رفتن به مطلب

نظریه های پست مدرن


ارسال های توصیه شده

[h=2]روح مکان* پدیدارشناسی معماری[/h]

4-27-2013 2-37-19 PM.jpg

4-27-2013 2-55-12 PM.jpg

 

 

کریستین نوربرگ-شولتز
از چهره*های برجسته*ی پدیدارشناسی* در معماری است که تأثیر عمده*ای بر گسترش این گفتمان داشته* است.توجه ویژه وی به وجوه کیفی معماری،به کتاب«نیات معماری» برمی*گردد که مباحث آن متکی بر روان*شناسی اگون برونشویک و جامعه*شناسی است.شولتز پس از آشنایی با کتاب«انسان و فضای* اوتو فردریش بولنوو»و به خصوص توجه به مفهوم جاستی(دازاین) هایدگر درمی*یابد که پدیدارشناسی روشی کاملا مناسب برای نفوذ در جهان روزمره است،چرا که معماری در خدمت کلیت است،کلیتی که* اصطلاح«زیست-جهان»متضمن آن است و از فرایند علمی دوری* می*گزیند.

کتاب در گفتار بالا خواننده را به این نکته توجه می*دهد که درک و شناخت جامع از پدیدارشناسی شولتز،نیازمند مطالعه*ی مبسوط آرای وی است.شولتز پدیدارشناسی را یک روش می*داند که قصد دارد ساختارها و معانی جهان زندگی را فراچنگ آورد و نمی*خواهد جایگزین علوم طبیعی* شود.،بلکه بر آن است تا جانشین روابط و کل اصول و معیارهایی قرار گیرد که آن علوم بیان می*کنند.در واقع از دیدگاه وی رویکرد علمی* به«چیزها»آن*ها را از زمینه*ی واقعی*شان جدا کرده و به آنها هم*چون* اموری سنجش*پذیر توجه دارد.

پدیدارشناسی بر وحدت زندگی و مکان تاکید دارد،چنان*چه به زعم* شولتز،مکان را نمی*توان به وسیله*ی مفاهیم تحلیلی و علمی شرح داد، زیرا علم،امور موجود را در قالب انتزاع*هایی درمی*آورد که دانش عینی* را شکل می*دهند.

مولف در اثر حاضر با اینکه نظریه*ی«روح مکان»را به صورت* مشخص مورد بررسی قرار داده و در ارتباط مستقیم با پدیدارشناسی* معماری مطرح کرده است،اما همچنان به مثابه محور اندیشه و چگونگی

خوانش وی باقی مانده است.مترجم کتاب،تعریف روح مکان را از نظر شولتز با توجه به توصیف*هایی که در دیگر نوشته*های وی در این زمینه وجود دارد،این*گونه ارائه می*دهد که:هرموجودی«روح» خاص خود را داراست که بر مبنای آن خصلت ویژه*ی خود را به* دست می*آورد.بنابراین هرشی*ء و مکانی«روح»و ویژگی*های* خاص خودش را دارد.انسان مانند هستنده*ای وجودی که* زندگی*اش وقوع می*یابد،نیاز دارد تا روح مکان را درک کند.اما این درک نیازمند گشودگی بر محیط،دریافت خصوصیات آن، و حاضر ساخت آن*ها در اثر معماری*ای است که دارای عینیت* و خصلتی ویژه است.

وی مدعی است که در طی تحقیقات معمارانه روش* مشخص و یکسانی داشته و رویکرد و هدف خود را تغییر نداده،بلکه آنچه دچار تغییر شده،تنها در روش بوده* است.

شولتز که در ابتدا مبنای عمل خویش را تحلیل* علمی قرار داده،بعدها آن را ناکافی دانسته و به طور مشخص در«وجود،فضا و معماری»روش خود را به پدیدارشناسی تغییر می*دهد و در این رابطه بسیار مدیون هایدگر و اندیشه*ی اوست.درک و فهم* شولتز در معماری ریشه در تفکر هایدگر در باب* هستی،جهان،حقیقت و اثر هنری دارد.

مولف در اثر حاضر در پی ارائه کردن درکی* پدیدارشناختی از معماری است،و دیده می*شود که* اصطلاحات هایدگری مانند گرد هم آوردن،چیز، باشیدن،در-جهان-هستن،و حقیقت چگونه* (به تصویر صفحه مراجعه شود) مبنای درک و شرح ویژه*ی وی از معماری قرار گرفته*اند.کتاب* را می*توان منبع اصلی برای آشنایی با نظریه*ی معماری شولتز دانست.کتاب که در ادامه*ی آثار نظری شولتز هم*چون«نیات* در معماری»و«وجود،فضا و معماری»است به مطالعه*ی تاریخی* که وی در کتاب«معنا در معماری غرب»داشته نیز ارتباط دارد. وی در این اثر ملزومات روحی،روانی معماری را بررسی کرده و نه جنبه عملی آن را.هدف کتاب در باور شولتز درک معماری در قالب روابط«معمارانه*ی»عینی است،هدفی که به طور مشخص* آن را مهم می*داند.شولتز معتقد است نوشته*هایش نوعی باور به معماری است،و نمی*پذیرد که معماری،چه بومی و چه* یادمانی،امری سرگرم*کننده یا شاید چیزی باشد که برای* متأثر ساختن توده*ها ساخته می*شود .

