رفتن به مطلب

دوجنسیتی‌ها در جامعه ما چه می‌کنند؟


ارسال های توصیه شده

امام به عنوان اولین شخصیت مذهبی مجوز تغییر جنسیت را صادر کرد.

 

ImageThumb2?newsid=80329&w=550&type=Horizontal

قانون- فتوای امام خمینی در مورد دادن مجوزتغییر جنسیت به افراد دو جنسیتی نقطه عطفی محسوب می شود این فتوا در شرایطی صادر شد که بسیاری، این افراد را از جامعه طرد می کردند با این حال امام بیماری این افراد را به رسمیت شناخت .مجید ابهری متخصص علوم رفتاری و آسیب شناس اجتماعی و عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی بر این باور است که بی‌اطلاعی مردم موجب شده که با وجود فتوای شجاعانه امام هنوز مشکلات این قشر حل نشده باقی بماند.

افراد دوجنسیتی از نوع نگاه جامعه همواره رنج می‌برند مهمترین تمایز این دسته از بیماران با سایر بیماران جنسی چیست؟

در بین افرادی که دارای مشکلات جنسی هستند از نگاه آسیب‌شناسی رفتاری تنها ts‌ها(افرادی با جنسیت مضاعف) را می‌توان بیمار واقعی نامید. به عبارت بهتر ناهنجاری جسمی و رفتاری این دسته از بیماران عمدی نبوده و انحراف محسوب نمی‌شود. ts‌ها افرادی هستند که به علت اختلالات ژنتیکی بخشی از دستگاه تناسلی زنانه و مردانه را با هم دارند. این افراد به دلیل داشتن شخصیت مختلط‌؛ رفتارو روحیه ثابتی ندارند.

این بیماری در مردان بیشتر شایع است یا زنان.

نود درصد این افراد گرایشات زنانه داشته و در صورت عمل جراحی به زن تبدیل می‌شوند. ts ها نمی‌توانند ازدواج کنند کما این‌که من بیمارانی داشتم که خود شوهر بوده‌اند و حال با یک عمل جراحی زن شده‌اند.

مهمترین مشکلات ts‌ها چیست ؟

ts‌ها به دلیل اختلالات جنسی مجبور هستند تا از طریق خود فروشی روزگار بگذرانند چرا که رفتارهای منحرف گونه آنها اجازه هیچ نوع اشتغالی را به آنها نمی‌دهد. البته شما باید این قشر را ازهم جنس‌گرایان، منحرفان جنسی یعنی همو ***وال، لزبین‌ها‌، گی‌ها جدا کنید. متاسفانه در جامعه ما شناخت کافی از وضعیت دو جنسیتی‌ها وجود ندارد به همین لحاظ با آنها برخورد غیر منطقی می‌شود.

میزان گرایش به اعتیاد در این افراد چگونه است؟

این افراد به دلیل افسردگی و تزلزل شخصیت به خودکشی دست زده و یا اینکه معتاد می‌شوند. به نظر من باید زمینه مددکاری اجتماعی را فراهم کرد تا نوع نگاه به این قشر جامعه اصلاح شود. کم‌اطلاعی و بی‌اطلاعی موجب شده تا خانواده‌ها بین ts‌ها و منحرفان جنسی مرزی قائل نشوند و حتی در موارد فرزندان خود را لکه ننگ بدانند و از آن‌ها حمایت کافی نکنند.

شاید مهمترین دلیل تحمل این شرایط این باشد که هر کسی از پس این هزینه‌ها بر نمی‌آید؟

بله دقیقا. درحال حاضر هزینه این جراحی 22 میلیون تومان می‌شود. بهترین کشوری که این کار را انجام می‌دهد، تایلند است. با توجه به این هزینه بالا جالب است که بدانید سازمان بهزیستی برای کل ts ها تنها 40 میلیون تومان اختصاص داده است. این بودجه تخصیص داده شده تقریبا به یک لطیفه اجتماعی شباهت دارد تا یک فعالیت انسانی. در حال حاضر تنها یک تشکل غیر دولتی ازts ها تشکیل شده که به صورت بسیارمحدود به مشکلاتts ها رسیدگی می‌کند. به نظر من باید در جهت حل مشکل این قشر اطلاع‌رسانی دقیقی انجام شود و از سویی بودجه مناسبی را برای حل مشکل این گروه اختصاص داد. از سوی دیگر راه اندازی مراکز مشاوره خانواده این افراد، می‌تواند از حجم مشکلات کم کند.

به نظر می‌رسد که تابوی حضور افراد با جنسیت مضاعف هنوز درجامعه ما شکسته نشده است. این تابو در حالی همچنان در جامعه خودنمایی می کند که امام خمینی(س) و برخی از مراجع تقلید تغییر جنسیت این افراد را مجاز شمرده‌اند در حالی که ما شاهد هستیم که در کشور ما برخی با طی زمان طولانی توانستند اجازه تغییر جنسیت را از دادگاه دریافت کنند.

امام خمینی‌(س) به عنوان اولین شخصیت مذهبی در جهان اسلام ts‌ها را بیمار شناختند و اجازه دادند تا آن‌ها عمل جراحی انجام دهند. این اتفاق در حالی رخ داد که بسیاری از مراجع در آن زمان، آنها را منحرف جنسی می‌دانستند. امام بر این باور بود که این افراد قربانی بوده و باید به آنها کمک شود تا درمان شوند. کاری که امام انجام داد تا پیش از این در تشیع سابقه نداشت. با این حال بی‌اطلاعی و نا آگاهی افراد سبب شده است که این تابو همچنان وجود داشته باشد، در حالی که امام خمینی سال‌ها قبل با چنین فتوایی این تابو را شکسته بود.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...