رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

خاتم کاری:

خاتم ترکیبی است از چند ضلعی‌های منظم با تعداد اضلاع متفاوت که با استفاده از مواد اولیه گوناگون در رنگ‌های مختلف تشکیل می‌شود. پنج، شش، هفت، هشت و یا ده ضلعی است.

 

خاتم از هنرهای دستی دقیق و پرکار است که تولید و ساخت آن احتیاج به دقت و حوصله زیاد دارد .چند ضلعی‌هایی که درخاتم‌سازی به کار می‌آید

[h=2]مواد اولیه در ساخت خاتم

[/h]

انواع چوب (آبنوس- فوفل- گردو- بقم- عناب-نارنج- کهکم-کبوده)

انواع استخوان (استخوان و عاج فیل- استخوان شتر- استخوان اسب)

مفتولهای فلزی ( برنج وآلومینیوم و گاها نقره)

صدف- نخ پرک - سریشم - لاک

[h=2]وسایل وابزار کار در هنر خاتم‌سازی

[/h]بزار عمومی شامل چکش - اره- دریل و مته و... ابزار اصلی و مخصوص شامل انواع اره‌ها- عنوان سوهان - انواع رنده - پرس - تیره‌دار یا خط‌کش قفل - مقار- انواع تنگ ها- چسب‌های مخصوص و....

[h=2]مراحل تولید خاتم

[/h]بتدا انواع چوبها واستخوان‌هارا دررنگ‌های مختلف تهیه کرده و با ابزار مخصوص خود به طول ۳۰ سانتیمتروقطر ۱تا ۵/۲میلی‌متر می‌برند وازآنها مثلث‌هایی تهیه می‌شود که پس از سوهان‌کاری تمام اضلاع آن به حالت دلخواه و مطابق با طرح درآمده و برای تکمیل طرح نیاز به مفتول‌های سیمی به صورت مثلث بوده که برای آماده‌سازی آنها نیز مراحل مختلفی طی می‌شود سپس برای درست کردن خاتم ابتدا طرح اشکالی که مورد نظر است را به وسیله استادکار کشیده واین مثلث‌ها ی چوبی، استخوانی و فلزی با دستان بامهارت و استادانه هنرمند در کنار هم به وسیله سریشم قرار داده و چسبانده می‌شوند و به وسیله نخ محکم می‌گردند که از این کار اصطلاحاً «پره» درست می‌شود، بعد از چند ساعت نخ‌ها باز شده واضلاع طرح سوهان‌کاری شده و چهار عدد از پره‌های ساخته شده را در کنار هم قرار می‌دهند و مجدداً با چسب به هم چسبانده می‌شوند که حاصل آن «توگلو» به دست می‌آید. مرحلهٔ بعدی که به «گل پیچی» مشهور است، به وسیله سیم مفتولی گردی که آن را به صورت شش ضلعی منظم آماده می‌شود وبه آن «شمسه» می‌گویند در اطراف هر ضلع شش سیم به وسیله سریشم چسبانده می‌شود و با نخ محکم می‌شود و حاصل آن طرح ستاره‌ای است، این طرح‌ها آنقدر تکرار می‌شوند تا بر اساس طرح مورد نیاز در آمده و سپس در زیر فشار و پرس قرار گرفته و با چند مرحله برش‌کاری و چسبانده لایه‌های بسیار نازک چوب دراطراف آن طرح اولیه یک خاتم به وجود می‌آید که تمامی این مراحل از ابتدا تا بدین جا بیش از ۴۰۰ مرحله کاری را شامل می‌شود. خاتم‌ها بر اساس طرح، رنگ، شکل و ابعاد محل مورد استفاده بر روی سطح کار به‌وسیله چسب مخصوص چسبانده شده و با ایجـاد طرح‌های گوناگون و قرینه‌سازی تمامی سطح طرح به وسیله خاتم مزین می‌گردد که پس از برخی ترمیم‌ها، سوهان، سمباده و بتونه‌کاری و نهایتاً ساییدن و صاف‌کردن سطح خاتم، کار برای روغن‌کاری وجلابخشی به وسیله مواد مخصوص مانند سیلر و کیلرو پولیستر آماده می‌شود.

مرغوبیت یک خاتم خوب به ریز نقشی ومنظم بودن طرح بستگی دارد که همهٔ اینها در مهارت استادکار در تهیهٔ مواد اولیه و نحوه کاربرد آن و حوصله و دقت بسیار زیاد خلاصه می‌شود.

  • Like 3
لینک به دیدگاه

با اجازه....گبه بافی نیست؟5c6ipag2mnshmsf5ju3z.gif

____________

 

پ.ن:

quote_icon.png نوشته اصلی توسط shahdokht *1983* viewpost-left.png

این هنر آخری قبلا گذاشته شده عزیزم:whistle:

با سلام نه من نگه کردم قبلا مروارید بافی تو هنر ها نبود....

دوست عزیز منظور شهدخت جان پست هنر پیکر تراشی بود که من تکراری گذاشته بودم..برای شما کاملا درسته
:a030:

  • Like 3
لینک به دیدگاه
با سلام نه من نگه کردم قبلا مروارید بافی تو هنر ها نبود....

