رفتن به مطلب

پزشکی قانونی DNA


ارسال های توصیه شده

وشي جديد در پزشکي قانوني

استفاده از DNA براي تعيين رنگ موي مجرمان

جام جم آنلاين: گروهي از دانشمندان هلندي با هدف توسعه روش هاي جديد در پزشکي قانوني دريافتند که با انجام يک تست DNA مي توان رنگ واقعي موي مجرمان را شناسايي کرد.

 

به گزارش مهر، با پيشرفت علم ژنتيک ، رديابي و شناسايي شاخص هاي مرتبط با ويژگي هاي فيزيکي و جسمي يک فرد تنها با آزمايشات DNA امکانپذير مي شود که اين شيوه مي تواند در پزشکي قانوني کاربردهاي بسياري داشته باشد.

 

در اين راستا، گروهي از دانشمندان مرکز پزشکي دانشگاه «اراسموس ام. سي» در روتردام هلند نشان دادند که مي توان رنگ واقعي مو را در DNA فرد تعيين کرد.

 

اين محققان دريافتند که با اين روش مي توان با دقت 90 درصد براي موهاي قرمز و سياه و با دقت 80 درصد براي موهاي خرمايي و بور رنگ موها را تعيين کرد.

 

اين روش جديد تعيين رنگ مو از طريق تست DNA همچنين مي تواند تفاوت هاي ميان رنگ هاي مشابه مثل موهاي قرمز يا بور مايل به سرخ و يا بور و خرمايي روشن را نشان دهد.

 

دانشمندان هلندي در اين خصوص توضيح دادند:«امکان پيش بيني رنگهاي متفاوت موها با بررسي DNA يک نياز واقعي در پزشکي قانوني است. تاکنون تنها احتمال شناسايي رنگ موي قرمز وجود داشت ما براي انجام تحقيقات خود از اطلاعات مرتبط با DNA و رنگ موهاي صدها فرد اروپايي استفاده کرديم و يک سري از ژن هايي که مي دانستيم با تعيين رنگ مو ارتباط دارند را مورد بررسي قرار داديم. سرانجام 13 شاخص از DNA را که با 11 ژن ارتباط داشتند شناسايي کرديم که قادرند اطلاعاتي درباره رنگ موي افراد ارائه کنند».

 

اين محققان در گذشته نيز تحقيقاتي را درباره احتمال پيش بيني رنگ چشم ها و سن يک فرد تنها برپايه مواد ژنتيکي DNA آن انجام داده بودند. اين اطلاعات مي تواند براي تشريح وضعيت يک فرد ناشناس براي مثال مجرمان تحت تعقيب بسيار مفيد باشد.

 

 

 

انگشت‏نگاري DNA در دادرسي يک قتل

 

POPUARSCIENCE,NO.5.Nov.(1994) ترجمه از:دکتر معصومه ناجي‏ سرپرست بخش سرولوژي آزمايشگاه پزشکي قانوني کشور

مقدمه

 

دزاکسي ريبو نوکليئک اسيد (D.N.A) مولکول درشتي است که در ساختمان هسته تمام سلولهاي هسته‏دار بدن وجود دارد.گروهي از ذرات‏ فوق‏العاده ريزي که در ترکيب اين مولکول شرکت دارند ناقل خصوصيات‏ ارثي مي‏باشند و آن خصوصيات را از نسلي به نسل ديگر منتقل مي‏کنند. دانشمند انگليسي آلک جفري که مشغول مطالعه روي کيفيت اين انتقال بود در سال 1984 مشاهده نمود که وضع قرار گرفتن اين ذرات روي مولکول‏ نامبرده به ويژه آن گروهي که در انتقال خصوصيات ارثي دخالت هم ندارند، نظم و توالي آنها از فردي به فرد ديگر متفاوت بوده و در هر شخصي‏ مخصوص خود همان شخص است و چون اين پديده با انگشت‏نگاري که‏ در آن آثار انگشتان هر شخص مختص خود اوست تشابه داشت آن را انگشت‏نگاري با DNA ناميد،يعني در حقيقت مثل اين است که با اين‏ طريقه يک نوع تشخيص هويت و شناسائي مشابه انگشت‏نگاري انجام‏ مي‏گيرد و اين اصطلاح همين طور باقي مانده است.