 

 

لینک به دیدگاه

وی با این*که مدعی است همواره هدف و رویکرد عمومی در همه*ی نوشته*هایش مشابه است،اما در روش* خود در طی زمان تغییراتی ایجاد کرده است.در کتاب* نیات در معماری،هنر و معماری به صورت علمی* تجزیه و تحلیل شده،یعنی با روش*هایی که از علوم طبیعی گرفته شده*اند.وی با اینکه این* رویکرد را اشتباه نمی*داند،اما معتقد است امروزه* روش*های دیگر راه*گشاترند.

خواننده درمی*یابد که شولتز در کتاب روح* مکان تلاش دارد فهم عینی محیط را پی بگیرد.

شولتز در مقدمه*ی کتاب می*نویسد:خواست* فهم معماری به عنوان پدیداری عینی،که پیش*تر در کتاب نیات در معماری بیان شده،در کتاب حاضر راهگشا بوده و مدیون مقاله*های هایدگر در باب* زبان و زیبایی*شناسی است که توسط ای.هافشتاتر گردآوری و به انگلیسی برگردانده شده است.پیش* از همه من مفهوم باشیدن/سکنی گزیدن را مدیون هایدگر هستم.«پایگاه وجودی» و«باشیدن»مترادف*اند و«باشیدن»در مفهومی وجودی هدف معماری است.

شولتز در اساس هدف اصلی کتاب را تحصیل بعد وجودی می*داند و معتقد است پس* از دهه*ها رواج نظریه*ی تجریدی،وجود«علمی» ضرورت دارد،که با آن به فهم کیفی و پدیدارشناختی معماری بازگشت.به نظر وی* تا زمانی که به چنین درکی نرسیم نمی*توانیم* مسایل و مشکلات عملی را حل کنیم.

بنابراین کتاب موضوعات اقتصادی و اجتماعی را در بر نمی*گیرد.

به باور شولتز:بعد وجودی(حقیقت)در تاریخ ظهور می*یابد،اما معانی آن از موقعیت تاریخی فراتر می*رود.تاریخ،در دیگر سو،تنها در صورتی معنامند می*شود که عینیت*بخشی*های نوینی از بعد وجودی را ارائه کند.در کل عینیت*بخشی بعد وجودی به چگونگی ساخته شدن* چیزها وابسته است،یعنی فرم و فناوری.این امر هم*چنین دربرگیرنده*ی* «چگونگی»محیط طبیعی نیز می*شود.

ازهمین*رو نوربرگ-شولتز در کتاب حاضر توضیح داده است که* بر حسب مکان به بعد وجودی می*پردازد.مکان،نقش و حضور معماری* در حقیقت را بازمی*نماید.

مکان

نویسنده در نخستین فصل کتاب به مباحث پدیدار مکان،ساختار و مکان،و روح مکان پرداخته است.خواننده در ابتدا درمی*یابد که بحث* پدیدار مکان وی را به این نتیجه می*رساند که ساختار مکان باید بر حسب* چشم*انداز و قرارگاه توضیح داده شود و با مقولات فضا و خصلت تحلیل* شود.در حالی که فضا بر سازمان سه*بعدی عناصری که مکان را می*سازند، اشاره می*کند،خصلت بر جو کلی*ای که جامع*ترین خاصیت هرمکان* است،می*پردازد.البته ممکن است به جای تمایز میان فضا و خصلت، مفهوم جامعی چون«فضای زیسته»را به کار برد.با این حال مولف برای* رسیدن به منظور،میان فضا و خصلت تمایز قائل می*شود.

به نظر وی ساختار مکان به صورت تمامیت*های محیطی ظاهر می*شود که شامل وجوه خصلت و فضا است.این*گونه مکان*ها به منزله*ی* کشورها،منطقه*ها،چشم*اندازه ا،قرارگاه*ها و ساختمان شناخته می*شوند.

با مطالعه فصل اول خواننده درمی*یابد که ساختار مکان،حالتی ثابت* و همیشگی نیست.اغلب مکان*ها تغییر می*کنند،و بعضی وقت*ها این امر به سرعت روی می*دهد.اما به این معنا نیست که روح مکان الزاما تغییر می*کند یا از بین می*رود.

از دیدگاه مولف مکان درعین*حال که هدف پژوهش*های ساختاری* است،نقطه*ی عزیمت نیز محسوب می*شود.چرا که مکان در ابتدا مانند یک امر داده*شده و یک تمامیت خود به خود تجربه*شده،حاضر می*شود و سرانجام هم*چون یک جهان ساخته*شده،ظاهر می*شود که با تحلیل* وجوه فضا و خصلت روشن شده است

لینک به دیدگاه

مکان طبیعی

پدیدار مکان طبیعی.انسان از ابتدا دریافت که طبیعت از عناصری* وابسته تشکیل شده که وجوه بنیادین بودن را بیان می*کند.چشم*اندازی* که وی در آن زیست می*کند جریان صرف پدیده*ها نیست،بلکه دارای* ساختار بوده و به معانی تبحر می*بخشد.این ساختارها و معانی،بر باور مولف اسطوره*شناسی(کیهان*پژوهی و کیهان*شناسی)را که باشیدن* را بنیان گذاشته*اند،به وجود آورده است.به نظر وی پدیدارشناسی مکان* طبیعی باید به مثابه نقطه*ی آغازش،این اسطوره*شناسی را به کار بندد. نویسنده در این راستا به بازگویی داستان*ها و حکایت*ها نمی*پردازد،بلکه* بهتر دیده است بپرسد که آن*ها کدام مقوله*های عینی فهم را بازنمایی* می*کنند؟در کل هرفهمی از محیط طبیعی ناشی از تجربه*ی آغازین* طبیعت به مثابه انبوه نیروهای زنده است.

