رفتن به مطلب

از کی بپرسم....سری اول


ارسال های توصیه شده

خب اگر خنک میشه که دیگه نباید بالا بمونه! :ws38:
هوای سرد که سنگین میشد و پایین میومد ، بدلیل چگالیش بود که زیاد میشد و تاثیر فشار ناچیز بود....ولی اینجا هر چی بالاتر میریم غلظت هم داره کمتر میشه و هوا سبک تر میشه و بالاتر میره
  • Like 6
لینک به دیدگاه
  • پاسخ 122
  • ایجاد شد
  • آخرین پاسخ

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

درود

درگ رو ولش ولی لیفت چطور ایجاد میشه؟ برنولی چکاره است پس..

به نظر من پاسخ شما رد است و از دور مسابقات خارج میشید الهام هم عسل خورد که گفت درسته:ws37:

 

 

خب تقریبا درسته

پاسخ کامل ترش اینه:

 

 

 

ﺗﺮاﺳﺖﯾﺎ راﻧﺶ : ﻧﯿﺮوﯾﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﻫﻮاﭘﯿﻤﺎ را ﺑﻪ ﺳﻤﺖ ﺟﻠﻮ ﻫﺪاﯾﺖ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ. این نیرو توسط موتورهای هواپیما تامین می شود.

 

درگ ﯾﺎ ﻧﯿﺮوی ﭘﺴﺎر : ﻣﻘﺎوﻣﺖ ﻣﺤﯿﻂ (هوا) ﮐﻪ ﺑﺎﯾﺪ ﻗﺒﻞ از ﺷﺮوع بـﻪ ﺣﺮﮐـﺖ ﺗﻮﺳـﻂ ﻧـﯿﺮوی راﻧـﺶ ﯾـﺎ ﺗﺮاﺳﺖ ﺧﻨﺜﯽ ﮔﺮدد.

 

ﻧﯿﺮوی ﺟﺎذﺑﻪ : ﻧﯿﺮوﯾﯽ ﮐﻪ ﻋﺎﺷﻖ آن اﺳﺖ ﮐﻪ ﻫﺮ ﭼﯿﺰی ﺑﺮ روی اﯾﻦ ﮐﺮه ﺧﺎﮐﯽ را ﻣﺤﮑﻢ و ﺛﺎﺑﺖ ﺑـﻪ ﺧﻮد ﺑﭽﺴﺒﺎﻧﺪ اﻋﻢ از ﻫﻮاﭘﯿﻤﺎﯾﺎ ﻏﯿﺮ ﻫﻮاﭘﯿﻤﺎ. (این نیرو به دلیل جرم عظیم زمین وجود دارد و تمام اجسام اطراف زمین را به سمت مرکز زمین جذب می کند، همه اجسام روی زمین به همین دلیل به زمین چسبیده اند)

 

ﻟﯿﻔﺖﯾﺎ ﻧﯿﺮوی ﺑﺮا : اﯾﻦ ﻧﯿﺮو وﻗﺘﯽ ﺗﻮﻟﯿﺪ ﻣﯽ ﺷﻮد ﮐﻪ ﻫﻮا ﺑﻪ ﻋﻠﺖ ﻓﺮم ﺧﺎص ﺑﺎﻟﻬﺎی ﻫﻮاﭘﯿﻤـﺎ، آن را ﺑﻪ ﺳﻤﺖ ﺑﺎﻻ ﻫﻞ ﻣﯽ دﻫﺪ. (به برشی از سطح مقطع بال هواپیماها ایرفول می گویند،ایرفول ها طوری طراحی شده اند که با عبور جریان هوا از دو طرف این سازه مثلا در هواپیما ها سبب می شود فشار در سطح بالایی بالهای هواپیما کاهش یابد حال فشار در سطح پایینی بالها بیشتر از سطح بالایی آنهاست و هواپیما می تواند به سمت بالا حرکت کند)

