رفتن به مطلب

ماهی ها از خودشان میترسند!


An@hita

ارسال های توصیه شده

مطالعات جدید نشان می‌دهند ماهی‌ها با نگاه کردن در آینه و دیدن تصویر خود در سطح صیقلی به شدت هراسان می‌شوند.

 

مطالعات نشان می‌دهند فعالیت منطقه ای از مغز ماهی ها که با ترس در ارتباط است، زمانی که ماهی ها در مقابل آینه قرار می‌گیرند، نسبت به زمانی که دو ماهی از پشت شیشه ای شفاف در برابر یکدیگر قرار می‌گیرند بسیار بیشتر است با این حال در هر دو موقعیت ماهی ها واکنش فیزیکی مشابهی از خود نمایش داده و با نمایش دادن چهره ای تدافعی از خود سعی می‌کنند با ماهی که در مقابلشان قرار دارد، چه ماهی واقعی و چه تصویر خود ماهی، مبارزه کنند.

 

محققان دانشگاه استنفورد برای مطالعه این رفتار آزمایشی را ترتیب دادند که در آن از نوعی ماهی گرمسیری به نام Cichlid استفاده شد دو ماهی در مخزنی قرار می‌گرفتند که به واسطه دیواری شیشه ای به دو نیم تقسیم شده بود و به این شکل ماهی ها تماس مستقیمی‌با یکدیگر نداشتند، در بخشهایی دیگر، این دیواره توسط آیینه ای جایگزین می‌شد.

 

نتایج نشان داد ماهی ها در واکنش به قرارگیری در این موقعیت تلاش می‌کنند با دشمن واقعی یا مجازی خود که در واقع تصویری از خودشان است، مبارزه کنند.

 

سپس دانشمندان با آزمایش میزان تستسترون خون و دیگر هورمونهای مرتبط با پرخاشگری این جانداران و بررسی قسمت آمیگدالای مغز ماهی ها که با ترس در ارتباط است، دریافتند هر دو ماهی از مقادیر بالایی از تستسترون برخوردارند اما تنها فعالیت در آمیگدالای مغز ماهی هایی که با بازتاب تصویر خود مبارزه می‌کردند بسیار بالا است.

 

بر اساس گزارش لایو ساینس، دانشمندان این فعالیت غیر منتظره در مغز ماهی‌ها را شگفت انگیز و جالب توجه خوانده و اعلام کردند هرگز انتظار مشاهده چنین تفاوتی را در فعالیت‌های مغزی ماهی‌ها نداشته‌اند تفاوت‌هایی که می‌تواند نشان دهنده شباهتهای بیشتری میان ذهن ماهی‌ها و انسان باشد.

 

 

انجمن شیلات دانشگاه گرگان

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...