Hamid Mehrazin 7043 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 30 فروردین، ۱۳۹۲ سلام برهمه ی بازدیدکنندگان این تاپیک انشالله درطی دوروزآینده جلسه بعدی کلاس اضافه میشود انشالله انواع نمونه گیری را میگویم طبق پست قبلی هنوز هم مهلت جهت پاسخ به امتحان هست و آخرین مهلت را متعاقبا اعلام میکنم 12 لینک به دیدگاه
Hamid Mehrazin 7043 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 1 اردیبهشت، ۱۳۹۲ [TABLE=width: 502] [TR] [TD=class: yiv696878796pico_body]نمونهگيرى از مباحثى است که در علم آمار مطرح مىگردد. ولى نظر به اهميت آن در کليه بررسىهاى اجتماعى و اقتصادي، خطوط اصلى آن ذکر مىگردد.[/TD] [/TR] [TR] [TD] [/TD] [/TR] [TR] [TD=class: yiv696878796pico_body]منظور از نمونهگيرى در تحقيقات اجتماعى اين است که عدهاى را از روى اتفاق انتخاب و نتيجه را بر کل جامعه تعميم دهند.[/TD] [/TR] [TR] [TD] [/TD] [/TR] [TR] [TD=class: yiv696878796pico_body]شرط مهم در نمونهگيرى اولاً: انتخاب حد مطلوب تعداد نمونهها است.[/TD] [/TR] [TR] [TD] [/TD] [/TR] [TR] [TD=class: yiv696878796pico_body]ثانياً: هر يک از واحدهاى جامعهٔ آمارى شانس يکسان براى انتخاب شدن در نمونه را داشته باشند.[/TD] [/TR] [TR] [TD] [/TD] [/TR] [TR] [TD=class: yiv696878796pico_body]'نمونه قسمتى از جامعه آمارى است که طبق اصول علمى انتخاب شده باشد. مثلاً انتخاب شش هزار دانشآموز از ششصد هزار دانشآموز يک شهر يا يک دهم خانههاى تهران و غيره ... در صورتىکه طبق قوانين علمى صورت گيرد و هر يک از افراد و يا واحدها شانس مساوى براى انتخاب شدن در نمونه را داشته باشند قابل تعميم است. مشت نمونه خروار است ولى نه هر مشتي.[/TD] [/TR] [TR] [TD] [/TD] [/TR] [TR] [TD][TABLE=width: 500] [TR] [TD] [/TD] [TD]نمونهگيرى تصادفى ساده[/TD] [/TR] [/TABLE] [/TD] [/TR] [TR] [TD=class: yiv696878796pico_body]در اين روش تعداد نمونه موردنياز (n واحد) را بهطريق زير از کل جامعهٔ آمارى (N) انتخاب مىکنيم.[/TD] [/TR] [TR] [TD] [/TD] [/TR] [TR] [TD=class: yiv696878796pico_body]اول:[/TD] [/TR] [TR] [TD=class: yiv696878796pico_body]فهرست واحدهاى جامعهٔ آمارى را از ۱ الى آخر ... شمارهگذارى کرده و هر يک از شمارهها را روى کارتهاى کوچک مشابه و يکسانى ثبت مىنمائيم. سپس کليهٔ کارتها را در داخل جعبهاى مىريزيم و هر بار پس از تکان دادن جعبه يک کارت را بهصورت تصادفى از جعبه خارج مىسازيم و شمارهٔ آن را ثبت مىکنيم. اين عمل را آنقدر ادامه مىدهيم تا تعداد واحدهاى نمونه موردنظر بهدست آيد. مثلاً (n واحد): طريقهٔ عملى اين روش، استفاده از جدولى بهنام ارقام تصادفى است.