رفتن به مطلب

افسانه سرزمین مسطح و ابعاد بالاتر کائنات


anvil

ارسال های توصیه شده

یش از یک قرن قبل و پیش از آنکه نظریات حیرت انگیز مرتبط با اَبَرفضا و ابعاد بالاتر کائنات وارد عرصه فیزیک شوند یک نویسنده انگلیسی به نام ادوین اَبوت رمان جالبی را نوشت که ایده شگفت انگیز ابعاد بالاتر هستی را به زبانی ساده و جذاب برای عموم تعریف می کرد.

 

رمان ادوین اَبوت که "سرزمین مسطح" نام داشت ماجرای موجوداتی دو بُعدی نظیر دایره ها، مربع ها، مثلث ها و ... بود که در یک صفحه یا جهان دو بُعدی زندگی می کردند. این موجودات دو بُعدی محدودیت های زیادی در جهان دو بُعدی خود داشتند. به عنوان مثال اگر فقط خطی به دور آنها کشیده می شد کاملاً زندانی می شدند و امکان خروج از زندان را نداشتند زیرا برای آنها مفاهیم "بالا" و "پایین" بی معنا بود و هرگز نمی توانستند از بالا یا پایین خط مزبور به فراسوی آن بروند. آری، این موجودات دو بُعدی عملاً زندگی محدودی را در جهان محدود خود تجربه می کردند تا اینکه روزی از روزها اتفاق شگفت انگیزی افتاد.

 

در آن روز یک موجود کروی سه بُعدی از میان جهان آنها عبور کرد و موجودات دو بُعدی که هیچ تصوری از بُعد سوم نداشتند تنها قادر بودند سطح مقطع عبور کُره از جهان دو بُعدی خود را ببینند و بنابراین از رفتارهای عجیب و غریب این موجود شگفت انگیز، حیرت زده شده بودند.

 

نهایتاً کُره یکی از این موجودات دو بُعدی را از صفحه جدا کرد و با خود به فضای سه بُعدی برد و او را با حقیقت شگفت انگیز جهان که فراتر از تصورات محدود او بود مواجه کرد.

 

در واقع ادوین اَبوت در قالب داستان "سرزمین مسطح" می خواست داستان عمیق تری را برای ما انسان ها تعریف کند. او معتقد بود که ما نیز همانند آن موجودات دو بُعدی هستیم که با برداشت های محدود خود، هیچ تصوری از ابعاد بالاتر هستی نداریم. اما اگر موجودی قادر به فرارفتن از ابعاد سه گانه فضایی جهان ما و ورود به بُعد چهارم فضایی باشد از بسیاری از محدودیت های جهان ما نیز فراتر می رود. به عنوان مثال او به راحتی می تواند از درون یک زندان با دیوارهای کاملاً بسته خارج شود و از درون زندان محو شود! و یا او قادر است بدون هیچگونه عمل جراحی، توموری را از بدن شخصی خارج کند! او حتی می تواند از بُعد بالاتر و بدون آنکه اصلاً دیده شود تمامی فعالیت های موجودات این جهان را زیر نظر گرفته و بدون آنکه آنها متوجه شوند موانعی را از سر راهشان بردارد و یا مسیر حرکتشان را تغییر دهد.

 

بر همین اساس ادوین اَبوت معتقد بود که شناخت ابعاد بالاتر کائنات نه تنها به شناخت بهتر هستی بلکه حتی به شناخت بهتر زندگی، انسان و حقیقت منجر خواهد شد.

 

جالب اینجاست که اکنون و سال ها پس از نوشته شدن رمان ادوین اَبوت، افسانه سرزمین مسطح به حقیقت پیوسته و نظریات مهم مطرح در فیزیک امروز نظیر "نظریه m" که تعمیمی از نظریه مشهور ابرریسمان است از وجود ابعاد فضایی بالاتر از سه بُعد فضایی جهان ما پرده برداشته اند. بدین ترتیب نظریه m نشان داده است که جهان ما صرفاً یکی از بی شمار جهان موجود در گستره بی پایان اَبَرفضا است، گستره ای اسرارآمیز با ابعاد بالاتر که حقایق شگفت انگیز بسیاری در آن از دیده ما پنهان است.

 

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...