیه و توزیع کرده است که شرح مختصر بخش هایی از آن عبارت است از:

علاوه‌بر قرارگیری و محکم کردن قطعه‌کار در فیکسچر جوشکاری، باید عوامل دیگری نیز قبل از طراحی به‌شرح ذیل بررسی شوند.

۱) کنترل دفع حرارت یکی از مهم ترین نکاتی است که در هر فیکسچر باید به آن توجه کرد. یعنی همواره باید از سردشدن سریع یا دیر هنگام منطقه جوشکاری شده، اجتناب کرد.

۲) پایه و روبندهای فیکسچر، باید از استحکام کافی برخوردار باشند تا از تاب‌خوردگی و پیچیدگی قطعه کار پیشگیری شود.

۳) پین ها و پایه های قرارهای جانبی را تا حد ممکن باید در مکان هایی قرار داد که خلاف جهت تاب برداشتن قطعه کار قرار گیرد.

● ساختار بدنه فیکسچرهای جوشکاری

 

۱) بدنه های پیش ساخته: شامل بدنه ای از یک پایه و بلوک‌هایی که محل قرارگیری کلمپ ها و موقعیت دهنده هاست.

۲) بدنه‌های چدنی: این نوع فیکسچر ها، از فولاد یا آلومینیم ریخته گری ساخته می شوند. یکی از معایب آنها نیاز به ساختن مدل است که باعث تحمیل هزینه اضافی می‌شود.

۳) بدنه های جوشکاری شده: این نوع فیکسچرها از جوشکاری قطعات فلزی دارای جنس فولاد کم‌کربن به یکدیگر، ساخته می شوند و تقریباً در هر اندازهای قابل تولید هستند.

● اصول قرارگیری قطعه بر روی فیکسچر

 

▪ پین قرار: برای کسب دقت مناسب، لازم است قطعه‌کار در موقعیتی مناسب قرارگیرد. با به‌کارگیری پین‌های قرار علاوه‌بر قرار گرفتن قطعه کار به‌صورت مطلوب، بارگذاری و برداشتن آن نیز به‌سادگی انجام می شود. پین های قرار تا آنجا که ممکن است باید از هم دور قرار گیرند. با این کار از پین های کمتری استفاده شده و این اطمینان حاصل می شود که تماس کامل بین سطوح قطعه و پین ها برقرار شده است.

▪ تلرانس: به‌هنگام ساخت ابزار، طراح باید تلرانس ابعادی قطعه‌کار را مدنظر داشته باشد. به‌عنوان قاعده ای کلی، تلرانس ساخت ابزار باید ۲۰ تا ۵۰ درصد تلرانس قطعه کار باشد.

تعیین وضعیت قطعه کار: برای درست قرار گرفتن قطعه‌کار برروی فیکسچر، می بایستی وضعیت قطعه تعیین شود. معمولاً به‌وسیله قرار دادن یک پین اضافی، وضعیت صحیح قطعه کار تضمین می‌‌شود.

▪ درجات آزادی: قطعه ای که مهار نشود، آزاد است و می تواند در جهات شش گانه حرکت کند (یعنی در راستای سه محور مختصات و گردش حول این سه محور). برای قرار گرفتن دقیق یک قطعه کار در فیکسچرها، باید از حرکت آن جلوگیری کرد. این کار توسط پین ها و لبه های قرار و روبند انجام می شود.

‌اصول نگهداشتن و محکم کردن قطعه

▪ روبندها: نگهدارنده یا روبندها در طراحی جیگ و فیکسچر، معانی مشابه و در عین حال متفاوتی دارد. به‌بیانی کلی، جیگ و فیکسچرها خود به‌معنای نگهدارنده هستند، اما منظور از روبند، قطعاتی از جیگ و فیکسچر است که قطعه را روی آن نگه می دارد. روبند می بایستی قطعه کار را به گونه ای نگه دارد که در طول عملیات، قطعه دائماً به پایه ها و پین های قرار تکیه داشته باشد.