[/TD] [/TR] [TR] [TD] [/TD] [/TR] [TR] [TD][TABLE=width: 500] [TR] [TD] [/TD] [TD] نمونهگيرى تصادفى سيستماتيک[/TD] [/TR] [/TABLE] [/TD] [/TR] [TR] [TD=class: yiv696878796pico_body]اين روش نمونهگيري، وقتى مورد استفاده قرار مىگيرد که تعداد افراد جامعهٔ آمارى زياد است. زيرا وقتى تعداد افراد جامعه آمارى زياد است. روش تصادفى ساده عملاً امکانپذير نيست و بهجاى آن، نمونهگيرى سيستماتيک بهکار مىرود. در اين روش کل جامعهٔ آمارى را از ۱ الى آخر شمارهگذارى مىکنيم و نسبت به اينکه بين نمونه (n) و کل جامعه آمارى (N) چه نسبتى لازم است. افراد مورد نياز را با همان نسبت انتخاب مىکنيم که عبارت است از انتخاب يک نفر از هر n نفر مثلاً ۱ نفر از هر ۱۰۰ نفر (کسر نمونه يکصدم). البته در اين روش نيز اولين نفر بين ۱ و n (مثلاً بين ۱ و ۱۰۰) به حکم قرعه انتخاب مىشود، سپس به همان نسبت انتخاب مىکنيم.[/TD] [/TR] [TR] [TD] [/TD] [/TR] [TR] [TD=class: yiv696878796pico_body]مثال:[/TD] [/TR] [TR] [TD=class: yiv696878796pico_body]اگر تعداد کل افراد درجامعه آمارى در حدود ۵۰۰۰ نفر باشد و تعداد موردنياز دويست نمونه و نقطه شروع ۴ باشد با توجه به اينکه نسبت انتخاب يکبيست و پنجم است، اعداد انتخابى بهشرح زير خواهد بود.[/TD] [/TR] [TR] [TD] [/TD] [/TR] [TR] [TD=class: yiv696878796pico_body] ... و ۱۰۴-۷۹-۵۴-۲۹-۴ در روش دیگر نمونه گیری ساده با جایگذاری است که درآن هر کارتی که برداشته می شود دوباره وارد ظرف می شود [TABLE=width: 502] [TR] [TD][TABLE=width: 500] [TR] [TD]نمونهگيرى طبقه بندي شده[/TD] [/TR] [/TABLE] [/TD] [/TR] [TR] [TD=class: yiv696878796pico_body]براى اجتناب از اشکالاتى که ممکن است در روش قبلى با آن مواجه شويم، درصورتىکه امکان طبقهبندى آمارى وجود داشته باشد، آنها را بسته به خصوصياتى که دارند از يکديگر متمايز مىسازيم به طبقات مختلف تقسيم مىکنيم، سپس با توجه به تعداد مورد نياز نمونه، از هر يک از طبقات به طريق زير نمونهگيرى تصادفى يا سيستماتيک بهعمل مىآوريم.[/TD] [/TR] [TR] [TD] [/TD] [/TR] [TR] [TD=class: yiv696878796pico_body]مثال:[/TD] [/TR] [TR] [TD=class: yiv696878796pico_body]از يک جامعه آمارى ۱۰،۰۰۰ نفرى ۲۰ درصد دانشجو، ۲۰ درصد کارمند اداري، ۳۰ درصد کارگر و ۳۰ درصد کشاورز هستند. مىخواهيم ۴۰۰ نفر انتخاب کنيم:[/TD] [/TR] [TR] [TD] [/TD] [/TR] [TR] [TD=class: yiv696878796pico_body]در مرحلهٔ اول مىتوانيم تعداد مورد نياز را در هر يک از طبقات برحسب درصدهاى فوق معين کنيم، مانند:[/TD] [/TR] [TR] [TD] [/TD] [/TR] [TR] [TD=class: yiv696878796pico_body]تعداد نمونه دانشجو ۸۰= ۲۰% ٭ ۴۰۰[/TD] [/TR] [TR] [TD] [/TD] [/TR] [TR] [TD=class: yiv696878796pico_body]تعداد نمونه کارمند ۸۰=۲۰% ٭ ۴۰۰[/TD] [/TR] [TR] [TD] [/TD] [/TR] [TR] [TD=class: yiv696878796pico_body]تعداد نمونه کارگر ۱۲۰= ۳۰% ٭ ۴۰۰[/TD] [/TR] [TR] [TD] [/TD] [/TR] [TR] [TD=class: yiv696878796pico_body]تعداد نمونه کشاورز ۱۲۰= ۳۰% ٭ ۴۰۰[/TD] [/TR] [TR] [TD] [/TD] [/TR] [TR] [TD=class: yiv696878796pico_body]تعداد نمونه ۴۰۰ نفر[/TD] [/TR] [TR] [TD] [/TD] [/TR] [TR] [TD=class: yiv696878796pico_body]در مرحله