 

نويسنده در مقاله نيز ساختمان DNA و کيفيت استفاده از آن را درموارد کشف جرم وردابوت و غيره به طور ساده و جالبي به رشته تحرير در آورده‏ که مسلما مورد توجه و استفاده خوانندگان ارجمند قرار خواهد گرفت.

 

رسوب ابري ته لولهء تست تمام آن چيزي بود که از لکهء خون‏ ريخته شده در پياده روي خارج از ايالت سانتامونيکا (SantaMonica) باقي مانده بود.اين لکهء خوني در سانتريفوژي با دور 1600 در دقيقه‏ چرخانيده شده بود تا گلبولهاي سفيد آن از گلبولهاي قرمز جدا گردد، و در آنزيمي غوطه‏ور شده بود تا ديوارهء سلولهاي سفيدش هضم‏ گشته و هستهء آنها به دو نيم شکافته شود.

 

آنزيمي که به سلولهاي سفيد حمله کرد باعث آزادي ذرات ريز ميکروسکوپي دزاکسي ريبونوکليئک اسيد ازهسته شد.رموز نقش‏ بسته بر روي اين مولکول بيان‏کنندهء داستاني است،قصه‏اي که‏ مي‏تواند براي o.j.Simpson به معناي مجرميت يا بي‏گناهي يا حتي‏ داستان مرگ و زندگي باشد.و اما براي مردم عادي،آنهايي که از جزئيات پيچيدهء بيوتکنولوژي چيزي نمي‏دانند،تصويري است زنده‏ از اين‏که چطور علم و جامعه بر روي هم اثر مي‏گذارند،گاهي هم نوا و موافق و زماني در جدال شديد با يکديگر.

 

DNA مولکول حاکم بر حيات است.هم اوست که در هر مخلوق‏ زنده از آميب گرفته تا گورخر،پيام‏هاي رمز وراثت را حمل کرده و همهء صفات از رنگ چشم تا آلرژيها را مقرر مي‏کند. DNA مولکولي‏ است که در تمامي يک تريليون سلول موجود در بدن انسان،به جز سلولهايي که فاقد هسته هستند مانند گلبولهاي قرمز بالغ وجود دارد.

 

ش آزمايشگاه جديد DNA پزشكي قانوني در كشور راه اندازي مي شود

زاهدان- معاون قوه قضاييه و رييس سازمان پزشكي قانوني كشور گفت: شش آزمايشگاه جديد DNA پزشكي قانوني در زاهدان، ساري، اهواز، كرمانشاه، كرمان و رشت در سال آينده ايجاد و راه اندازي مي شود.

شش آزمايشگاه جديد DNA پزشكي قانوني در كشور راه اندازي مي شود

 

'احمد شجاعي' روز دوشنبه در جمع خبرنگاران در زاهدان افزود: آزمايشگاه DNA مركز پيشرفته تعيين هويت و كشف جرم با استفاده از DNA typing در ايران است.

 

وي بيان كرد: كاربردهاي اين روش در پزشكي قانوني شامل بررسي خويشاوندي، تعيين هويت دقيق مجرم از روي مواد و آثار به جا مانده در صحنه جرم شامل تمام مايعات بيولوژيك و نيز كليه بافت‌ها شامل پوست، مو، استخوان، غضروف و دندان است.

 

رييس سازمان پزشكي قانوني كشور تعيين فرد يا افراد متجاوز به عنف و تعيين هويت اجساد در مواردي كه جسد متلاشي شده باشد از ديگر وظايف اين آزمايشگاه است.

 

وي اظهار داشت: تا پايان امسال تعداد مراكز آزمايشگاهي DNA در كشور به پنج مركز مي رسد و شهرهاي شيراز و تبريز نيز تا آخر سال از اين آزمايشگاه برخوردار خواهند شد.

 

شجاعي گفت: محل احداث آزمايشگاه تشخيص و بررسي DNA در زاهدان و نيروهاي تخصصي مورد نياز پيش بيني شده كه اين افراد اكنون در حال فراگيري آموزشهاي لازم هستند و با مساعدت استانداري، تجهيزات و دستگاههاي مورد نظر نيز خريداري خواهد شد.