اﮔﺮﻫـﻮاﭘﯿﻤـﺎ دارای ﻧـﯿﺮوی راﻧـﺶ ﮐـﺎﻓﯽ ﺑﺎﺷـﺪ ﻣﯽﺗﻮاﻧﺪ ﺑﺮ ﻧﯿﺮوی ﭘﺴﺎر ﻏﻠﺒﻪ کـﺮده و ﺷـﺮوع ﺑـﻪ ﺣﺮﮐﺖﮐﻨﺪ. ﻫﻨﮕﺎﻣﯽ ﮐﻪ ﺳﺮﻋﺖ ﮐﺎﻓﯽ ﺑﻪ دﺳــﺖ آﻣﺪ، ﺑﻪ اﻧﺪازه ﮐﺎﻓﯽ ﻧـﯿﺮوی ﺑـﺮا ﺗﻮﻟﯿـﺪ ﺷـﺪه و ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ ﺑﺮ ﻧﯿﺮوی ﺟﺎذﺑـﻪ ﻏﻠﺒـﻪ ﮐﻨـﺪ و اﯾـﻦﺑـﻪ ﻫﻮاﭘﯿﻤﺎ اﺟﺎزه ﻣﯿﺪﻫﺪ ﺗــﺎ از زﻣﯿـﻦ ﺑﻠﻨـﺪ ﺷـﺪه و ﭘﺮواز ﮐﻨﺪ:a030:

  • Like 5
لینک به دیدگاه
ولش همون برنولی بود.. در ضمن تو هم حذفی:whistles:برنده دوستمون که تبدیل میخونن. سری بعدی رو شروع کنید:ws37:

سری بعد در صورتی که سه نفر دیگر اعلام امادگی کنند، شروع می شود....تا حالا فقط آقا وحید اعلام آمادگی کردند...و این مسابقه می تواند به صورت موازی و در چندین سری برگزار شود...پس اگر تمایل به شرکت دارید در تاپیک اصلی از کی بپرسم؟ اعلام آمادگی خود را بیان نمایید.

  • Like 5
لینک به دیدگاه
درود

درگ رو ولش ولی لیفت چطور ایجاد میشه؟ برنولی چکاره است پس..

به نظر من پاسخ شما رد است و از دور مسابقات خارج میشید الهام هم عسل خورد که گفت درسته:ws37:

 

درود!

درست كه هست اما جزئي نيست!

خب اين قانون برنولي كه به موجبش وقتي نيروي ليفت داريم كه با نزديك شدن خطوط جريان بهم سرعت زياد و فشار كم ميشه (و در پايين جسم برعكس) وابسته خواص و سرعت جريان و هندسه هواپيما هست. اما خب دقيق ترش اينكه چرا نيروي ليفت ايجاد ميشه رو هم بايد ميگفتم:w16:

 

خب تقریبا درسته

پاسخ کامل ترش اینه:

 

 

 

ﺗﺮاﺳﺖﯾﺎ راﻧﺶ : ﻧﯿﺮوﯾﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﻫﻮاﭘﯿﻤﺎ را ﺑﻪ ﺳﻤﺖ ﺟﻠﻮ ﻫﺪاﯾﺖ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ. این نیرو توسط موتورهای هواپیما تامین می شود.

 

درگ ﯾﺎ ﻧﯿﺮوی ﭘﺴﺎر : ﻣﻘﺎوﻣﺖ ﻣﺤﯿﻂ (هوا) ﮐﻪ ﺑﺎﯾﺪ ﻗﺒﻞ از ﺷﺮوع بـﻪ ﺣﺮﮐـﺖ ﺗﻮﺳـﻂ ﻧـﯿﺮوی راﻧـﺶ ﯾـﺎ ﺗﺮاﺳﺖ ﺧﻨﺜﯽ ﮔﺮدد.