دوم مىتوانيم در هر يک از طبقات با استفاده از يکى روشهاى نمونهگيرى تصادفى افراد را انتخاب کنيم. روش دیگر روش نمونه گیری طبقه ای است مثالی دراین زمینه ذکر می شود: بررسی سبک های مدیریت مدیران شرکت ذوب آهن اصفهان دراین شرکت مدیرانی باویژگی های زیر وجود دارد: 1-مدیران پرسابقه/با سابقه خدمت متوسط/سابقه خدمت کم 2-مدیران با تحصیلات دکتری/فوق لیسانس/لیسانس 3-مدیران با میزان درآمد بالای 3میلیون/2تا3میلیون/ا1تا2 میلیون/ کمتراز 1میلیون دراین روش چون مدیران از نظر هرکدام ازاین شاخص ها یکسان نیستند به همین خاطر از نمونه گیری طبقه ای استفاده می شود[/TD] [/TR] [/TABLE] [/TD] [/TR] [/TABLE] نمونه طبقه ای دوگونه است: اگر براساس تعداد سهم هرگروه انتخاب کنیم از روش نسبتی استفاده کرده ایم اگر براب هرگروه بدون درنظر گرفتن سهم آنها به طور مساوی نتخاب کنیم روش طبقه ای ساده می شود مثال : اگر جامعه کل 1000نفراست وبخواهیم 100نفر انتخاب کنیم : درمثال شرکت ذوب آهن در مورد اول : 300نفر مدیران پرسابقه ،600نفر سابقه خدمت متوسط، 100نفرسابقه کم در نمونه گیری طبقه ای نسبتی: 30درصد پرسابقه و 60درصد سابقه متوسط و 10درصد سابقه کم در نمونه گیری طیقه ای ساده: ازهرکدام 33درصد سهمیه پیدا میکنند نمونه گیری خوشه ای : این روش دارای دو پیش شرط است : 1-نمونه یا جامعه آماری بسیار بزرگ باشد 2-محقق به اسامی گروه نمونه یا جامعه دسترسی نداشته باشد ویژگی: 1-بیشترین خطای نمونه گیری را دربین روش های احتمالی دارد 2-واحد نمونه گیری به جای نفرو...خوشه است 3-هرخوشه زیر مجموعه خوشه بزرگتر است وبرای خوشه پایین حکم یک جامعه را دارد. درانتهای جلسه این قسمت بندی را میگذارم روش های نمونه گیری: 1-احتمالی که شامل الف)تصادفی ساده ب)منظم ج)طبقه ای د)خوشه ای 2- غیر احتمالی : الف)دردسترس ب)داوطلبانه ج)دیمی د)گلوله برفی تفاوت تصادفی ساده و منظم: 1-درتصادفی ساده همه اعضا شانس برابر(یکسان)و مستقل برای انتخاب شدن دارند اما در منظم همه اعضا شانس برابر(یکسان) ولی غیر مستقل برای انتخاب شدن دارند درروش منظم از یک فرمول برای اعضای نمونه گیری استفاده می شود وفقط اولین عضو تصادفی است و انتخاب بقیه اعضا وابسته به اولین عضو نمونه است منظم= تعداد افراد جامعه/ تعداد نمونه تعداد افراد جامعه تقسیم بر تعداد نمونه 17 لینک به دیدگاه
Hamid Mehrazin 7043 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 6 خرداد، ۱۳۹۲ باسلام انشالله به محض خلوت شدن و حل شدن گرفتاری ها حتما آموزش ها را میگذارم آموزش ها شامل انواع دیگری از روش های نمونه گیری انواع روش های تحقیق 12 لینک به دیدگاه