 

معاون قوه قضاييه با بيان اينكه 740 پزشك متخصص زير پوشش اين سازمان در كل كشور وجود دارد ، مشكل اصلي سازمان پزشكي قانوني كشور را كمبود پزشك و كادر تخصصي در استانها عنوان كرد.

 

او گفت: سيستان و بلوچستان يكي از استان هاي پرمشكل كشور به لحاظ كمبود پزشك است كه اين مشكل با ترميم و افزايش حقوق پزشكان براي ايجاد انگيزه در آنان كه از فروردين سال آينده عملياتي مي شود، حل خواهد شد.

 

وي افزود: پزشكان متخصص جديد با فراخواني كه در سال آينده انجام خواهد گرفت، جذب مي شوند و نيز شهرستان هايي كه ضرورت ايجاد پزشكي قانوني در آنها احساس شد، شناسايي و مركز پزشكي قانوني در آنها راه اندازي خواهد شد.

 

او بيان كرد: با توجه به گستردگي سيستان و بلوچستان تمهيدات لازم براي ايجاد دو مركز مجهز پزشكي قانوني در شمال و جنوب استان انديشيده شده و در سال آينده راه اندازي خواهد شد.

 

رييس سازمان پزشكي قانوني كشور در مورد عملكرد اين نهاد گفت: براساس استعلاماتي كه از تشكيلات سازمان پزشكي قانوني مي شود، شمار مراجعات به اين مركز در كل كشور قريب به چهار تا پنج ميليون در سال است.

 

وي اظهار داشت: در هفت ماه امسال 314 نفر بر اثر گازگرفتگي، 13 هزار و 237 نفر بر اثر تصادف در جاده هاي سراسر كشور فوت شده اند كه در مقايسه با مدت مشابه سال قبل به ترتيب گازگرفتگي 12 درصد افزايش و تلفات جاده اي 2/12 درصد كاهش داشته است. ك/2

 

 

معرفي:

 

عنوان: اداره كل امور آزمايشگاهي

اداره كل امور آزمايشگاهي براي خدمت رساني سريع و دقيق به مراجعين در تلاش است با استفاده از دانش روز، تجهيزات آزمايشگاهي و منابع علمي و انساني به جايگاه مطلوب‌تري نايل شود؛ به همين منظور واحد تجهيزات و فن آوري‌هاي نوين تقويت و واحد كنترل كيفي در اين معاونت راه اندازي شد و براي رسيدن به اهداف، پرسنل متخصص اين حوزه بر آنند دايما با بررسي‌ها و مطالعات علمي و كارشناسي و با نگاه به مراكز پزشكي قانوني كشورهاي پيشرفته، به دانش و علوم روز دسترسي يابند و پس از بررسي و تطابق روش‌ها با قوانين موجود، آن تجربيات را در كشور بومي كنند تا به صورت دستورالعمل اجرايي به واحدهاي آزمايشگاهي سراسر كشور اعلام شود.

 

الف)واحد امور آزمايشگاهي:

واحد امور آزمايشگاهي وظيفه هماهنگي و پيگيري امور اين حوزه با ديگر معاونت‌ها و واحدهاي تابعه پزشكي قانوني كشور را به عهده دارد، براي رسيدن به وضيعت مطلوب كه همان اهداف سند چشم انداز بيست ساله سازمان است مي‌بايست تمامي امور به موازات هم پيشرفت كنند، لذا اين واحد تشكيل و فعاليت‌هاي آن به شرح ذيل تعيين شده‌است.

1- پيگيري امور مربوط به گسترش آزمايشگاه‌ها: شامل بررسي نياز يا عدم نياز به ساخت و گسترش آزمايشگاه‌ها با توجه به دستورالعمل استانداردسازي آزمايشگاه‌ها است و تجهيزات، پرسنل، و مقدار فضاي فيزيكي آزمايشگاه مربوطه مطابق با آخرين استاندارد، تعيين مي‌شود. نقشه و پلان آزمايشگاه كه توسط همكاران واحد طرح و برنامه تهيه شده در اين واحد مورد بررسي قرار مي‌گيرد.

2- پيگيري امور مربوط به تامين نيروي انساني مجرب آزمايشگاه‌ها با همكاري با واحد منابع انساني.