 

با اجازه....گبه بافی نیست؟5c6ipag2mnshmsf5ju3z.gif

____________

 

پ.ن:

دوست عزیز منظور شهدخت جان پست هنر پیکر تراشی بود که من تکراری گذاشته بودم..برای شما کاملا درسته
:a030:

 

ممنون سایه جان که جواب دادید

کاملا درسته من منظورم هنر پیکر تراشی بود ..:w16:

  • Like 3
لینک به دیدگاه

ممنونم:icon_gol:

 

____________________

 

گبه گونه ای از فرش دست باف و از نوع قالی است.اندازه آن مختلف و معمولا از قالی کوچکتر است. تنوع رنگ و نقش گبه از قالی کمتر است،اما این سادگی به منزله کم اهمیت بودن آن نیست. بلکه نوعی سادگی همراه با اصالت و جاودانگی نقش های قدیمی است که همواره در طول زمان با کمترین تغییر به نسل ما رسیده است.

نقش گبه های هر اقلیم تا اندازه ای متفاوت است. اما همگی آنها از یک فضای خالی بدون نقش بهره می برند.سادگی نقش ها با آمیزه ای از اصالت و پیشینه تاریخی آن، بازتاب سادگی روح و صفای درون مردمانی است که روزگاران دراز بدون آلایش های امروزی در کنار هم زیسته اند...

... و اما گبه بافی در دهداران پیشینه ی چندانی ندارد. می توان گفت که مردمان این روستا این هنر را از مردمان روستاهای اطراف نظیر: لایپه،شاه فیروز،محمد جمالی، عطیبه،سراج آباد، خلیفه،ذکریایی(که به واسطه همجواری با کوهپایه آنها را پامور می نامند) آموخته اند. در واقع هنر قالی بافی در ابتدا مختص عشایر و ایل نشینان بوده است. و با توجه به رواج دامداری در روستاهایی که نام برده شد و ارتباط آنها با عشایر و ایلات حاشیه جنوبی زاگرس(عشایر فارس و کهکیلویه)این هنر به این منطقه انتقال یافت.مجاورت این روستاها با دهداران و از همه مهمتر ازدواج دختران قالی باف این روستاها با مردان دهداران و ادامه این هنر توسط این دختران (پس از ازدواج) موجب شد تا برخی از دختران و زنان این روستا نیز گبه بافی را نزد آنها فرا گیرند و نقوشی ارزشمند از خود به یادگار گذارند.با تاسیس شرکت صنایع دستی و صادرات فرش دستباف و واگذاری یکی از نمایندگی های آن به خداکرم فولادی در دهه ۷۰ بسیاری از دختران روستا به گبه بافی روی آوردند.اما با کم فروغ شدن کار شرکت کم کم "دارهای" گبه برچیده شد. و امروزه در کمتر خانه ای "دار یا تندار" گبه بافی گسترده است.

 

مشخصات یک گبه مرغوب

 

 

  • دار محکم باشد .
  • چله کشی به خوبی انجام شده باشد .
  • گره باید محکم زده شود .
  • شانه به خوبی زده شود .
  • نخی را که بعد از گره زدن می‌بافند ، به اصطلاح زنجیری ، که درروستای شول به آن تپ کو می‌گویند به خوبی بافته شود و روی آن شانه زده شود .

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

:icon_gol::icon_gol::icon_gol:

  • Like 2
لینک به دیدگاه
پس منجوق دوزی نیست؟

 

آفرین....آفرین....درسته:a030:

دوست عزیز...برای اینکه با هنرهای پیش تر معرفی شده آشنا بشی حتما پست اول ..... #1 ... رو بخون....موفق باشی:icon_gol:

  • Like 3
لینک به دیدگاه

اینم توضیحات هنر منجوق دوزی

 

یكي از صنايع دستي تزیینی ايران "مُنجوق دوزي" نام دارد. آثار تاريخي به دست آمده مؤيد آن است كه اين هنر در زمان هخامنشيان و ساسانيان از رواج بالايي برخوردار بوده است. درآن زمان چادرها، قالي ها و جامه ها را با جواهرات مي آراستند.

 

اين هنر در طول تاريخ تبديل به هنر منجوق دوزي گرديده است. روش كار به اين صورت است كه ابتدا دانه هاي منجوق را يكي يكي در داخل سوزن كرده و سپس با تناسب نقش در هنگام دوخت، يك يا چند تا از منجوق ها را بر روي پارچه نصب مي كنند.

 

منجوق دوزي در گذشته در تبريز و اروميه بيش از ديگر مناطق رواج داشته ولي امروزه بهترين كارهاي منجوق دوزي در قزوين انجام مي گيرد. از آثار زيباي منجوق دوزي كيسه هاي پول، رو قوري، جاي جواهرات و .... به جاي مانده است. امروزه نيز براي تزيين لباس و غيره از اين هنر استفاده مي نمايند. روش نگهداری آن حفاظت از رطوبت مداوم، حرارت و آتش، اشعۀ مستقیم و مداوم خورشید، سفید کننده های شیمیایی و اشیای نوک تیز و بُرّنده می باشد.

  • Like 4
لینک به دیدگاه
×
×
  • اضافه کردن...