Hamid Mehrazin 7043 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 25 تیر، ۱۳۹۲ سلام به همگی شما دوستان عزیز امروز آمدم که ادامه بدم امروز درباره روش های نمونه گیری غیر احتمالی صحبت میکنیم 1-نمونه گیری داوطلبانه: گروه نمونه براساس یک فراخوان و به صورت داوطلبانه درپژوهش شرکت می کنند این روش معمولا درپژوهش های رشته های پزشکی بسیار شایع است (مثال : پژوهش برای اثربخشی یک داروی جدید) 2-نمونه گیری دردسترس: هنگامی است که محقق گروه نمونه را از افرادیکه به آنها دسترسی دارد، انتخاب می کند ( معلم یک کلاس که نمونه ی فرد را از دانش آموزان کلاس خود انتخاب نماید . رئیس یک بانک که نمونه خود را از کارمندان بانک خود انتخاب نماید 3-نمونه گیری دیمی : نمونه گیری دراین روش ، بدون یک روش منظم و سیستماتیک انجام می شود . برای مثال محققی که نمونه خود رااز بین افرادی که درسلف سرویس دانشگاه حضور یافته اند یا دراتوبوس دانشگاه نشسته اند ، انتخاب می کند . یا محققی دیگر که به پاساژها و فروشگاه های بزرگ مراجعه می کند و نمونه را ازآنها انتخاب می کند 4- روش نمونه گیری گلوله برفی: درتحقیق برروی افراد یاگروه های خاص کاربرد دارد دراین روش با پرسش از یکی از اعضای گروه نمونه ، عضو دیگر شناسایی می شود و پژوهش برروی او صورت می گیرد و همین روند ادامه می یابد مثال : پژوهش بر روی مبتلایان ایدز گمنام ، اعضای گروه های هرمی ، باندهای قاچاق و..... مبحث بعدی و مبحث آخر روش تحقیق یا طرح تحقیق هست که درجلسه بعدی توضیح میدم 16 لینک به دیدگاه
Hamid Mehrazin 7043 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 16 مرداد، ۱۳۹۲ سلام برهمه دوستان طاعات قبول آخرین جلسه تاپیک را درخدمتتون هستم. اگر تمایل دوستان باشه و خودم هم برسم ممکنه شاید آموزش پروپزال راهم گذاشتم. اگر برسم تاپیک نظرسنجیشو میذارم و نظر دوستان را میگیرم و درصورت تمایل، اینکار را انجام میدم البته چیزی به اون صورت نداره و نهایت یک یا دوجلسه تموم میشه بگذریم دراین جلسه درباره انواع روش های تحقیق صحبت میکنیم درابتدا به این موضوعات توجه کنید 1-بررسی تاثیر طرح پیاده سازی ایجاد محیط سالم شغلی برافزایش عملکرد کارکنان 2-بررسی تاثیر آموزش ضمن خدمت به مدیران برافزایش بهره وری کارکنان 3-بررسی تاثیر افزایش قیمت حامل های انرژی بر کیفیت محصولات همانطور که میبینید این موضوعات همه ازیک نوع تحقیق هستند که نام آن روش تحقیق آزمایشی است: نوعی از روش تحقیق است که درآن محقق به آموزش ، پیاده سازی، دستکاری و یا اجرای متغیرهای مستقل می پردازد تا تاثیرات آنرا بر متغیر وابسته ببیند درتحقیق آزمایشی متغیر وابسته و مستقل به خوبی قابل شناسایی هستند تحقیق آزمایشی از قوی ترین و معتبرترین روش های تحقیقاتی است دراین نوع روش تحقیق روش اجرا بدین صورت است درگام اول یک پیش آزمون داریم و یک پس آزمون پیش آزمون : آزمونی است که قبل از اجرا و پیاده سازی صورت می گیرد پس آزمون : آزمونی است که بعد از اجرا و پیاده سازی صورت می گیرد دونوع گروه داریم: 1-گروه آزمایش: متغیر آزمایش (مستقل) برروی آنها اجرا می شود 2-گروه کنترل : دقیقا شبیه گروه آزمایش هستند که متغیر مستقل درآنها اجرا نمی شود. روش کار: الف) محقق نمونه ای را به صورت تصادفی انتخاب می نماید مثلا 80کارمند شرکت ذوب آهن به صورت تصادفی انتخاب می