● محل قرارگیری روبندها

 

به عنوان یک اصل، روبندها باید در نقطه ای به قطعه کار نیرو وارد کنند که بیشترین صلبیت را داشته باشد. به‌این‌ترتیب، با محکم کردن روبند، تغییر شکل در قطعه ایجاد نشده و امکان آسیب رسیدن به آن هنگام محکم‌کردن روبند، به حداقل می‌رسد.

▪ انواع روبندها

روش های نگه داشتن قطعه کار روی جیگ و فیکسچر متفاوت است. نوع روبندی که برای جیگ و فیکسچر انتخاب می شود به شکل و اندازه قطعه کار، نوع جیگ و فیکسچر و نوع عملیات تولیدی بستگی دارد. طراحی روبند می بایستی به ساده ترین شکل بوده و کارکردن با آن برای کاربر راحت باشد.

انواع مختلف روبندها عبارتند از:

۱) روبند های انگشتی

۲) روبندهای پیچشی

۳) روبندهای چرخشی

۴) روبندهای ناخنی

۵) روبندهای مهره دستی آزادشونده سریع

۶) روبندهای بادامکی

۷) روبندهای گوه ای

۸) روبندهای زانویی

۹) روبندهای مکانیزه

● سیستمهای نگهدارنده مکانیزه

 

در مواردی که تعداد تولید زیاد مدنظر باشد، استفاده از روش مکانیزه نگه داشتن قطعه کار به صورت پنوماتیکی و هیدرولیکی، مرسوم است. این سیستم شامل مدارهای هیدرولیکی و یا پنوماتیکی بوده که با اثر بر روی عمل کننده‌ها می‌تواند روبند‌های یک جیگ یا فیکسچر را باز یا بسته کند.

● مزایای سیستم نگهدارنده مکانیزه

 

افزایش سرعت و بازدهی تولید در روش های تولید کارخانه های امروزی، تنها دلیل استفاده از سیستم های مکانیزه نیست. از دیگر مزایای این سیستم، پایداری و دقت عملکرد در تولید تکراری با دفعات زیاد، اعمال نیروی قابل کنترل برای نگهداشتن قطعات سبک یا سنگین، ایجاد پایه های تکیه گاهی با ارتفاع تنظیم‌شونده و کنترل عملیات از راه‌دور و امکان عمل اتوماسیون عملیات تولیدی است.

● مواد مورد استفاده در ساخت جیگ و فیکسچرها

 

مواد موردنیاز برای ساخت یک نوع ابزار مشخص، با تعیین خواص فیزیکی و مکانیکی موردنیاز برای ابزار موردنظر مشخص می شود. این خواص، شامل وزن، رنگ، قابلیت هدایت حرارتی و الکتریکی، ضریب انبساط حرارتی، نقطه ذوب، استحکام، سختی، مقاومت فرسایشی، تردی، چقرمگی، چکش خواری و مدول الاسیسیته است. در بسیاری از موارد، استفاده از موادی گوناگون امکان‌‌پذیر است، اما در نهایت، قابل دسترس‌بودن و به‌صرفه‌بودن مواد انتخاب آنها را محدود می‌کند. در پایان ذکر این نکته لازم است که قسمت قالب و ابزار شرکت ساپکو به‌منظور ایجاد هماهنگی در امر طراحی و ساخت فیکسچرهای جوشکاری و مونتاژ در بین سازندگان اقدام به تهیه و جمع آوری استانداردی در این زمینه کرده است.

  • Like 2
لینک به دیدگاه
  • 1 ماه بعد...
  • 2 ماه بعد...

جوشکاری پلاسما یکی از روش‌های جوشکاری است که در آن با کاربرد گازهای خنثی درجه حرارت به بالای ۲۰۰۰۰ هزار درجه سانتیگراد می‌رسد و و انرژی قوس بسیار متمرکز تر و پایدار تر از روش جوشکاری با گاز محافظ و الکترود تنگستنی TIG است.

 

پلاسما به معنی گاز یونیزه شده می‌باشد. به دلیل اینکه این گاز در این درجه حرارت و حالت از قانون گازها پیروی نمی‌کند، حالت چهارم وجود ماده به آن گفته می‌شود (جامد، مایع، گاز، پلاسما) چنانچه هوا یا گاز در قوس الکتریکی شرایط گذار به حالت پلاسما را بیابد قوس مربوط دارای انرژی حرارتی بسیار زیادی خواهد شد. == مزایا و معایب ==از معایب جوشکاری پلشما اشعه آن می‌باشد که اگر جوشکار از لباس و اینک مخصوص ضد اشعه استفاده نکند بیماریهایی مثل کوری ریزش مو سرطان پوست می باشد

* تعریف پلاسما

* تاریخچه

* تجهیزات

* اصول فرایند

* مقایسه دو روش GTAW & PAW

* انواع قوسها در جوشکاری پلاسما

* تکنیک جوشکاری key hole

* کنترل کیفیت جوش

همانگونه که درفهرست مشاهده کردید این جزوه اموزشی برای اشنایی بهینه وکاربردی با جوش پلاسما تقدیم حضورتان میشود

امیداست برای دوستان گرامی مفید به فایده باشد

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

پسورد : soheiiil

لینک به دیدگاه

معايب نقطه جوش

 

تعاريف و مفاهيم معايب نقطه جوش

1- قطر هسته جوش كم

در اين حالت قطر هسته جوش از حالت استاندارد كوچكتر مي باشد .

طبق استانداردPSA براي نقطه جوش :

براي ورق مبنا كمتر از 1.27 ميليمتر قطر هسته جوش برابر با 4 ميليمتر و براي ورق مبنا بيشتر از 1.27 قطر هسته جوش برابر با 6 ميليمتر بايد باشد .

قطر هسته جوش كم

 

2- چسبندگي كم نقطه جوش

در اين حالت قطعات در ظاهر به هم چسبيده اند اما هنگام تست(قلم و چكش يا تست مخرب)به راحتي و با كمترين نيرويي از هم جدا مي شوند و در محل اتصال دكمه جوش ايجاد نشده و فاقد هسته جوش مي باشد .

 

 

 

برای مطالعه مقاله کامل به لینک زیر مراجعه فرمایید

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

پسورد: soheiiil

لینک به دیدگاه
  • 7 ماه بعد...
  • 4 ماه بعد...
با سلام و احترام

 

لینک های دانلو مورد دارد لطفا برسی کنید

 

 

با تشکر از شما

 

دوست عزیز لینک هایی که مورد دارند رو باذکر شماره پست اعلام کنید اگه فرصت شد براتون اپ میکنم

لینک به دیدگاه
  • 1 ماه بعد...

دانلود هندبوک جامع جوشکاری

 

کتابی عالی برای اشنایی با انواع فرایندهای جوشکاری،روشها واستانداردهای لازم درزمینه جوشکاری

The Welding Handbook

دراین هندبوک به صورت کامل وجامع واز مبانی تا پوشش کامل مباحث درزمینه جوشکاری بحث شده ونیاز دوستداران وعلاقمندان مباخث جوشکاری را به صورت کلی براورده میسازد.

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای دانلود هندبوک جوشکاری به لینک زیر مراجعه فرمایید:

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

بازرسی قبل از جوشکاری

 

بازرسی باید از میزان حساسیت سازه مورد نظر آگاه بوده ، مشخصات فنی و نقشه ها و استانداردهای مربوطه را مطالعه نماید . سپس روش جوشکاری ونتایج حاصله از ارزیابی روش را مطالعه و درصورت تایید روش جوشکاری اجازه انجام عملیات جوشکاری را صادر نماید .موارد زیر قبل از انجام عملیات جوشکاری باید کنترل و بازرسی گردد :

 

ـ ارزیابی جوشکاری و تایید صلاحیت آن جهت جوشکاری مورد نظر

 

ـ نحوه مونتاژ قطعات و کنترل پارامترهای اتصال جوش

 

ـ بررسی تجهیزات مورد استفاده

 

ـ بررسی قطعات مورد جوشکاری از نظر عیوب و انحرافات مجاز ، جنس ، ضخامت و...

 

 

ب : بازرسی موقع جوشکاری

 

 

ـ بازرسی ترتیب و توالی پاسهای جوش و کنترل تمیزکاری بین پاس های مختلف .