3- پيگيري تخصيص اعتبار براي تجهيز دستگاه‌هاي آزمايشگاهي با همكاري واحد برنامه و بودجه و اداره كل تجهيزات آزمايشگاهي.

ب)واحد كنترل كيفي:

وظيفه اين واحد نظارت عاليه بر عملكرد واحدهاي آزمايشگاهي مراكز پزشكي قانوني استان‌هاي كشور و نواحي تابعه آن‌ها است. اين واحد همواره آمادگي ارايه رهنمود در امر بهينه سازي روش‌هاي انجام آزمايش را دارد و بر اساس استانداردها و فن‌آوري‌هاي علمي روز دنيا نسبت به كنترل كيفي نتايج آزمايش‌ها و بهبود روش‌هاي انجام آزمايش و اعلام آن اقدام مي‌كند. لذا مي‌توان اهم كارهاي اين واحد را به طور خلاصه به شرح ذيل اعلام كرد:

1- كنترل نتيجه جواب آزمايش‌ها.

2- كنترل كاركرد اپراتور دستگاه‌هاي آزمايشگاهي.

3- كنترل كاركرد دستگاه‌هاي آزمايشگاهي با هماهنگي با واحد تجهيزات آزمايشگاهي و فن‌آوري نوين.

4- آموزش استفاده از دستگاه‌هاي آزمايشگاهي به پرسنل براي بهبود كيفيت جواب‌دهي يا هماهنگي با واحد تجهيزات آزمايشگاهي و فن آوري‌هاي نوين.

5- ساخت و توزيع محلول‌هاي استاندارد براي آزمايش‌هايي كه فقط در پزشكي قانوني انجام مي‌شود و محلول‌هاي مربوط در بازار موجود نيست.

6 - جايگزيني روش‌هاي جديد در انجام آزمايش‌ها به جاي روش‌هاي قديمي با مطالعات علمي و كارهاي كارشناسي.

ج)واحد تجهيزات آزمايشگاهي و فن آوري‌هاي نوين:

با پيشرفت روز افزون علوم و متعاقب آن ظهور ابزار و تجهيزات آزمايشگاهي، نياز به شناسايي و بررسي اين تجهيزات بيش از پيش احساس مي‌شود بنابراين كارشناسان اين واحد با بررسي دايم و همكاري با شركت‌هاي توليدي و وارد كننده همواره توانسته موفق عمل نمايد. لذا به طور خلاصه مي‌توان اهم فعاليت اين واحد را به شرح ذيل اعلام كرد.

1- مشاوره و نظارت در امر تهيه دستگاه‌هاي آزمايشگاهي به منظور خريد بهينه.

2- طراحي سكوها و هودهاي آزمايشگاهي و نظارت بر ساخت آن‌ها.

3- شناسايي و بررسي دستگاه‌هاي نوين براي به روز شدن تجهيزات آزمايشگاهي به منظور سرعت و دقت در جواب‌دهي.

4- تهيه شناسنامه آزمايشگاهي كه در آن تمامي تجهيزات، آمار پرسنلي، فضاي فيزيكي و متدهاي انجام آزمايش آزمايشگاه‌هاي مراكز 30 گانه پزشكي قانوني هر 3 ماه ثبت و به معاونت ارايه مي‌شود.

 

اهداف آزمايشگاه‌هاي سازمان پزشكي قانوني كشور:

اهداف آزمايشگاه هاي سازمان پزشكي قانوني كشور در سه محور تحقق مي‌يابد:

1.محور خدماتي 2. محور تحقيقي 3. محور آموزشي

محور خدماتي:

شامل انجام امور آزمايشگاهي و پاراكلنيكي در پاسخ به استعلامات مراجع قضايي و انتظامي و نيز خدمات مشاوره‌اي آزمايشگاهي به منظور مساعدت به جريان دادرسي قضايي و جلوگيري از اطاله دادرسي است.

محور تحقيقي:

شامل انجام پژوهش و تحقيق با موضوعات آزمايشگاهي قانوني، ارتقاي روش‌هاي آزمايشگاهي و به روز شدن آنها، راه‌اندازي روش‌هاي جديد در پاسخ به موضوعات و نيازهاي جديد آزمايشگاهي و نيز تبادلات پژوهشي مورد نياز با مراكز پژوهشي داخل و خارج از كشور است.