شود. ب) اعضای گروه نمونه را به صورت تصادفی و دقیقا برابر درداخل دو گروه کنترل و آزمایش قرار می دهد 40نفر گروه کنترل و 40 نفر گروه آزمایش ج) اجرای پیش آزمون بر روی گروه آزمایش و کنترل د) اجرای متغیر مستقل ( مداخله/ آموزش) بر روی گروه آزمایش ه) اجرای پس آزمون بر روی گروه آزمایش و کنترل و) قضاوت در مورد اثر بخشی متغیر مستقل ( آموزش/ مداخله) در صورتیکه میانگین نمرات گروه آزمایش در پس آزمون با نمرات گروه کنترل در پس آزمون تفاوت معناداری داشته باشد 15 لینک به دیدگاه
Hamid Mehrazin 7043 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 16 مرداد، ۱۳۹۲ عنوان دوم : بررسی وضعیت رضایت شغلی کارکنان شرکت فولاد یک متغیر رضایت شغلی بررسی وضعیت سلامت روانی کارکنان شرکت .... بررسی وضعیت رضایت شغلی ، تعهد شغلی و فرسودگی شغلی کارکنان شرکت....چند متغیر نوع روش تحقیق: زمینه یابی :روش تحقیق زمینه یابی نوعی از روش تحقیق است که درآن محقق به دستکاری متغیرها کاری نداردو صرفا سنجش وضعیت موجود برای محقق مهم است محقق می تواند وضعیت موجود را به لحاظ یک یا چند متغیر بررسی کند 13 لینک به دیدگاه
Hamid Mehrazin 7043 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 16 مرداد، ۱۳۹۲ عنوان سوم : بررسی رابطه بین هوش هیجانی مدیران و سر زندگی شغلی و کیفیت شغلی کارکنان بررسی رابطه بین مدرک تحصیلی مدیران و کارآمدی تخصصی آنها در شرکت... بررسی رابطه بین تولید به موقع و هزینه نگهداری درشرکت... دراین عناوین، روش تحقیق همبستگی است درتحقیقات همبستگی محقق به بررسی رابطه بین دویا چند متغیر می پردازد و یا از روی یک متغیر به پیش بینی متغیرهای دیگر می پردازد 12 لینک به دیدگاه
Hamid Mehrazin 7043 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 16 مرداد، ۱۳۹۲ عنوان چهارم: بررسی مقایسه ای رضایت شغلی کارکنان شرکت x و شرکت y مقایسه وضعیت سطح محصولات تولید شده در شرکت x و y 1متغیر و 2گروه بررسی مقایسه ای استرس شغلی ، تعارض خانواده -شغل و فرسودگی شغلی فرماندهان ارشد سربازان و پرسنل پایور نیروی انتظامی 3متغیر و 2گروه نوع روش تحقیق: علی - مقایسه ای نوعی روش تحقیق است که درآن محقق به بررسی و مقایسه ی یک یا چند متغیر در دویا چند گروه می پردازد مفهوم همتاسازی: در تحقیقات آزمایشی و همچنین علی - مقایسه ای لازم است که گروه ها با یک دیگر همتا شوند یعنی اینکه به لحاظ متغیرهای مختلف به هم شبیه باشند برای مثال اگر در گروه فرماندهان 10نفر متاهل وجود دارد از گروه پرسنل پایور نیز 10نفر آنها متاهل باشند 24 لینک به دیدگاه