 

ـ بررسی و کنترل پارامترهای جوشکاری ( آمپر ، ولتاژ ، قطبیت و... )

 

ـ بازرسی مواد مصرفی ( از قبیل نوع الکترود و شرایط بکارگیری آن ، گازخنثی ، فلاکس و.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
.)

 

ـ کنترل درجه حرارت پیشگرم ، حفظ درجه حرارت بین پاسی در صورت لزوم

 

 

ج : بازرسی بعد از جوشکاری

 

ـ بازرسی چشمی و کنترل عیوب مرئی و قابل رویت شامل بریدگی کناره جوش ، بازرسی ابعادی و مقدار جوش ، پرنشدگی یا نفوذ اضافی ، ترکهای سطحی درجوش و فلز پایه ، گره قطع و وصل قوس و ناهماریهای سطح جوش ، تقعر وتحدب سطح جوش و...

 

ـ کنترل تنش زدائی و عملیات پس گرم ( درصورت لزوم )

 

ـ کنترل پیچیدگی و تغییر شکل های حاصل از جوشکاری

 

ـ بازرسی های غیرمخرب

لینک به دیدگاه

ضوابط پذیرش

 

پس از آشنایی با ضوابط ارزیابی و بازرسی جوش و همچنین آشنایی با عیوب جوشکاری این سوال پیش می آید که پس از بازرسی، تحت چه شرایطی می توان جوش را قابل قبول دانست. همان طور که در ساخت اعضای ساختمانی ضوابطی برای رواداری های هندسی وجود دارد، وجود هر عیبی در جوش به معنای مردود دانستن آن نیست و تحت رواداری هایی می توان عیوبی را در جوش پذیرفت. آیین نامه AWS پذیرش جوش ها را در دو مرحله تعیین کرده است.

1- بازرسی عینی

 

2- بازرسی با آزمایش های غیرمخرب نظیر پرتونگاری، فراصوتی، ذرات مغناطیسی و رنگ نافذ. ( جوشی تحت آزمایش های غیرمخرب قرار می گیرد که در بازرسی عینی مورد پذیرش قرار گرفته باشد. ) شرایط پذیرش AWS به شرح زیر است:

 

بازرسی های عینی:

 

تمام جوش ها باید به صورت عینی بازرسی شوند و چنان چه شرایط زیر به دست آید، مورد پذیرش قرار می گیرند:

 

الف) جوش باید فاقد هرگونه ترک باشد.

 

ب) بین لایه های جوش مجاور و بین لایه ی جوش و فلز پایه، باید امتزاج کامل برقرار باشد.

 

ج) تمام چاله های انتهایی نوار جوش باید به اندازهی سطح مقطع کامل جوش پر شوند

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
این ح.ضچه ها می توانند حاوی ترک های ستاره ای باشند.

 

ه) برای مصالحی با ضخامت 254 میلی متر و کمتر، میزان بریدگی لبهی جوش باید کمتر از یک میلی متر باشد، لیکن در طولی معادل 50 میلی متر در هر 300 میلی متر طول نوار، می توان بریدگی 5/1 میلی متر را پذیرفت.

 

و) در جوش های گوشه مجموع قطر تخلخل های سوزنی با قطر 1 میلی متر و بزرگتر، نباید از 10 میلی متر در هر 25 میلی متر طول جوش و از 20 میلی متر در هر 300 میلی متر طول جوش بیشتر باشد.

 

ز) مجموعا 10 درصد از طول کل نوار جوش می تواند دارای اندازه ای به مقدار 5/1 میلی متر کوچکتر از اندازه نقشه باشد. در جوش گوشه ی متصل کننده ی بال و جان، در طولی معادل دو برابر عرض بال از انتهای تیر، هیچ گونه کمبود اندازه مجاز نیست.

 

ح) در درزهای لب به لب با جوش شیاری تمام نفوذی که امتداد درز عمود بر امتداد تنش کششی است، نباید هیچ گونه تخلخل سوزنی قابل ملاحظه ای باشد. در سایر موارد جوش های شیاری، مجموع قطر داخل تخلخل های سوزنی با قطر 1 میلی متر و بزرگتر، نباید از 10 میلی متر در هر 25 میلی متر طول جوش و 20 میلی متر در هر 300 میلی متر طول جوش بیشتر باشد.