محور آموزشي:

شامل آموزش دستياران پزشكي قانوني، كارشناسان سم‌شناسي داخل و خارج از سازمان، كارشناسان رشته‌هاي مختلف جهت تربيت آن‌ها براي مراكز شهرستان‌ها، اجراي برنامه بازآموزي علوم آزمايشگاهي قانوني و تبادل علمي با مراكز آموزشي داخل و خارج از كشور مي‌باشد.

 

 

اين اهداف، كليه آزمايشگاه‌ها شامل آزمايشگاه سم شناسي، آسيب شناسي، سرولوژي وژنتيك(DNA) را دربرمي‌گيرد.

 

آزمايشگاه‌هاي تخصصي سازمان پزشكي قانوني كشور:

به طور كلي آزمايشگاه‌هاي سازمان پزشكي قانوني كشور را مي‌توان به چهار دسته تقسيم كرد:

1.آزمايشگاه آسيب شناسي (پاتولوژي)، 2. آزمايشگاه سم شناسي، 3. آزمايشگاه سرولوژي، 4. آزمايشگاه ژنتيك (DNA).

 

آزمايشگاه آسيب شناسي:

آسيب شناسي، يكي از علوم رشته پزشكي است و وظيفه پزشكاني كه در اين رشته تربيت مي‌شوند، مشخص كردن علل آسيب وارده به تك تك سلول‌ها يا بافت‌ها و يا مشخص كردن آسيب‌هاي وارده به كل بدن است.

 

 

 

آسيب شناسي داراي 2 شاخه است:

1. آسيب‌شناسي آناتوميكال (تشريحي) 2. آسيب شناسي كلينيكال(باليني)

آسيب شناسي تشريحي با اعضا و اندام بدن سروكار دارد و هرگاه به هر دليلي آسيبي به بدن وارد شود با مطالعه ميكروسكوپي، مي‌توان علل اسيب به بدن را مشخص كرد. به طور مثال اگر يك خون‌ريزي در حنجره متوفي رخ داده باشد آسيب شناسي مي‌تواند بگويد كه اين خونريزي قبل از مرگ اتفاق افتاده يا بعد از مرگ بوده است.

به وسيله آسيب‌شناسي تشريحي حتي مي‌توان زمان آسيب را نيز مشخص كرد به طور مثال از روي تغييراتي كه در سلول اتفاق مي‌افتد، مي‌توانيم بگوييم كه اين سلول در چه ساعتي يا چند ساعت قبل دچار حادثه شده‌است.

از آنجا كه آزمايشگاه آسيب‌شناسي سازمان پزشكي قانوني كشور در ارتباط تنگاتنگ موضوعي و كاري با تالار تشريح است، در حقيقت بايد گفت، از ابتداي شروع به كار پزشكي قانوني و انجام كالبدگشايي‌هاي اوليه، چه آنان كه در بيمارستان انجام مي‌شد و چه آنهايي كه با مركزيت يافتن پزشكي قانوني به انجام مي‌رسيد، آزمايش‌ها و مطالعات آسيب‌شناسي نيز آغاز شده‌است.

البته افتتاح رسمي آزمايشگاه آسيب‌شناسي به 3 دهه قبل باز مي‌گردد و از آن زمان تاكنون آزمايشگاه آسيب شناسي سازمان منشا اثرات مهمي در زمينه مطالعات آسيب شناسي و پاسخ به پرونده هاي مربوط به پزشكي قانوني بوده‌است.

 

 

آزمايشگاه سم شناسي:

به دنبال تاَسيس اداره كل پزشكي قانوني در دهه بيست، پزشكي قانوني فاقد فضاي خاص آزمايشگاهي بود و در صورت نياز به انجام آزمايش هاي خاص سم‌شناسي اين مهم توسط استادان برجسته پزشكي و داروسازي آن زمان انجام مي‌شد.

رفته‌رفته با گسترش ابعاد فيزيكي پزشكي قانوني، آزمايشگاه سم شناسي نيز با امكانات اوليه براي خود فضايي به دست آورد و آزمايش‌هاي مربوط در مركز پزشكي قانوني انجام شد.

