رفتن به مطلب

راه هایی برای کاهش آسیب دعواهای پدر و مادری بر کودکان


afa

ارسال های توصیه شده

كمتر پدر و مادری هست كه بخواهد عمدا كاری به ضرر بچه اش انجام دهد، وكمتر از آن والدینی هستند كه می دانند تا چه حد بعضی از انواع دعواهایشان می تواند برای بچه ها زیان آور باشد. در اینجا به بعضی از باید ونبایدهای راه های اداره دعواهایی که رخ می دهد، اشاره می كنیم.

 

 

سربچه ها جلوی بچه ها دعوا نكنیم

بچه هایی كه مشاهده می كنند والدینشان دارند سر آنها دعوا می كنند در وضعیت فوق العاده آسیب پذیری هستند. از آنجا كه بچه ها نوعا خود را در مركز حوادث می بینند هیچ بعید نیست كه خود را به عنوان عامل جر وبحث های پدر ومادر سرزنش كنند. بی شك این مسئله وقتی آنها عامل مشكلاتی می شوند كه به آرامش خانواده ضربه می زند، در ذهن آنها تثبیت می شود. این احساس گناه روی دوش بچه ها سنگینی می كند و باعث می شود خود را به طرقی كه به اختلالات رفتاری یا عزت نفس كم تعبیر می شود، سرزنش كنند.

 

 

هیجان عاطفی را محدود كنیم

درگیری موقعی مخرب محسوب می شود كه عصبانیت و واكنش های عاطفی بیش از حدباشد، یعنی موقعی كه پدر ومادر به یكدیگر توهین كرده یا حتی فحش وبد وبیراه یا موقعی كه خطر اقدامات خشونت آمیز یا پایان دادن به ازدواج وجود دارد. وقتی درگیری مخرب باشد، یافتن یك راه حل خوب یا مفید برای مسئله ای باعث ایجاد مشاجره شده بسیار دشوارتر می شود. آنچه كه از اهمیت برخوردار است این واقعیت غم انگیز است كه وقتی والدین به این حد بالا از تنش عاطفی برسند، دیگر در دسترس بچه ها نیستند.

 

 

از صحبت درباره اختلاف ها خودداری نكنیم

درگیری به خودی خود مخرب نیست، زن وشوهرهایی كه از در گیری می ترسند وترجیح می دهند از اختلاف هایشان صحبت نكنند اغلب بیش از زن وشوهرهایی كه چگونگی آشكارا صحبت كردن ازمسایل یاد گر فته اند، در زندگی زناشویی خود مشكل دارند. زن وشوهرهایی كه درباره مشكلاتشان حرف نمی زنند بیش از پیش ناراضی می شوند و به مرور زمان از صمیمیت و نزدیكی شان كاسته می شود. افزون بر این بچه هایی كه شانس درگیری ای را كه به طور سازنده با آن برخورد می شود، ندارند، شانس آموختن راه های اداره اختلا ف های زندگی خودشان را هم نخواهند یافت. تنها از طریق مشاهده راه های مفید حل درگیری است كه بچه ها می توانند الگوبرداری از این مهارت های مهم را بیاموزند.

 

 

منصفانه دعوا كنیم

زمانی كه همسری قادر است دغدغه ای را شناسایی و آن را بدون سرزنش وكینه مطرح كند، راحت تر می توان به تشریك مساعی رسید. مخالفت های زناشویی سازنده به زن وشوهرها این امكان را می دهد كه احساسات خود را در فضای مملو از درك و همدلی ابراز كنند. ممكن است زوجین با یكدیگر مخالفت كنند اما به حرف های یكدیگر گوش داده و تلاش می كنند دیدگاه یكدیگر را درك كنند. بچه هایی كه می بینند والدینشان این گونه با هم دعوا می كنند، یاد می گیرند كه اختلاف ها لزوما ترسناك نبوده و مخالفت ها عشق و محبت را نابود نمی كند. پدر ومادرها به جای اینكه تلاش كنند جلوی بچه ها دعوا نكنند باید یاد بگیرند كه چگونه و به طور سازنده دعوا كنند.

 

 

پای بچه ها را وسط نكشیم

برای بچه بسیار دردناك و زیان آور است كه از او خواسته شود طرف یكی از والدین را بگیرد. وقتی یكی از والدین بچه ها را وادار می كند به نمایندگی از او با دیگری تعامل داشته باشد، بچه مجبور می شود با او رابطه تقابلی داشته باشد. درست است كه پدر یا مادراحساس تنهایی كمتری می كند، اما پای بچه به محدوده بزرگ ترها كه واقعا به او مربوط نیست كشیده می شود. از آنجا كه بچه ها مشتاق كمك به بازگرداندن آرامش به خانواده هستند، ممكن است درخواست یكی از والدین را مبنی بر طر فداری از او را قبول كنند. اما این كار خالی از عواقب فوری وبلند مدت نیست.

 

 

وقتی بچه ها از دعوای ما ناراحت می شوند دوباره به آنها قوت قلب دهیم

زمانی كه بچه ای از دعواهای پدر و مادر رنجیده خاطر می شود، در میان ترس ها و نگرانی های خود تنها می ماند. اگر چه والدینش ممكن است در زمانهای آزردگی، برای آرامش و دلداری دادن به او حی وحاضر باشند اما در وسط دعوا در دسترس نیستند. بچه ها خصوصا به تهدیدات والدین مبتنی بر ترك خانه یا طلاق واكنش پذیر هستند. با اینكه والدین می دانند چیز هایی كه در زمان عصبانیت می گویند اغلب حقیقت ندارد ولی بچه ها آن را حتمی فرض می كنند.

 

 

در حضور بچه ها اعتراف كنیم كه دعوا تمام شده است

از بخت بد بچه ها، بیشتر پدر ومادر ها بعد از جروبحث هایشان آشتی می كنند، اما ترجیح می دهند این كار را در خلوت انجام دهند. بچه از همه جا بی خبر نمی داند كه والدینشان صلح كرده اند. پژوهش ها نشان داده بچه هایی كه شاهد آشتی كردن والدینشان هستند بلافاصله آرام شده به این معنی نیست كه حتما طوری برنامه ریزی كنند كه در حضور بچه ها آشتی صورت بگیرد بلكه به معنی آن است كه وقتی مشاجره ای صورت می گیرد و به خیر وخوشی ختم می شود باید به نوعی همه مطلع شوند.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...