رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

يكپارچه سازي مكانيزاسيون تعميرات و نگهداري پستهاي انتقال نيرو در سيستم اتوماسيون جامع پست

 

چكيده:

با گسترش روزافزون شبكه هاي انتقال نيرو و افزايش تعداد پستهاي انتقال، وظيفه نگهداري و انجام تعميرات دوره اي به مرور افزايش يافته و ضمن بالابردن هزينه نگهداري، در برخي موارد موجب كاهش كيفيت سرويس و نگهداري ميگردد. در اين مقاله طرحي ارائه گرديده است كه در‌ آن ضمن آنكه برنامه ريزي تعمير و سرويس ادوات پست از يك برنامه زماني به يك برنامه نگهداري بر اساس قابليت اطمينان سيستم(RCM ) تغيير مي يابد، موجب افزايش طول عمر ادوات، كاهش هزينه هاي نگهداري و كاهش نياز به سرويس هاي دوره اي و درك بيشتر از عمليات نگهداري و داشتن اطلاعات جامعتر از سيستم و در نهايت كاهش بار مديريتي خواهد شد.

 

مقدمه:

يكي از بخشهاي معاونتهاي انتقال نيرو كه در طي سالهاي گذشته به بخش خصوصي واگذار گرديده است، بخشهاي تعميرات و نگهداري شبكه ميباشند. از جمله وظايف گروههاي تعميرات، تعمير و نگهداري پستها است كه شامل انجام تعميرات و سرويسهاي دوره اي بر روي ادوات فشار قوي و همچنين بخش، كنترل و حفاظت پست ميباشد. با افزايش شبكه هاي انتقال و به دنبال آن افزايش تعداد پستها،‌ بر حجم كار اين گروهها افزوده شده و در برخي موارد باعث افت كيفيت و از رده خارج شدن سريع ادوات پست بخصوص ادوات فشار قوي ميگردد و همچنين باعث بالا رفتن هزينه هاي شركتهاي نگهداري و تعميرات خواهد شد.

تجارب مختلف كه از سال1990 در كشورهاي صنعتي بدست آمده است نشان ميدهد كه برنامه ريزي جهت انجام تعميرات به صورت دوره اي زمانبندي شده داراي كارآيي لازم نبوده، و منجر به افزايش هزينه ها، دخالت خطاي نيروي انساني در بررسي و انجام سرويس و تعميرات و كاهش كيفيت سرويس ميگردد.

در سيستم زماني انجام سرويس نياز بر آن است كه بطور مثال يك وسيله خاص به طور موقت از سرويس خارج شده وجهت انجام تعميرات آن آماده گردد. از عيوب اين روش به موارد زير ميتوان اشاره نمود.

1. تجهيزات در حال كار بايد از مدار خارج شده تا بتوان بر روي آنها سرويس را انجام داد.

2. در برخي موارد پس از خارج شدن وسيله از سرويس مشخص ميگردد كه هيچ عيبي در آن مشاهده نمي شود.

3. پس از انجام سرويس در برخي موارد به فاصله كوتاهي اشكالي در آن به وقوع مي پيوندد با توجه به عيوب سيستم زماني كه برخي از آنها در فوق ذكر گرديد، شركتها جهت كاهش هزينه هاي خود شروع به افزايش زمانهاي ما بين سرويس تجهيزات نمودند. اين امر در ابتدا باعث كاهش هزينه ها ولي در دراز مدت منجر به از دور خارج شدن وسايل گرديده و هزينه هاي هنگفتي را جهت جايگزيني آنها بر شركتهاي بهره بردار تحميل مينمايد. شكل يك، عمر يك تجهيز و امكان خرابي آن را بر حسب زمان نشان ميدهد.

روشي كه از سوي برخي شركتها در اين زمينه ارائه گرديد روش انجام سرويس بر اساس قابليت اطمينان سيستم ميباشد.(Reliability Centered Maintenance ) در اين روش با توجه به اطلاعات دقيقي كه از سيستم در دسترس خواهد بود، در صورت كاهش پارامترهاي اساسي يك دستگاه در پست، اقدام به سرويس آن خواهد شد. استفاده از اين سيستم مستلزم استفاده از سيستم يكپارچه مونيتورينگ ، كنترل و حفاظت ميباشد. در اين سيستم كليه تجهيزات بصورت دائم مونيتور شده و هرگونه عملياتي به سرعت در سيستم ثبت ميشود.

 

متن کامل مقاله را ازلینک زیر دریافت نمایید:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...