 

ﻧﯿﺮوی ﺟﺎذﺑﻪ : ﻧﯿﺮوﯾﯽ ﮐﻪ ﻋﺎﺷﻖ آن اﺳﺖ ﮐﻪ ﻫﺮ ﭼﯿﺰی ﺑﺮ روی اﯾﻦ ﮐﺮه ﺧﺎﮐﯽ را ﻣﺤﮑﻢ و ﺛﺎﺑﺖ ﺑـﻪ ﺧﻮد ﺑﭽﺴﺒﺎﻧﺪ اﻋﻢ از ﻫﻮاﭘﯿﻤﺎﯾﺎ ﻏﯿﺮ ﻫﻮاﭘﯿﻤﺎ. (این نیرو به دلیل جرم عظیم زمین وجود دارد و تمام اجسام اطراف زمین را به سمت مرکز زمین جذب می کند، همه اجسام روی زمین به همین دلیل به زمین چسبیده اند)

 

ﻟﯿﻔﺖﯾﺎ ﻧﯿﺮوی ﺑﺮا : اﯾﻦ ﻧﯿﺮو وﻗﺘﯽ ﺗﻮﻟﯿﺪ ﻣﯽ ﺷﻮد ﮐﻪ ﻫﻮا ﺑﻪ ﻋﻠﺖ ﻓﺮم ﺧﺎص ﺑﺎﻟﻬﺎی ﻫﻮاﭘﯿﻤـﺎ، آن را ﺑﻪ ﺳﻤﺖ ﺑﺎﻻ ﻫﻞ ﻣﯽ دﻫﺪ. (به برشی از سطح مقطع بال هواپیماها ایرفول می گویند،ایرفول ها طوری طراحی شده اند که با عبور جریان هوا از دو طرف این سازه مثلا در هواپیما ها سبب می شود فشار در سطح بالایی بالهای هواپیما کاهش یابد حال فشار در سطح پایینی بالها بیشتر از سطح بالایی آنهاست و هواپیما می تواند به سمت بالا حرکت کند)

اﮔﺮﻫـﻮاﭘﯿﻤـﺎ دارای ﻧـﯿﺮوی راﻧـﺶ ﮐـﺎﻓﯽ ﺑﺎﺷـﺪ ﻣﯽﺗﻮاﻧﺪ ﺑﺮ ﻧﯿﺮوی ﭘﺴﺎر ﻏﻠﺒﻪ کـﺮده و ﺷـﺮوع ﺑـﻪ ﺣﺮﮐﺖﮐﻨﺪ. ﻫﻨﮕﺎﻣﯽ ﮐﻪ ﺳﺮﻋﺖ ﮐﺎﻓﯽ ﺑﻪ دﺳــﺖ آﻣﺪ، ﺑﻪ اﻧﺪازه ﮐﺎﻓﯽ ﻧـﯿﺮوی ﺑـﺮا ﺗﻮﻟﯿـﺪ ﺷـﺪه و ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ ﺑﺮ ﻧﯿﺮوی ﺟﺎذﺑـﻪ ﻏﻠﺒـﻪ ﮐﻨـﺪ و اﯾـﻦﺑـﻪ ﻫﻮاﭘﯿﻤﺎ اﺟﺎزه ﻣﯿﺪﻫﺪ ﺗــﺎ از زﻣﯿـﻦ ﺑﻠﻨـﺪ ﺷـﺪه و ﭘﺮواز ﮐﻨﺪ:a030:

 

ولش همون برنولی بود.. در ضمن تو هم حذفی:whistles:برنده دوستمون که تبدیل میخونن. سری بعدی رو شروع کنید:ws37:

 

 

سلام

شرمنده میام وسط سوال و جوابتون ولی یک نکته رو بگم. در تحلیل چگونگی پرواز هواپیما و اینکه عامل اصلی ایجاد نیروی لیفت چیست به میان آوردن بحث برنولی درست نیست. چرایی ایجاد لیفت اصلا به قانون برنولی مربوط نیست و این تئوری ونتوری غلط هستش. در واقع خیلی جاها موضوع پرواز رو با برنولی (افزایش سرعت و کاهش فشار )

توجیح میکنند ولی اگه به کتب تخصصی هوافضا و یا نشریات ناسا مراجعه کنید توضیح دادن که این دیدگاه کاملا غلط هستش. پرواز به قانون سوم نیوتن مربوط هست.

