رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

غلظت ازت و فلزات سنگین(سرب، مس، کادمیوم) در سبزیجات برگی در شرايط کشت بدون خاک

 

چکیده

وجود غلظت بالای عناصر ازت، سرب، کادمیوم و مس در سبزیجات برگی بدلیل استفاده از فاضلابهای شهری، صنعتی و همچنین مصرف کنترل نشدة کودهای شیمیایی و دامی، می تواند عوارض ناگواری برای سلامتی انسان ایجاد کند. سبزیجات برگی قابلیت جذب و ذخیرة بالایی در خصوص این عناصر دارند. لذا با توجه به مصرف بالای این دسته از سبزیجات، کنترل غلظت این عناصر جهت حفظ سلامتی مصرف کننده حاﺋز اهمیت می باشد. یکی از راههای کنترل میزان این عناصر، تغذیة صحیح این سبزیجات از طریق کشت های بدون خاک (هیدروپونیک) می باشد. بدین منظور این تحقیق بر روی5 گونه سبزی برگی پر مصرف شامل ریحان، مرزه، شاهی، تره و جعفری در محیط کشت ماسه فاقد خاک انجام گردید. تغذیة سبزیجات با محلول غذایی پاپادوپولوس که حاوی کلیة عناصر غذایی ماکرو و میکرو بود، صورت پذیرفت. زمانیکه سبزیجات رشد کافی نمودند، به طور تصادفی از بین آنها 15 نمونه انتخاب گردید و غلظت عناصر ازت، سرب، مس و کادمیوم در آنها اندازه گیری شد. براساس نتایج مشخص گردیدکه گونه های مورد آزمایش در میزان تراکم عناصر اندازه گیری شده با هم اختلاف داشته ولی غلظت موجود در اندام های هوایی آنها در حد مجاز برای مصرف کننده می باشد.

مقدمه

سبزیجات برگی امروزه در دنیا به صورت گسترده ای کشت می شوند و به سبب ارزش غذایی فراوانی که دارند، جزو محصولات پر اهمیت به شمار می آیند. سبزیجاتی مانند کاهو، نعناع، ریحان، مرزه، جعفری، شوید، شاهی، اسفناج و تره به لحاظ دارا بودن انواع ویتامین ها، مواد معدنی، مواد پروﺗﺌﯿﻨﻲ و مواد سلولزی نقش بسیار مهمی در تغذیه و سلامتی انسان ایفامی کنند. این دسته از سبزیجات به طور عمده قسمت قابل توجهی از سبد روزانة خواربار خانواده را تشکیل می دهند(2و4).با توجه به مصرف بالای این سبزیجات، تولید محصولاتی سالم حاﺋﺰ اهمیت می باشد. یکی از فاکتورهای مهم و مؤثر جهت تشخیص میزان سلامت این محصولات، غلظت عناصر سنگین و ازت آن می باشد زیرا که سبزیجات برگیقابلیت بالایی درجذب و ذخیرة فلزات سنگینی چون سرب، کادمیوم و مس و همچنین عنصر ازت دارند(19) و تجمع این مواد در بدنانسان سبب ایجاد عوارض ناگوار و سوﺋﻲ می شود(12و22). استفاده از فاضلابهای شهری و صنعتی و کاربرد بی رویه کودهای شیمیایی بخصوص کودهای ازته از عوامل مؤثر در بالا رفتن غلظت و ایجاد حالت سمیت عناصر ذکر شده در مصرف کننده می باشند که بروز مسمومیت های حاد و مزمن و انواع مختلف سرطانها و بیماریهای خونی نمونه هایی از عوارض آن هستند(5و18). به طور معمول مصرف فاضلابهای شهری و پسابهای صنعتی جهت تولید سبزیجات خوراکیدر حاشیهشهرهای بزرگ و یا کارخانجات صورت می گیرد که در این فاضلابها فلزات سنگین نیز وجود دارند(16). قابل ذکر است که این عناصر عموماً برای خود گیاه حالت سمی ندارند و براحتی جذب

می شوند ولی ذخیره آنها در گیاه ومصرف توسطانسان باعث به خطر افتادن سلامتی او می شود(7). همچنین با توجه به مصرف بی رویه کودهای شیمیایی ازته در سالهایاخیر تعادل عناصر غذایی موجود در خاک بر هم خورده و غلظت ازت به فرم نیتراته در خاک بالا رفته است که بهراحتی دراین دسته از سبزیجات ذخیره می گردد .در جهان استفاده از

کشت های بدون خاک جهت کنترل دقیق تغذیه گیاهی، پایین آمدن خسارت به محیط زیست و درنهایتحفظسلامتی مصرف کنندهراهی مناسبجهت تولید سبزیجات برگی میباشد(17). در این نوع کشت با تکیه برمصرف بهینهکود، شاهدافزایش عملکرد و بهبود کیفیت و همچنین کاهش اثراتمنفی تجمع فلزات سنگین و عنصر ازت خواهیم بود(16). در کشت بدون خاک از بسترهای مختلفی مانند پرلیت، پشم سنگ، مواد آلی و مواد پلاستیکی استفاده می شود(3). بدین منظور محلول های غذایی گوناگونی مانند اشتاینر، هوگلند، کوپرو پاپادوپولوس وجود دارد که تغذیه سبزیجات با این فرمول های غذایی صورت

می پذیرد(16). در این شیوه ، عناصر غذایی ماکرو و میکرو درPH وECمشخص در اختیار گیاه قرار می گیرند و غلظت این عناصر که به گیاه داده می شودرا میتوانبه طور دقیق محاسبه نمود(24و25). بر این اساس هدف از این تحقیق، بررسی میزان تراکم ازت و عناصر سنگین(سرب، مس و کادمیوم) در اندام های هوایی ریحان، مرزه، شاهی، تره و جعفری در کشت بدون خاک بوده است.

مواد و روشها

این آزمایش در سال 1385 در قالب طرح بلوکهای کاملاً تصادفی بر روی ریحان، شاهی، تره، مرزه و جعفری در بستر کشت ماسه بدون خاک در 50 کرت در 3 تکرار در شهرستان رامسر صورت گرفت. بستر کشت ماسه ای ابتدا کاملاً با آب لوله کشی شهری شسته شده و سپس به منظور ضدعفونی کردن در یک بشکه حاوی واپام به مدت 24 ساعت قرار داده شد. بعد از آن ماسه در معرض آفتاب قرار گرفت تا ضدعفونی نهایی صورت پذیرد و در نهایت با آب مقطر شسته شد(21). در ادامه کار، ماسه در اسیدکلریدریک 2 نرمال بهمدت 24 ساعت قرار داده شد تا تمام عناصر غذایی موجود در آن حل گردد. مجدداً ماسه با آب مقطر شسته شد و سپس کرتها با این ماسه کاملاً پوشانده گردید. قوه نامیه بذر سبزیجات قبل از کشت از طریق آزمون تترازولیوم اندازه گیری شد( 23).(جدول1) جهت تغذیه سبزیجات از محلول غذایی پاپادوپولوس ( با اندکی تغییرات ) استفاده گردید محلول در3 استوک Aو B و Cبه نسبت مشخص درحجم 10 لیتر آب ساخته شد و عناصر ریز مغذی به میزان 20 گرم در10 لیتر به استوکC افزودهگردید(24و25).(جدول 2)در طول دورة کشت هیچگونه مانعی برای عبور نور خورشید و بارندگی برروی بستر کشت وجود نداشت و شرایط کشت همانند محیط مزرعه بود.پس از اتمام دورة رویشی ، وقتی که سبزیها از نظر بازار پسندی به حالت مطلوب رسیدند، برداشت انجام شد. سپس15 نمونه به طور تصادفی از مجموع پلاتها که شامل هر 5 نوع سبزی بود، انتخاب و پس از شستشوی کامل به طور جداگانه داخل پاکتهای کاغذی قرار گرفتند. سپس نمونه ها، در آون در دمای 65 تا 70 درجه به مدت 48 ساعت قرار داده شدند و پس از خشک شدن در هاون آسیاب گردید. پس از تهیة خاکستر از 1 گرم پودر گیاهی در دمای 550 درجة سانتی گراد، به منظور تهیه عصاره به هر نمونه 10 سی سی اسید کلریدریک 2 نرمال به آن اضافه گردید و سپس با آب مقطر به حجم 100 سی سی رسانیده شد. از عصاره ها جهت اندازه گیری ازت،سرب ، مس و کادمیوم استفاده گردید (1). اطلاعات بدست آمده توسط نرم افزار رایانه ای MSTAT-C تجزیه و تحلیل آماری شد و میانگین ها در سطح 5 درصد آزمون دانکن با هم مقایسه شدند.

نتایج و بحث

بر اساس نتایج جدول تجزیه واریانس(جدول3)، سبزیجات مورد آزمایش تنها از نظر غلظت ازت با هم اختلاف معنی داری در سطح5 درصد آزمون دانکن داشته و در رابطه با سایرعناصر اندازه گیری شده در یک سطح آماری قرار داشتند.

غلظت کادمیوم

نتایج بدست آمده حاکی از عدم اختلاف معنی دار بین سبزیجات مورد آزمایش در غلظت کادمیوم بود.(جدول 4) حداکثر میانگین غلظت کادمیوم در شاهی با 3/0 و حداقل میانگین غلظت هم در تره با 167/0 میلی گرم در کیلوگرم وزن خشک گیاه مشاهده شد. صلحی و همکاران (7)، سماوات و همکاران (6 ) و ملکوتی و همکاران(13) حد مجاز کادمیوم در گیاهان را بین 1/.تا 5/0 میلی گرم در کیلوگرم وزن خشک گیاه اعلام کرده اند که میزان آن در گیاهان مورد آزمایش نیز در این حد مجاز بوده و خطری برای مصرف کننده ندارد .

غلظت سرب

دستگاه توان قرائت غلظت سرب را در هیچ یک از نمونه ها نداشت که این مسئله حاکی از پایین بودن و یا فقدان این عنصر در گیاهان مورد آزمایش بوده است و روی این اصل در جدول تجزیه واریانس ذکری از آن به میان نیامده است.

غلظت مس

مقایسه میانگین غلظت مس نشان داد که تفاوت معنی داری بین سبزیجات مورد بررسی از لحاظ غلظت وجود ندارد. (جدول 4) همچنین با توجه به نتایج بدست آمده توسط ملکوتی و همکاران (14و15) و بنتن و همکاران (20) که حد مجاز عنصر مس را در این سبزیجات 5 تا 10 میلی گرم در کیلوگرم وزن خشک گیاه اعلام کرده اند، مشخص است که غلظت های موجود در نمونه ها که بیشترین آن در جعفری به غلظت 5/6 و کمترین آن هم در شاهی به مقدار 6/5 میلی گرم در کیلوگرم وزن خشک گیاه است، در محدوده مجاز قرار داشته و در این زمینه هم هیچگونه مشکلی برای مصرف کننده وجود ندارد .

غلظت ازت

بر اساس نتایج، بین ریحان و تره با مرزه، شاهی و جعفری از نظر غلظت ازت اختلاف معتی داری در سطح 5 درصد آزمون دانکن وجود داشت(جدول 4). این اختلاف غلظت ازت ناشی از توانایی در قدرت جذب این عنصر درسبزیجات می باشد و با نتایج ملکوتی( 11) مطابقت دارد.همچنین با توجه به نتایج بدست آمده توسط مرادی( 9)، طباطبائی(8 ) و ملکوتی( 10 ) که حد بهینه عنصر ازت را در این سبزیجات بین 4 تا 6 درصد اعلام نموده اند، واضح است که مصرف این سبزیجات اثر سوئی در مصرف کننده به لحاظ تجمع ازت و ایجاد بیماری های مختلف ندارد.

 

 

به طور کلی از نتایج آزمایش می توان دریافت که استفاده از کشت های بدون خاک و تغذیه صحیح و اصولی سبزیجات برگی راه حل مناسبی برای کنترل غلظت عناصر در حد مجاز در این گیاهان می باشد.

 

 

 

 

alonefarmer.blogfa.com

لینک به دیدگاه
  • 7 ماه بعد...
  • پاسخ 164
  • ایجاد شد
  • آخرین پاسخ

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

به منظور بررسی تاثیر سوپر فسفات تریپل، تنش کم آبی و کود بیولوژیک Glomus hoi

 

بر تعدادی از صفات کمی و کیفی گیاه دارویی گشنیز (Coriandrum sativum L.)،

 

این تحقیق در سال 1385 انجام گرفت. آزمایش مزرعه ای به صورت اسپلیت فاکتوریل

 

در قالب بلوکهای کامل تصادفی با 4 تکرار اجرا گردید. تیمارهای مورد بررسی، شامل مقادیر صفر، 16 و 32 کیلوگرم در هکتار P2O5 (سوپر فسفات تریپل)،

 

برای دریافت مقاله بر روی لینک زیر کلیک کنید.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 1 سال بعد...

بذر هر نوع سبزی (تره، شاهی، شنبلیله، ریحان، جعفری، گوجه‌فرنگی، فلفل رنگی، حتی کدو و بادمجان) را در هر زمان و هر فصلی می‌توان در آپارتمان (چه در بسترهای خاکی و چه غیرخاکی) کاشت و از خوردن آن لذت برد؛ مثلا پرلیت یک بستر غیرخاکی است که برای کاشت سبزیجات می‌توان از آن استفاده کرد اما رشد سالم آنها به کود مخصوصی نیاز دارد که در بازار چندان در دسترس نیست. بنابراین سبزی‌کاری در خاک، آن هم در فضای آپارتمانی، سهل و لذت‌بخش است.

 

روش کار چگونه است؟

ـ برای کاشت سبزی در خانه روش‌های مختلفی وجود دارد. قدم اول انتخاب بذر مناسب و استاندارد است؛‌ بذر اصلاح‌شده‌ای که روی پایه مادری رسیده باشد. ابتدا بذرها را روز قبل از کاشت در آب ولرم می‌ریزیم و بین ۸ ساعت تا سه روز مجازیم آنها را در آب نگه داریم تا متورم شوند. سپس خاک مناسبی را انتخاب و الک می‌کنیم و به ارتفاع حداقل ۱۵ سانتی‌متر در یک گلدان که زهکش داشته باشد می‌ریزیم. بذرها را از آب خارج و به روی یک پارچه یا روزنامه قدیمی منتقل می‌کنیم تا نم آنها گرفته شود. سطح خاک را می‌کوبیم و صاف می‌کنیم و بذرها را به صورت فاصله‌دار روی سطح خاک می‌پاشیم و روی بذرها را با کمی خاک می‌پوشانیم اما دقت کنید که اگر سایز بذر دو میلی‌متر باشد، حداکثر دو میلی‌متر باید روی آن با خاک پوشانده شود. در مرحله بعد، سطح مقطع گلدان را با یک برگ روزنامه می‌پوشانیم تا بذرها دقیقا زیر روزنامه قرار بگیرند و با یک آبپاش کوچک و روزانه دو تا چهار بار روی روزنامه آب می‌ریزیم تا سطح آن کاملا خیس شود و گلدان را دو تا پنج روز در گرم‌ترین جای ممکن قرار دهید.

 

آیا باید گلدان را در معرض نور خورشید قرار دهیم؟

می‌توان گلدان آماده شده را دور از نور و در جای تاریک نگه داشت تا سبزی‌ها دو تا سه میلی‌متر رشد کنند و روزنامه آرام‌آرام بالا بیاید. در این مرحله، روزنامه را برمی‌داریم و مستقیما به گیاه آب می‌دهیم و در این مرحله گلدان را در معرض نور قرار می‌دهیم. هر چه نور بیشتری به سبزی‌ها برسد بهتر است اما اگر چنین فضایی در آپارتمان نداشتیم، می‌توانیم از لامپ‌های فلورسنت استفاده کنیم.

بعد از گذشت حدود دو هفته به گیاه کود می‌دهیم و ترجیحا از کود طبیعی استفاده می‌کنیم اما اگر این کود در دسترس نبود، سراغ کودهای شیمیایی استاندارد می‌رویم. البته دوز مورد نیاز روی بسته این کودها نوشته شده است و جای نگرانی نیست. اگر تمام این مراحل به درستی انجام شود بعد از گذشت حدود دو هفته سبزی‌ها آماده خوردن می‌شوند اما توصیه من این است که تا یکی دو بار این سبزی‌ها (به ویژه تره) را نخورید و با قیچی آنها را بچینید تا پایه آنها قوی‌تر شود.

 

برای جلوگیری از آفت زدن سبزی‌ها چه کنیم؟

ـ برای جلوگیری از آفت زدن گیاهان هر از چند گاهی باید مقداری آب را با الکل مخلوط کنیم و به جای سم، روی سبزی‌ها بپاشیم. حتی اگر این سبزی‌های ما مورد حمله شته‌ها هم قرار گرفته باشند با این کار، آنها از بین می‌روند. از طرف دیگر، چون طی مراحل رشد از هیچ سمی هم استفاده نمی‌کنیم، سبزیجات کاملا ارگانیک (طبیعی) هستند. البته راه‌های زیادی برای پیشگیری از آفت‌زدگی گیاهان وجود دارد؛ مثلا می‌توانیم یک گلدان گیاه جعفری یا همیشه‌بهار را کنار گلدان سبزیجات خود بگذاریم. با این روش تا ۶۰ درصد از بیمار شدن گیاه و حمله شته‌ها کاسته می‌شود. حتی پژوهش‌های علمی نشان می‌دهد که موزیک هم می‌تواند تاثیر به سزایی بر سلامت گیاهان و جلوگیری از برخی آفت‌های آنها داشته باشد.

 

کاشت چه نوع سبزی‌هایی را در فصل بهار توصیه می‌کنید؟

ـ همه سبزی‌ها را می‌توان در این فصل کاشت و بسیار خوب هم رشد می‌کنند اما گاهی نحوه نگهداری و تغذیه خاک آنها با هم متفاوت است. مثلا گوجه‌فرنگی برای رسیدن (در مقایسه با گیاهان دیگر) به مواد غذایی بیشتری نیاز دارد و اگر ما دو هفته یک بار به خیار کود می‌دهیم، باید هفته‌ای دو بار به گوجه‌فرنگی کود بدهیم و هنگامی که گوجه‌ها نشاء شدند و چهار تا پنج سانتی‌متر رشد کردند باید به گلدان بزرگی منتقل شوند زیرا ریشه آنها قوی می‌شود و هر چه گلدان بزرگ‌تر باشد، بیشتر هم میوه می‌دهد. در مورد فلفل‌ هم دقیقا همین‌طور است.

 

استفاده از کود، موجب آلودگی سبزی نمی‌شود؟

در واقع کود، تغذیه گیاه است اما لازم نیست که حتما از کودهای شیمیایی استفاده کنیم. بعد از الک کردن خاک، مقداری زغال در خاک بریزید تا وجود کربن مانع از بیمار شدن گیاه شود. حتی تفاله خشک‌شده چای، پودر استخوان و خاکستر چوب هم جزو کودهای ارگانیک محسوب می‌شود.

 

▪ هنگام شروع سبزی‌کاری در آپارتمان به چه ابزاری نیاز داریم؟

ـ بذر، خاک استاندارد، گلدان مناسب، دستکش، آبپاش کوچک، بیلچه و الک تنها ابزارهای کاشت سبزی در آپارتمان هستند. نکته مهم این است که در انتخاب بذر مناسب و خاک استاندارد از راهنمایی فروشندگان محصولات کشاورزی استفاده کنید تا با مرور زمان قدرت تشخیص آنها را به دست آورید و در واقع خودتان باغبان خبره‌ای شوید.

 

 

ـ سبزی‌کاری در آپارتمان بسیار کم‌هزینه است اما نکته قابل توجه این است که با این روش هم لذت می‌برید و هم سبزی کاملا سالم، بهداشتی و ارگانیک می‌خورید. هنگام خرید بذر سبزیجات هم به خاطر داشته باشید که نعناع و پونه، بذر ندارند و باید آنها را از سبزی‌فروشی بخرید و بعد از ریشه‌دار کردن در خاک بکارید.:a030:

 

 

منبع :روزنامه سلامت

لینک به دیدگاه
مرسی شیرین جان...

جعفری های من انقزه خوب شد....شوهرم می گفت قدر علفه :texc5lhcbtrocnmvtp8

 

:w58:

آفرین دوست خوبم بهت تبریک می گم

موفق باشی:a030:

لینک به دیدگاه
ممنون... :hapydancsmil:

اما چیکار کنم خاکم کپک نزنه؟ :hanghead:

 

بالا یه اشاره ای بهش کردم ولی دقیق علت اصلیشو بخوایی بدونی و تخصصی تر از حمید جان بپرس که به بیماری و آفت وارد تره

شاید یه دلیلش رطوبت زیاده خاکت باشه :ws37:

لینک به دیدگاه
  • 1 ماه بعد...
ممنون... :hapydancsmil:

اما چیکار کنم خاکم کپک نزنه؟ :hanghead:

 

مهم نوع اون کپکه است ...

بعضی کپک ها (البته بقول شما کپک) با پایین آوردن رطوبت به این سادگی از بین نمیرن ... خیلی سمج تشریف دارن!

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...
مهم نوع اون کپکه است ...

بعضی کپک ها (البته بقول شما کپک) با پایین آوردن رطوبت به این سادگی از بین نمیرن ... خیلی سمج تشریف دارن!

همیشه می گفتم کفک...میگفتن منظورت کپکه؟ :JC_thinking:

دیگه باید تو پرانتز هر دوتاشو بنویسم!

 

ممنون...می سازیم پس :ws37:

لینک به دیدگاه
مرسی شیرین جان...

جعفری های من انقزه خوب شد....شوهرم می گفت قدر علفه :texc5lhcbtrocnmvtp8

 

انقزه شدن یعنی چی شدن پلیز ؟:ws37:

لینک به دیدگاه
اینقدر رو وقتی می خوام تاکید بیشتر کنم می شه انقزه :texc5lhcbtrocnmvtp8

 

پس نعنا های من هم توی بالکن هم همون انقزه شدن خوب !:texc5lhcbtrocnmvtp8

لینک به دیدگاه
  • 1 سال بعد...

سلام:icon_gol:

امروز رفتم گلدون و خاک برگ و بذر سبزی خوردن گرفتم و قصد کشتشون رو دارم

مطالب مفیدی که بهش برخوردم در این رابطه رو میزارم تو این تاپیک

شما هم اطلاعات و تجربیاتتون راجع به این موضوع رو در اختیارمون بذارین:ws37:

لینک به دیدگاه

بذر هر نوع سبزی (تره، شاهی، شنبلیله، ریحان، جعفری، گوجه‌فرنگی، فلفل رنگی، حتی کدو و بادمجان) را در هر زمان و هر فصلی می‌توان در آپارتمان (چه در بسترهای خاکی و چه غیرخاکی) کاشت و از خوردن آن لذت برد.

 

برای کاشت سبزی در خانه روش‌های مختلفی وجود دارد. قدم اول انتخاب بذر مناسب و استاندارد است؛‌ بذر اصلاح‌شده‌ای که روی پایه مادری رسیده باشد. ابتدا بذرها را روز قبل از کاشت در آب ولرم می‌ریزیم و بین 8 ساعت تا سه روز مجازیم آنها را در آب نگه داریم تا متورم شوند. سپس خاک مناسبی را انتخاب و الک می‌کنیم و به ارتفاع حداقل 15 سانتی‌متر در یک گلدان که زهکش داشته باشد می‌ریزیم. بذرها را از آب خارج و به روی یک پارچه یا روزنامه قدیمی منتقل می‌کنیم تا نم آنها گرفته شود.

 

سطح مقطع گلدان را با یک برگ روزنامه می‌پوشانیم تا بذرها دقیقا زیر روزنامه قرار بگیرند و با یک آبپاش کوچک و روزانه دو تا چهار بار روی روزنامه آب می‌ریزیم تا سطح آن کاملا خیس شود و گلدان را دو تا پنج روز در گرم‌ترین جای ممکن قرار دهید.

 

 

*******

بچه ها دو بخش بالا رو که بولد کردم، تا حالا شنیدین؟:ws52:(دومیش برام آشناس اما کسی رو ندیدم تاییدش کنه)

به نظرتون عملی ه یا نه

لینک به دیدگاه
بذر هر نوع سبزی (تره، شاهی، شنبلیله، ریحان، جعفری، گوجه‌فرنگی، فلفل رنگی، حتی کدو و بادمجان) را در هر زمان و هر فصلی می‌توان در آپارتمان (چه در بسترهای خاکی و چه غیرخاکی) کاشت و از خوردن آن لذت برد.

 

برای کاشت سبزی در خانه روش‌های مختلفی وجود دارد. قدم اول انتخاب بذر مناسب و استاندارد است؛‌ بذر اصلاح‌شده‌ای که روی پایه مادری رسیده باشد. ابتدا بذرها را روز قبل از کاشت در آب ولرم می‌ریزیم و بین 8 ساعت تا سه روز مجازیم آنها را در آب نگه داریم تا متورم شوند. سپس خاک مناسبی را انتخاب و الک می‌کنیم و به ارتفاع حداقل 15 سانتی‌متر در یک گلدان که زهکش داشته باشد می‌ریزیم. بذرها را از آب خارج و به روی یک پارچه یا روزنامه قدیمی منتقل می‌کنیم تا نم آنها گرفته شود.

 

سطح مقطع گلدان را با یک برگ روزنامه می‌پوشانیم تا بذرها دقیقا زیر روزنامه قرار بگیرند و با یک آبپاش کوچک و روزانه دو تا چهار بار روی روزنامه آب می‌ریزیم تا سطح آن کاملا خیس شود و گلدان را دو تا پنج روز در گرم‌ترین جای ممکن قرار دهید.

 

 

*******

بچه ها دو بخش بالا رو که بولد کردم، تا حالا شنیدین؟:ws52:(دومیش برام آشناس اما کسی رو ندیدم تاییدش کنه)

به نظرتون عملی ه یا نه

اولی رو من تایید می کنم

دومی رو از الهه بپرس

برای کاشت همین بذر ها در زمین کشاورزی نیز بذر ها را روز قبل در اب ولرم قرار می دهند و سپس به بستر مهیا شده منتقل می کنند و با فاصله ی کشت معین می کارند

این کار به بذر ها کمک می کنه تا سریعتر و راحت تر جوانه بزنند

در واقع نوعی فریب دادن بذر هست

لینک به دیدگاه
اولی رو من تایید می کنم

دومی رو از الهه بپرس

برای کاشت همین بذر ها در زمین کشاورزی نیز بذر ها را روز قبل در اب ولرم قرار می دهند و سپس به بستر مهیا شده منتقل می کنند و با فاصله ی کشت معین می کارند

این کار به بذر ها کمک می کنه تا سریعتر و راحت تر جوانه بزنند

در واقع نوعی فریب دادن بذر هست

 

 

مرسی:icon_gol:

آبش حتما ولرم باشه؟

مطمئنا بعد یه روز از ولرمیش خارج میشه مهم نیس؟

نمیخواد که آبشو عوض کنیم؟:ws52:

لینک به دیدگاه
مرسی:icon_gol:

آبش حتما ولرم باشه؟

مطمئنا بعد یه روز از ولرمیش خارج میشه مهم نیس؟

نمیخواد که آبشو عوض کنیم؟:ws52:

نه لازم نیست

همون اول ولرم(دمای محیط فعلی) باشه که فرایند آغاز بشه کافی هست.منظوراینه که آب سرد نباشه

ما در واقع می خوایم پوسته ترک بخوره و قسمت های داخلی دانه آب بکشه و متورم بشه و آماهد بشه برای شروع رشد جوانه و ریشه

این فرایند اگر به اختیار خود دانه و محیط باشه طول میکشه .باید اب زیادی برای ابیاری مصرف بشه تا این شرایط فراهم بشه

و زمان بر هست

ما این فرایند رو کوتاه می کنیم

لینک به دیدگاه

سلام.

میم شیمی جان ممنون بابت ارسال تاپیک ... در مورد قسمت هایی که بولد کردی باید بگم بله درسته و این کار شدنیه ... بدون روزنامه هم شدنیه ... اما روزنامه برای کشت خونگی کمک کننده است

من سبری بدون خاک و روی دولایه روزنامه کشت دادم! یه لایه زیر یه لایه رو!

 

سوالی بود در خدمتم

من چون الان عجله دارم باید برم ...

لینک به دیدگاه
سلام.

میم شیمی جان ممنون بابت ارسال تاپیک ... در مورد قسمت هایی که بولد کردی باید بگم بله درسته و این کار شدنیه ... بدون روزنامه هم شدنیه ... اما روزنامه برای کشت خونگی کمک کننده است

من سبری بدون خاک و روی دولایه روزنامه کشت دادم! یه لایه زیر یه لایه رو!

 

سوالی بود در خدمتم

من چون الان عجله دارم باید برم ...

 

 

ممنون آقا حمید

دیشب گذاشتم بذر ها رو تو آب:ws37:

یکی از پنجره های نورگیرمون نور جنوب رو میگیره که حدودا تا ساعت 12 نور هست اونور و تراسمون هم نور شمال

ظهر به بعد

به نظرتون گلدون رو بزارم نزدیک پنجره یا تو تراس؟:ws52:

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.


×
×
  • اضافه کردن...