در حال حاضر آزمايشگاه سم شناسي سازمان پزشكي قانوني كشور با گذشت بيش از نيم قرن از عمر خود با دستگاه‌هاي مجهز روز دنيا تجهيز گرديده و تمام مراحل يك آزمايش سم‌شناسي كامل از قبيل استخراج، تشخيص دارو، سموم دفع آفات نباتي، مواد مخدر، سموم فلزي و سموم گازي را انجام مي‌دهد.

 

آزمايشگاه سرولوژي:

قدمت آزمايشگاه سرولوژي به سال‌هاي 1320 برمي‌گردد كه با استفاده از تجارب و تكنيك‌هاي رايج در آن زمان صورت مي‌گرفت و به تدريج با گسترش و توسعه امكانات و فناوري‌ها، فعاليت‌هاي اين آزمايشگاه نيز هر چه بيشتر جنبه تخصصي به خود گرفت.

درحال حاضر با استفاده از تجارب كارشناسان زبده در اين بخش، آزمايش‌هاي مربوط به تجسس و تعيين بنيان خون، گروه‌هاي خوني، تعيين گروه‌هاي فرعي خون، تعيين گروه‌هاي خوني از روي نمونه‌هاي لكه و مو، آزمايش بارداري، بررسي انساب با استفاده از گروه‌هاي فرعي خون (ابوت،بنوت و...)، تطابق مو، آزمايش خون در ادرار در حوادث و ضربه به كليه‌ها، بررسي موارد تجاوزات جنسي و بسياري از آزمايش‌هاي موردي ديگر انجام مي‌شود.

با توجه به گستردگي آزمايش‌ها هر يك از آزمايش‌هاي فوق مي‌تواند بر روي مراجعين زنده و يا بر روي اجساد انجام شود.

 

 

 

نمونه‌هاي غير بيولوژيك كه تحويل اين بخش مي‌شود، مي‌تواند به كوچكي *****هاي سيگار براي بررسي بزاق و تعيين گروه خوني باشد و يا به بزرگي سپرهاي اتومبيل كه در حوادث رانندگي آغشته به خون شده باشد و براي بررسي به اين بخش ارسال مي‌شود.

اصولا" برداشت و ارسال نمونه به اين بخش خود محتاج به آموزش دوره خاصي است كه بتوان از اندك نمونه‌هاي منحصر به فرد به جا مانده از صحنه‌هاي جرم و جنايت بهترين نتيجه را به دست آورد.

بخش عمده مراجعين سرپايي اين بخش را بانوان بارداري تشكيل مي‌دهند كه در انتهاي مراحل قانوني طلاق هستند و مطابق درخواست شعبات دادگاه نياز به گواهي مبني بر عدم بارداري دارند. لذا آزمايش بارداري براي آنان انجام مي‌شود.

اصول انجام اين روش با استفاده از روش‌هاي immuno assay صورت مي‌گيرد. درصورت مشاهده نتايج مشكوك و يا مثبت بديهي است كه آزمايش در زمان مناسب‌تري تكرار مي‌شود.

بخش ديگري از مراجعين سرپايي اين بخش مربوط به انجام آزمايش VDRL يا RPR به منظور پيشگيري از بيماري‌هاي مقاربتي است؛ كه براي متقاضيان استخدام در دواير دولتي و همچنين زوج‌هاي متقاضي پذيرش فرزند در خواست مي‌شود كه اين درخواست‌ها با هماهنگي آزمايشگاه سم‌شناسي كه عهده دار آزمايشگاه الكل و مواد مخدر براي آنان است در حداقل زمان ممكن انجام شده و نتيجه نهايي اعلام مي‌شود.

ساير آزمايش‌ها بر روي نمونه‌هاي غير بيولوژيك خون، ادرار، مو، ترشحات واژن و انواع نمونه‌هاي غير بيولوژيك صورت مي‌گيرد. با مطالعه و بررسي‌هاي به عمل آمده روي پرونده‌هاي مورد آزمايش در اين بخش بايد اذعان كرد كه نتيجه هر يك از آزمايش‌ها به تنهايي بسيار مهم و سرنوشت ساز است و در نظر نهايي قضات محترم پرونده‌ها بسيار مهم و مداخله‌گر است.

 

 

 

 

آزمايشگاه DNA:

آزمايشگاه DNA سازمان پزشكي قانوني كشور در بهمن سال 1374 شروع به كار كرد و به عنوان نخستين مركز پيشرفته تعيين هويت و كشف جرم با استفاده از DNA typing در ايران شروع به كار كرده است.

كاربردهاي اين روش در پزشكي قانوني شامل بررسي خويشاوندي (اثبات ابوت، بنوت، مادري، خواهري و برادري) تعيين هويت دقيق مجرم از روي مواد و آثار به جا مانده در صحنه جرم شامل تمام مايعات بيولوژيك (خون، ادرار، بزاق، ترشحات، مني و...) و نيز كليه بافت‌ها شامل پوست، مو، استخوان، غضروف و دندان است. تعيين فرد يا افراد متجاوز به عنف، تعيين هويت اجساد در مواردي كه جسد متلاشي شده باشد از ديگر وظايف اين آزمايشگاه است.

بخش عمده‌اي از فعاليت‌هاي اين بخش ادامه آزمايش‌هاي تاييدي انجام شده در بخش سرولوژي است.

موفقيت آزمايشگاه DNA بستگي زيادي به تعداد نمونه‌هاي ارسالي و حفظ نمونه از آلودگي‌هاي ميكروبي و عواملي نظير گرد و خاك و چربي دارد. حساسيت روش‌هاي تجزيه DNA به ويژه آن‌ها كه بر پايه PCR انجام مي‌شوند و با استفاده از تكنيك‌هاي DNA مي‌توان بسياري از مبهمات و معضلات پرونده‌ها را حل كرد.

از نقطه نظر تكنيكي در حال حاضر براي DNA typing يازده سايت مورد بررسي قرار مي‌گيرد و نتايج حاصل با تقريب 99/99% بيان مي‌شود و لذا در مواردي كه ابوت فرد تاييد نمي‌شود يا در حقيقت تجانسي بين سايت‌هاي مورد بررسي افراد مشاهده نمي شود، چنين نتيجه‌اي كاملا" قاطع است.

و کاربرد آن در پزشکي قانوني

DNA يا دزاکسي ريبونوکلئيک اسيد يکي از ماکرومولکولهاي سلولي است که حامل اطلاعات وراثتي بوده و طي همانند سازي ژنتيکي از يک نسل به نسل بعد منتقل مي‌شود. و در داخل سلول از روي آن RNA و پروتئين ساخته مي‌شود. نمايگان DNA وسيله‌اي ارزشمند در دست كارآگاهان و پليس جنايي است كه به كمك آن، كشف جرم و مجرمان با سرعت، دقت و قطعيت بيشتري صورت مي‌گيرد. در فرآيند تهيه و كاربرد اين نمايگان از فن‌آوري رايانه و اطلا‌عات به خوبي استفاده شده است. در اين فرآيند با استفاده از سلول‌هاي بدن و پس از طي مراحل متوالي يك " باركد ژني " به هر نمونه اختصاص مي‌يابد و بدين ترتيب مقايسه نمونه‌ها ( مثلا‌ً مقايسه باركد بقاياي به جاي مانده در صحنه جنايت با باركد ژني افراد سابقه دار) به آساني انجام مي‌شود.

 

 

مراحل تهيه باركد ژني و نمايگان DNA

ژن نگاري فرآيندي آزمايشگاهي_ رايانه‌اي است كه مشتمل بر مراحل متوالي زير مي‌باشد:

1_ جمع آوري نمونه‌هاي به جاي مانده از مظنونان و قربانيان صحنه جنايت

2_ استخراج و پالا‌يش DNA از اين نمونه‌ها

3_ قطعه قطعه كردن DNA با استفاده از آنزيم‌هاي اختصاصي

4_ تعيين توالي عناصر ژني در قطعات DNA

5_ تحليل الگوهاي ژني توسط رايانه و ايجاد يك الگوي عددي و تبديل آن به باركد.

گفتني است؛ هر يك از مراحل يادشده در مراكز تحقيقاتي و آزمايشگاهي مختلف به شيوه‌هاي گوناگوني انجام مي‌شود؛ ولي اصول كار ثابت است و استانداردهايي براي آن در نظر گرفته شده است؛ چرا كه فقط با اين تدبير امكان تبادل اطلا‌عات بين مراكز يا در سطح جهاني وجود دارد.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...