 

ط) بازرسی عینی جوش ها می تواند به محض خنک شدن جوش تا دمای محیط آغاز شود. در فولادی های خیلی پرمقاومت با تنش تسلیم بزرگتر از 6000 کیلوگرم بر سانتی متر مربع، بازرسی های عینی باید 48 ساعت بعد از تکمیل جوش انجام شود.

لینک به دیدگاه
  • 1 ماه بعد...

اصول پیش گرم در جوشکاری

پیش گرم به دو صورت حرارت دادن کل فلز پایه و یا قسمتی از آن انجام می گیرد. تا آن قسمت به دمای مشخصی برسد که به دمای پیش گرم مشهور است. حرارت دادن معمولا تا آغاز جوشکاری ادامه می یابد ولی بعد از آن دیگر لازم نیست انجام شود زیرا حرارت ایجاد شده توسط فرآیند جوشکاری برای نگهداری دمای فلز پایه کافی است.

اما اینکه چرا پیش گرم انجام می شود : (۱) کاهش نرخ سردایش منطقه جوش و فلز پایه برای ایجاد ساختار متالورژیکی داکتیل بمنظور افزایش مقاومت در برابر ترک برداری (۲) کاهش نرخ سردایش بمنظور تسهیل خارج شدن هیدروژن (۳) کاهش تنش های انقباضی درمنطقه جوش و فلز پایه مجاورش و (۴) افزایش دمای فولاد تا بالاتر از دمایی که در آن فولاد دیگر ترد نیست.

برای تعیین اینکه لازم است پیش گرم انجام شود یا نه باید به مواردی همچون استاندارد ساخت، ضخامت مقطع، ترکیب شیمیایی فولاد، دمای محیط و میزان هیدروژن مواد پرکننده و مشکلات ترک برداری در تاریخچه آن دقت نمود. اگر در استاندارد مورد نظر باشد معمولا دمای پیش گرم را برای شرایط مورد نظر معرفی می نماید. در صورتیکه در استاندارد چیزی ذکر نشده باشد لازم است که شرایط بدقت بررسی شود. معمولا برای فولادهای کم کربن با ضخامت کمتر از ۲۵ میلیمتر نیازی به پیش گرم نمی باشد. البته دراین میان به نقش ترکیب شیمیایی باید توجه نمود.

در تمام استانداردهای جوشکاری معمولا حداقل دمای پیش گرم برای جوشکاری آورده می شوند. اما باید دقت نمود که این دمای انتخابی می تواند برای آن قسمت از جوشکاری که مدنظر ما است چندان مناسب نباشد و لازم باشد که دمای واقعی پیش گرم را بالاتر از این مقدار در نظر بگیریم. معمولا برای جوشکاری مناطقی که تحت قیود بالا هستند بهتر است که دمای پیش گرم بالاتر از آن دما در استاندارد انتخاب شود.

حال سئوال اینجاست که اگر در استاندارد مورد نظر به این دما اشاره نشود چگونه می توان دمای پیش گرم را انتخاب نمود؟ برای این منظور به استاندارد زیر مراجعه نموده که دو روش مناسب برای انتخاب دمای پیش گرم ارایه می دهد :

AWS D1.1-96 ANNEX XI

دو روشی که در استاندارد AWS D.1 ANENX XI بدانها اشاره شده اند، عبارتند از کنترل سختی در منطقه تحت تاثیر حرارت و کنترل هیدروژن. البته یادآوری می شود که روش کنترل سختی منطقه تحت تاثیر حرارت بیشتر برای جوش های فیلت است با این فرض که روش جوش براین فرض انتخاب می شود که اگر سختی منطقه تحت تاثیر حرارت از یک حدی بیشتر نباشد، ترکی اتفاق نخواهد افتاد. برای این منظور باید نرخ سردایش کنترل شود. نرخ سردایش بحرانی برای سختی معین در ارتباط با کربن معادل است.

با توجه به نرخ سردایش بحرانی، حداقل دمای پیش گرم را می توان محاسبه نمود. در این استاندارد ذکر شده است که اگر چه این روش برای انتخاب دمای پیش گرم استفاده می شود ولی در واقع معیاری برای محاسبه میزان گرمای ورودی است که از سختی بیش از حد جلوگیری می کند.

روش کنترل هیدروژن براین فرض استوار است که اگر مقدار هیدروژن بعد از اتصال و سرد شدن تا دمای 50 c از مقدار بحرانی بیشتر نشود، ترک اتفاق نمی افتد و این مقدار بحرانی بستگی به ترکیب فولاد و نیز قید استفاده شده دارد. این روش برای فولادهای کم آلیاژی با استحکام بالا که سختی پذیری بالایی دارند بسیار مفید است. سه مرحله اصلی در این روش عبارتند از :

الف محاسبه پارامتر ترکیب که مشابه با کربن معادل است.

ب محاسبه اندیس حساسیت به صورت تابعی از پارامتر ترکیب و میزان نفوذ هیدروژن به فیلرمتال

ج تعیین حداقل دمای پیش گرم با توجه به میزان قید، ضخامت و اندیس حساسیت

  • Like 1
لینک به دیدگاه
  • 3 هفته بعد...
  • 4 ماه بعد...

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

جزوه مقدمه ای بر جوشکاری شامل توضیحاتی در مورد تاریخچه وفرایندهای جوشکاری وانواع روشهای اتصال وجوشکاری را دراین پست با فرمت پاورپوینت دانلود نمایید.

مقدمه ای بر تکنولوژی جوشكاری

 

در طول تاريخ با پيشرفت تكنيكهاي اتصال، نحوه زندگي بشر نيز پيشرفت كرده است.

روش هاي قديمي اتصال فلزات بر پايه ريخته گري استوار بود.

در سال 1750 تا 1850 با انقلاب صنعتي از روش جوشكاري آهنگري براي اتصال استفاده شد.

در سال 1886 جوشكاري مقاومتي اختراع شد.

 

تعريف جوشكاری

 

انواع روش هاي اتصال شامل موارد زير است:

1- روش هاي مکانيکي (پيچ, پرچ, ميخ, پين, خار, .....)

2- روش متالورژيکي (جوشکاري, لحيم کاري, بريزينگ)

3- روش هاي شيميايي (چسب هاي معدني و آلي)

 

بر اساس نوع اتصال :

الف) روش اتصال موقت (پيچ, مهره, پين, خار ....)

ب) روش هاي اتصال نيمه موقت (پرچ, احتمالاً لحيم کاري نرم و بعضي چسب ها)

ج) روش هاي اتصال دائم (فرايندهاي جوشکاري و لحيم کاري سخت و اغلب چسب ها)

 

جوش ايده آل جوشي است که نتوان آن را از قسمت هاي ديگر مشخص کرد.

 

در اين صنعت نياز مبرم به استفاده از جوشكارهاي ماهر مي باشد كه به موارد ذيل نياز خواهند داشت:

 

داشتن هماهنگي بين حركات دست و چشم

كاركردن با ابزارها و تجهيزات

دانستن كاربرد و تئوري فرايندهاي مختلف جوشكاري و برشكاري

توانايي اجراي دستورالعمل هاي شفاهي و كتبي

كاركردن زير نظر سرپرست

قادر به حل مسائل مقدماتي رياضي باشد

داشتن كاركرد فردي و گروهي خوب

خواندن و تفسير نقشه هاي جوشكاري

توانايي كاركردن با كامپيوتر و برنامه هاي نرم افزاري

آگاه بودن به مسائل ايمني در كار

 

دانلود تحقیق مهندسی با عنوان مقدمه ای بر تکنولوژی جوشكاری:

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

دانلود مقاله ای در زمینه تست اولتراسونیک ومباحث جوشکاری و بازرسی جوش

 

The ultrasonic testing of the spot welded different steel sheets

بازرسی تست غیرمخرب اولتراسونیک برای جوش نقطه ای در ورقهای فولادی مختلف

 

برای دانلود مقاله به لینک زیر مراجعه فرمایید:

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

×
×
  • اضافه کردن...