به واسطه*ی تعامل سطوح،برجستگی*ها،رستنی*ها و آب،کلیت*هایی* ویژه یا مکان*ها که به*وجودآورنده*ی عناصر پایه*ای چشم*انداز هستند ایجاد می*شوند.پدیدارشناسی مکان طبیعی به گفته*ی مولف،آشکارا باید به مطالعه*ی نظام*مند چنین کلیت*های عینی بپردازد.

مولف در بررسی ساختار مکان طبیعی حکایت از آن دارد که این* ساختار قادر است در سطوح متفاوتی تأثیرگذار باشد.کل یک کشور ساختن خانه گلی در تونس

موتواند موضوع این-همان*سازی عینی بر حسب ساختار ویژه*اش* باشد.

به نظر شولتز جهت*گیری و این-همان*سازی ساختاری به مفهوم* تجربه*ی مکان طبیعی در درون مکان طبیعی است.درون*های متفاوت* مطابق با ویژگی*های ساختاری*شان شناخته می*شوند.در واقع در همه*ی کشورها می*توان دریافت که نام*گذاری مناطق و چشم*اندازها نشانگر وجود مکان*های طبیعی*ای هستند که دارای هویت ساختار- بنیادی هستند.بنابراین روح مکان منحصر به فرد،بخشی از نظام* پایگانی است و باید برای درک و فهم کامل آن در این متن و زمینه* دیده شود.(ص ۶۴)

مکان انسان-ساخت

انسان از ابتدا دریافته است که ایجاد یک مکان به معنای بیان گوهر وجود و هستی است.محیط انسان-ساختی که انسان در آن زندگی* می*کند تنها ابزاری عملی یا نتیجه*ی رویدادهای بی*هدف نیست،بلکه* واجد ساختار بوده و معناها را تجسد می*بخشد.این معناها و ساختارها منعکس*کننده*ی فهم انسان از محیط طبیعی و وضعیت وجودی کلی او می*باشد.به نظر مولف در پایدار مکان انسان-ساخت بررسی مکان* انسان-ساخت باید دارای مبنایی طبیعی باشد و رابطه*ی با محیط را به* مثابه نقطه*ی عزیمت خود بگیرد.به باور وی مکان انسان-ساخت فهم* او از محیط را نمایان کرده،تکمیل و نمادینه می*سازد.به علاوه می*تواند تعدادی از معناها را نیز گردآورد.

به نظر می*رسد کتاب خواننده را به این جهت هدایت می*کند که* به واسطه*ی ساختن،مکان*های انسان-ساخت خلق می*شود با روح* مکان ویژه*ی خود.روحی که از طریق آنچه نمایان می*شود،تکمیل* شده،نمادینه می*شود یا گرد هم می*آید و تعیین می*گردد.در معماری* بومی روح مکان انسان-ساخت باید به خوبی پاسخگوی مکان طبیعی* خود بوده و در مقابل در معماری شهری باید جامع*تر باشد.بنابراین روح مکان یک شهر برای ریشه دواندن حاوی روح موقعیت و محل است،اما باید مضامین و درونمایه*های فراگیر و عمومی را نیز که ریشه در جایی* دیگر دارند و به واسطه*ی نمادینه*سازی به آنجا منتقل شده*اند،گرد هم* آورد.مضامین و معناهایی آن*قدر کلی و عمومی که در همه*ی مکان*ها قابل استفاده*اند.

در بحث ساخت و مکان انسان-ساخت،اصطلاح مکان انسان- ساخت به مجموعه*ای از سطوح محیطی اعم از روستاها و شهر تا خانه*ها و فضاهای داخلی آنها دلالت شده است.همه*ی این مکان وجود خود را از مرزها آغاز می*کنند.

به نظر مولف کیفیت شاخص هرمکان انسان-ساخت عبارت* از محصور بودن است و ویژگی*های فضایی آن به واسطه*ی چگونگی* محصوریت آن مشخص می*شود.اینکه محصوریت در درجه*ی نخست* می*تواند به معنای گستره*ی مشخصی باشد که یک مرز مصنوع آن را از محیط پیرامون جدا کرده است.

لینک به دیدگاه

خصلت مکان انسان-ساخت تا حدود زیادی به واسطه*ی درجه*ی* گشودگی آن تعیین می*شود.سختی و شفافیت مرزها باعث می*شود تا فضا منزوی یا به عنوان بخشی از یک کلیت به نظر آید.شولتز معتقد است:

مکان انسان-ساخت چیزی بیش از یک فضا با درجه*ی متنوعی* از گشودگی است-مکان انسان-ساخت،در مقام یک ساختمان بر روی زمین می*ایستد و به سمت آسمان برمی*خیزد.خصلت مکان تا حد زیادی با چگونگی تعیین این ایستادن و برخاستن تعیین می*شود.این* امر برای کل قرارگاه*ها،از جمله شهرها صادق است.زمانی که شهر به* علت خصلتی مشخص ما را راضی می*کند،اغلب به این خاطر است که* بیشتر بناهایش به روشی یکسان به زمین و آسمان مرتبط هستند،به* نظر می*رسد که آن*ها شکل مشترکی از زندگی را بیان می*کنند،شیوه*ی* مشترکی از بودن بر روی زمین،بدین*سان آنها روح مکان را که این

همان*سازی انسانی را ممکن می*سازد،شکل می*دهند.(ص ۹۷)

بحث در مورد پدیدار مکان انسان-ساخت انواع اساسی متعددی از عوامل انسان-ساخت را که به فهم ما از ساختار مکان انسان-ساخت و نیز ارتباط آن با مکان طبیعی کمک کرد،روشن می*کند.با توجه به این* نکته هروضعیت عینی با ترکیب خاصی از این عوامل مشخص می*شود که روح مکان را مانند کلیتی یکپارچه شکل می*دهد،با توجه به اینکه* برخی مکان*های انسان-ساخت با تعدد و رمز و راز نیروهای طبیعی* و در برخی ظهور نظمی کلی و انتزاعی هدف اصلی بوده و مکان*هایی* هم وجود دارند که در آن*ها نیرو نظم تعادلی جامع را بنا گذاشته،مولف* به مقوله*های رومانتیک،کیهانی و کلاسیک بازمی*گردد.به نظر وی با آنکه این مقولات انتزاع*هایی هستند که به سختی به شکل ناب عینیت* می*یابند،اما بیان*گر رویکردهای عینی بوده و فهم کلی روح مکان را ممکن می*سازند.به عبارتی هروضعیت عینی می*تواند مانند ترکیبی از مقوله*های پایه*ای قابل فهم شود.

نویسنده در ادامه به معماری رومانتیک،معماری کیهانی و معماری* کلاسیک پرداخته است و معتقد است این*گونه معماری*ها سرنمودن*ها مکان انسان-ساخت می*باشند.و چون به مقوله*های اساسی فهم طبیعی* می*تبطاند در تاویل روح مکان هرقرارگاه ویژه*ای قابل استفاده*اند.به* نظر وی با این حال،آنها در قالب گونه*ها به ندرت به صورت فرم ناب* ظاهر می*شوند،اما در ترکیب*های مختلف حضور دارند.از جمله در تاریخ* معماری غرب که دو نوع ترکیب مورد توجه بوده است.کلیسای جامع* گوتیک و باغ کاخ باروک.چنان*چه کلیسای جامع کیفیات رومانتیک و کیهانی را با هم متحد ساخته و از طریق دیوارهای شفاف،معانی وجودی* مسیحیت که تاویلی محلی یافته*اند به شهر منتقل می*شوند و بدین*سان* زیست جهان روزانه*اش بعد کیهانی می*یابد.در حالی که در باغ-کاخ* باروک نوع متفاوتی از ترکیب دیده می*شود.در واقع مکان انسان ساخت* و طبیعی با هم متحد شده و کلیتی جامع را شکل می*دهند که دارای ملزومات رومانتیک و کیهانی به همراه کاخی است که شکل آن منشاء کلاسیک دارد.

شولتز در سه فصل بعدی به سه شهر پراگ،خارطوم و رم پرداخته* و این سه شهر را تحت عناوین تصویر،فضا،خصلت و روح مکان مورد بررسی قرار داده است.

مکان

نویسنده ابتدا به بحث معنا می*پردازد.وی که برای فهم روح مکان، مفاهیم معنا و ساختار را در فصول گذشته مطرح کرده است،اشاره می*کند که معنای هرشی*ء ریشه در روابط آن با اشیای دیگر دارد،یعنی در آنچه* آن شی گرد هم می*آورد.ساختار در مقابل،بر ویژگی*های شکلی و فرعی* مجموعه*ای از روابط اشاره می*کند.ازهمین*رو است که ساختار و معنا وجوه یک کلیت*اند

لینک به دیدگاه

هم*چنین شولتز که پیش*تر در مورد مکان طبیعی و انسان-ساخت* به مطالعه*ی کلی معانی پایه*ای و ویژگی*های ساختاری آنها پرداخته است، معانی طبیعی را در پنج مقوله دسته*بندی می*کند که خلاصه*ی فهم* انسان از طبیعت را شکل می*دهند.به باور شولتز به طور آشکار انسان به* واسطه*ی این معانی ایجاد تعامل می*کند.

به گفته*ی وی ساختن مکان*ها معماری نامیده می*شوند و انسان به* واسطه*ی بنا نهادن،به معناها حضوری عینی می*بخشد و بناها را گرد هم می*آورد تا شکل زندگی*اش را به عنوان یک کلیت،عینیت داده و نمادینه سازد.بدین ترتیب جهان زندگی روزانه*ی او به خانه*ای معنادار تیدیل می*شود که می*تواند در آن باشد.

در شهر،معانی بیگانه و خارجی با روح محلی تلاقی کرده و مجموعه*ی پیچیده*تری از معناها به وجود می*آورند.با اینکه روح شهری* هرگز صرفا محلی نیست،اما نمونه*های پراگ،خارطوم و رم که در سه فصل به خواننده ارائه می*شوند،به او می*آموزند که خصلت محلی* نقشی تعیین*کننده در هویت ویژه دادن به قرارگاه دارد:گرد هم آوردن* (به تصویر صفحه مراجعه شود) کف خیابان در سرمونتا،لازیو این همان*سازی،زمستان شمالی

شهری می*تواند به منزله*ی تاویل از روح محلی،مطابق با ارزش*ها و نیاز جامعه*ی واقعی ادراک شود.در کل به نظر شولتز معناهایی که به* واسطه*ی مکان گرد هم آورده می*شوند،روح مکان را می*سازند.نویسنده* این فصل را با دو مبحث این همانی و تاریخ پی گرفته است.

مکان امروز

در این فصل شولتز تلاش می*کند تغییرات عمده در مکان*ها را بعد از جنگ جهانی دوم توضیح دهد.کیفیاتی که به صورت سنتی قرارگاه*های* انسانی را از هم متمایز ساخت یا ویران و مخدوش شدند یا به گونه*ای* جبران*ناپذیر از دست رفتند.مکان*های جدید به گفته*ی شولتز متفاوت* از مکان*های گذشته به نظر می*رسند.وی در این فصل به دلایل این* تغییرات بنیادین می*پردازد.اما ابتدا خواننده را به مفاهیم فضا و خصلت* سوق می*دهد و این مفاهیم را به مقوله*های عمومی*تری از مکان طبیعی* و انسان-ساخت مرتبط می*سازد.

به نظر وی خیابان*ها و میادین که آزادانه در درون فضایی پارک* مانند قرار گرفته*اند دیگر به مفهوم سنتی وجود ندارند و نتیجه*ی کلی* این امر نیز اجتماع پراکنده*ای از واحدها است.به بیان دیگر از لحاظ فضایی قرارگاه*های جدید فاقد محصوریت و تمرکز می*باشند.هم*چنین* تغییرات رخ داده در شهرهای پیش*تر موجود نیز تأثیرات مشابهی دارند. بافت شهری گسترده شده،پیوستگی دیوارها قطع گردیده و انسجام* فضاهای شهری آسیب دیده است.بنابراین گره*ها،راه*ها و محله*ها این- همانی خود را از دست داده*اند و کلیت شهر فاقد خوانایی و تصورپذیری* شده است.شولتز نتیجه می*گیرد که با از دست رفتن ساختار شهری* سنتی،چشم*انداز که گستره*ای جامع است معنایش را از دست داده و درون شبکه*ی پیچیده*ای از عناصر انسان-ساخت رها شده است.

از طرف دیگر خصلت محیط امروزی اغلب یکنواخت شده و اگر تنوعی* هم دیده می*شود حاصل عناصری است که از گذشته باقی مانده*اند.به باور شولتز نبود خصلت متضمن کمبود انگیزه و انگیختار است.و محیط مدرن به ندرت شگفتی و اکتشاف را که باعث جذابیت تجربه*ی شهرهای قدیمی* بودند مطرح می*کند و تلاش*هایی که برای از بین بردن یکنواختی عمومی* صورت می*گیرند اغلب خیال*پردازی*هایی سبک مایه*اند.(ص)

وی می*خواهد نتیجه بگیرد که قراین موجود دلالت بر از دست رفتن* مکان دارند.به عبارتی،قرارگاه،به مثابه مکانی در طبیعت،کانون*های* شهری مانند مکان*های زندگی جمعی و ساختمان به عنوان زیر- مکانی معنادار که انسان بتواند فردیت و تعلق آن را تجربه کند،از دست* رفته است.شولتز در ادامه بحث فصل حاضر به احیای مکان و معماری* مدرن برای حل مسئله می*پردازد.

نتیجه

کتاب حاضر را می*توان مرجع اصلی برای آشنایی به نظریه*ی* معماری شولتز دانست.اما به دور از عمق و کیفیت بالای دیدگاه وی* به معماری و محیط،نظریه*ی روح مکان او به گونه*ای پدیدارشناسی از بیرون است که از درون غفلت کرده است و در نتیجه خوانشی که ارائه* می*دهد در سطح کلان مانده و به درون و جزئیات نمی*رود.روح مکان* شولتز اغلب بیرون اثر است و به درون بنا نمی*رود بلکه بیشتر بر بالای* بناها و محیط متمرکز است و محیط و شرایط محیطی را بررسی می*کند اما به داخل فضا نمی*رود.

آنچه بر اهمیت پدیدارشناسی معماری در متن معماری معاصر می*افزاید،این است که پدیدارشناسی معماری در ذات خود به گونه*ای* گفت*وگو دوطرفه میان گذشته و حال است که حاصل آن طرحی برای* آینده است.این خصلت پدیدارشناسی معماری موجب می*شود گفتمان* برای وضعیت معماری معاصر ما هم که دغدغه*ی گذشته(سنت)و حال(مدرنیته)را دارد راهگشا باشد.پدیدارشناسی می*تواند ما را از سویی* با گذشته*مان پیوند دهد و از سویی نگرانی*های نوگرایی*مان را با اکنون* مرتبط سازد و به بسط گفتمانی دست زند که کتاب حاضر گامی است* در راستای این گفتمان

لینک به دیدگاه

[TABLE=class: cms_table, align: right]

[TR]

[TD]خــلـاصــــــــــــــه : دو مفهوم فضا و مکان

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
مفاهیم پیچیده در معماری هستند که هنوز بر سر تعریف آنها اجماع نظر وجود ندارد و برای یافتن پاسخ
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
پرسش*های متعدد ذهن خلاق، باید
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
مباحث بنیادین و ریشه*ای علم معماری مدد جست. بحث مکان
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
دیدگاه پدیدارشناسانه در آثار نویسنده و نظریه*پرداز نروژی، کریستین نوربرگ-شولتز که متاثر
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
اندیشه*های هایدیگر است یافت می*شود. با مطالعه پیرامون ادبیات موضوع این سوال پیش می*آید که «آیا فضا و مکان در اثر معماری با یکدیگر نسبت دارند؟» در این مقاله ابتدا مفهوم مکان و بازتاب آن در معماری تبیین و آنگاه با جمع*بندی ادبیات موضوع، رابطه*ی میان فضا و مکان و نسبت آن دو با یکدیگر در اثر معماری تبیین خواهد گردید.

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]

مقالات مرتبط

دیگر مقالات حسام عشقی صنعتی

[TABLE=class: cms_table, align: center]

[TR]

[TD]بازسازی بناها با استفاده

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
اسکنر لیزری هوابرد و
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
شیوه*ی «هدف مبتنی بر تطابق گراف*ها» ( تكنولوژي ساخت )

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

 

1- مقدمه

دو مفهوم فضاو مکان از مفاهیم پیچیده در معماری هستند که هنوز بر سر تعریف آنها اجماع نظر وجود ندارد و برای یافتن پاسخ

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
پرسش*های متعدد ذهن خلاق، باید
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
مباحث بنیادین و ریشه*ای علم معماری مدد جست. بحث مکان
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
دیدگاه پدیدارشناسانه در آثار نویسنده و نظریه*پرداز نروژی، کریستین نوربرگ-شولتز که متاثر
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
اندیشه*های هایدیگر است یافت می*شود. با مطالعه پیرامون ادبیات موضوع این سوال پیش می*آید که «آیا فضا و مکان در اثر معماری با یکدیگر نسبت دارند؟»

در این مقاله ابتدا مفهوم مکان و بازتاب آن در معماری تبیین و آنگاه با جمع*بندی ادبیات موضوع، رابطه*ی میان فضا و مکان و نسبت آن دو با یکدیگر در اثر معماری تبیین خواهد گردید.

2- مکان و رویکردهای مبتنی بر مکان

2-1- تعاریف مکان:

در فرهنگ انگلیسی آکسفورد، مکان "یک موقعیت، نقطه یا ناحیه*ای خاص" معنی شده است (Oxford,2003:960). در فرهنگ انگلیسی لانگمن، مکان "هر ناحیه، نقطه یا موقعیتی یا وضعیت در فضا" و "یک نقطه*ی بخصوص در یک ناحیه ی گسترده*تر" است (Longman,2001:1072). منظور

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
مکان، مفهوم مجرد و کلامی آن،
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
معنی یک جا نیست. اشیا گوناگون و رفتارهای مختلف احتیاج به مکان*های متفاوت دارند.مکان، جا یا قسمتی
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
فضاست که
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
طریق عواملی که در آن قرار دارند صاحب هویت خاصی شده است (گروتر، 1383: 138).

مکان بخشی

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
فضاست که
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
واسطه*ی عناصر و عواملی خاص صاحب هویتی منحصر بفرد و تکرار ناپذیر می*شود. معماری در مواجهه با محیط، یا زبان محیط را برمی*گزیند یا خود را جدا
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
محیط بیان می*کند و یا
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
مقابله با محیط می*پردازد.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
عبارت دیگر تعلق مکانی است که می*تواند ساختمان را تبدیل
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
معماری کند و معماری است که می*تواند جا را
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
مکان تبدیل کند. این ارتباط درهم پیچیده مهمترین عامل تجربه زیستن در مکان است، تجربه*ی تعلق داشتن
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
مکان و معنا دادن
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
آن.

2-2- ماهیت مکان:

شولتز معتقد

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
این است که؛ ماهیت یک مکان در بعضی عرصه*ها، کنشی زمانی است که با فصل*ها و یا دوره*های یک روز همانند هوا تغییر می*کند. عواملی که بیش
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
هرچیز، موقعیت*های متفاوت را تعیین می*نماید (نوربرگ-شولتز، 1380: 7، الف).

او خاطر نشان می**کند که؛ در واقع بی*معنی است که رخدادی را بدون ارجاع

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
یک محل تصور کنیم.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
وضوح مکان یکی
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
اجزای یکپارچه وجود است. پس منظور ما
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
کلمه*ی مکان چیست؟ روشن است که مقصود ما چیزی بیش
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
یک موقعیت انتزاعی است. منظور ما این است که یک تمامیت
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
چیزهای ملموس دارای

ماده و جوهر، شکل، بافت و رنگ ساخته شده است. این چیزها در کنار هم مشخصه*ای محیطی را تعیین می*کنند که گوهر مکان است. بنابراین یک مکان، یک پدیده*ی کامل کیفی است که نمی*توانیم آن را

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
هیچ یک
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
اجزایش نظیر رابطه*ی فضایی تقلیل دهیم بدون اینکه طبیعت منسجم آن
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
نظر دور شود (نوربرگ-شولتز، 1381: 5، ب).

2-3- معنای حضور در مکان (رابطه*ی میان فضائیت و مکان):

رابطه*ی زیست جهان با مکان مستلزم رابطه*ی انسان و حضور[iii] وی در محیط پیرامونش است؛ برای پرداختن

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
ساختارهای زیربنایی زیست جهان می*بایست پیش و بیش
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
هر چیز
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
مفهوم هایدیگری فضائیت مرتبط گردیم یا
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
ندای حضور گوش سپاریم. فضائیت نشان*دهنده*ی ارتباط ریاضی با جهان نیست، بلکه در عوض هرروزه
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
وجود فضایی برای زیستمان اشاره دارد. آنگونه که هر چیزی در این فضا جای خود را دارد، و همه*ی این جاها
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
کارآفریدن و فراهم ساختن محیطی می*آیند که فراروند راستین زندگی در آن محیط جریان می*گیرد و روی می*دهد (نوربرگ-شولتز، 1381: 61، الف).

3-4- روح مکان :

از خصلت*های دیگر مکان که

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
درک نسبتش با فضا در یک اثر معماری کمک می*کند روح آن است. نوربرگ-شولتز معتقد است هرگاه یک چشم*انداز مسکون با انسان نزدیکی پیدا می*کند، فضا، فرم و صورت همه درکار یکدیگر می*شوند و تاثیر مکان را چند برابر تشدید می*کنند و این همه تاثیری است که
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
روزگاران باستان بدان با لفظ روح مکان اشاره شده است.

یوهانی پالاسما متاثر

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
اندیشه*ی هایدیگر، پرسش می*کند که چرا تعداد کمی
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
ساختمان*های مدرن، احساساتمان را برمی*انگیزند، در صورتیکه تقریبا هر خانه*ی مستقل در شهری قدیمی یا محقرترین خانه*ی دورافتاده در یک مزرعه، یک حس آشنا و لذت
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
ما می*دهد؟ ساختمان*های زمان ما، می*توانند با جسارت یا قوه*ی ابتکارشان، حس کنجکاوی را برانگیزند، اما
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
دشواری حسی
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
معنای جهان یا موجودیت شخصی*مان را
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
ما می*دهند (Menin,2003:448).[iv]

3-5- معماری هنر مکان:

از نظر هایدیگر، جهان در فضا نیست، بلکه فضا در جهان است.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
نظر او فضا، مکان را
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
حالت وحشی خود می*رهاند و
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
آن مکان زیستن می*بخشد. بنابراین فضا، به بودن مربوط است.

هایدیگر مثال معروفی درباره*ی معابد یونانی دارد و می*گوید که معبد برپا شده بر روی صخره فقط

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
صرف برپا ایستادن خود عرصه*ی تجلی*بودن در فضاست: معبد با بودن خود نخست
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
اشیای ظاهری دیدنی می*بخشد و سپس
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
انسان*ها دیدی
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
خویشتن می*دهد... همین نکته درباره*ی پیکره*ی خدای معبد نیز صادق است... این پیکره فقط تصویری نیست که
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
کمک آن بتوان آسان*تر سیمای خدای معبد را تصور کرد، بلکه اثری است که
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
خدای معبد امکان حضور و بودن می*دهد؛
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
این نظر این پیکره همان خدای معبد است... (فردانش، 1381: 23).

نکته*ی اصلی در تلقی هایدیگر

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
معماری جایگاه ساختمان در هستی است که
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
وجود بنا مربوط است.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
همین روست که معبد روی صخره می*روید و پل دو کرانه*ی رودخانه را
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
یکدیگر می*رساند.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
همین ترتیب، خانه*ی روستایی جنگل*نشین
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
دامنه*ی کوهی که بر آن نشسته، زاییده می*شود حاصل زیستی روستایی است. معنای زیستن راستین همانا حفظ یگانگی بین چهار عامل فانیان (بشر)، زمین، آسمان و قدسیان (خدایان) است؛ و ساختن و ساختمان نیز نقشی جدا
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
این ندارد (فردانش، 1381: 24).

او

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
تعریف خود
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
فضا،
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
مفاهیم حرکت و فاصله متوسل شد و معتقد بود که تغییر در حرکت یا تغییر در فاصله، فضای موجود را تغییر می*دهد. با پرداختن
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
مسئله*ی حرکت، بحث جهت مطرح می*شود و با استفاده
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
بحث جهت، مکان را مطرح می*کند (نوربرگ-شولتز، 1380: 7، الف) که محدود
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
سه جهت بالا، پائین و اطراف است.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
عبارت دیگر همانطور که سقف و کف و دیوار فضا را تعریف می کند، آسمان بالای سر و زمین زیر پا و افق اطراف نیز مرزهای مکان را معرفی کند.

3- نسبت فضا و مکان در اثر معماری

3-1- فضا واسطه*ای برای درک مکان:

استنباط

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
مکان می تواند
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
عنوان فضا نیز درک شود؛

نوربرگ-شولتز به تلقی هایدیگر

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
فضائیت مکان می*پردازد و معتقد است مکان همانند فضا، مرزگشاینده است؛ هایدیگر در جزییات بیشتر، سرشت دوگانه*ی فضائیت را نمایان می*سازد. او ابتدا
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
واژه*ی آلمانی Raum یا فضا که از raumenسرچشمه گرفته است، اشاره می کند که در واقع رهایی مکان*ها برای اسکان بشر است. مکان قلمرو اشیا گردهم آمده که اینجا
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
هم تعلق دارند را می*گشاید. ما باید این درک را فرا بگیریم که اشیا حقیقتا
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
مکان تعلق ندارند، بلکه خودشان مکان هستند، ثانیا مکان*ها بوسیله*ی فرم*های تندیسی مجسم شده*اند. این تجسم*ها شخصیت*هایی هستند که مکان را آشکار می*سازند، بنابراین تجسم*های تندیسی صورت خارجی حقیقت*بودن در یک اثر هستند که در مکانش یافت می*شود (Nesbitt,1996:435).[v]

هایدیگر نیز در اینباره چنین می*گوید: گوهر هر فضا برخاسته

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
نه خود آن فضا، که
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
مکان*های آن است. عموما سامان*پذیری فضایی نشانگر سامان*پذیری افقی است، زندگی بر روی زمین روی می*دهد و آهنگ آن را می*توان در یک سطح نمایش داد (نوربرگ-شولتز، 1381: 58، الف).

3-2- مقایسه ی فضا و مکان در یک اثر معماری:

با حضور در یک بنای معماری، آنچه که خود را

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
ما نشان می*دهد و
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
عین آن را درک می*کنیم، فضا و آنچه که در پس*زمینه*ی ذهن همانند خاطره باقی خواهد ماند، مکان آن خواهد بود. در واقع می*توان گفت فضای فقط با حضور در آن و لمس کالبد آن احساس می*شود و در جایی خارج
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
آن درک*شدنی نیست، ولی مکان
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
آنجایی که قابلیت خاطره*شدن دارد و در ذهن متبلور می*شود، در ذهن خواهد ماند و در هر جای دیگری قابل بازگوییست.

معماری را هنر ساختن فضا معرفی می*کنند. ارائه*ی بینشی که در جهت دستیابی

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
چهارچوبی برای فهم معماری
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
طریق مفهوم فضا باشد.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
آنجا که فضا ذات و ماهیت معماری است، فهم معماری موکول
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
فهم فضاست. فهم انسان
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
محیط پیرامون خود تنها
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
تعاریف هندسی محدود نمی*شود و همچنین نمی*توان مکان را که بر آمده
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
المان*های فیزیکی می*باشد، بسترساز خلق فضا ندانست، بنابراین هدف نهایی معماری تاسیس مکان است که شالوده فضا می*باشد، و
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
این تعبیر رسید که فضا، حاصل تاسیس مکان است.

آنچه مسلم است این است که در توصیف مفهوم فضا انسان نقش محوری ایفا می*کند، زیرا مکان در نتیجه*ی فضا برای انسان خلق می*گردد. بنابراین فضا واسطه*ای*ست که درک مکان را برای ما مقدور می*سازد. هنر معمار، تبدیل فضا به مکان است؛ یعنی ترسیم مکان در ذهن اشخاص و معماری، هنر تبدیل فضا به مکان است.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
همین دلیل است که نوربرگ-شولتز معماری را هنر مکان و هنری می*داند که هدف آن ارائه*ی تصویرهایی از جهان است که
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
آشکار کردن معنای چیزها کمک می*کند.هر انسان درک خاصی
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
مکان دارد و معمار برای ساختن مکان، باید
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
دنبال ذهنیت*های مصرف*کننده بگردد و بر اساس نیازهای فطری او عمل کند.

4- جمع*بندی نهایی

با توجه

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
پرسش اصلی پژوهش می*توان عنوان نمود که فضا و مکان در یک بنای معماری، با هم نسبت دارند و نسبت آنها در مقایسه*ی این دو مقوله و بررسی کیفیات آنها آشکار می*شود. این نکته قابل ذکر است که آن چیز که خودش را
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
ما نشان می*دهد و آن را درک می*کنیم در فلسفه، ابژه نامیده شده و در تئوری فضا
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
آن فضا گفته می*شود. آن بخش
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
ابژه یا فضا که در ذهن ما می*ماند و گاهی تبدیل
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
خاطره*ی جمعی می*شود، در فلسفه سوبژه و در تئوری فضا،
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
آن مکان گفته می*شود. در خاتمه*ی بحث می*توان
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
قیاس بین فضا و مکان اشاره کرد که فضا به صورت واقعیتی است که در جای خود ثابت است و حرکت نمی*کند، اما مکان، ویژگی خاصی است که در ما و در ذهن ما می*ماند و با ما جابجا می*شود. پس فضا خصلتی ایستا دارد، ولی مکان دینامیک یا پویاست و در شبکه*ی همواره متغییر روابط اجتماعی در تمامی سطوح و مقیاس*ها،
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
آن و لحظه در می*آید. بنابراین، اگر فضا امکان وقوع حرکت را می*دهد، مکان درنگ پدید می*آورد.

هنگامیکه انسان

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
مرور زمان با یک فضا انس می*گیرد و نسبت
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
آن احساس تعلق خاطر پیدا می*کند، این فضا برای او ارزشمند می*شود و حس آشنا و نوستالژیکی در قبال آن فضا دارد. این فضا، مکان خوانده می*شود، و این نکته قابل نتیجه*گیری*ست که مکان قابلیت خاطره*سازی دارد.

مکان

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
عنوان امری فرافیزیکی، در ذهن وجود دارد، اما فضا دارای جنبه*های مادی و فیزیکی*ست. در حالیکه فضا را گستره*ای باز و انتزاعی *می*بینیم، مکان بخشی از فضاست که شخصی یا چیزی آن را اشغال می*کند و دارای بار معنایی و ارزشی است که در اثر همکنش افراد با محیط واجد ویژگی*های متمایز با مناطق اطراف شده است.[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...