در تالار هوافضا یک مقاله گذاشته شده که اصل پرواز رو کاملا شرح داده بد نیست مطالعه کنید چون دیدگاهتون رو عوض میکنه.

  • Like 7
لینک به دیدگاه
سلام

شرمنده میام وسط سوال و جوابتون ولی یک نکته رو بگم. در تحلیل چگونگی پرواز هواپیما و اینکه عامل اصلی ایجاد نیروی لیفت چیست به میان آوردن بحث برنولی درست نیست. چرایی ایجاد لیفت اصلا به قانون برنولی مربوط نیست و این تئوری ونتوری غلط هستش. در واقع خیلی جاها موضوع پرواز رو با برنولی (افزایش سرعت و کاهش فشار )

توجیح میکنند ولی اگه به کتب تخصصی هوافضا و یا نشریات ناسا مراجعه کنید توضیح دادن که این دیدگاه کاملا غلط هستش. پرواز به قانون سوم نیوتن مربوط هست.

در تالار هوافضا یک مقاله گذاشته شده که اصل پرواز رو کاملا شرح داده بد نیست مطالعه کنید چون دیدگاهتون رو عوض میکنه.

درود

من مقاله با ترجمه خودتون رو خوندم منتها مقاله زبان اصلی رو فعلا نتونستم دان کنم برای شکل ها میگم.

یه بار یکی از کاربران(فک کنم مهندس اسی بود) سوالی پرسید تو تاپیک بیا بپرس..با اطلاعات مقاومت جانستون و طراحی شیگلی یه جوابی بهش دادیم.منتها مصر بودن که غلطه و دلیلشون هم کتاب پیشرفته تیموشنکو بود. من تقریبا قانع شدم و گفتم درسته(تو دلم گفتم). آخه بعضی از این کتاب های مقدماتی(سیالات مانسون و مقاومت جانستون...) نمیگم غلط ولی سطح پایین تر درس میدن و باقی ماجرا.

 

ولی ایراد شما خیلی اساسیه و یادم نمی آد مانسون(سیالات مقدماتی)/شلیختینگ(تئوری لایه مرزی)/سیالات پیشرفته(وایت) به این موردی که شما اشاره کردید،پرداخته باشن. منتها کتاب های تخصصی هوافضا و تراکم پذیر رو نمیدونم.

 

فعلا شما هم حذفین تا بیشتر بررسی کنیم.

برای اینکه شما هم کمک کنید مواردی که به ذهنم رسید رو براتون میگم:

هواپیمای بدون موتور؟

پرندگان؟موتور نداره

سرعت و رینولدز هواپیما کجا و پرنده کجا؟رینولدز بالا بره لزجت کیلویی چند؟

م برنولی که برا ساده سازی هست و خیلی هم حساس باشیم یکراست از معدله انرژی(برنولی حالت خاصی از م انرژی هست)

  • Like 6
لینک به دیدگاه
سری بعد در صورتی که سه نفر دیگر اعلام امادگی کنند، شروع می شود....تا حالا فقط آقا وحید اعلام آمادگی کردند...و این مسابقه می تواند به صورت موازی و در چندین سری برگزار شود...پس اگر تمایل به شرکت دارید در تاپیک اصلی از کی بپرسم؟ اعلام آمادگی خود را بیان نمایید.

 

 

 

مریم این سری اول تموم شده مگه؟:ws38:

  • Like 3
لینک به دیدگاه
هوای سرد که سنگین میشد و پایین میومد ، بدلیل چگالیش بود که زیاد میشد و تاثیر فشار ناچیز بود....ولی اینجا هر چی بالاتر میریم غلظت هم داره کمتر میشه و هوا سبک تر میشه و بالاتر میره
خب آخه چگالی که شدتیه، هوا هرقدر هم رقیق بشه باز با سرد شدن چگالیش کم میشه، فرضا اگر یک مول هوا اون بالا باشه، با سرد شدن باید به سمت پایین حرکت کنه! :ws38: (البته نمیدونم استدلالم درسته یا نه)
  • Like 3
لینک به دیدگاه
مریم این سری اول تموم شده مگه؟:ws38:

نه عزیزم...این رو برای دوستانی گفتم که دوست دارن در مسابقه شرکت کنند و در این سری موفق نشدن:icon_gol:

خب آخه چگالی که شدتیه، هوا هرقدر هم رقیق بشه باز با سرد شدن چگالیش کم میشه، فرضا اگر یک مول هوا اون بالا باشه، با سرد شدن باید به سمت پایین حرکت کنه! :ws38: (البته نمیدونم استدلالم درسته یا نه)

هوای سرد قبلا چون سنگین بود میومد پایین ولی الان همزمان با افزایش ارتفاع فشار کاهش پیدا میکنه، چگالی هم کاهش پیدا میکنه ....یعنی هوای سرد سبک تر هم هست...

  • Like 4
لینک به دیدگاه

الان که سرچ میکنم همین نتایج رو میبینم و اینکه در سطح زمین چون انرژی خورشیدی به زمین منعکس میشه، گرمای بیشتری داره و هر چه از سطح زمین دورتر میشیم، این تشعشعات پراکنده تر میشن..

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

  • Like 4
لینک به دیدگاه

با توجه به تمام شدن فرصت، با کمال تاسف آقا اسماعیل از مسابقه حذف میشن و دوست خوبمون ask_bl تا سه روز برای پاسخگویی به سوال مطرح شده،فرصت دارن.

  • Like 3
لینک به دیدگاه
سوال بعدی از آقای خاص:ws3:

xbaxsy3k3kiq8yvgi.jpg

تصویر بالا رو به زبان ساده برامون توضیح بدید:w16:

سلام به همه

آبی که مبرد هست و برای سرمایش تو ساختمونا استفاده میشه بعد دریافت گرما از اواپراتورها تو ساختمونا، میاد و با آب دریا (که از عمق هم میگیرن که خنک تر باشه) توی Heat Exchanger (مبدل حرارتی) تبادل حرارت میکنه و دوباره خنک میشه و میره برا سرد کردن ساختمون

  • Like 5
لینک به دیدگاه
سلام به همه

آبی که مبرد هست و برای سرمایش تو ساختمونا استفاده میشه بعد دریافت گرما از اواپراتورها تو ساختمونا، میاد و با آب دریا (که از عمق هم میگیرن که خنک تر باشه) توی Heat Exchanger (مبدل حرارتی) تبادل حرارت میکنه و دوباره خنک میشه و میره برا سرد کردن ساختمون

 

پذیرفته است....سوال بعدی با شما

  • Like 4
لینک به دیدگاه

سلام

سوال

دیاگرام مودی توسط مودی از روی فرمولی که فرد دیگه ای به اون دست پیدا کرده بود، کشیده شده (برای راحتی)، حالا اون فرمول و اسم کسی که به فرمول دست پیدا کرده بود چیه؟

Keyword: Moody Diagram

پاسخگو: آقا بابک :whistle:

  • Like 3
لینک به دیدگاه

روابط تجربی برای ضریب اصطکاک سیال در رژیم مغشوش پیشتر ارائه شده بود، اما در سال 1939 کلبروک (Colebrook) برای تخمین ضریب اصطکاک در لوله زبر، معادلات لوله کاملا صاف و معادلات لوله کاملا زبر شده رو با هم ترکیب کرد و به رابطه ای رسید که مودی (Moody) در سال 1944 دیاگرامش رو رسم کرد و به دیاگرام مودی (Moody Diagram) معروف شد! البته رابطه دیگه ای به نام رابطه هالند (Haaland) هست که از همش بهتره بنظرم! (منبع : مکانیک سیالات وایت)13678531671.png

  • Like 4
لینک به دیدگاه

طراح سوال محترم که از پست تشکر میزنی:whistle: لطفا صحیح بودن یا غلط بودن و نکته مد نظرتون رو اعلام کنید تا مسابقه ادامه داشته باشه...:w02:

  • Like 2
لینک به دیدگاه
مهمان
این موضوع برای عدم ارسال قفل گردیده است.

×
×
  • اضافه کردن...