رفتن به مطلب

بيماريهاي خیلی مهم و ضروری در همستر (همستر داران گوش به زنگ باشند!!)


Iman-Emperatour

ارسال های توصیه شده

بيماري تيزر يك بيماري عفوني است. عامل آن يك باكتري مي‌باشد كه سلولهاي كبدي، قلبي و پي‌تليال روده را درگير مي‌كند. همستر بيمار به طور ناگهاني دچار اسهال مي‌شود كه در اين حالت مدفوع به حالت كاملا آبكي و به رنگ زرد در مي‌آيد و در ادامه همستر دچار دهيدراتاسيون شديد (بي‌آبي، بدليل از بين رفتن آب بدن) شده و در نهايت مي‌ميرد.

1272281008.jpg

لینک به دیدگاه

بيماري تيزر يك بيماري عفوني است. عامل آن يك باكتري مي‌باشد كه سلولهاي كبدي، قلبي و پي‌تليال روده را درگير مي‌كند. همستر بيمار به طور ناگهاني دچار اسهال مي‌شود كه در اين حالت مدفوع به حالت كاملا آبكي و به رنگ زرد در مي‌آيد و در ادامه همستر دچار دهيدراتاسيون شديد (بي‌آبي، بدليل از بين رفتن آب بدن) شده و در نهايت مي‌ميرد. از ديگر اختلالاتي كه در اين بيماري ديده مي‌شود ضايعات كبدي است، گفته مي‌شود كه مصرف داروهاي كورتيكواستروئيد بعنوان يك عامل مستعدكننده براي ابتلا به اين بيماري محسوب مي‌شود .

اگر مشكوك به اين بيمراي شديد بهترين كار جدا كردن همستر بيمار از ساير همنوعانش مي‌باشد. سپس مي‌توانيد آنرا به دامپزشك خود ارجاع دهيد تا براي و آنتي‌بيوتيك مناسب تجويز كند .

لینک به دیدگاه

بيماري پلي كيستيك يك بيماري مادرزادي است. در اين حالت كه اغلب در همسترهاي بالاي يكسال ديده مي‌شود، كيست‌هايي در كبد ظاهر مي‌شود كه در واقع از مجاري صفراوي منشأ مي‌گيرند .البته گاهي اين كيستها درپانكراس نيز ديده مي‌شوند . بيماري معمولا با نشانه‌هاي باليني همراه نمي‌باشد و تشخيص آن تنها با لمس كردن شكم حيوان امكان‌پذير مي‌شود. درماني براي بيماري پلي كيستيك توصيه نمي‌شود .

لینک به دیدگاه

ترومبوز قلبي يك بيماري شايع در همسترهاي مسن مي‌باشد كه اغلب در قلب چپ (دهليز چپ) رخ مي‌دهد. در بيشتر موارد اين ترومبوز، ثانويه بوده و بدنبال كارديوميوپاتي، اختلالات انعقادي، آميلوئيدوز و بيماريهاي عروقي ديده مي‌شود. همستر بيمار دچار تنگي نفس شده و با كمترين فعاليت دچار نفس نفس زدن مي‌شود. مخاطات حيوان سيانوز (تيره) مي‌شود و تعداد ضربان قلبش نيز بالا مي‌رود و در ادامه بيماري، همستر ممكن است دار مرگ ناگهاني شود. براي درمان يا حداقل تخفيف علائم بيماري مي‌توانيد آن را نزد دامپزشك خود ببريد تا ز داروهاي محرك قلبي مانند ديگوگسين و ديورتيك‌ها مانند فوروزمايد و ضدانعقادها استفاده كند .

لینک به دیدگاه

عامل بروز بيمراي، كلتسرويديوم‌ها هستند . اين اختلالات متعاقب مصرف برخي آنتي‌بيوتيكها مانند كلرامفنيكول و تتراسايكلين رخ مي‌دهد. بعلاوه مصرف يكباره دانه‌هايي كه حاوي مقادير فراواني نشاسته هستند، افزايش حركات روده و ويروسهايي مانند روتا ويروس نيز زمينه را براي بروز بيماري فراهم مي‌كنند. گفته مي‌شود به غير از باكتري كلستريديوم ساير باكتريها، ويروسها و تك‌ياخته‌ها نيز در ايجاد بيماري دخيل هستند. اين بيماري از طريق گوارشي منتقل مي‌شود و بدنبال آن علائمي مانند اسهال بدبو و شديد به رنگ سبز تا قهوه‌اي و متعاقب آن دهيدراتاسيون، پرنوشي، بي‌حالي و بي‌اشتهايي ظاهر مي‌شود. به محض مشاهده اين علائم همستر بيمار را از بقيه جدا كرده، محيط قفس را به خصوص از فضولات پاكسازي كرده و با دامپزشك خود تماس حاصل كنيد .

لینک به دیدگاه

هر چند كه همستر مقاومترين جونده در برابر عفونتهاي تنفسي است با اين حال باكتريهايي مانند مايكوپلاسما، پاستورلا، استرپتوكوك، استافيلوكوك، كلبسيلا و بوردوتلا و ويروسهايي مانند ويروس سندائي (Sendai) (كه در واقع پاراآنفولانزاي تيپ ـ 1 است) گاهي باعث بروز ذات‌الريه در اين حيوان مي‌شوند. متعاقب بروز اين بيماري علائم تنفسي، ترشحات بيني و چشم، كاهش باروري، ژوليدگي موها و مرگ و مير ديده مي‌شود . از آنجايي كه راه انتقال اين بيماري از طريق تنفسي مي‌باشد، لذا براحتي و بسرعت از همستر بيمار به ساير همنوعان وي منتقل خواهد شد بنابراين بهتر است كه به محض ديده شدن علائم تنفسي، همستر و يا احيانآ همسترهاي بيمار را از سايرين جدا كرده، آنها را در يك محيط گرم، با تهويه مناسب و به دور از جريان هواي سرد قرار داده و بلافاصله نزد دامپزشك خود ببريد .

لینک به دیدگاه

همسترهاي بيمار علائمي مانند بي‌اشتهايي، ژوليدگي موها، كاهش وزن، علائم تنفسي، اختلالات توليد مثلي مانند سقط جنين، وجود ترشحات چشمي و نرم و روشن شدن مدفوع را نشان مي‌دهند. بيماري از طريق گوارشي منتقل مي‌شود و عواملي مانند تغذيه نادرست، وجود بيماريهاي زمينه‌ساز استرس و ضعف ايمني در همسترهاي كم‌سن و مسن، شرايط را براي ظهور بيماري فراهم مي‌سازد . عامل بيماري باكتريهاي سالمونلاتيفي موريوم و سالمونلا انتريتيديس است. به محض مشاهده بيماري يا مشكوك شدن به آن، اقدامات بهداشتي مانند جدا كردن همستر بيمار از همسترهاي سالم را بعمل آوريد و در اولين فرصت آنهارا نزد دامپزشك ببريد تا آنتي‌بيوتيك مناسب را براي درمان بيماري تجويز كند. در ضمن چون سالمونلوز يك بيماري مشترك بين انسان و حيوان است بايد مواظب باشيد تا بوسيله حيوان خانگي خود مبتلا به سالمونلوز نشويد.

 

 

 

ترجمه:Iman-Emperatour

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...