Hamid Mehrazin 7043 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 16 مرداد، ۱۳۹۲ عنوان آخر: بررسی نگرش مدیران سطح تصمیم گیری کشور نسبت به اجرای طرح تحول اقتصادی بررسی نگرش سیاست مداران دولت نسبت به اجرای طرح هدفمندی بررسی نگرش مدیران کشور نسبت به ریسک بررسی نگرش اساتید رشته اقتصاد دانشگاه های کشور نسبت به ... این نوع روش تحقیق : پیمایشی است درتحقیقات پیمایشی محقق وضعیت موجود را نمی سنجد ( زمینه یابی نمی کند) بلکه دیدگاه، نگرش و یانظرات یک گروه را پیرامون یک مساله مورد سنجش قرار می دهد این نوع روش تحقیق بیشترین کاربرد را در رشته های علوم سیاسی و علوم اجتماعی دارد در انتهای جلسه و انتهای درس دو عنوان را مثال میزنم بررسی وضعیت استفاده از ماهواره دربین شهروندان اصفهان بررسی نگرش مسئولین فرهنگی شهر اصفهان نسبت به میزان استفاده از ماهواره درشهر اصفهان عنوان اول همانطور که می بینید ازنوع زمینه یابی است و گروه نمونه ، شهروندان اصفهانی است عنوان دوم از نوع پیمایشی است و گروه نمونه ، مسئولین فرهنگی است 27 لینک به دیدگاه
Hamid Mehrazin 7043 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 16 مرداد، ۱۳۹۲ در انتهای مبحث اول ازخدا به خاطر کمک در اتمام این تاپیک سپاسگزاری می کنم ودوم ازشما دوستان همراه این تاپیک تشکر ویژه میکنم که بااینکه همه مباحث را میدونستید بنده را تحمل کردیدتا ما درسمون را پس بدیم درراه اتمام این تاپیک پستی ها و بلندی های زیادی بود که خداراشکر طی شد و این تاپیک به طور کامل تمام شد منتظر نظرات و پیشنهادات و انتقادات شما دوستان عزیز هستم ضمن اینکه این نکته را بگم پست های آخرم که شامل یک جلسه هست ازهم تفکیک کردم که اگر دوستان احیانا سوالی داشتند درمورد هرکدومشون راحت تر بتونند سوالشون را مطرح کنند باتشکر باآرزوی موفقیت برای همه دوستان و من الله التوفیق 30 لینک به دیدگاه
Mehdi.Aref 26780 اشتراک گذاری ارسال شده در 16 مرداد، ۱۳۹۲ ممنون مهندس خسته نباشی واقعا عالی بود 9 لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120452 اشتراک گذاری ارسال شده در 16 مرداد، ۱۳۹۲ ممنون حمید جان و خسته نباشی. خیلی عالی بود 9 لینک به دیدگاه
Hamid Mehrazin 7043 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 17 مرداد، ۱۳۹۲ خسته نباشی استاد .... بسیار عالی بود.. ممنون مهندس خسته نباشی واقعا عالی بود ممنون حمید جان و خسته نباشی. خیلی عالی بود تشکر ازهمه دوستان خداراشکر این تاپیک مورد قبول شما دوستان قرار گرفته انشالله آموزش بعدی( آموزش پروپزال نویسی) در راهه که امیدوارم اونم خوب بشه 9 لینک به دیدگاه
Emerald_s 764 اشتراک گذاری ارسال شده در 20 مرداد، ۱۳۹۲ ممنون آقای مهندس مطالب بسیار مفیدی بود.خسته نباشید. 8 لینک به دیدگاه
Ala Agrin 14476 اشتراک گذاری ارسال شده در 20 مرداد، ۱۳۹۲ خسته نباشید آقای مهندس مهرآذین..........بسیار عالی......موفق باشید....... 7 لینک به دیدگاه
mohammad.ie69 145 اشتراک گذاری ارسال شده در 27 مرداد، ۱۳۹۲ آقا خیلی ممنون استفاده کردیم ممنون که مارم خبر کردی 5 لینک به دیدگاه
zhra 28 اشتراک گذاری ارسال شده در 21 مهر، ۱۳۹۲ وااااااااای مرسی مرسی من دوهفته هست مشکلم پیداکردن مقاله و مقاله و مقاله بود مرسی که اموزش میدید انشا الله سلامت باشید 6 لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده