Emerald_s 764 اشتراک گذاری ارسال شده در 1 خرداد، ۱۳۹۲ شش سیگما یک استراژی تحول سازمانی است . شش سیگما فلسفه بهبود مستمر است و به سمت "عالي شدن در همه كارها" پيش مي رود. شش سیگما سيستمي است كه تعيين مي كند كجا قرار گرفتيم، دوست داريم كجا باشيم، چگونه به آن مقصد مي رسيم و چگونه در طول راه پيشرفت مي كنيم. شش سیگما يك ابزار است كه براي ميزان سازي دقيق ماشين فرآيند به كار مي رود و اينكار را از طريق مشتري مداري، بهبود مستمر و درگير كردن و مشاركت همه اعضا در داخل و خارج سازمان انجام مي دهد. تاریخچه شش سیگما نام و ایده آغازین شش سیگما به بیل اسمیت نسبت داده میشود. وی كه در دهه ۷۰ و ۸۰ میلادی به عنوان مهندس ارشد كیفیت و قابلیت اطمینان در شركت موتورولا به فعالیت مشغول بود، اكنون پدر شش سیگما نام دارد. بیل اسمیت با مشاهده افزایش نرخ خطا در نتیجه افزایش پیچیدگی محصولات و اضافه شدن بر تعداد قطعات آنها، با تلفیق مفاهیم قابلیت اطمینان و تكنیكهای مهندسی كیفیت، ایده آغازین شش سیگما را به باب گالوین، مدیر عامل شركت عرضه كرد و او نیز نظر اسمیت را پذیرفت. با پیوستن مایكل هری و جك جرمین (كه هر دو از مدیران وقت موتورولا بودند) به بیل اسمیت، ایده اولیه شش سیگما دربردارنده آموزش، تكنیكهای SPC، ابزار پیشرفته تخصیص و طراحی آزمایشها (DOE) شكل گرفت. با افزوده شدن مفاهیمی چون پروژه گرایی و فرایندگرایی به این مجموعه، برنامه شش سیگما در ژانویه ۱۹۸۷ به صورت رسمی توسط باب گالوین در موتورولا معرفی و رسیدن به سطح كیفیت شش سیگما به عنوان یك هدف راهبردی پنج ساله تعیین شد. دانشگاه موتورولا آكادمی شش سیگما را به ریاست مایكل هری در سال ۱۹۸۸ تأسیس كرد و در همان سال شركت موتورولا موفق به دریافت جایزه ملی كیفیت مالكوم بالدریج شد. شش سیگما به زبان ساده : به طور ساده مي توان گفت، شش سیگما متدي است كه بر اساس داده (data) هدايت مي شود و هدف آن دستيابي به كيفيت برتر است. چيزي كه شش سیگما را از ساير اصول كيفيت متمايز مي كند اين است كه پيش گبري قبل از وقوع اشتباهات است . شش سیگما در واقع نقشه جاده بقا و موفقيت است. تسهيلات و امكاناتي كه شش سیگما در بخشهاي بهبود كيفيت، كاهش هزينه، جلب رضايت مشتري و حفظ وفاداري و پيشرفت كاركنان ايجاد مي كند بسيار وسيع است. از طرفي براي تبديل قابليتهاي بالقوه شش سیگما به صورت بالفعل بايد زمان كافي، استعداد، سرمايهگذاري هاي درست و … به اينكار اختصاص داده شود. اجراي شش سیگما نيازمند تمركز بسيار و كار تيمي قوي است. چرا شش سیگما ؟ سازمانهای بزرگی مانند جنرال الكتریك ، تویوتا ، هیولت پاكارد ، فد ایكس ، موتورولا و آمریكن اكسپرس فقط تعدادی از كمپانی های با نفوذ بین المللی هستند كه در سال های اخیر به طور باور نكردنی از بهبود در افزایش در آمدها ،كاهش هزینه ، افزایش سهم بازار با به كار گیری 6sigma سود برده اند. به عنوان مثال مدیر اجرایی سابق شركت جنرال الكتریك ( Jack walch ) گفت انجام شش سیگما در طول 5 سال 12 بیلیون دلار صرفه جویی را برای GE محقق ساخت . باید توجه داشت اصول شش سیگما بر روی بهبود كسب و كار و فرآیند تمركز یافته است و موفقیت در انجام موفقیت آمیز آنها منجر به یك صرفه جویی مهم در منابع سازمان می شود كه معنی سر راست و سریع آن افزایش قابلیت منافع شركت و رشد كسب و كار خواهد بود . افزون بر این نتیجه بهبودهای فرآیند افزایش عملكرد كمپانی ، كیفیت و در نهایت رضایت مشتری را به همراه خواهد داشت . 4 لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده